Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MairiMacBran
Berichten: 962
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 13:36

Zerena schreef:
MairiMacBran schreef:
Ik vind vegan kaasspreads niet te hachelen, de Boursin ook niet. Echt niet lekker en ik heb er al een hoop geprobeerd.
Albert Heijn heeft ook lactosevrije kaasspread van Minus L, die vind ik prima te doen.


Deze is NIET koemelkvrij.


Dat weet ik. Maar het gaat toch om een lactosevrij dieet en niet om een geheel koemelkvrij dieet?

Oh, ik lees nu dat het wél geheel koemelkvrij is. Dan heb ik niets gezegd.

xxxmh

Berichten: 3579
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 13:50

Bij ons op het kdv eten ze vega smeerworst van garden gourmet.

Hannanas
Berichten: 13058
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:00

Tahin op brood?
Ei, tomaat, banaan etc er is veel keuze.

silverdapple
Berichten: 811
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 00:59

Stille meelezer, als je dan toch naar de AH gaat: https://www.ah.nl/producten/ontbijtgran ... onder_melk --> al het broodbeleg zonder melk.
Naast pindakaas hebben ze ook pasta's van andere notensoorten (cashew, amandel). Van AH's eigen merk zijn de farmer- en komkommersalade melkvrij, hebben ze fruitstroop (o.a. appel en peer) waaraan geen suiker is toegevoegd en fruitspreads (veel soorten) waarin aanzienlijk minder suiker zit. Succes :)

Diddykong

Berichten: 1475
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 01:48

Je hebt bij een wat grotere AH/ plus van die biologische groente/fruit spread van de kleine keuken. Soort jam, maar dan gezonder. Mijn dochter vond de bietjes/aardbei best lekker. Je hebt meerdere smaken, mango/pompoen ook lekker! Ook van blue band heb je zulke spreads met net andere smaken, maar wel op basis van groente en fruit. Ik hoefde nooit op koemelk te letten, ik denk niet dat het erin zit, maar kijk even goed :o.

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-21 08:31

Ben gisteren naar de AH geweest; daar hebben ze aanzienlijk meer spullen voor lactosevrij/vegan.
En dan is dit gewoon een dorps AH, dus geen mega grote.

Dus dat gaat onze vaste stek zijn voor ivan zijn spulletjes.
Zag ook lekkere alpro yoghurt met smaakjes en ze hadden daar inderdaad de smeerkaas, die gelijk meegenomen.

En ik heb daar ook toetjes gezien, tot nu toe kreeg die altijd naturel soja yoghurt, maar wel leuk om hem af en toe eens te gaan verwennen met zo’n toetje. Bijna 2, dan kan het wel zo af en toe eens.
En ik zag ook vegan ijs. En ook slagroom bussen van alpro.

Hahahahah ik wist echt niet dat er zoveel spul was voor hem. Heel fijn, zo kunnen we het nog beter uitvoeren en ook weer wat dingen eten die we nu niet meer aten omdat er melk in zat (zoals spinazie a la crème, hebben ze blijkbaar ook een alpro variant van)…

Dus we kunnen nog genoeg dingen uitproberen.

Fruit op brood, dat ik daar niet aan gedacht hebt; deed ik bij mijn oudste best veel..

Ik heb weer inspiratie, thnx allemaal!

Hij heeft zojuist zitten smullen van zijn broodje smeerkaas, die is goed gekeurd!

Gek dat het zoveel kan verschillen tussen de supermarkten.
Dacht dat onze supermarkt dus wel alles zo’n beetje had qua lactose vrije producten, maar blijkt nu totaal van niet.

Hebben ons de afgelopen tijd best gered voor de basis dingen bij deze supermarkt voor hem, maar nu ik weet dat de andere veel meer heeft…

raket

Berichten: 4097
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 09:54

Ik ben een tijdje lactose-intolerant geweest. Ik haalde veel inspiratie uit een Facebookgroep. Daar werden veel ervaringen met producten gedeeld en waar je ze kon kopen. Was volgens mij eigenlijk voor geheel koemelkvrij.
Gelukkig heb ik er nu bijna geen last meer van.

Soepblik
Berichten: 1184
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 12:50

Je hebt ook van alpro een héle lekkere vanille drink! Niet iedere AH heeft 'm, maar als wel is 'ie echt het proberen waard.

Afbeelding

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 15:12

Ik vind Alpro over het algemeen echt niet lekker, vieze nasmaak altijd die soja-rommel :=

Maar de Alpro ronde potten yoghurt zijn wel erg lekker, vooral die blauwe bessen variant :j
En de Alpro Mild & Creamy vanille yoghurt in een soort klein melkpakje is ook lekker :)


En wat betreft andere nep-melken zoals amandelmelk enzo...dat vind ik ook echt vies spul... die kleine ook.
Maar de bruine rijst variant van Isola Bio blijk ik wel lekker te vinden en toen ik die kleine liet proeven was hij ook helemaal blij :D

Er is ook een chocomel versie van havermelk die we lekker vinden zo af en toe, dat is van het merk Lima (ook bio) en heet OAT avoine drink Choco Calcium.

Love_myhorse
Berichten: 610
Geregistreerd: 30-10-08

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 15:57

Alpro yoghurt perzik is hier favoriet als toetje.

ah heeft ook diverse plantaardige boters o.a van de flower farm.

Tegenwoordig hebben ze gelukkig steeds meer keuzes.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 00:11

Gewoon heel veel uitproberen. Smaken verschillen. Wij vinden bijvoorbeeld havermelk veel lekkerder dan amandelmelk.
Bij slagroom opletten of het wel melkvrij is en niet alleen lactosevrij.

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 11:43

Bij bio winkels heb je sowieso wel wat meer / andere vegan opties ook. Van die vegan slagroom enzo. Ik vind het echt niet te vreten, maar die kleine vind het lekker. Die weet simpelweg ook niet hoe "echte" slagroom smaakt dus dat zal ook schelen :=

Voor melk-gevoeligheid is het wel ideaal hoor dat tegenwoordig "vegan" zo in opkomst is +:)+

Ook bij ijswinkels staan er dan vaak vegan tekentjes bij de bakken met ijs waar geen melk in verwerkt zit :) Wel opletten op de hoorntjes trouwens, daar kunnen dan wel weer melk bestanddelen in zitten :j

Love_myhorse
Berichten: 610
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 09:48

Hoe gaat het met jullie zoontje?

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 18:02

Ik zie eigenlijk nu pas dat er nog gevraagd is om een update.
voor degene die dat leuk vinden, komt die:

het gaat heel goed. We zijn bijna een heel jaar verder en in 2022 is het echt elke keer stukken beter gegaan.

Vanaf 2,5 zo ongeveer, kwam echt de omslag. Toen kon die bij het proberen steeds tegen meer en grotere hoeveelheden en zo zijn we het gaan uitbouwen.
Op het moment eet die alles weer volledig met ons mee, behalve de melk. Er is 1 trigger en dat is een puur glas gewone melk. Dat zorgt geheid voor problemen.

De rest is eigenlijk heel goed te doen. Hij krijgt weer gewone yoghurt, gewoon beleg, af en toe een broodje kaas, smeerkaas enz...
Wel is alles nog met mate, we moeten niet EN smeerkaas doen EN smiddags een broodje kaas EN dan s'avonds een pizza.
Dat is vragen om problemen.

Maar smorgens een broodje smeerkaas en dan s'avonds pizza, lukt wel. Dus we doseren gewoon goed.

Hij lijkt er dus wel echt doorheen te groeien.

De luiers (zijn nog niet met zindelijkheid bezig, dat is voor het voorjaar waarschijnlijk), zijn goed. Vaste drollen heeft die nog niet, maar het is wel gewoon de goede consistentie, kleur, hoeveelheid en zeker niet meer zo dun dat het zijn broek uit loopt.
Af en toe heeft die nog eens zere billen, maar dat is nu denk maar 1x per 2-3 weken, dus dat is vrij weinig.

We gebruiken nog altijd de pampers aqua en smeren nu ook weer gewoon met sudocreme. Zodra die een keer rode billen heeft, komt de pro shield creme weer tevoorschijn en dan is het met 1-2 dagen weg.

Het is en blijft een peuter, dus verschonen is nog steeds zijn hobby niet. Dat zal een stuk verbeteren als die straks hopelijk zindelijk word/wil worden.
Meer rust voor hem (en ons) daarmee..

Hij lijkt nu ook te accepteren van ons dat als het pijn doet wij ons daarvan bewust zijn en hem erin geruststellen dat het zo over is, het ook echt wel goed komt.

Mri

Berichten: 15327
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 21:01

Wat fijn om te lezen judith!

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 08:42

Wat fijn dat jullie minder gedoe hiermee hebben nu +:)+

Maar hij heeft dus nog wel brij poep in plaats van worstjes zeg maar...?
Dat is natuurlijk eigenlijk gewoon niet goed...

-Namiro-

Berichten: 1981
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 09:43

pmarena schreef:
Wat fijn dat jullie minder gedoe hiermee hebben nu +:)+

Maar hij heeft dus nog wel brij poep in plaats van worstjes zeg maar...?
Dat is natuurlijk eigenlijk gewoon niet goed...


Volgens de kinderarts op de poep-polie is het tot 4 jaar normaal dat de ontlasting nog allerlei vormen heeft.. dus ‘nette drollen’ zijn geen must.

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-23 10:00

We zijn ondertussen met onze andere zoon op de poep poli geweest een periode en die bevestigde inderdaad dat sommige kinderen nou eenmaal langer doen over vaste drollen creëren en dat het tot 4 jaar normaal is dat het alle vormen aanneemt.
Wat namiro zegt idd…

Ben alleen zelf wel benieuwd hoe dat gaat verlopen tijdens zindelijkheid training, maar goed daar zijn we toch nog niet.
Ze gaf namelijk ook aan dat zindelijkheid training het liefst zo laat mogelijk moet worden gestart.

Zeker bij zulke kindjes, die al zoveel problemen met ontlasting hebben gehad qua diarree enz, hoe ouder ze zijn hoe meer besef er is en hoe meer ze kunnen communiceren over de poep en plas. Hierdoor word het proces makkelijker.

En nu de rust teruggekeerd is, laat ik het ook even. Eerst maar eens een hele flinke periode gewoon normale luiers ipv pijnlijke spuitluiers en het vertrouwen in het verschonen terug krijgen dan meteen full speed door met de zindelijkheid.

mocht die er tegen de zomer interesse in krijgen vind ik het prima, dan tikt die ong de 3,5 aan.
Heb door dit hele gedoe ook echt nog even geen vertrouwen en zin in zindelijkheid training :o

Kirstenn
Berichten: 1578
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 11:11

Je verhaal klinkt echt heel erg herkenbaar voor onze zoon van inmiddels 5. Zijn ontlasting was ook niet vast en thuis ging de zindelijkheid best prima, totdat hij naar school ging. Zijn nu 1,5 jaar verder vanaf het begin van school en het is nog steeds dagelijks een ding. Ik was juist graag eerder begonnen aan het vaster krijgen van de ontlasting en de zindelijkheid, dat had hem miss wat meer vertrouwen gegeven voor tijdens schooltijd.

We zijn er nu sinds een paar maanden achter wat hem triggert in voeding en z'n ontlasting is iig een stuk beter. Dus dat is voor ons en hem iig heel fijn en nu moet hij het vertrouwen gaan krijgen op school. Gelukkig heeft hij hele lieve juffen die goed meedenken.