Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is voor jou een zwaardere beperking?, een avondklok (20-6u) of een bewegingsbeperking (15km)?

Avondklok (vanaf 20u tot 4 - 6u)
152 (19%)
Bewegingsbeperking (max. 15 km)
578 (75%)
Anders (toelichting)
36 (4%)

Totaal aantal stemmen: 766

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:21

Arabesk schreef:
Kijk deze dame, al drie maal een avondklok in haar leven en ze maalt er niet om

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/279418/e ... ts-schelen

Haha, mooi om te lezen! :D

Het is heel persoonlijk hoeveel last je ervan gaat hebben, en klagen mag natuurlijk altijd. Denk dat de meesten zich er wel gewoon aan gaan houden.
Persoonlijk wil ik er even over klagen dat een kleine groep het echt enorm voor de brave burgers aan het verpesten is, en dat de maatregelen vooral de toch al voorzichtige personen treffen nu.

Carlijn101

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:09

Het is in NL Inmiddels wel duidelijk dat er een avondklok gaat komen. Ik lees nergens meer over beperkingen beweging, zijn ze hier nog over in de overleg?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:14

AD schrijft o.a. dit:

https://www.ad.nl/politiek/avondklok-st ... ~ac540db2/

Citaat:
Er wordt ook nog gekeken naar het beperken van bezoek thuis. Nu is het advies daarvoor nog twee gasten maximaal, maar dat zou teruggebracht kunnen worden naar één. Ook liggen er nog mogelijkheden om reisrestricties op te leggen, bijvoorbeeld dat mensen niet hun provincie mogen verlaten, behalve bij hoge uitzondering.

Beetje jammer als je paard net een paar kilometer aan de andere kant van de provinciegrens staat (zoals mijn paard). Dan zou je daar overdag ook niet meer naartoe mogen, ook al kom je daar geen mens tegen.

Benieuwd of dit alleen een ballonnetje is. Ik vind het op andere nieuwssites (nog) niet terug.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:26

Karin schreef:
AD schrijft o.a. dit:

https://www.ad.nl/politiek/avondklok-st ... ~ac540db2/

Citaat:
Er wordt ook nog gekeken naar het beperken van bezoek thuis. Nu is het advies daarvoor nog twee gasten maximaal, maar dat zou teruggebracht kunnen worden naar één. Ook liggen er nog mogelijkheden om reisrestricties op te leggen, bijvoorbeeld dat mensen niet hun provincie mogen verlaten, behalve bij hoge uitzondering.

Beetje jammer als je paard net een paar kilometer aan de andere kant van de provinciegrens staat (zoals mijn paard). Dan zou je daar overdag ook niet meer naartoe mogen, ook al kom je daar geen mens tegen.

Benieuwd of dit alleen een ballonnetje is. Ik vind het op andere nieuwssites (nog) niet terug.

Ik zou dit echt heel rot vinden, mijn pony’s staan net in een andere provincie (33km verderop).
Avondklok vind ik al niet fijn, maar daar kan ik mee leven (dan maar voor 20.00 op stal klaar zijn, daar is wel een mouw aan te passen). Maar een aantal weken niet zelf voor mijn pony’s kunnen zorgen..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:28

Ja, precies dat. De mijne staat hemelsbreed 5 km verderop. Ik moet er wel het dubbele voor omrijden (er ligt een bos tussen), maar het zou wel knap frustrerend zijn, vooral omdat ik er écht geen mens tegenkom.

Maar goed, ik hoop nog steeds dat dit niet haalbaar is en dat het van tafel geveegd wordt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:48

Provinciegrens niet over is ondoenbaar hier. Wij wonen vlakbij de provinciegrens. Als we naar stal gaan staan de paarden wel in dezelfde provincie als waar wij wonen. Maar door hoe de grens loopt gaan we er wel over heen. Vraag me af hoe ze dat zien dan. Dat is toch niet haalbaar.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:53

De provinciegrens regel zie ik niet snel er komen, dat is zo lastig te handhaven, en zoals hier al aangegeven zoveel mensen die dagelijks die grens passeren, omdat ze er praktisch naast wonen.

Mocht je paarden hebben die afhankelijk zijn van jouw zal dat geen probleem opleveren, want dan is het zorgplicht voor een dier. Met een avondklok kunnen ze nog verwachten dat je buiten die tijden gaat voeren, maar ze kunnen je niet verbieden weken lang niet je dieren te verzorgen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:55

Hier loopt de provinciegrens dwars over een parkeerplaats langs de provinciale weg, een ideale plek om handhavers te parkeren :+ Maar ik kan me werkelijk niet voorstellen dat die daar de hele dag gaan staan controleren.

Ik ben het nog steeds nergens anders tegengekomen dan bij het AD. Hopelijk heeft de schrijver van het stuk het verkeerd begrepen of wilde hij/zij bewust even wat onrust stoken. Maar dat het überhaupt ergens wordt genoemd maakte mij wel even extra alert.

Van een avondklok heb ik persoonlijk geen last, ik ben altijd ruim voor 20.00 uur thuis van de paarden.
Laatst bijgewerkt door Karin op 19-01-21 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:55

Mijn vriend woont 1,5 uur verderop en mijn paard staat 35 min rijden verderop (30km), dus ik zou daar niet vrolijk van worden. Vanaf 20:00 uur niet meer de deur uit is voor mij prima te doen.

De meeste besmettingen vinden binnen huiselijke kring plaats (50%), dus die 15km als beperking zou misschien minder effect hebben..

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:32

Hier staat paard hemelsbreed op 18km afstand dus zou dat K zijn als ik max 15km van huis zou mogen. -O-

Als ze provincie aanhouden zoals dat artikel in AD is het minder erg, want ze staat gelukkig nog wel in dezelfde provincie. :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 00:31

Toch grappig dat een Gommers zich tegen de avondklok keert. Mogen gewone burgers dat dan nu ook?
Die man is zowieso mijn persoonlijk held in deze crisis. Geld/roem/politieke druk boeit hem niets.

En bizar te lezen dat een CEO van notabene een van de grootste ziekenhuizen niet eens mag aangeven te twijfelen over het nut van een avondklok omdat er nog veel niet bekend is van de Britse mutatie.
Dan wordt je bericht gewoon verwijderd.
Zo dicht bij censuur zijn we al, maar hé; alles voor het goede doel toch? (Sterker nog, dit is censuur)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 01:14

Sunnda schreef:
Toch grappig dat een Gommers zich tegen de avondklok keert. Mogen gewone burgers dat dan nu ook?
Die man is zowieso mijn persoonlijk held in deze crisis. Geld/roem/politieke druk boeit hem niets.

En bizar te lezen dat een CEO van notabene een van de grootste ziekenhuizen niet eens mag aangeven te twijfelen over het nut van een avondklok omdat er nog veel niet bekend is van de Britse mutatie.
Zo dicht bij censuur zijn we al, maar hé; alles voor het goede doel toch? (Sterker nog, dit is censuur)

Dit inderdaad. Ik ben getrouwd met een Midden-oosterse man en aardig wat verschillende Arabische landen met flinke dictators in de vlucht geschiedenis van onze kennissen. De meesten geven aan dat het ze verbaasd hoe "naief" Nederlanders nu reageren, of ze echt niet doorhebben hoe verregaand vrijheid nu wordt ingeperkt laatste jaar en dat zeker laatste maanden er enorm sprake is van propaganda en censuur in de reguliere media. Dat zij dit zo aangeven vond ik wel een eye-opener, de grote groep neemt alles zonder vragen op als 'voor de goede zaak' en iedereen die wel vragen stelt wordt de grond in geboord als gekkie. Het enkele protest dat (verboden) gehouden wordt is eigenlijk echt heel minimaal als je kijkt naar de verstrekkende gevolgen van maatregelen als een avondklok, inperken van recht en mogelijkheid onderwijs, eigen anonieme autonomie over je lichaam die op veel werkplekken bijvoorbeeld al ter discussie staat in het vaccinatie verhaal...

Dit alles even los van wel of geen effectieve maatregel etcetera en alle neveneffecten die je op mentaal/sociaal vlak ziet bijvoorbeeld hé, vind ik het best bizar voor een mondig volkje als Nederland.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 01:26

marrlinde schreef:
Sunnda schreef:

Dit inderdaad. Ik ben getrouwd met een Midden-oosterse man en aardig wat verschillende Arabische landen met flinke dictators in de vlucht geschiedenis van onze kennissen. De meesten geven aan dat het ze verbaasd hoe "naief" Nederlanders nu reageren, of ze echt niet doorhebben hoe verregaand vrijheid nu wordt ingeperkt laatste jaar en dat zeker laatste maanden er enorm sprake is van propaganda en censuur in de reguliere media. Dat zij dit zo aangeven vond ik wel een eye-opener, de grote groep neemt alles zonder vragen op als 'voor de goede zaak' en iedereen die wel vragen stelt wordt de grond in geboord als gekkie. Het enkele protest dat (verboden) gehouden wordt is eigenlijk echt heel minimaal als je kijkt naar de verstrekkende gevolgen van maatregelen als een avondklok, inperken van recht en mogelijkheid onderwijs, eigen anonieme autonomie over je lichaam die op veel werkplekken bijvoorbeeld al ter discussie staat in het vaccinatie verhaal...

Dit alles even los van wel of geen effectieve maatregel etcetera en alle neveneffecten die je op mentaal/sociaal vlak ziet bijvoorbeeld hé, vind ik het best bizar voor een mondig volkje als Nederland.

Precies dit heb ik vanaf het begin al zo gezien en ook uitgesproken als mensen ernaar vroegen. Ik vind het zo bijzonder dat iedereen dit zonder tegenspraak accepteert. Brave schaapjes. Maar als je het anders ziet ben je een wappie. Nou nee hoor. Ik geloof dat Corona bestaat en ik ben het ermee eens dat niks doen geen optie is als je wilt voorkomen dat mensen geen medische hulp meer kan worden geboden zoals in Italië toen. Hoe dramatisch is dat. Dat gun je niemand toe. Maar het feit dat er dusdanig veel propaganda en censuur plaatsvindt dat geeft mij toch wel een nare bijsmaak. Zodra je iets anders vindt is het meteen” ja maar jij bent uit principe overal tegen!” Nee hoor.. ben gewoon kritisch. Misschien is het dat ik hsp ben maar ik zag vanaf het begin de bijzondere bijzaken ontwikkelen die heel veel mensen totaal niet zagen of zien. Ik pas me netjes aan en houd me aan de regels hoor. Maar erachter staan wat er allemaal gebeurt? Nee absoluut niet.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 01:36

Nee precies... Ik werk binnen de huisartsenzorg en hoor ook via de intervisiegroepen van praktijken met artsen die zich niet openlijk uit durven spreken over hun bevindingen (vit.D bijvoorbeeld), of twijfels hebben of ze hun praktijk/bevoegdheid wel mogen houden omdat ze zich niet willen laten vaccineren na hun eigen onderzoek er naar gedaan te hebben. Terwijl tegengestelde ook plaats vond, toevallig vorige week aan de lunch de vraag van een arts aan de medewerkers of ze zich laten vaccineren. Daarbij aangegeven dat het eigen keuze is en je niet verplicht kon worden maar werd wel aan toegevoegd dat er dan in gesprek gekeken moest worden hoe dan verder. Nu heb ik voorlopig geen keus te maken ivm zwangerschap, maar erg vrij voelt het niet. :+

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 07:17

Er is in de kamer een motie aangenomen voor geen avondklok. Maar grote kans dat hij wel door gedrukt wordt. Democratie of dictatuur..?Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mariposa11 op 20-01-21 07:23, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 07:21

Mariposa11 schreef:
Er is in de kamer een motie aangenomen voor geen avondklok. Maar grote kans dat hij wel door gedrukt wordt. Democratie is dictatuur..?[ [url=m/HGFrJX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zullen we eerst maar eens afwachten, voor we het over dictatuur gaan hebben :)?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 07:25

T feit dat ze het toch nog bespreken terwijl de motie is aangenomen, zegt al genoeg toch. Waarom dan nog moties bespreken of stemmen?
En ik stel het als vraag, democratie of dictatuur?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 07:28

Je zei is, maar okay. Je kunt als regeringspartij toch alsnog extra informeren, onder de aandacht blijven brengen waarom een avondklok nodig is, dat is toch ook democratie?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 07:36

Mariposa11 schreef:
T feit dat ze het toch nog bespreken terwijl de motie is aangenomen, zegt al genoeg toch. Waarom dan nog moties bespreken of stemmen?

Dit mag. Het is ook niet tegen de regels om niet met een motie akkoord te gaan. Of het het heel handig is, is een tweede. Verder kan een motie ook een middel zijn voor een verdere discussie, wat nu ook gebeurd.
De tweet van Wilders is suggestief (hij tweet wat hier nu ook wordt aangedragen ) en suggereert dat wat de regering nu doet niet mag. Dat is niet zo.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 07:39

_San87_ schreef:
Je zei is, maar okay. Je kunt als regeringspartij toch alsnog extra informeren, onder de aandacht blijven brengen waarom een avondklok nodig is, dat is toch ook democratie?

Ja stomme autocorrect, heb dat aangepast.
Ik vind iets doorduwen nadat de kamer de motie heeft aangenomen niet democratisch..

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 07:41

lenaa_tje schreef:
Mariposa11 schreef:

Dit mag. Het is ook niet tegen de regels om niet met een motie akkoord te gaan. Of het het heel handig is, is een tweede. Verder kan een motie ook een middel zijn voor een verdere discussie, wat nu ook gebeurd.
De tweet van Wilders is suggestief (hij tweet wat hier nu ook wordt aangedragen ) en suggereert dat wat de regering nu doet niet mag. Dat is niet zo.

Het is geen tweet maar staat gewoon op de site van de tweede kamer, daar kan je alle moties met stemmingen lezen, best interessant!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 08:00

Dat weet ik. Jij zegt dat een motie persé aangenomen moet worden en uitgevoerd. Dat is niet zo. Jou opmerking in net zo suggestief als Wilders zijn tweet waarin hij stelt dat, dat niet democratisch is.
Een motie is een middel om het gesprek af te dwingen maar hoeft niet door de regering uitgevoerd te worden. Zoals ik ook al schreef. Een motie is eigenlijk een verzoek. Het feit dat er over wordt gesproken zegt dus eigenlijk in hoeverre Nederland geen dictatuur is. De avondklok is met instemmen van de motie in November ook niet aangenomen. Nu ligt er een nieuwe motie van forum, hier is nog niet over gestemd. Is een motie (verzoek) van gisteren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 08:15

Mariposa11 schreef:
_San87_ schreef:

Ja stomme autocorrect, heb dat aangepast.
Ik vind iets doorduwen nadat de kamer de motie heeft aangenomen niet democratisch..

Maar er is nog niks doorgeduwd. Als er al wat doorgeduwd wordt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 08:50

We gaan het vanmiddag definitief horen met de persconferentie.
Maar zoals het erop lijkt komt de avondklok er wel (als je alle nieuwssites moet geloven)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 08:51

Hoe werkt dat dan als de meeste partijen er op tegen zijn? Ik dacht dat zoiets dan niet uitgevoerd kon worden?