Afvalschema

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:45

Als ik jou foto zie vraag ik me af waar jou vet zit, menig mens is jaloers op jou figuur.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 11:49

marleen_usar schreef:
Als ik jou foto zie vraag ik me af waar jou vet zit, menig mens is jaloers op jou figuur.

Klopt, me buik zit al t vet. Me buik s een opslagplaats geworden ahahaha

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:50

Ceffyl schreef:
Druiven zit super veel fruitsuikers in hoor, daar zou ik ook niet veel van eten. Sowieso fruit niet meer dan 2 stuks per dag. Uiteraard is het gezonder dan snoep, maar nog steeds kun je ervan aankomen. Worteltjes, tomaatjes, komkommer en paprika zijn veel gezondere snacks.

250 gram rijst vind ik echt een bizar grote portie :oo Daar zou je ook nog aanzienlijk kunnen besparen. En waarom rijst én friet? Dubbelop, niet nodig en na al een patatdag wéér friet. Jouw ouders kunnen ook wel een lesje gezonde voeding gebruiken lijkt het.

Nee nee nee van fruit kom je niet aan. Dat is een fabel die uit de wereld geholpen moet worden. Ja als je 10 stukken fruit per dag eet, maar dat is totaal niet van toepassing voor de gemiddelde persoon. Gewoon lekker druiven blijven eten.

Met myfitnesspal moet je inderdaad oppassen zoals eerder gezegd. Die durven je nog wel eens minder dan 1500 kcal aan te bevelen. Ook met diëtisten moet je oppassen. Er zitten er genoeg bij die je een kcal schema van 1200 of 1500 kcal voor schrijven. Dit moet je echt niet gaan doen. Een meid van jou leeftijd moet minimaal 1800 kcal eten en in combinatie met genoeg beweging ga je hiermee zeker afvallen.

Gnome

Re: Afvalschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:24

Maar waar baseer je die 1800kcal dan op? Ik hoefde dat op mijn leeftijd echt niet te eten en nu nog veel minder.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:03

Ja ik vind die 1800 kcal ook echt raar hoor. Beetje uit de lucht gegrepen. Dat kun je helemaal niet zomaar roepen :n Ik ben super actief en heb dat nog niet eens nodig. TS moet afvallen, dan moet je gewoon op een calorietekort gaan zitten.

Edit: het valt mij op dat veel mensen geloven dat je meer calorieën nodig hebt dan in werkelijkheid. Ik denk dat we in NL niet een probleem hebben met ondervoede mensen, maar eerder met mensen die met overgewicht worstelen. Dat is niet voor niks. Ik krijg ook vaak commentaar op mij porties (“eet je zo weinig?” Uh nee, dit is een normale portie. En “neem je geen taart, maar je bent al zo dun.” Ik ben niet dun, mijn BMI is gezond en zit niet eens aan de ondergrens).

Wij weten niet hoeveel TS verbrand, hoe haar BMI is en wat haar doelen zijn. Een max kcal per dag aanraden is dan gewoon niet mogelijk. Wel kunnen we advies geven: eet bruin brood i.p.v. wit. Drink thee i.p.v. frisdrank. Maar verder dan dat gaat het online niet. Als TS echt gemotiveerd is zoekt ze hulp hierbij van een professional.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:20

_Femkeeex schreef:
Met myfitnesspal moet je inderdaad oppassen zoals eerder gezegd. Die durven je nog wel eens minder dan 1500 kcal aan te bevelen. Ook met diëtisten moet je oppassen. Er zitten er genoeg bij die je een kcal schema van 1200 of 1500 kcal voor schrijven. Dit moet je echt niet gaan doen. Een meid van jou leeftijd moet minimaal 1800 kcal eten en in combinatie met genoeg beweging ga je hiermee zeker afvallen.

Myfitnesspal stelt doelen op grond van wat jij af wilt vallen. Ik wil nu 0.5 kilo per week afvallen. Mijn basishoeveelheid calorieën is dan 1830. Maar dat wordt aangevuld als ik veel beweeg kan ik meer eten. Als je jezelf hogere doelen stelt zeg een kilo per week, dan kun je ook minder eten. Dan adviseert myfitnesspal niks, die rekent gewoon uit wat je dan nog kunt eten. Je moet zelf nadenken of het realistisch is. Myfitnesspal is gewoon een calorieën rekenmachine, het is geen zelfde ken gebeuren..
Trouwens d'r Nowzardian of zo laat de obese mensen 1200 calorieën eten, dus je gaat er niet dood aan. Je valt alleen sneller af..

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:27

_Femkeeex schreef:
Ceffyl schreef:
Druiven zit super veel fruitsuikers in hoor, daar zou ik ook niet veel van eten. Sowieso fruit niet meer dan 2 stuks per dag. Uiteraard is het gezonder dan snoep, maar nog steeds kun je ervan aankomen. Worteltjes, tomaatjes, komkommer en paprika zijn veel gezondere snacks.

250 gram rijst vind ik echt een bizar grote portie :oo Daar zou je ook nog aanzienlijk kunnen besparen. En waarom rijst én friet? Dubbelop, niet nodig en na al een patatdag wéér friet. Jouw ouders kunnen ook wel een lesje gezonde voeding gebruiken lijkt het.

Nee nee nee van fruit kom je niet aan. Dat is een fabel die uit de wereld geholpen moet worden. Ja als je 10 stukken fruit per dag eet, maar dat is totaal niet van toepassing voor de gemiddelde persoon. Gewoon lekker druiven blijven eten.

Die 1800 slaat nergens op. De hoeveelheid kcalorieën is op veel meer gebaseerd dan leeftijd; metabolisme, gewicht, lengte, etc... Als ik 1800 kcalorieën had gegeten op die leeftijd kwam ik aan.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:29

Maar dr Now doet dit met professionele kennis afgestemd op de personen (die ik langs zie komen wegen ruim 200 kg dus echt gevaarlijk te zwaar). Zou niet op een app vertrouwen die 1200 kcal aanbeveelt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:32

1200 is ook echt heel weinig en naar mijn idee alleen nodig als de situatie levensbedreigend is. Hier dus totaal niet van toepassing maar laten we niet doen alsof 1500 een crashdieet is. Daar kun je prima op leven als dat bij je leeftijd, bouw, sport etc past.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:36

Dilan93 schreef:
Maar dr Now doet dit met professionele kennis afgestemd op de personen (die ik langs zie komen wegen ruim 200 kg dus echt gevaarlijk te zwaar). Zou niet op een app vertrouwen die 1200 kcal aanbeveelt

Een app beveelt niet aan. Een app berekent hoeveel je mag eten met de gegevens die jij invoert...

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:37

ingedebruijn schreef:
1200 is ook echt heel weinig en naar mijn idee alleen nodig als de situatie levensbedreigend is. Hier dus totaal niet van toepassing maar laten we niet doen alsof 1500 een crashdieet is. Daar kun je prima op leven als dat bij je leeftijd, bouw, sport etc past.

Hangt idd ook volledig af van je lichaam en je activiteit.

Met mn huidige kantoorbaan zou ik, zonder beweging, idd prima op 1500 kcal kunnen leven.

Toen ik nog 6x per week sportte en actief werk had, zat ik rond de 3000 kcal :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:39

Billy schreef:
Dilan93 schreef:

Een app beveelt niet aan. Een app berekent hoeveel je mag eten met de gegevens die jij invoert...

Dan nog vind ik die berekening niet altijd kloppen. Die gaat puur uit van je gewicht en lengte en mate van activiteit die je zelf inschat.

Zo'n app kan niet weten of ik met mijn gewicht moet afvallen (want vet) of dat het prima is (want spier).

Om die reden zou ik het aantal kcal van een app niet aanhouden

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:46

Als je huisarts dit adviseerde dan vraag je toch een verwijzing naar een diëtiste.

Ik vind je niet dik hoor, ik heb ook al sinds mijn jeugd spekkies op mijn buik. Ja en....

Aan een goed stuk vlees zit altijd een randje vet hè.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:55

Dilan93 schreef:
Billy schreef:

Dan nog vind ik die berekening niet altijd kloppen. Die gaat puur uit van je gewicht en lengte en mate van activiteit die je zelf inschat.

Zo'n app kan niet weten of ik met mijn gewicht moet afvallen (want vet) of dat het prima is (want spier).

Om die reden zou ik het aantal kcal van een app niet aanhouden

Dat geef je zelf aan. Wil je aankomen, afvallen gelijk blijven en hoe snel wil je veranderen. Ik snap niet wat je probleem is. Als een app voor jou niet werkt gebruik je hem niet.. In mijn geval werkt het wel. Het is voor mij een hulpmiddel om te kijken wat ik eet en wat voor invloed snoepen bijv heeft. Als ik me goed herinner krijg je zelfs een waarschuwing als je niet genoeg eet...

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:06

Mando schreef:
Als je huisarts dit adviseerde dan vraag je toch een verwijzing naar een diëtiste.

Ik vind je niet dik hoor, ik heb ook al sinds mijn jeugd spekkies op mijn buik. Ja en....

Dit is dan weer jammer, zo'n uitspraak. Waarom niet íedere vrouw in haar waarde laten in de weg naar body acceptance? Het zijn van een "goed stuk vlees" oftewel een vrouw, moet niet afhangen van hoe dun of dik je bent.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:12

Als het extra gewicht rond je taille zit en het gaat echt om een behoorlijk zwembandje, dan is het geen slecht idee om te proberen wat af te vallen, dat is het ongezondste vet.
Verder zou ik via de HA een diëtist inschakelen. De HA raadde je tenslotte aan om af te vallen. Hier op Bokt zie je door alle adviezen zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer.

Toch nog 1 simpele tip ;)
Bedenk bij alles wat je in je mond stopt:
1. Heb ik het nodig (dus geen gevalletje lekkere trek)?
2. Is het goed voor me?
3. Is er een gezonder alternatief?

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:13

Ceffyl schreef:
Ja ik vind die 1800 kcal ook echt raar hoor. Beetje uit de lucht gegrepen. Dat kun je helemaal niet zomaar roepen :n Ik ben super actief en heb dat nog niet eens nodig. TS moet afvallen, dan moet je gewoon op een calorietekort gaan zitten.

Edit: het valt mij op dat veel mensen geloven dat je meer calorieën nodig hebt dan in werkelijkheid. Ik denk dat we in NL niet een probleem hebben met ondervoede mensen, maar eerder met mensen die met overgewicht worstelen. Dat is niet voor niks. Ik krijg ook vaak commentaar op mij porties (“eet je zo weinig?” Uh nee, dit is een normale portie. En “neem je geen taart, maar je bent al zo dun.” Ik ben niet dun, mijn BMI is gezond en zit niet eens aan de ondergrens).

Wij weten niet hoeveel TS verbrand, hoe haar BMI is en wat haar doelen zijn. Een max kcal per dag aanraden is dan gewoon niet mogelijk. Wel kunnen we advies geven: eet bruin brood i.p.v. wit. Drink thee i.p.v. frisdrank. Maar verder dan dat gaat het online niet. Als TS echt gemotiveerd is zoekt ze hulp hierbij van een professional.

We hebben in Nederland en in andere landen inderdaad een probleem met obesitas, maar ook met eetstoornissen. Zo jammer dat er zoveel onwetendheid is over die laatste categorie want meer mensen worstelen daarmee dan dat jij denkt. De oplossing voor overgewicht is niet een enorm laag calorie-eetpatroon. Teveel kcal eten kan inderdaad leiden tot overgewicht. Een eetstoornis kan leiden tot obesitas, depressie, suïcide en andere mentale en fysieke stoornissen. Het verschil: van een eetstoornis afkomen is 1000x moeilijker dan van een over-eet patroon. Je kunt beter een beetje overgewicht hebben dan een eetstoornis.

En voor de mensen die vragen waar ik 1800 kcal vandaan haal. TS is 16. 1500 kcal is de caloriebehoefte van een actieve 4-8 jarige (laat staan een lager kcal aantal). Ik vind het erg gevaarlijk en roekeloos dat mensen dit zomaar aanbevelen, ook gezien TS haar andere problemen. Gezien TS haar leeftijd wordt door het voedingscentrum 2100-2400 kcal per dag aanbevolen. Als je wilt afvallen moet je daar iets onder zitten en niet 500 kcal of meer onder gaan zitten.

Ik zie hier dat een aantal mensen aangeven dat een voedingspatroon van 1500 of minder kcal wel werkt voor hun. Heel fijn dat dit voor jullie werkt, maar volgens mij zijn jullie allemaal een stuk ouder dan 16? TS zit nog volop in de groei. Voor kinderen/tieners gelden andere richtlijnen. Daarbij komt dat tieners over het algemeen onzekerder zijn, zoekende zijn en ook sneller in verstoord gedrag kunnen vallen. In dit geval verstoord eetgedrag. Dus nogmaals. Pas op met de adviezen die jullie TS meegeven.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:18

Dat dus, en daarom beter een diëtist raadplegen.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 14:23

Mando schreef:

Klopt, maar nogmaals, ik wil het eerdt op eigen voeten proberen, omdat ik weet dat ik het kan

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:27

Gezien je toch gelimiteerde kennis over wat wel en geen gezond eten is lijkt een dietist me helemaal geen slecht idee. Het is geen schande of tekortkoming om hulp te zoeken, juist het inschakelen van hulp omdat je merkt dat je het zelf niet goed (genoeg) weet getuigt van kracht

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:33

_Femkeeex schreef:
Ceffyl schreef:

We hebben in Nederland en in andere landen inderdaad een probleem met obesitas, maar ook met eetstoornissen. Zo jammer dat er zoveel onwetendheid is over die laatste categorie want meer mensen worstelen daarmee dan dat jij denkt. De oplossing voor overgewicht is niet een enorm laag calorie-eetpatroon. Teveel kcal eten kan inderdaad leiden tot overgewicht. Een eetstoornis kan leiden tot obesitas, depressie, suïcide en andere mentale en fysieke stoornissen. Het verschil: van een eetstoornis afkomen is 1000x moeilijker dan van een over-eet patroon. Je kunt beter een beetje overgewicht hebben dan een eetstoornis.

En voor de mensen die vragen waar ik 1800 kcal vandaan haal. TS is 16. 1500 kcal is de caloriebehoefte van een actieve 4-8 jarige (laat staan een lager kcal aantal). Ik vind het erg gevaarlijk en roekeloos dat mensen dit zomaar aanbevelen, ook gezien TS haar andere problemen. Gezien TS haar leeftijd wordt door het voedingscentrum 2100-2400 kcal per dag aanbevolen. Als je wilt afvallen moet je daar iets onder zitten en niet 500 kcal of meer onder gaan zitten.

Ik zie hier dat een aantal mensen aangeven dat een voedingspatroon van 1500 of minder kcal wel werkt voor hun. Heel fijn dat dit voor jullie werkt, maar volgens mij zijn jullie allemaal een stuk ouder dan 16? TS zit nog volop in de groei. Voor kinderen/tieners gelden andere richtlijnen. Daarbij komt dat tieners over het algemeen onzekerder zijn, zoekende zijn en ook sneller in verstoord gedrag kunnen vallen. In dit geval verstoord eetgedrag. Dus nogmaals. Pas op met de adviezen die jullie TS meegeven.

Dit kan zo zijn, maar je energiebehoefte stijgt niet lineair met je leeftijd he. Je groeit steeds minder hard, en je metabolisme kan snel of langzaam zijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:48

Je schrijft dat je het zelf kan maar je zoekt wel veel tips en zo, een diëtiste is best goed hoor in dit geval.

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:51

_Femkeeex schreef:
[qote="Ceffyl"]

Ik zie hier dat een aantal mensen aangeven dat een voedingspatroon van 1500 of minder kcal wel werkt voor hun. Heel fijn dat dit voor jullie werkt, maar volgens mij zijn jullie allemaal een stuk ouder dan 16? TS zit nog volop in de groei. Voor kinderen/tieners gelden andere richtlijnen. Daarbij komt dat tieners over het algemeen onzekerder zijn, zoekende zijn en ook sneller in verstoord gedrag kunnen vallen. In dit geval verstoord eetgedrag. Dus nogmaals. Pas op met de adviezen die jullie TS meegeven.[/quote]

@Ceffyl: Wat mij opvalt is dat mensen juist vaak veel te weinig eten. Als je te weinig eet, gaat je lichaam op een soort spaarstand. Hoe langer je dit blijft doen, des te erger het word. Als je dan een keer iets meer eet, denkt je lichaam oh my dat moet ik is even goed opslaan want straks krijg ik weer zo weinig, dan heb ik tenminste nog wat reserve. Want eerlijk, 1500 kcal is voor niemand echt gezond. De enige oplossing hiervoor is om de normale 2000 kcal te eten. Op het begin zou je lichaam 'dikker' worden, omdat het nogsteeds in die spaarstand zit. Je lichaam zou er waarschijnlijk een half jaar tot een jaar over doen om normaal te functioneren. Het probleem is dat niemand daar het geduld voor zou hebben (om je lichaam gezond te laten functioneren!!). Natuurlijk zijn er ook mensen zoals jij zelf die simpelweg niet zoveel nodig hebben. Maar dat moet ieder voor zichzelf uitzoeken en testen.

@Femkeee hier ben ik het ook mee eens. Het is juist niet erg om zoveel kcal binnen te krijgen. En het is voor ieder persoonlijk zo verschillend hoeveel je nodig hebt. Het enige wat je kan doen, is eten tot je geen honger meer hebt, waarbij overeten al snel een gevaar word. Want verveling/zin hebben om te kauwen word al snel gezien als honger. Bij voorkeur beginnen met iets kleins en 20 minuten wachten, want zo lang doet je lichaam er ongeveer over tot het is gezakt. Heb je dan nog honger? Dan weet je voor de volgende keer dat dit echt veel te weinig was en eet je alsnog wat bij.

Iets kleins zou ik dan 1 broodje met smeerkaas ofzo bedoelen. Niet een koekje en als je alsnog honger hebt erna, nog een koekje pakken.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 15:11

Die spaarstand geloof ik niet. Dan zou men in arme landen waar niks te eten is enorm aankomen als ze eens iets eten omdat ze in de spaarstand staan. Jelichaam verbrand en als er niks in komt verbrand je vet en spieren en val je af. Het eerste (vetverbranden) is goed, het tweede niet. Daarom moet je de juiste dingen eten, niet teveel eten, maar vooral ook niet te weinig.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 15:14

Ceffyl schreef:
Die spaarstand geloof ik niet. Dan zou men in arme landen waar niks te eten is enorm aankomen als ze eens iets eten omdat ze in de spaarstand staan. Jelichaam verbrand en als er niks in komt verbrand je vet en spieren en val je af. Het eerste (vetverbranden) is goed, het tweede niet. Daarom moet je de juiste dingen eten, niet teveel eten, maar vooral ook niet te weinig.

De spaarstand bestaat wel. Als je natuurlijk maandenlang geen of te weinig eten hebt, ja dan zak je daar uiteindelijk wel weer doorheen. Ik ben bijvoorbeeld begonnen op 1250. Dat ging een week goed en daarna kwam ik juist aan omdat mijn lichaam alles ging opslaan en ik viel bijna in slaap. Daarna naar 1500kcal gegaan en voel me kiplekker en val weer heel gecontroleerd af. Uiteindelijk ga ik weer naar 1800kcal. Dat is de hoeveelheid voor mij om stabiel te blijven als ik niet sport.