Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:29

s1993 schreef:
Waar ik benieuwd naar ben: mensen die zich niet laten vaccineren, wat is jullie idee van de komende jaren? Willen jullie dan maar jarenlang binnenzitten totdat het virus eindelijk weg is? Gaan jullie ervanuit dat genoeg anderen het wel nemen en jullie daardoor weer relatief veilig zijn/dingen mogen?

Nee? Zit nu toch ook niet al 9 maanden binnen? Werk gewoon, doe gewoon mn boodschappen etc.
Als de rest zich inent dan verdwijnt het virus uit een maatschappij.
Als er niet geent zou worden dan verdwijnt het virus ook wel maar duurt langer. Weerhoudt mij niet om gewoon te doen wat ik wil doen of moet doen en alles gaat gewoon door.
Heb eigenlijk van begin af aan niet veel gedaan qua quarantaine enzo. Ik ga sowieso niet vaak op vakantie en kan prima zonder mn dagje uit en werk graag vanuit huis. Maar ook in mn werk gebruik ik geen mondkapje tenzij verplicht in een openbare ruimtte.

Overigens neem ik de handhygiene en 1,5 meter bloedserieus.

secricible

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:35

En hoe,kijk jij dan nu naar de maatschappelijke problemen hutcherson? Horeca die niet open kan, winkels die omzet missen, zorg die overbelast raakt?
Vind je dat geen probleem dan, dat die problemen langer doorgaan, misschien wel jaren, als iedereen net als jou zou afwachten qua enten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:37

Hutcherson schreef:
Als er niet geent zou worden dan verdwijnt het virus ook wel maar duurt langer.

Maar wat zou dat virus dan laten verdwijnen volgens jou? Zo lang een virus mensen heeft om van te leven gaat het niet weg, sterker nog, het zal uiteindelijk gaan muteren en overspringen op dieren, of naar een nog veel dodelijkere variant muteren.

Als er geen vaccinaties waren zoals degene die we als kind kregen dan waren er nu nog steeds een extra aantal dodelijke ziektes..

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:53

8nnemiek schreef:
Hutcherson schreef:

Maar wat zou dat virus dan laten verdwijnen volgens jou? Zo lang een virus mensen heeft om van te leven gaat het niet weg, sterker nog, het zal uiteindelijk gaan muteren en overspringen op dieren, of naar een nog veel dodelijkere variant muteren.

Als er geen vaccinaties waren zoals degene die we als kind kregen dan waren er nu nog steeds een extra aantal dodelijke ziektes..

Virussen kunnen ook terug muteren naar varianten waar je minder ziek van wordt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:54

Ik vind dit ook een heel interessant topic worden waar ik van leer, interessant om de verschillende ervaringen en meningen te lezen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:56

Danique_G schreef:

En dan heb je een extra mutatie rond gaan waar je minder ziek van wordt.. Dat maakt het niet beter.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:57

Ik baal een beetje dat ik geen Moderna aandelen had _O-
Dat is ook een bizar successverhaal natuurlijk. Van een bedrijf dat nog nooit een product voorbij pre-klinische fase gehad heeft tot een van de koplopers bij de goedkeuring (en ja, ik weet dat Merck daar een grote hand in geeft, maar dan nog).

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:58

8nnemiek schreef:
Danique_G schreef:

En dan heb je een extra mutatie rond gaan waar je minder ziek van wordt.. Dat maakt het niet beter.

Ja of niet ziek van wordt. Dat komt vaker voor.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:03

Elisa2 schreef:
Ik vind dit ook een heel interessant topic worden waar ik van leer, interessant om de verschillende ervaringen en meningen te lezen.

Dat.

Maar daarnaast ook: ik zie weer zoveel dingen voorbij komen die biologisch gezien puur onzin of op zijn best onwaarschijnlijk zijn, die zó stellig erin geknald worden dat ik me verbaas.

Heb ik eerder wel gehad, die verbazing, en in dit topic weer.

Voorlopig hebben biologiedocenten nog werk zàt zeg maar.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:12

secricible schreef:
En hoe,kijk jij dan nu naar de maatschappelijke problemen hutcherson? Horeca die niet open kan, winkels die omzet missen, zorg die overbelast raakt?
Vind je dat geen probleem dan, dat die problemen langer doorgaan, misschien wel jaren, als iedereen net als jou zou afwachten qua enten?

Horeca heeft/had een besmettingsgraad van 1,8% van alle besmettingen (bron moet ik opzoeken) door die dicht te gooien maak je die secotr kapot, zeker omdat heet echt in bijna alle gevallen zeer netjes geregeld is. Nu gaan mensen elkaar opzoeken voor een avondje uit. Meeste besmettingen vinden plaats achter de voordeur.
Zorg is zerker overbelast geweest maar volgens mij zijn de ziekenhuis opnamens niet dermate verhoogt. Zag laatst een grafiek van RIVM. Idem voor sterftecijfers. Maatschappelijke problemen worden nu in stand gehouden door scheve regels, foute inschatting van risico gebieden (bv horeca is geen brandhaard, feesten/gezelligheden achter de voordeur wel).
Oud en nieuw komt eraan en kroegen zijn dicht. Wat gaan mensen dan doen? Bij elkaar thuis feestvieren... En drinken.. En de straat op wss...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:14

8nnemiek schreef:
Hutcherson schreef:

Het virus is al 4x minimaal gemuteerd.
Het wuhan is het origineel, toen in italie was een zeer besmettelijke variant, toen gemuteerd in amerika en daarna in denemarken op nertsen. Die is hier ook geconstateerd.
Net als influenza muteert het virus. Dus de vraag is of het vaccin effectief is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:16

Danique_G schreef:
8nnemiek schreef:

Maar het punt is dat er dan meerdere mutaties rond gaan, waaronder nog steeds eentje waar je wel heel ziek van wordt. De ene mutatie zal de andere niet gewoon verstoten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:18

De nettsen variant kan inderdaad nog wel eens voor böse verrassingen zorgen. Die was al in no-time naar in andere landen verplaatst. Lets hope not.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:20

Hutcherson schreef:
Het virus is al 4x minimaal gemuteerd.
Het wuhan is het origineel, toen in italie was een zeer besmettelijke variant, toen gemuteerd in amerika en daarna in denemarken op nertsen. Die is hier ook geconstateerd.
Net als influenza muteert het virus. Dus de vraag is of het vaccin effectief is.

Maar op de huidige mutaties is het wel effectief getest. Daarom is het zo belangrijk dat er snel wordt gevaccineerd, en er niet wordt gewacht totdat er mutaties rond gaan waar het vaccin niet tegen werkt. Voordat je het weet heb je tig verschillende mutaties of een compleet nieuw virus wat veel gevaarlijker is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:25

Wbt overbelasting van de zorg. Sta er even bij stil dat er meer is dan ziekenhuiszorg alleen. Mijn werk is drastisch veranderd het afgelopen jaar. Het is zowel fysiek als psychisch veel pittiger geworden wat heel veel impact heeft op cliënten, familie, medewerkers in de zorg. Een vaccin wat alles weer meer terug naar normaal zou brengen zou zo welkom zijn. Zodat we wel die arm om iemands schouder kunnen leggen als iemand dat nodig heeft. Dat iemand met een snotneus niet meteen in eenzame opsluiting op zijn of haar appartement hoeft in afwachting van een test. Dat niet de hele afdeling op slot hoeft als er helaas wel iemand corona krijgt. Je wil niet weten hoe verdrietig mensen zijn als ze niet mogen werken, hun familie langere tijd niet kunnen zien. Die mensen hebben in maart april en mei al weken opgesloten gezeten. Konden niet naar werk en dagbesteding, mochten niet op bezoek en geen bezoek ontvangen. Je neemt zo'n vaccin niet alleen voor jezelf. Maar ook voor al die mensen die afhankelijk zijn van zorg, iedereen die voor die zorgbehoevenden zorgt, hun familie.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:28

Helemaal mee eens SusanH, het gaat er niet om of je zelf risico loopt wanneer je corona zou krijgen. Het gaat om de hele samenleving die zo graag weer open wil. Geen afstand meer hoeven houden, op visite kunnen, niet meer in quarantaine bij verdenking van, weer kunnen winkelen, bedrijven die overeind blijven, het gaat zoveel verder dan alleen kijken naar jezelf op gezondheidsgebied. Ik heb daar wel moeite mee dat mensen dan blijven roepen, het gaat mij niet aan. Het grijpt de hele samenleving juist zo hard aan, of je nu daadwerkelijk goed ziek wordt van corona of niet, het houd het normale leven flink in zijn grip nu.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:38

mirna6308 schreef:
Poehh die bron heb geen iedee... mijn moeder had het ergens online gelezen...

Ja dat is natuurlijk een mooie :')
Er zijn bij de vaccins voor Mexicaanse griep wel gevallen bekend van narcolepsie. Iets van 0,004% ofzo? Ik heb even geen tijd om het op te zoeken.

Maar in Amerika wordt nog niet actief geënt, dus het kan simpelweg niet van enig coronavaccin zijn.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:43

8nnemiek schreef:
Danique_G schreef:

Maar het punt is dat er dan meerdere mutaties rond gaan, waaronder nog steeds eentje waar je wel heel ziek van wordt. De ene mutatie zal de andere niet gewoon verstoten.

Maar dat oppert niemand hier.
Ik bedoelde vaker trouwens als in dat dat verschijnsel wel voorkomt. Niet dat dit verschijnsel andere situaties overheerst.

Overigens wel een keer geopperd door een viroloog over COVID-19. Kom ik op terug. En anders trek ik mijn uitspraak terug.
edit: geen Facebook viroloog trouwens :P

NienkeThella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:58

pien_2010 schreef:
Nienke, duidelijke post. Heb ik hem dan goed begrepen dat als ik dit vaccin pakt en er komt over paar jaar een ander corona virus, dat mijn lichaam vanwege deze inenting herkent dat er een "spike" in mijn cel wil komen die daar niet thuis hoort en dat ik dan beschermd ben? Of is dit te Jip en Janneke achtig gedacht van iemand die het moeilijke materie vind en ook een ander vak heeft (mis aapje met handjes voor de ogen ).

Dat zou idealiter zo zijn ja! :) Helaas weten we van dit vaccin nog niet hoe lang men precies beschermd is. Natuurlijk wil men het liefst dat je levenslang beschermd bent, maar dit is nog niet zo makkelijk. Denk bijvoorbeeld ook aan mensen die nu herbesmet worden met corona. Mocht dit vaccin je voor jaren beschermen dan klopt het helemaal wat je zegt!

Ook moet dit wel eenzelfde soort coronavirus zijn. (Coronavirussen zijn een klasse virussen.) Het kan dus zijn dat dit virus muteert of er een ander coronavirus komt. Als deze nieuwe coronavirussen identieke spike eiwitten hebben, zul je nog steeds beschermd zijn en ook als de spike eiwitten grotendeels overeenkomen, is de kans groot, dat je ook daarvoor beschermd bent. Maar als de spike eiwitten van het "nieuwe coronavirus" anders zijn dan degene waarvoor nu wordt geënt, dan zul je opnieuw een vaccin moeten maken.

Tot nu toe zijn de huidige mutaties die bekend zijn van SARS-CoV-2 niet zo verschillend van de "originele" variant, waardoor de huidige vaccins wel effectief zijn. Maar dit kan in de toekomst wel veranderen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:02

Duidelijk waarvoor dank!
Ik voel nu zo'n dankbaarheid dat jij dit mij duidelijk kunt uitleggen zonder mij voor aap te zetten of zo, want ik volg veel dat boven mijn pet gaat maar begin het toch te begrijpen. Echt zoo bedankt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:02

Blue_Eyes schreef:
mirna6308 schreef:
Poehh die bron heb geen iedee... mijn moeder had het ergens online gelezen...

Ja dat is natuurlijk een mooie :')
Er zijn bij de vaccins voor Mexicaanse griep wel gevallen bekend van narcolepsie. Iets van 0,004% ofzo? Ik heb even geen tijd om het op te zoeken.

Maar in Amerika wordt nog niet actief geënt, dus het kan simpelweg niet van enig coronavaccin zijn.

Dit gaat over een Scandinavisch meisje, inmiddels 17 jaar die waarschijnlijk door vaccinatie tegen Mexicaanse griep narcolepsie heeft gekregen. En het word door de complotdenkers weer gedeeld. Altijd even verstandig om verder te kijken dan je neus lang is.

Femke- Tweety , zou mooi zijn dat jullie de onzin verhalen ontkrachten , echt , wanneer er maar één twijfelaar wel gaat vaccineren door jullie goed onderbouwde reacties en mensen het in simpele bewoordingen uit kunnen leggen aan hun naasten is er al veel gewonnen.

NienkeThella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:05

pien_2010 schreef:
Duidelijk waarvoor dank!
Ik voel nu zo'n dankbaarheid dat jij dit mij duidelijk kunt uitleggen zonder mij voor aap te zetten of zo, want ik volg veel dat boven mijn pet gaat maar begin het toch te begrijpen. Echt zoo bedankt.

Graag gedaan! Ik vind het erg leuk om mensen wat meer over "mijn" vakgebied te vertellen. :o Het is jammer dat er niet meer moeite gedaan wordt om de wetenschap wat meer naar het grote publiek te vertalen. Hierdoor ontstaat er veel verwarring en gaan mensen soms zelfs speculeren.

Ik ben blij dat ik je iets meer duidelijkheid heb kunnen bieden :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:19

SusanH schreef:
Wbt overbelasting van de zorg. Sta er even bij stil dat er meer is dan ziekenhuiszorg alleen. Mijn werk is drastisch veranderd het afgelopen jaar. Het is zowel fysiek als psychisch veel pittiger geworden wat heel veel impact heeft op cliënten, familie, medewerkers in de zorg. Een vaccin wat alles weer meer terug naar normaal zou brengen zou zo welkom zijn. Zodat we wel die arm om iemands schouder kunnen leggen als iemand dat nodig heeft. Dat iemand met een snotneus niet meteen in eenzame opsluiting op zijn of haar appartement hoeft in afwachting van een test. Dat niet de hele afdeling op slot hoeft als er helaas wel iemand corona krijgt. Je wil niet weten hoe verdrietig mensen zijn als ze niet mogen werken, hun familie langere tijd niet kunnen zien. Die mensen hebben in maart april en mei al weken opgesloten gezeten. Konden niet naar werk en dagbesteding, mochten niet op bezoek en geen bezoek ontvangen. Je neemt zo'n vaccin niet alleen voor jezelf. Maar ook voor al die mensen die afhankelijk zijn van zorg, iedereen die voor die zorgbehoevenden zorgt, hun familie.

Mee eens. Ik ben zeer bekend met zorg buiten het ziekenhuis en de veranderingen die het direct bij kwetsbaren en mensen die daarbij betrokken zijn teweeg zijn gebracht door corona. Maar dat betekend echt nogsteeds niet dat ik de mogelijke lange termijn gevolgen van het vaccin maar voor lief neem en zelf wellicht een verhoogt risico wil lopen.
Iedereen mag zich van mij laten vaccineren. Geen probleem. Maar iemand anders mag mijn spuit hebben.

Zorgmedewerkers zijn geen vaccinatiekampioen stond in een artikel van de week. Een derde wil zich niet laten vaccineren. Dan heb ik het over zorgmedewerkers. Dat zegt wel wat toch? Waarom zijn zij juist de groep die afwachtend is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:26

Zij zijn niet juist de groep die afwachtend is, zij zijn ook een groep die afwachtend is.
Het zijn net mensen.

En dat mensen in de zorg werken betekent niet dat ze ook gelijk verstand hebben van deze vaccinatie :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:32

Ja, zo snel mogelijk.

De eventuele risico's neem ik voor lief.