Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ceffyl schreef:Druiven zit super veel fruitsuikers in hoor, daar zou ik ook niet veel van eten. Sowieso fruit niet meer dan 2 stuks per dag. Uiteraard is het gezonder dan snoep, maar nog steeds kun je ervan aankomen. Worteltjes, tomaatjes, komkommer en paprika zijn veel gezondere snacks.
250 gram rijst vind ik echt een bizar grote portieDaar zou je ook nog aanzienlijk kunnen besparen. En waarom rijst én friet? Dubbelop, niet nodig en na al een patatdag wéér friet. Jouw ouders kunnen ook wel een lesje gezonde voeding gebruiken lijkt het.
_Femkeeex schreef:Met myfitnesspal moet je inderdaad oppassen zoals eerder gezegd. Die durven je nog wel eens minder dan 1500 kcal aan te bevelen. Ook met diëtisten moet je oppassen. Er zitten er genoeg bij die je een kcal schema van 1200 of 1500 kcal voor schrijven. Dit moet je echt niet gaan doen. Een meid van jou leeftijd moet minimaal 1800 kcal eten en in combinatie met genoeg beweging ga je hiermee zeker afvallen.
_Femkeeex schreef:Ceffyl schreef:Druiven zit super veel fruitsuikers in hoor, daar zou ik ook niet veel van eten. Sowieso fruit niet meer dan 2 stuks per dag. Uiteraard is het gezonder dan snoep, maar nog steeds kun je ervan aankomen. Worteltjes, tomaatjes, komkommer en paprika zijn veel gezondere snacks.
250 gram rijst vind ik echt een bizar grote portieDaar zou je ook nog aanzienlijk kunnen besparen. En waarom rijst én friet? Dubbelop, niet nodig en na al een patatdag wéér friet. Jouw ouders kunnen ook wel een lesje gezonde voeding gebruiken lijkt het.
Nee nee nee van fruit kom je niet aan. Dat is een fabel die uit de wereld geholpen moet worden. Ja als je 10 stukken fruit per dag eet, maar dat is totaal niet van toepassing voor de gemiddelde persoon. Gewoon lekker druiven blijven eten.
Met myfitnesspal moet je inderdaad oppassen zoals eerder gezegd. Die durven je nog wel eens minder dan 1500 kcal aan te bevelen. Ook met diëtisten moet je oppassen. Er zitten er genoeg bij die je een kcal schema van 1200 of 1500 kcal voor schrijven. Dit moet je echt niet gaan doen. Een meid van jou leeftijd moet minimaal 1800 kcal eten en in combinatie met genoeg beweging ga je hiermee zeker afvallen.
Dilan93 schreef:Maar dr Now doet dit met professionele kennis afgestemd op de personen (die ik langs zie komen wegen ruim 200 kg dus echt gevaarlijk te zwaar). Zou niet op een app vertrouwen die 1200 kcal aanbeveelt
ingedebruijn schreef:1200 is ook echt heel weinig en naar mijn idee alleen nodig als de situatie levensbedreigend is. Hier dus totaal niet van toepassing maar laten we niet doen alsof 1500 een crashdieet is. Daar kun je prima op leven als dat bij je leeftijd, bouw, sport etc past.
Billy schreef:Dilan93 schreef:Maar dr Now doet dit met professionele kennis afgestemd op de personen (die ik langs zie komen wegen ruim 200 kg dus echt gevaarlijk te zwaar). Zou niet op een app vertrouwen die 1200 kcal aanbeveelt
Een app beveelt niet aan. Een app berekent hoeveel je mag eten met de gegevens die jij invoert...
Dilan93 schreef:Billy schreef:
Een app beveelt niet aan. Een app berekent hoeveel je mag eten met de gegevens die jij invoert...
Dan nog vind ik die berekening niet altijd kloppen. Die gaat puur uit van je gewicht en lengte en mate van activiteit die je zelf inschat.
Zo'n app kan niet weten of ik met mijn gewicht moet afvallen (want vet) of dat het prima is (want spier).
Om die reden zou ik het aantal kcal van een app niet aanhouden
Mando schreef:Als je huisarts dit adviseerde dan vraag je toch een verwijzing naar een diëtiste.
Ik vind je niet dik hoor, ik heb ook al sinds mijn jeugd spekkies op mijn buik. Ja en....
Aan een goed stuk vlees zit altijd een randje vet hè.
Ceffyl schreef:Ja ik vind die 1800 kcal ook echt raar hoor. Beetje uit de lucht gegrepen. Dat kun je helemaal niet zomaar roepenIk ben super actief en heb dat nog niet eens nodig. TS moet afvallen, dan moet je gewoon op een calorietekort gaan zitten.
Edit: het valt mij op dat veel mensen geloven dat je meer calorieën nodig hebt dan in werkelijkheid. Ik denk dat we in NL niet een probleem hebben met ondervoede mensen, maar eerder met mensen die met overgewicht worstelen. Dat is niet voor niks. Ik krijg ook vaak commentaar op mij porties (“eet je zo weinig?” Uh nee, dit is een normale portie. En “neem je geen taart, maar je bent al zo dun.” Ik ben niet dun, mijn BMI is gezond en zit niet eens aan de ondergrens).
Wij weten niet hoeveel TS verbrand, hoe haar BMI is en wat haar doelen zijn. Een max kcal per dag aanraden is dan gewoon niet mogelijk. Wel kunnen we advies geven: eet bruin brood i.p.v. wit. Drink thee i.p.v. frisdrank. Maar verder dan dat gaat het online niet. Als TS echt gemotiveerd is zoekt ze hulp hierbij van een professional.
Mando schreef:Als je huisarts dit adviseerde dan vraag je toch een verwijzing naar een diëtiste.
Ik vind je niet dik hoor, ik heb ook al sinds mijn jeugd spekkies op mijn buik. Ja en....
Aan een goed stuk vlees zit altijd een randje vet hè.
_Femkeeex schreef:Ceffyl schreef:Ja ik vind die 1800 kcal ook echt raar hoor. Beetje uit de lucht gegrepen. Dat kun je helemaal niet zomaar roepenIk ben super actief en heb dat nog niet eens nodig. TS moet afvallen, dan moet je gewoon op een calorietekort gaan zitten.
Edit: het valt mij op dat veel mensen geloven dat je meer calorieën nodig hebt dan in werkelijkheid. Ik denk dat we in NL niet een probleem hebben met ondervoede mensen, maar eerder met mensen die met overgewicht worstelen. Dat is niet voor niks. Ik krijg ook vaak commentaar op mij porties (“eet je zo weinig?” Uh nee, dit is een normale portie. En “neem je geen taart, maar je bent al zo dun.” Ik ben niet dun, mijn BMI is gezond en zit niet eens aan de ondergrens).
Wij weten niet hoeveel TS verbrand, hoe haar BMI is en wat haar doelen zijn. Een max kcal per dag aanraden is dan gewoon niet mogelijk. Wel kunnen we advies geven: eet bruin brood i.p.v. wit. Drink thee i.p.v. frisdrank. Maar verder dan dat gaat het online niet. Als TS echt gemotiveerd is zoekt ze hulp hierbij van een professional.
We hebben in Nederland en in andere landen inderdaad een probleem met obesitas, maar ook met eetstoornissen. Zo jammer dat er zoveel onwetendheid is over die laatste categorie want meer mensen worstelen daarmee dan dat jij denkt. De oplossing voor overgewicht is niet een enorm laag calorie-eetpatroon. Teveel kcal eten kan inderdaad leiden tot overgewicht. Een eetstoornis kan leiden tot obesitas, depressie, suïcide en andere mentale en fysieke stoornissen. Het verschil: van een eetstoornis afkomen is 1000x moeilijker dan van een over-eet patroon. Je kunt beter een beetje overgewicht hebben dan een eetstoornis.
En voor de mensen die vragen waar ik 1800 kcal vandaan haal. TS is 16. 1500 kcal is de caloriebehoefte van een actieve 4-8 jarige (laat staan een lager kcal aantal). Ik vind het erg gevaarlijk en roekeloos dat mensen dit zomaar aanbevelen, ook gezien TS haar andere problemen. Gezien TS haar leeftijd wordt door het voedingscentrum 2100-2400 kcal per dag aanbevolen. Als je wilt afvallen moet je daar iets onder zitten en niet 500 kcal of meer onder gaan zitten.
Ik zie hier dat een aantal mensen aangeven dat een voedingspatroon van 1500 of minder kcal wel werkt voor hun. Heel fijn dat dit voor jullie werkt, maar volgens mij zijn jullie allemaal een stuk ouder dan 16? TS zit nog volop in de groei. Voor kinderen/tieners gelden andere richtlijnen. Daarbij komt dat tieners over het algemeen onzekerder zijn, zoekende zijn en ook sneller in verstoord gedrag kunnen vallen. In dit geval verstoord eetgedrag. Dus nogmaals. Pas op met de adviezen die jullie TS meegeven.
_Femkeeex schreef:[qote="Ceffyl"]
Ja ik vind die 1800 kcal ook echt raar hoor. Beetje uit de lucht gegrepen. Dat kun je helemaal niet zomaar roepenIk ben super actief en heb dat nog niet eens nodig. TS moet afvallen, dan moet je gewoon op een calorietekort gaan zitten.
Ceffyl schreef:Die spaarstand geloof ik niet. Dan zou men in arme landen waar niks te eten is enorm aankomen als ze eens iets eten omdat ze in de spaarstand staan. Jelichaam verbrand en als er niks in komt verbrand je vet en spieren en val je af. Het eerste (vetverbranden) is goed, het tweede niet. Daarom moet je de juiste dingen eten, niet teveel eten, maar vooral ook niet te weinig.