Relatie met een transgender persoon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:10

Eleeke schreef:
DuoPenotti schreef:
Zo zeg maartje dat kan echt niet wat je zegt...

Ik kan er niets aan doen maar ik vind ik wat Zonnetje zegt waar.
Geopereerd of niet, het is niet 100%
En de ene persoon zal daar moeite mee hebben en de ander niet.
En dat moet kunnen lijkt me :j

Dat iemand ingrepen heeft moeten ondergaan als mensen ziek zijn, dus bijvoorbeeld na kanker een borstamputatie is iets heel anders.

Brrr, eng wat je zegt.
Dus na kanker mag je wel geopereerd worden en ben je een volledige vrouw / man.

Maar als je in het verkeerde lichaam geboren bent zul je je hele leven geen volwaardige man of vrouw zijn. Want naar jouw mening ben je dan niet echt vrouw, want je gedraagt je niet zo en je ziet er niet zo uit, en je bent niet echt man, want je mist een of meerdere fysieke kenmerken.

Dat is extreem veroordelend en daarmee neem je iemand zijn identiteit en dus ook zijn menselijkheid af.

Dat inderdaad. Stel ik krijg borstkanker en mijn borsten moeten er af. Borsten zijn wel iets typisch vrouwelijks en komt op een mannenlijf niet voor. Ook net wat anders qua weefsels etc. Maarja, ben ik zonder borsten nog wel een vrouw?

(Misschien is het trouwens beter dat deze discussie naar een ander topic gaat?)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:11

Winged schreef:
Dat inderdaad. Stel ik krijg borstkanker en mijn borsten moeten er af. Borsten zijn wel iets typisch vrouwelijks en komt op een mannenlijf niet voor. Ook net wat anders qua weefsels etc. Maarja, ben ik zonder borsten nog wel een vrouw?

(Misschien is het trouwens beter dat deze discussie naar een ander topic gaat?)

Dit zeg ik dus niet, helemaal niet.
Dat is juist verdraaien wat ik zeg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:13

Zonnetje81 schreef:
Een 'man' met een vagina kan je geen 100% man noemen. Dus vanuit de genetica is dat geen echte man.

Iets wat groen is is ook niet paars toch...? En heeft niks met discriminatie te maken.

Edit: En we hebben het over relatie's niet over vriendschappen, dat zal mij een worst wezen 'wat' iemand is als ik degene maar aardig vindt. Maar in een relatie komt meer kijken zoals eerder gezegd.

Wie/wat kan je dan wel 100% man noemen? Elk individu heeft zowel mannelijke als vrouwelijke kenmerken en dat gaat niet alleen over de uiterlijke kenmerken. Een individu kan dus prima een man zijn zonder deze uiterlijke kenmerken.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:14

Mijn God, wat ben ik blij dat je in Nederland gewoon in transitie mag ondanks de bekrompen mening van een ander...

Waarom zou iemand dat in zijn tinder bio moeten zetten, waarom zet je er zelf niet in dat je alleen wilt daten met een cis-persoon zodat de transgender persoon jou gelijk weg kan swipen?

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:18

Nou ik kwam met dat vb over baarmoeder verwijderen en borsten moeten laten verwijderen om medische redenen, als antwoord op Zonnetje, omdat die het dus had over niet 100% man te zijn als je geen echte pik en zaad hebt.

Het is natuurlijk wel een feit dat vrouwen die dit is overkomen, zichzelf soms geen echte vrouw meer voelen. En hoe komt dat denken jullie? Ik denk namelijk dat dit idd te maken heeft met wat de buitenwereld er maar te pas en te onpas uitflikkert. Dus als men dit nu zo vreselijk erg vind als een vrouw zichzelf zo gaat voelen, waarom dan in godsnaam dat bij transmensen wel blijven roeptoeteren? Het effect is hetzelfde en zo wreed.

Mars

Re: Relatie met een transgender persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:22

Mag dat argument over kanker hebben en gedwongen je borsten moeten laten amputeren aub heel snel kappen?? Ik raak er echt kotsmisselijk van, hoe halen mensen het in hun hoofd om er zo’n ziekte bij te slepen :n

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:25

Mars schreef:
Mag dat argument over kanker hebben en gedwongen je borsten moeten laten amputeren aub heel snel kappen?? Ik raak er echt kotsmisselijk van, hoe halen mensen het in hun hoofd om er zo’n ziekte bij te slepen :n

Kanker is afschuwelijk (mijn moeder is er recentelijk aan overleden, eierstokkanker) maar bij kanker is er vaak nog sprake van mogelijke genezing. Wanneer je transgender bent, niet. Ondanks jouw mening daarover. Dus wat is erger? Het antwoord: geen van beide. Beide zijn afschuwelijk om mee te moeten dealen, en ieder op hun eigen manier. Het één is niet erger dan het ander.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:26

Kunnen we alsjeblieft stoppen met deze onnozele discussie en gewoon weer ontopic gaan? Mijn hemel.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:27

Dit topic moet eigenlijk gewoon helemaal stoppen (ik dus ook) want het slaat werkelijk he-le-maal nergens meer op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:27

VuurVleugels schreef:
Mars schreef:

Kanker is afschuwelijk (mijn moeder is er recentelijk aan overleden, eierstokkanker) maar bij kanker is er vaak nog sprake van mogelijke genezing. Wanneer je transgender bent, niet. Ondanks jouw mening daarover. Dus wat is erger? Het antwoord: geen van beide. Beide zijn afschuwelijk om mee te moeten dealen, en ieder op hun eigen manier. Het één is niet erger dan het ander.

Echt waar? :\ Wáuw. Gewoon... Wáuw. Om jouw eigen argument om te draaien: Aan transgender zijn ga je niet dood. Aan kanker helaas zonder behandeling wel. (en met ook.)
Schei toch uit met het te vergelijken met kanker of eender welke dodelijke ziekte in vredesnaam.

Doe met je lijf wat je wil maar IMO is eerlijk zijn met een toekomstige partner een basis. Ik wil geen kinderen. Dat wist mijn man voor we op de 1e date gingen. Een transgender kan veelal geen kinderen krijgen op de natuurlijke manier. IMO zijn dat dingen die je bespreekt als je elkaar respecteert en serieus neemt. Je wil in een relatie toch volledig geaccepteerd worden? Hoe helpt een groot deel van wie je bent verzwijgen daar bij?
Het komt op een dag uit. Fijn dan als je partner na tien jaar het van een ander moet horen omdat jij het te moeilijk vond om je partner te vertrouwen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-05-21 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:29

Duo en Zonnetje jullie zeggen dat een trans man geen 100% man is.
en dat is transfobisch en discrimineren, zeker om dat jullie een vrouw zonder borsten vanwege een medische reden wel volledig vrouw vinden.
Want man/vrouw met niet alle bijbehorende" geslachtskenmerken door ziekte = volledig man/vrouw
Man/ vrouw met niet alle bijbehorende" geslachtskenmerken door in het verkeerde lichaam te zijn geboren = Onvolledig Man/vrouw

Dat heeft niets te maken met op wie je valt. Want dat is van zoveel afhankelijk ( ik val om de een of andere reden niet op lange mannen bijvoorbeeld, ze zijn bij mij bijna altijd onder de 1,80, oh en veel van mijn partners hebben/ hadden een bril , en sportief ook belangrijk, salaris dan weer niet , dat verdien ik zelf wel :D ) .
We hebben allemaal zo onze bijzondere voorkeuren waar we op vallen. Dat heeft niets met 100% man of vrouw te maken.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:30

Nee maar van transgender zijn in deze maatschappij WIL je dood. F"cking trust me on that.

Wauw. Ik voel zó'n ongelooflijke bonk agressie opkomen dat ik vertrek. Echt, deze maatschappij heeft nog een lange, héél lange weg te gaan.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:31

VuurVleugels schreef:
Mars schreef:

:wow:

Damn. Ik ben sprakeloos en niet op een positieve manier.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:31

Waarom zou je deze discussie überhaupt aangaan? Kanker vergelijken met transgender zijn. Tsss. :n

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:33

Eleeke schreef:
en dat is transfobisch en discrimineren, zeker om dat jullie een vrouw zonder borsten vanwege een medische reden wel volledig vrouw vinden.
Want man/vrouw met niet alle bijbehorende" geslachtskenmerken door ziekte = volledig man/vrouw
Man/ vrouw met niet alle bijbehorende" geslachtskenmerken door in het verkeerde lichaam te zijn geboren = Onvolledig Man/vrouw

Dat heeft niets te maken met op wie je valt. Want dat is van zoveel afhankelijk ( ik val om de een of andere reden niet op lange mannen bijvoorbeeld, ze zijn bij mij bijna altijd onder de 1,80, oh en veel van mijn partners hebben/ hadden een bril , en sportief ook belangrijk, salaris dan weer niet , dat verdien ik zelf wel :D ) .
We hebben allemaal zo onze bijzondere voorkeuren waar we op vallen. Dat heeft niets met 100% man of vrouw te maken.

Exactly. In beide gevallen gaat het om een medisch defect in het lijf. Heel plat gezegd.

Ik ben 100% hetero en 100% vrouw. Maar een gekregen geslacht bij geboorte houdt niet in dat je perse die gender bent.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:34

Ayasha schreef:
Doe met je lijf wat je wil maar IMO is eerlijk zijn met een toekomstige partner een basis. Ik wil geen kinderen. Dat wist mijn man voor we op de 1e date gingen. Een transgender kan veelal geen kinderen krijgen op de natuurlijke manier. IMO zijn dat dingen die je bespreekt als je elkaar respecteert en serieus neemt.

Maar ik geloof niet dat veel mensen het daarover oneens zijn.
iedereen heeft zo een rijtje wat je wil weten voor het heel serieus wordt ( niet op de eerste dates graag ).
en de een hort da graag op de eerste date, de ander liever pas als het serieus wordt.

Ik ga niet een rijtje af als ik voor de eerste keer zoen of in bed beland... dat komt in de gesprekken wel, vaak
gaat dat vanzelf. Nu heb ik al jaren niet meer gedate , want getrouwd met een cis man, maar betwijfel of het nu heel anders gaat.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:35

VuurVleugels schreef:
Nee maar van transgender zijn in deze maatschappij WIL je dood. F"cking trust me on that.

Wauw. Ik voel zó'n ongelooflijke bonk agressie opkomen dat ik vertrek. Echt, deze maatschappij heeft nog een lange, héél lange weg te gaan.

Adem in adem uit er zijn gelukkig ook heel veel reacties die ook anders zijn en ruimdenkerder. Daar haal ik dan maar troost uit

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:38

Eleeke schreef:
Maar ik geloof niet dat veel mensen het daarover oneens zijn.
iedereen heeft zo een rijtje wat je wil weten voor het heel serieus wordt ( niet op de eerste dates graag ).
en de een hort da graag op de eerste date, de ander liever pas als het serieus wordt.

Ik ga niet een rijtje af als ik voor de eerste keer zoen of in bed beland... dat komt in de gesprekken wel, vaak
gaat dat vanzelf. Nu heb ik al jaren niet meer gedate , want getrouwd met een cis man, maar betwijfel of het nu heel anders gaat.

Ik lees hier toch echt mensen die vinden dat iemand het niet hoeft te zeggen in een relatie. Dat vind ik niet kunnen. Ik begrijp dat daar tijd voor nodig is, het is niet iets dat je in de krant wil. Maar IMO is het ook niet iets dat je "mag" verzwijgen. Dat zou voor mij toch voelen als een gebrek aan vertrouwen wanneer ik er op een andere manier achter zou komen. En dát zou ik erger vinden dan of die persoon transgender is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:40

Eleeke schreef:

Dat is jou mening en nee niet de mijne.
noem het hoe je wilt.
Ik weet zeker dat het niet transfobisch is. Ik heb geen angst voor deze mensen, geen fobie.
Ik zal ze ook als hij aanspreken, niet weigeren in een heren toilet of wat ook.
Dat zijn de kenmerken van transfobisch, dat expres niet doen.

Maar in een relatie vinden dat iemand niet 100% man is vind ik toch iets anders.
Ik begrijp dat het gevoel van deze mensen dat wel is, maar lichamelijk is het niet zo. Kun je hoog en laag springen, het is niet zo.
En dat kun je zo verkeerd opvatten als je wilt, dat is wat je er zelf mee doet.

Nogmaals, van mij hoeft niet op de hoofdpagina van tinder, maar als een relatie serieus word zou ik het wel willen weten ja.
En dan zeg ik niet eens dat ik het perse af zou kappen...
Dus hoe transfobisch is het dan?

Maar ik ben wel van het rechtuit zonder gedoe. Iets is zoals het is.
Ik heb met alles een enorme hekel als dingen niet gezegd mogen worden, alles tegenwoordig discriminatie is en alles uitgelegd word in het negatieve.
Doe gewoon, doe je gek genoeg.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:43

Maar er komen wel opmerkingen voorbij dat je het nooit zou hoeven vertellen of dat je de transgender partner pijn doet als je deze afwijst vanwege geen operatie ondergaan en dat er daarom soms langer gewacht wordt. Dat vind ik beide moeilijk, nooit vertellen is in mijn ogen/mijn gevoel gewoon heel fout en een gebrek aan vertrouwen in de partner. Dat het pijn doet als het op zoiets stuk gaat, ja natuurlijk maar dat is voor beide partijen moeilijk dan. Als je om iemand geeft wil je deze geen pijn doen, maar je kan ook gevoel niet veranderen en je wilt ook niet samen met iemand blijven waar het op een belangrijk onderdeel niet klikt. (Als we het dus hebben over de pijn als het stuklopen daarom, dan past het op dat gebied dus niet helaas, net als dat er 100 andere redenen kunnen zijn)

Dan zou ik het liever eerder weten, zodat er juist van beide kanten minder gevoelens zijn nog.

En vriendschappelijk is wel iets heel anders, ja. Over echte man of vrouw en alle uiterlijke kenmerken die hier voorbij komen heb ik weinig te zeggen, behalve dat ik eht er niet mee eens ben. Een adamsappel die je ziet betekent dat iemand een man is of is geweest? Dat is zo kortzichtig en gewoon niet waar. Het is niet aan een ander om te bepalen of iemand man of vrouw is.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 18-05-21 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:45

Jeetje wat een opmerkingen hier :(

Dat iemand moeite heeft om een relatie te hebben met een transgender, prima. Zolang je maar respect hebt voor die persoon.
Sommige mensen willen ook liever zelf kinderen krijgen ipv een donor gebruiken of adoptie, dan snap ik ook dat je geen relatie met een transgender zou willen.

Maar dan die opmerkingen dat je dan geen echte man of vrouw bent, zijn vrouwen die geen kinderen kunnen krijgen ook geen echte vrouwen?

Als iemand voelt alsof ze in het verkeerde lijf geboren zijn, is het niet aan een ander om te bepalen of ze wel of niet een vrouw of man zijn, get a life.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:49

Wat is dan de definitie van een 'echte' man / vrouw?
Want ergens snap ik wel wat er soms (!) bedoelt wordt, maar ik denk dat er een aantal mensen ook heel erg in de verontwaardigde modus schieten meteen.. En dat helpt ook niet.

En dan doen alsof de hele maatschappij verrot is.. ja, als je er zo in wilt staan, ook prima :j Veranderingen enzo gaan langzaam (ik zag daar een goed stukje van een comedian over, over de duur van acceptatie)

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:58

Cer schreef:
Want ergens snap ik wel wat er soms (!) bedoelt wordt, maar ik denk dat er een aantal mensen ook heel erg in de verontwaardigde modus schieten meteen.. En dat helpt ook niet.

En dan doen alsof de hele maatschappij verrot is.. ja, als je er zo in wilt staan, ook prima :j Veranderingen enzo gaan langzaam (ik zag daar een goed stukje van een comedian over, over de duur van acceptatie)

Wat mij betreft ben je 100% man of 100% vrouw als je jezelf ziet als 100% man of 100% vrouw. Daar heeft niemand verder iets mee te maken, alleen jijzelf mag je identificeren als. Leuk dat anderen daar meningen over hebben maar dat doet er niet toe.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:59

Maar geldt dat dan ook in alle gevallen? Bijvoorbeeld bij sport, wat ik eerder aangaf?

(dit gaat echt wel heel erg off topic trouwens... )

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:59

Cer schreef:

Ik denk dat je het hier mooi samenvat...

Ik ben hierin ook gewoon nog ouderwets. Ik zou geen relatie willen met een transman. Ook niet als hij volledig getransformeerd (noem je dat zo?) is. Ik kan daar gevoelsmatig (nog) niet mee omgaan, het voelt voor mij heel tegennatuurlijk (waarmee ik niet wil zeggen dat het ook tegennatuurlijk is) en dat vind ik lastig.

Ik kan ook niet beginnen met me voor te stellen hoe het voor transgender personen voelt, het lijkt me enorm zwaar.