Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 21:48

Ik kolf gelukkig redelijk makkelijk. In de ochtend in 1x 2 voedingen en daarna 1 voeding per keer. En als ze heeft Doorgeslapen soms 's ochtends bijna 3 voedingen, maar die tijd lijkt achter de rug helaas >;) was leuk voor 4 weken.

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:49

Barbabientje schreef:
Duc_je schreef:
Lijkt mij juist ideaal, goede nacht en overdag vaker drinken. Hier is het vaak overdag geen tijd en in de nacht inhalen :+

En flesjes geven zou ik wel mee "oppassen" als je lang bv hoopt te geven. Want vaker drinken kan ook zijn om je productie te verhogen en een flesje ontregelt dat dan juist. Dan is het gevaar dat je productie uiteindelijk steeds verder terugloopt.



Heb uiteraard eerst m’n borsten leeg laten drinken, maar dan gaat ze trekken en daar worden we allebei ongelukkig van..
Normaal gesproken doe ik een flesje ipv bv, maar nu eventjes extra, want ze was echt ontroostbaar ..

Voordeel van savonds wakker zijn denk ik :=
Hier slaapt ze altijd super goed tot 17u en dan is het hazenslaapjes en elke 2u drinken..

Is alleen voor m’n werk niet echt handig :x


Edit;
Iemand nog tips?
Ik kolf nu in de ochtend dus 1 borst leeg, maar wil daar eigenlijk wel mee stoppen denk ik.
Is het dan een kwestie van eerst half kolven en dan niet meer of moet daar nog een extra stap tussen?

Ik mis even waarom je nu kolft, om voorraad op te bouwen?

En klinkt ideaal, overdag vaker drinken en snacht bijna niet. Zou ik niets aan veranderen. S avonds zijn baby’s sowieso onrustiger. Dan heb je vaak de cluster uurtjes. Dat hoort er de eerste maanden echt bij. Lekker op de bank installeren, kind aan de borst en lekker relaxen

Barbabientje

Berichten: 8206
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:55

Ja, in eerste instantie om na het stoppen vann de nachtvoeding m’n borst even te ontstuwen, maar ging zo soepel steeds 100cc dat ik dacht voorraadje opbouwen, alleen twijfel ik of ik daarmee door wil gaan omdat ik dus het idee heb dat ze daardoor slechter drinkt.
Zonder het kolven kon ze altijd tot de voeding van 13/14 met 1 borst vooruit, nu alleen de eerste voeding.

Edit: probleem is dat ik in de zorg werk en dus straks ook gewoon de avonden ben werken. Vriendlief geeft helaas geen bv :=
Dus ben een beetje aan het kijken hoe we het voor die tijd wat regelmatiger kunnen krijgen

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:57

Barbabientje schreef:
Ja, in eerste instantie om na het stoppen vann de nachtvoeding m’n borst even te ontstuwen, maar ging zo soepel steeds 100cc dat ik dacht voorraadje opbouwen, alleen twijfel ik of ik daarmee door wil gaan omdat ik dus het idee heb dat ze daardoor slechter drinkt.
Zonder het kolven kon ze altijd tot de voeding van 13/14 met 1 borst vooruit, nu alleen de eerste voeding.

Oh zo! Ik zou zelf nog even zo lekker door gaan en me niet te veel vast bijten in hoe vaak ze dan komt drinken. Dat is het mooie, je baby lost het zelf op door dan gewoon wat vaker te drinken. En dat maakt niets uit toch?

Barbabientje

Berichten: 8206
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:59

DiantaM schreef:
Barbabientje schreef:
Ja, in eerste instantie om na het stoppen vann de nachtvoeding m’n borst even te ontstuwen, maar ging zo soepel steeds 100cc dat ik dacht voorraadje opbouwen, alleen twijfel ik of ik daarmee door wil gaan omdat ik dus het idee heb dat ze daardoor slechter drinkt.
Zonder het kolven kon ze altijd tot de voeding van 13/14 met 1 borst vooruit, nu alleen de eerste voeding.

Oh zo! Ik zou zelf nog even zo lekker door gaan en me niet te veel vast bijten in hoe vaak ze dan komt drinken. Dat is het mooie, je baby lost het zelf op door dan gewoon wat vaker te drinken. En dat maakt niets uit toch?


Nee zeker niet! Alleen krijg ik dan soort van “angst” dat ze te weinig krijgt en nog hormonen helpen dan ook niet :=

Gimme_Joy

Berichten: 7771
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 23:19

Ik kan dus moeilijk aan mijn borsten voelen of ze leeg zijn of niet. Soms laat hij in de eerste 10 minuten al vaak los en dan wissel ik van kant. Dan drinkt hij die kant helemaal leeg lijkt. Maar veel verschil voel ik dan niet.

Hij komt nig sterds iedere 3 uur, dus ik ga ervan uit dat hij het zelf goed regelt. Maar vind het best lastig.

Escada

Berichten: 3907
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 01:42

Ik ga morgen even de lactatiekundige bellen voor wat tips. Mijn tepels doen zo'n ontzettend pijn, vandaa de kleine 3 dagen oud. Overdag ging het nog redelijk maar nu is het echt een hel om aan te leggen.
Hij hapt goed aan, ik heb er mooie tepels ook voor is er gezegd maar hij zuigt zo ontzettend hard :wow:

Pantykous

Berichten: 10514
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 05:39

Escada schreef:
Ik ga morgen even de lactatiekundige bellen voor wat tips. Mijn tepels doen zo'n ontzettend pijn, vandaa de kleine 3 dagen oud. Overdag ging het nog redelijk maar nu is het echt een hel om aan te leggen.
Hij hapt goed aan, ik heb er mooie tepels ook voor is er gezegd maar hij zuigt zo ontzettend hard :wow:


Dit in huis halen en even in de koelkast. Dat is enorme verlichting voor je tepels.

Goed dat de LK komt.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 05:56

Wat is 'dit'? :=

Lanoline zalf misschien? Is wel echt goud spul!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34879
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 05:59

Purelan van medela idd (dat is lanoline toch?)

Britt

Berichten: 18906
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 06:05

Ze kunnen idd gigantisch veel kracht hebben ja :=

Na het drinken een druppeltje voeding uitsmeren over je tepel en aan de lucht laten drogen helpt ook al. Sowieso het ‘luchten’ en ze niet meteen wegstoppen scheelt, omdat ze dan kunnen drogen en niet weer ietwat vochtig worden weggestopt in (toch ook weer wat vochtige) zoogcompressen.

Sterkte :(:)

Suzanne F.

Berichten: 49663
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 07:19

En zorg dat hij met zijn kaakje je borst masseert en niet puur alleen aan de tepel zuigt.

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 07:24

Medela hydrogelpads zijn echt super fijn ook als je borsten nog moeten wennen aan die enorme zuigkrachten. Ik herken het.
Maar sws goed dat je de lk laat komen! Want misschien kan hij beter aanhappen of kan ze andere tips geven

Pantykous

Berichten: 10514
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 07:43

Pantykous schreef:
Escada schreef:
Ik ga morgen even de lactatiekundige bellen voor wat tips. Mijn tepels doen zo'n ontzettend pijn, vandaa de kleine 3 dagen oud. Overdag ging het nog redelijk maar nu is het echt een hel om aan te leggen.
Hij hapt goed aan, ik heb er mooie tepels ook voor is er gezegd maar hij zuigt zo ontzettend hard :wow:


Dit in huis halen en even in de koelkast. Dat is enorme verlichting voor je tepels.

Goed dat de LK komt.


https://borstkolvenshopdeboezem.nl/prod ... gIGGPD_BwE

Deze, link vergeten net. Of die van Medela. Deze zijn iets vriendelijker geprijsd.

Amado7

Berichten: 10751
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 07:58

Hydrogelpads ! En kokosolie heel veel smeren. Is gelijk anti spruw dus twee vliegen in een klap. Heb zoveel betere resultaten gezien van kokosolie dan purelan of lanoline! Bovendien is een grote pot kokosolie de helft goedkoper dan een klein potje purelan :j

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 08:01

Ik had veel baat bij zakjes appelstroop in de vriezer

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:32

De tepelzalf van kruidvat is vergelijkbaar met purelan maar veel goedkoper

Pantykous

Berichten: 10514
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:38

Die pads waren m’n redding, na de eerste week waren m’n tepels een grote korst. Moest dan eerst even kolven en dan had ik gewoon de kleur van fristi. Zonder die dingen had ik t niet gered. Bij de tweede gelijk mee begonnen en geen problemen gehad.

zonnebloem18

Berichten: 24888
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:44

Het klinkt alsof zijn hap niet ideaal is Escada, goed dat je de LK mee laat kijken.

Escada

Berichten: 3907
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 09:20

LK komt over 2 dagen, mijn vriend is nu zalf en de pads halen. Ik ga wel doorzetten want vind het zo mooi als hij daarna uitgeteld op mijn borst ligt. Nu even gauw slapen nu de kraamzorg er nog is :))

Ramiro

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 09:22

ik heb in het ziekenhuis hydrogelpads gekregen, echt heel fijn. En inderdaad druppeltje melk op de tepel en aan de lucht laten drogen.

Hier pas laat zindelijke borsten, heb zo vreselijk veel melk gelekt. Begon al in de zwangerschap met 22 weken.

Tegenwoordig zegt mijn zoontje zelf 'op' heel handig ;-)
Voorheen inderdaad ook luisteren naar het geslik en ik controleerde regelmatig zelf even met de hand of er nog wat uitkwam. Sowieso stonden mijn borsten vaak op springen, kon zo voelen welke aan de beurt was. Daarna voelde ze dan wel echt slapper.

Oh ja met kolven heb ik wel geluk gehad. Ik werk bij de universiteit en wij zijn verbonden (ook fysiek) met het ziekenhuis, dus ik ging fijn kolven in het ziekenhuis. Ontzettend goede kolfruimte, dubbele elektrische ziekenhuis kolf en alle toebehoren beschikbaar. Enige lastige was dat je die ruimte niet kon reserveren, en de meeste dames rond dezelfde tijd gaan kolven. Had zelf echt wel een hekel aan kolven, zo blij met het thuiswerken. Heb dus ook sinds vorig jaar maart niet meer gekolfd.
Laatst bijgewerkt door Ramiro op 06-07-21 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Berichten: 8072
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 09:23

Mag ik me ook melden? Ik lees al even mee en zie hier veel ervaringsdeskundigen dus daar kan ik altijd wat van opsteken.

Mijn dochter is nu 7 weken en geef dus ook 7 weken bv. Stond vanaf het begin niet te springen om bv te geven maar wilde het wel een kans geven en eerlijk, ik twijfel elke dag om te stoppen. Waarom ik dat nog niet heb gedaan weet ik ook niet.

We begonnen gelijk met mega kloven in de kraamweek. Daarna overproductie en spruw. Hier in het topic beschreef iemand die overproductie echt perfect, iets met melk tegen het plafond (bij wijze van). Die overproductie is wel sinds week 6 een beetje ingedamd en we zijn van de spruw en de kloven af. Ik kolf nu ook 1 of 2x per dag zodat mijn man een flesje kan geven.

Al met al vind ik het vooral heel veel gedoe en zie ik weinig voordelen. Dochter komt nu nog ongeveer 10x per etmaal dus ik vind het ook erg intensief en beklemmend. Maar als ze dan zo gezellig bij me ligt tijdens de voeding vind ik het toch ook wel weer mooi en als ik op de bus kv kijk wat daar allemaal voor troep in zit denk ik, ik zet toch nog maar even door.

Maar echt makkelijk en handig vind ik het niet. :+

Ramiro

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 09:41

de eerste maanden borstvoeding geven zijn ook gewoon (bij de meeste) zwaar, vond wel dat het daarna steeds makkelijker wordt. Heb ook zo vaak gezegd, ben er klaar mee ga nu stoppen. Nu dus nog altijd niet gestopt. Mijn zoontje huilde in het begin echt heel veel, aan de borst was één van de weinige dingen waar hij van ontspande. Dat hielp mij ook wel, dat kleine lijfje wat dan zo vreselijk overstuur is en dan met een paar tellen aan mijn borst wel compleet ontspant.

Daarnaast had ik ook een tabelletje met de gezondheidsvoordelen voor de kleine (en jezelf) per maand dat je borstvoeding geeft. Misschien heel stom maar op de moeilijke momenten wist ik dan wel weer waarom ik het deed. En onderschat ook niet wat de hormonen met je doen.
Laatst bijgewerkt door Ramiro op 06-07-21 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 09:43

Afbeelding
Iemand stuurde mij destijds deze grafiek, voor mij klopte het iig wel. Kv is in het begin veel makkelijker, kost minder moeite. En pas op lange termijn is bv makkelijker voor de meesten. Ik vond het pas na 3mnd ofzo makkelijker worden.

Britt

Berichten: 18906
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 09:47

Maf hoe dat zo werkt he Nelleke, dat je dan toch door blijft zetten? Hopelijk wordt het ook voor jou snel makkelijker! En zo niet, is stoppen ook altijd goed, zo lang je er zelf maar achter staat :)

Precies Secredible, en juist op het moment dat het makkelijker zou moeten worden, stoppen veel moeders. En dat houd natuurlijk ook het vooroordeel in stand dat het bijna altijd heel moeilijk is (en blijft) en veel gedoe is.

Ramiro, ik weet welke je bedoeld! Ik kan die al een tijdje niet meer vinden, maar deze is ook wel mooi:
https://www.borstvoeding.com/artikelen/ ... ing-geven/