Redenen om je wél te laten vaccineren.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:31

mar_fay schreef:
@Bigone, @Ibbel, dankjulliewel. Ik ben dus echt specifiek op zoek naar onderzoeken die dit proces in de niet versimpelde vorm beschrijven - ondanks dat jullie uitleg helder is voor een leek merk ik dat ik juist de volledige terminologie wil kunnen lezen. Alle uitleg over termen zoek ik dan wel op (ik heb nu met al die regen toch tijd over), maar juist de versimpelde uitleg maakt me sceptisch - sorry!

https://www.nature.com/scitable/topicpa ... otein-393/

Basis artikel over transcriptie

https://www.nature.com/articles/nrd.2017.243

Basis artikel over mRNA vaccins

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:37

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:32

Ik ga volgende week. Voor mij zijn de redenen vooral:

- De maatregelen duren nu al langer dan een jaar en zoals velen anderen ben ik het wel zat. Zonder vaccineren gaat het nog wel een tijdje duren voordat we er merendeels vanaf zijn.

- Ik woon in een land waar wij nu gelukkig een goede toegang hebben tot vaccinaties en andere medische zorg, maar in een heleboel landen heb je dat níet. Daarom vind ik dat ik het er van moet nemen.

- Er zijn mensen die geen vaccinatie mogen hebben wegens risico’s maar anderzijds ook een groot risico lopen mochten zij het virus krijgen. Voor deze groep mensen vind ik het mijn/onze verantwoordelijkheid dat zoveel mogelijk van ons, ons wel laten vaccineren en zo een veiligere omgeving creëeren voor derden.

- Zelf zit ik ook niet te wachten op corona. Ik heb gezien wat dit met jonge, gezonde lichamen kan doen. Het kan goed aflopen maar het is vaak ook echt wel zwaar op het lichaam.

- Ik maak mij weinig zorgen over het vaccin. Er is altijd een risico dat je (op de lange termijn) bijwerkingen krijgt van iets. Het is niet alsof dit vaccin zo uit de duim gezogen is en daarom zo snel op de markt is gekomen. Nee, de basis van het vaccin was er al wegens SARS. Daar hebben ze vanuit verder gewerkt voor zover ik het weet. Daarnaast heeft het virus zich zodanig verspreid over de wereld dat eigenlijk iedereen er wel baat bij had, dus is er gewoon veel meer funding geweest en meer inzet om het vaccin zo snel mogelijk in te kunnen zetten. Dat betekent niet dat het niet nauwkeurig is getest zoals andere vaccins.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik echt oprecht hoop dat ook in landen waar er minder toegang is tot gezondheidszorg gekeken wordt naar een oplossing, en dan niet 1 miljard vaccins te beloven om er goed bij te staan op tv. In een aantal landen waar de gezondheid al laag was, is dit virus nu namelijk echt z’n gouden gang aan het gaan. Daar mag ook wel over nagedacht worden vind ik persoonlijk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 13:30

VuurVleugels schreef:
Wellicht lees ik het verkeerd, maar dit komt op mij als een irritante 'na na na na naaa naaaaa' over. Zullen we gewoon blij zijn dat mandy_toy deze keuze heeft gemaakt, ons begrip uitdrukken voor het dubbele gevoel en het daarbij laten?

!

Inderdaad, zoals je zelf aangeeft je leest het verkeerd. Zullen we gewoon reageren op wat mensen schrijven, en niet op wat voor emotionele reacties we er zelf bij fantaseren?

Een veganist die besloten heeft melk en eieren te gaan eten is geen veganist meer.
Een pacifist die besluit soldaat te worden is geen pacifist meer.
etc.

Kortom mijn opmerking was gewoon een vrij droge vaststelling dat iemand die zich laat vaccineren geen anti-vaccer meer is.
En ik heb niets dan respect voor iemand die zijn of haar mening verandert op grond van nieuwe informatie, ,raad van deskundigen, of wat dan ook.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 14:23

Kuggur schreef:
VuurVleugels schreef:
Wellicht lees ik het verkeerd, maar dit komt op mij als een irritante 'na na na na naaa naaaaa' over. Zullen we gewoon blij zijn dat mandy_toy deze keuze heeft gemaakt, ons begrip uitdrukken voor het dubbele gevoel en het daarbij laten?

!

Inderdaad, zoals je zelf aangeeft je leest het verkeerd. Zullen we gewoon reageren op wat mensen schrijven, en niet op wat voor emotionele reacties we er zelf bij fantaseren?

Een veganist die besloten heeft melk en eieren te gaan eten is geen veganist meer.
Een pacifist die besluit soldaat te worden is geen pacifist meer.
etc.

Kortom mijn opmerking was gewoon een vrij droge vaststelling dat iemand die zich laat vaccineren geen anti-vaccer meer is.
En ik heb niets dan respect voor iemand die zijn of haar mening verandert op grond van nieuwe informatie, ,raad van deskundigen, of wat dan ook.

Wat is überhaupt het nut van je opmerking dan?

Kuggur

Re: Redenen om je wél te laten vaccineren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 14:44

Goh, ik wist niet dat ik je verantwoording schuldig was wat betreft het nut van mijn posts.
Geen probleem, hoe wil je dat regelen, zal ik je voortaan even een pb sturen voor ik het waag te posten, zodat je het even kunt beoordelen op nut, relevantie etc?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 14:51

Ondanks dat ik begin dit jaar nee heb gezegt en daarna ben gaan twijfelen heb ik hem net gekregen. Nu hopen dat het op later termijn niks doet. Daar ben ik wel een beetje bang voor.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 15:08

xxxmh schreef:
Ondanks dat ik begin dit jaar nee heb gezegt en daarna ben gaan twijfelen heb ik hem net gekregen. Nu hopen dat het op later termijn niks doet. Daar ben ik wel een beetje bang voor.

Niemand kan die angst van je wegnemen, natuurlijk helpt het om je goed te laten voorlichten.
Maar het is wel proefondervindelijk als je er zo in staat. Lijkt me best lastig voor je.

Wat is de reden dat je wel hebt laten vaccineren?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 17:37

MarliesV schreef:
xxxmh schreef:

Niemand kan die angst van je wegnemen, natuurlijk helpt het om je goed te laten voorlichten.
Maar het is wel proefondervindelijk als je er zo in staat. Lijkt me best lastig voor je.

Heb geen zin om me steeds te testen voor festivals en vakantie. En heb me erin verdiept en toen zijn er wel wat vragen vanuit mij beantwoord maar blijf het wel spannend vinden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 17:57

xxxmh je hebt gewoon besloten. Iets heeft jouw de zekerheid gegeven. Ga dat niet proberen te zoeken. Ga er niet aan twijfelen. Punt. Geniet gewoon van het gevoel van veiligheid en ga lekker straks overal aan meedoen. Zoveel mensen om je heen hebben ook geen last.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 22:21

xxxmh schreef:
MarliesV schreef:

Heb geen zin om me steeds te testen voor festivals en vakantie. En heb me erin verdiept en toen zijn er wel wat vragen vanuit mij beantwoord maar blijf het wel spannend vinden.

Dat mag hè. Spannend is niet erg. Gelukkig heeft het je niet weerhouden om het te doen. Goed van je!

Hopelijk krijg je geen of minimaal last van bijwerkingen.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 07:39

Ik heb me gister laten vaccineren. Prik voel je bijna niet daarna beetje beurse plek op je arm.
Gister nergens last van gehad en vandaag wordt ik wakker alsof ik met een knuppel in elkaar gemept bent. Hele lijf doet zeer, hart op hol en de kluts kwijt. Ik heb geen idee wat ik de hele tijd aan het doen ben.
Ik val in de groep mensen 18 tot 25 jaar.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 07:41

Ik heb alleen een hele beurse plek. Zolang ik me bovenarm langs me lichaam houdt gaat het ook. Wel wat moe maar dat ben ik al weken. Straks werken, hopelijk doen de kinderen (kinderopvang) voorzichtig met mijn arm haha

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 08:36

Eretria, kalm aan vandaag hoor! Ff paracetamol nemen en jezelf in acht houden.

Xxxmh, werk ze! Pleister plakken op je arm helpt, is mooi visueel voor de kindjes

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 10:58

Ik zit letterlijk op dit moment bij de GGD mijn 15min te doen :D
De 1e prik zit er in! Ik ben 23 jaar en ben zo ontzettend blij! Normaal zijn prikken niet echt leuk maar ik stond te popelen om hier geprikt te worden. Wat een last valt van je schouders af! Nu wachten op de 2e. *\o/*

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 13:52

Mijn redenen:

- ik heb covid gehad meteen in maart 2020, moest 11 weken in isolatie in een studentenkamer van 14 m2 :+ Was niet leuk.
- ik heb nu zelf long covid en nog een ander familielid ook (allebei eind 20). Is ook niet leuk.
- ik heb nu iets meer dan een jaar later geen (meetbare hoeveelheid) antistoffen in het bloed.

- ik heb veel familieleden die in de zorg werken. Stuk voor stuk zwaar overgewerkt, zeker degenen die op een covid-cohort hebben gestaan. Afgepeigerd, lichamelijke klachten, het mentaal niet meer verwerkt krijgen etc.

Ik ben daarnaast niet heel erg bang voor de langetermijngevolgen; er is sinds 2006 actief onderzoek gedaan naar mRNA vaccins. Als dit ''platform'' van vaccins iets op lange termijn doet, zou dat inmiddels bekend moeten zijn. mRNA wordt daarnaast gebruikt tegen bijvoorbeeld kanker en is dus niet helemáál nieuw.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 14:06

Inmiddels is de vaccinatie bereidheid 94% dus er is nog maar een klein groepje dat niet wil

mandy_toy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 09:54

Muurp schreef:
mandy_toy schreef:
ik als, anti vaccer, heb mij van de week na maanden dubben gevaccineerd. Voelt het goed, nee! hememaal niet eigenlijk. Waarom dan wel?

Voor mij was het kiezen uit twee kwaden. Ik sta niet helemaal achter vaccinatie, maar ik wil ook geen corona krijgen. Ik zie in mijn omgeving steeds meer wat het virus met iemand kan doen. Ook jonge, gezonde mensen die nu met Long Covid zitten.

Dat heeft voor mij de afweging laten omslaan naar toch maar vaccineren. Mijn man laat zich overigens niet vaccineren. Dat is prima! ik respecteer een ieders mening en ik vind dat een ieder zijn eigen keuze moet mogen maken.

Ik kan me helemaal voorstellen dat het dubbel is... :(:) Heb jij ook nog druk gehad van de buitenwereld/omgeving? Vriendin van me heeft dit heel sterk en weet oprecht niet wat ze gaat doen (wel/niet vaccineren), zij wordt wel enorm gepusht door haar omgeving en dat maakt dat ze gewoon echt een beetje in paniek is.

Ik heb mijn eerste vaccinatie gehad, voelde ook niet 100% goed maar net als jij weegt op dit moment gezond blijven (en mijn familie) zwaarder dan het effect op lange termijn.

Overigens ben ik geen anti-vaccer of gekkie, integendeel :D Maar met name rondom zwangerschap en kinderwens is er gewoon heel weinig bekend, en dat maakte voor mij dat ik toch wel extra heb stilgestaan bij het wel of niet vaccineren.

heel veel druk!! ook vanuit collega's etc. Nu ben ik daar totaal niet gevoelig voor. Ik ga er meestal zelfs een beetje van in de contra ;-) maar ik vind het wel een vervelend gegegeven dat het zo leeft.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:47

Goede redenen om je wel te laten vaccineren is denk ik, bijvoorbeeld wanneer je gelooft dat er geen geneesmiddelen zijn. En natuurlijk is dan andersom, wanneer je wel gelooft dat er geneesmiddelen zijn, dan kun je je nog laten inenten om makkelijker toegang te krijgen, als je dat gelooft.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:16

geloven dat er geen geneesmiddelen zijn, dat is geen geloof maar een feit volgens mij.
Heb nog geen corona geneesmiddel gezien in het nieuws

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:19

Kinke schreef:
geloven dat er geen geneesmiddelen zijn, dat is geen geloof maar een feit volgens mij.
Heb nog geen corona geneesmiddel gezien in het nieuws

Jawel , ik heb er al heel veel gezien.
Zink, ivermectine , hydrochloride , insmeren met koeienpoep. En nog heel veel meer.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:45

Kinke ik wel en ook gezien dat het werkte. Het nieuws kijk ik niet. Maar mijn eigen ervaring is geen betrouwbare bron, maar als geen wetenschapper vind ik dat niet zo erg. Die discussie hebben we al gehad. Dus ja ik denk wel dat het een geloof is. Wat jij feit noemt is gebaseerd op dat wat jij gelezen en gehoord hebt. Mijn waarneming strookt daar niet mee dus heb ik een ander "geloof".

Kan de vraag ook omdraaien: Wanneer je zou weten dat er een geneesmiddel is, zou je je dan alsnog laten inenten?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:57

Dinopino schreef:
Kan de vraag ook omdraaien: Wanneer je zou weten dat er een geneesmiddel is, zou je je dan alsnog laten inenten?

Ik wel. Voorkomen is beter dan genezen.

Aangezien Covid door een virus wordt veroorzaakt zijn er geen geneesmiddelen, en die zijn ook niet te verwachten. Virussen zijn notoir moeilijk weg te werken. Kijk maar naar AIDS bv, of naar hepatitis C, of zelfs zoiets simpels als koortslip. Of naar rhinopneumonie.
Er zijn verdomd weinig daadwerkelijk virusdodende middelen op de markt. Ribavirine (RSV) en aciclovir (herpes simplex) zijn bij mijn weten de enige twee en die doen niets op RNA-virussen.

Er zijn wel 'genees'middelen (die dus niet genezen in de zin van het virus doden) die de effecten van de infectie verminderen. Prednison en inhalatiesteroiden bijvoorbeeld. En de inzet daarvan moet heel nauw bepaald worden, want beide onderdrukken de afweerreactie en zijn dus meer bedoeld om een cytokinestorm te voorkomen dan dat ze je afweer helpen om het virus om zeep te helpen

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 12:40

Bovendien hebben die 'geneesmiddelen' ook genoeg bijwerkingen die niet prettig zijn. Dan kan je beter vaccineren en dus voorkomen dat je zo'n heftige doorloop hebt (met een stuk lager risico op bijwerkingen etc)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:02

Ja Ibbel dat begrijp ik . Je weet dat ik er heel anders over denk, maar vanuit het oogpunt zoals jij het schildert is het ook totaal logisch om je te laten vaccineren. Geen geneesmiddel, verloopt tamelijk dodelijk, houd geen rekening met leeftijd enz. Met deze informatie begrijp ik het volkomen.

Zoals je weet heb ik andere denkwijze hierover, dat is geen verrassing;-)