2 maart de terrassen open, wat vind jij?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dimphyl

Berichten: 2140
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:26

DuoPenotti schreef:
Met het verschil dat supermarkt/kruidvat eerste levensbehoefte heeft en dat terras niet.

Wel voor de uitbaters van die terrassen.

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:26

Dimphyl schreef:
DuoPenotti schreef:
Met het verschil dat supermarkt/kruidvat eerste levensbehoefte heeft en dat terras niet.

Wel voor de uitbaters van die terrassen.

Daar wel voor, maar die zie ik hier maar 1 reageren op bokt.
En de rest heeft het voor de eigen fun.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 26-02-21 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:27

Dimphyl schreef:
Shaggy09 schreef:
Het is inderdaad onzin dat een supermarkt/kruidvat minder besmettelijk zou zijn dan een terras, mits er regels worden gehandhaafd natuurlijk. Als de tafels daadwerkelijk op 1.5 meter staan, je niet meer dan met twee personen aan een tafel mag en de obers gewoon een mondkapje dragen is het gewoon te overzien.


Die terrassen stonden vorig jaar al op 1.5 meter.. behalve mondkapjes waren al deze regels afgelopen zomer al in spel.
(Overigens, mondkapjes plicht zou tot 1 maart lopen, hebben ze ook niks over gezegd of t verlengd wordt ja of nee..)


Ik quote mezelf even voor het gemak:
IMANDRA schreef:
Mensen hier roepen vaak 'ja maar de supermarkt' of 'ja maar de kruidvat'. Maar ze vergeten voor het gemak even dat ze daar een mondkapje op hebben, 99% van de tijd wél 1,5m afstand bewaren én dat de tijd waarop je vlak langs die persoon loopt/hangt/whatever maar heel kort is.

In de buitenlucht lijk je inderdaad minder risico te lopen, maar op een terras:
Zit je urenlang langs elkaar op (hopelijk) 1,5m afstand. Maar die 1,5m is niet heilig (als ik me goed herinner konden deze aerosolen in bepaalde situaties wel 3-4 meter ver komen) en door langdurig langs iemand te zitten op dezelfde plek loop je toch weer meer risico. Daarnaast kan personeel dus geen 1,5m afstand houden, maar, die zullen hopelijk mondkapjes dragen en niet langdurig bij je staan.

Het zijn gewoon twee hele verschillende scenario's met allemaal andere invloeden die meespelen. Je kan dus níét zeggen 'drukte in de supermarkt mag, dus terrassen ook'.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:28

Dus omdat ze niet op Bokt zitten, mag er niks van gezegd worden?
:') Oké.

Dimphyl

Berichten: 2140
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:29

Imandra, besmettingen in de buitenlucht zijn gewoon veel minder. Er is overigens (geloof ik) nog steeds geen onderzoek naar gedaan.

Vorig jaar zomer waren de besmettingen ook lager, toen zaten (3maanden lang) de terrassen en restaurants ook vol.

En nogmaals, kruidvat, supermarkt, je loopt binnen, aërosolen blijven hangen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:30

Shaggy09 schreef:
Het is inderdaad onzin dat een supermarkt/kruidvat minder besmettelijk zou zijn dan een terras, mits er regels worden gehandhaafd natuurlijk. Als de tafels daadwerkelijk op 1.5 meter staan, je niet meer dan met twee personen aan een tafel mag en de obers gewoon een mondkapje dragen is het gewoon te overzien.

Zouden er werkelijk mensen bestaan die het langer dan een kwartier uithouden in het Kruidvat?

Suzan_bobar

Berichten: 4250
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:31

Binnen de geldende regels, kunnen volgens mij makkelijk de terrassen open. Dan verspreid je direct de mensen beter en zal bijv. Het Vondelpark minder druk worden. Ik geef ze groot gelijk. De horeca hier was top ingeregeld, netjes reserveren, ruimte zat tussen de tafels en op de looproutes. Vond het juist vreemd dat juist zij weer dicht moesten. Winkels idem. Mega stores en dan maar 2 personen per verdieping, echt wanneer komt iemand met het goeie idee om naar M2 per persoon te gaan kijken,... Nee ik hou mij aan de regels, maar kan mij helemaal voorstellen dat men er klaar mee is en open gaat. Zal ze steunen, mits het veilig gebeurt en binnen de mogelijkheden.

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:32

sureido schreef:
Dus omdat ze niet op Bokt zitten, mag er niks van gezegd worden?
:') Oké.

Dat zeg ik toch niet... dat maak jij ervan.
Druk voor de gein is op mijn berichten, dan zie je dat ik bij 8 van de 10 berichtjes schrijf, ik heb begrip voor de ondernemers.

Maar dat word wel erg flauw dat telkens te moeten herhalen... -O-

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: 2 maart de terrassen open, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:36

Hoppa!! Open dat spul!! Is in de buitenlucht dus kom maar op *\o/* *\o/*

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:36

Dimphyl schreef:
Imandra, besmettingen in de buitenlucht zijn gewoon veel minder. Er is overigens (geloof ik) nog steeds geen onderzoek naar gedaan.

Vorig jaar zomer waren de besmettingen ook lager, toen zaten (3maanden lang) de terrassen en restaurants ook vol.

En nogmaals, kruidvat, supermarkt, je loopt binnen, aërosolen blijven hangen.


Minder ja. Maar het risico is niet nul, zeker niet als je langdurig in de buurt van dezelfde mensen zit. Zonder mondkapje, want je bent immers aan het drinken of eten. Terwijl je in een supermarkt of kruidvat eigenlijk maar vluchtig erlangs loopt mét mondkapje. Dat is toch een degelijk verschil.

Vorig jaar zomer hadden we de britse variant niet. En vorig jaar zomer was de motivatie van mensen wel beter; nu hebben veel meer mensen schijt aan de regels, dat moet je ook meenemen. Bovendien lag de R-waarde toen een stuk lager. Nu zet die waarde weer een stijging in, dus de ruimte om wat extra besmettingen op te vangen die mogelijk een gevolg zouden zijn van de horeca hebben we nu niet.

Dat het vorig jaar zomer wel kon wil dus niet zeggen dat het op dit moment een slim idee is.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:37

Maar als er begrip is voor ondernemers, en de terrassen worden zodanig gehandhaafd dat het niet meer risicovol is dan een bezoekje aan de supermarkt/drogist, dan moet het toch gewoon kunnen?

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:38

En in deze tijd was er ook geen terras open, hallo het is februari! Met toevallig mooi weer, 2 weken terug wilde ook(bijna) niemand op het terras zitten :)

Er word nu winter vergeleken met zomer.

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:40

Shaggy09 schreef:
Maar als er begrip is voor ondernemers, en de terrassen worden zodanig gehandhaafd dat het niet meer risicovol is dan een bezoekje aan de supermarkt/drogist, dan moet het toch gewoon kunnen?


Maar hoe wil je dat doen? Mensen zitten veel langer op een terras en zullen ook gebruik maken van het toilet (aka, ze gaan dus naar binnen waar meer risico is). Je kan die twee gewoon heel moeilijk vergelijken, er zijn zo veel factoren die erbij meespelen. Ik denk echt het 't beste zou zijn om nog even door de zure appel heen te bijten met extra strenge maatregelen, waarna we weer een buffer hebben en de terrassen dus wel open kunnen met strenge (en gehandhaafde!) regels. Maar goed, ik ben niet de enige die die regels moet volgen en dan kan het dus wel zijn dat het nu verstandiger is het eerder al gereguleerd open te zetten ipv te wachten met gevolg dat mensen en masse de regels gaan breken.

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:43

Shaggy09 schreef:
Maar als er begrip is voor ondernemers, en de terrassen worden zodanig gehandhaafd dat het niet meer risicovol is dan een bezoekje aan de supermarkt/drogist, dan moet het toch gewoon kunnen?


Hoe meer locaties je opent hoe meer contacten toch gewoon?
Als de huidige contacten in de supermarkten en drogisten 10.000 potentiele overdrachtmomenten opleveren en daarvan 1000 besmettingen per dag (willekeurige cijfers overigens), dan is de horeca openen met hetzelfde risico toch ineens 20.000 overdrachtmomebten en 2000 besmettingen?

Dus tenzij je tegelijkertijd het aantal risicomomenten in de drogist en super kan laten afnemen zorgt meer locaties met een gelijk risico toch alsnog voor meer besmettingen?

Alleen is de supermarkt en de drogist essentiëler voor onze samenleving dan een biertje pp een terras.
Die momenten hebben we daarom met elkaar geaccepteerd.
En dat is ook wat op de laatste persco werd gezegd: als we met elkaar het aantal risicomomenten pp de toegestane locaties kunnen laten dalen (door ons aan de maatregelen te houden) kan er meer open.
Als we door zelfdiscipline de potentiële risicomomenten in de super naar 5000 kunnen laten dalen dan is er ook meer ruimte voor horeca.
Door om te draaien als het te druk is, door mensen ruimte te geven en op je beurt te wachten enz.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:50

secricible schreef:
Alleen is de supermarkt en de drogist essentiëler voor onze samenleving dan een biertje pp een terras.

Dat in elk geval en voor mij zou het open gaan al als eerste voorwaarde 0,0 alcohol hebben. Zoveel keren in het afgelopen jaar dat bij het niet houden aan de regels de "met drank op gaat het fout" verklaring langs kwam. Schenk dan verdorie geen alcohol!

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:56

IMANDRA schreef:
Minder ja. Maar het risico is niet nul, zeker niet als je langdurig in de buurt van dezelfde mensen zit. Zonder mondkapje, want je bent immers aan het drinken of eten. Terwijl je in een supermarkt of kruidvat eigenlijk maar vluchtig erlangs loopt mét mondkapje. Dat is toch een degelijk verschil.

Vorig jaar zomer hadden we de britse variant niet. En vorig jaar zomer was de motivatie van mensen wel beter; nu hebben veel meer mensen schijt aan de regels, dat moet je ook meenemen. Bovendien lag de R-waarde toen een stuk lager. Nu zet die waarde weer een stijging in, dus de ruimte om wat extra besmettingen op te vangen die mogelijk een gevolg zouden zijn van de horeca hebben we nu niet.

Dat het vorig jaar zomer wel kon wil dus niet zeggen dat het op dit moment een slim idee is.

Je blijft maar hameren over dat niet medische mondkapje en ik wilde op mijn vingers blijven zitten, maar doe het niet. :)
Ze werken zo goed als niet, ook niet in het kruidvat. Schijnveiligheid waardoor de 1,5 meter snel word vergeten.

Je ziet het aan de cijfers, niet voor niets in het buitenalnd op veel plaatsen niet meer toegestaan. Is niet voor de lol.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/mondkapjes

Voor de rest ben ik het wel met je eens, maar dat gewoon niet, omdat het gewoon valse informatie is.
En dat is in mijn ogen gevaarlijk!
Van mij mogen medische verplicht worden, want ik ben niet tegen een mondkapje, wel tegen niet werkende mondkapjes.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:04

IMANDRA schreef:
Terwijl je in een supermarkt of kruidvat eigenlijk maar vluchtig erlangs loopt mét mondkapje. Dat is toch een degelijk verschil.

Maar wat is dan het verschil met supermarkt/kruidvat en dan nu bouwmarkt/andere winkel waar je niet een uur op dezelfde plek staat te hangen... ?

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:05

tamary schreef:
secricible schreef:
Alleen is de supermarkt en de drogist essentiëler voor onze samenleving dan een biertje pp een terras.

Dat in elk geval en voor mij zou het open gaan al als eerste voorwaarde 0,0 alcohol hebben. Zoveel keren in het afgelopen jaar dat bij het niet houden aan de regels de "met drank op gaat het fout" verklaring langs kwam. Schenk dan verdorie geen alcohol!

Zijn er mensen echt smiddags al dronken dan? Gezien de avondklok er nog even op blijft?

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: 2 maart de terrassen open, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:05

Je hoeft niet meteen dronken te zijn he. 3 biertjes maakt ook gewoon al wat losser.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:07

secricible schreef:
Je hoeft niet meteen dronken te zijn he. 3 biertjes maakt ook gewoon al wat losser.

En als de eerste slok verkeerd valt of op een nuchtere maag drinken ...

_Nancy

Berichten: 14108
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:09

Ik kan doordeweeks niet zo makkelijk even naar een terras vanwege kinderen en werk, maar ik zeg ook zeker doen.
Als het weekend is en ze zijn nog steeds open, dan sluiten wij ook gezellig aan! :)

Ninx

Berichten: 14576
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:12

Blije mensen zijn gezondere mensen....

Ik denk dat op dit moment somberheid, uitzichtloosheid, isolatie grotere gevaren zijn voor de gezondheid.

BigOne
Berichten: 38693
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:16

Terrassen open? Winkels open? Prima maar dan ook de extra maatregel dat je niet verder dan een bepaalde afstand van je woonplaats mag zijn, zolang er nog mensen met etenswaren uit Urk naar het Vondelpark afreizen want het was daar zo gezellig is alles veilig open een utopie.
Komen de groepen mensen weer voor een gezellig dagje shoppen,eten,drinken naar bvb Amsterdam, begrijp me goed, ik vind dat ook heel gezellig maar helaas vind 90 % van de bevolking dat ook en die reizen vrolijk stad en land af. En alle regels zijn nu net om sociaal contact te verminderen en de reisbewegingen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 26-02-21 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:17

tamary schreef:
secricible schreef:
Je hoeft niet meteen dronken te zijn he. 3 biertjes maakt ook gewoon al wat losser.

En als de eerste slok verkeerd valt of op een nuchtere maag drinken ...

Hoe realistisch is dat?
Zitten sommige mensen niet een heel klein beetje meer problemen te bedenken dan er zouden kunnen zijn?

En buiten dat, grootst aantal besmettingen toch in de thuissituatie?

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:24

Cer schreef:
tamary schreef:
En als de eerste slok verkeerd valt of op een nuchtere maag drinken ...

Hoe realistisch is dat?
Zitten sommige mensen niet een heel klein beetje meer problemen te bedenken dan er zouden kunnen zijn?

En buiten dat, grootst aantal besmettingen toch in de thuissituatie?


Volgens de politie waren er in het vondelpark al genoeg die een sixpackje bier op hadden dus nee, ik denk niet dat er problemen bedacht worden die er niet zijn.

En ja, het grootste altijd besmettingen zit in de thuissituatie. Daar is volgens mij nu wel ongeveer de broekriem op zijn strakst gezet qua maatregelen, meer kan het kabinet daar niet doen.
Dat is wat ik eerder zeg, als de thuissituatie nu 3000 besmettingen per dag oplevert is er dus geen ruimte voor horeca.
Als we met z’n allen met wat meer zelfdiscipline die besmettingen zouden laten dalen naar 1000 besmettingen is er dus ook ruimte voor zoiets als de horeca. Minder mensen thuis zien, beter in huis op de afstanden letten, enz. Enz. Dat ligt echt bij ons. Als we zelf de maatregelen niet meer zo serieus nemen en versloffen zullen er dus meer andere maatregelen moeten komen om daar de besmettingen te beperken. En dan is het toch van laagste prioriteit (een biertje drinken op het terras) naar hoogste prioriteit (voedingsmiddelen en medicijnen inslaan) dingen verbieden.
Laatst bijgewerkt door secricible op 26-02-21 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt