Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:30

Eelmo schreef:
daphne_xxx schreef:
Hallo allemaal,
Succes en sterkte de komende tijd!
Nu zit ik ook met het ding dat ik tijdens online lessen mij echt niet kan concentreren.
Nu zoek ik naar een bezigheid tijdens deze lessen waarbij ik nog steeds kan luisteren maar minder geneigd ben om te gaan scrollen ergens.

Heeft iemand tips?

Ik ben gaan haken tijdens colleges := Werkt als een trein. Ik heb ook zo'n fidget cube, maar die houdt mijn hersenen niet genoeg bezig tijdens college. Tijdens tentamens wel heel fijn trouwens. Je kan ook proberen heel obsessief aantekeningen te maken natuurlijk, maar dat werkt voor mij juist averechts.

Mooi balen idd dat alle onderwijs weer ondersteboven ligt. Maar Rutte zei een uitzondering te maken voor examenjaar en praktijkonderwijs toch?

dat is inderdaad een leuke. Mijn moeder doet dat altijd maar ik vind die plannetjes nog wel ingewikkeld :+

Joy_Mennings

Re: Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:19

Ik heb deze week gelukkig mijn laatste lessen. Daarna wordt het knokken om alles op tijd af te krijgen en te studeren. Ik ben eigenlijk echt toe aan vakantie, maar helaas zit dat er niet in tot na de examens.

Ik zit er ook echt een beetje door. Ik mis mijn vrienden heel erg, gewoon ff een rondje wandelen en kletsen zou me al goed doen maar helaas kan ik niet naar België toen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:28

Ik krijg net doodleuk van iemand op FB te horen dat mijn depressieve gevoelens over deze periode een gevolg zijn van egoïsme, een gebrek aan flexibiliteit en zelfmedelijden en dat je een depressie jezelf aanpraat. Gevolgd door die eeuwige dooddoener dat ik blij moet zijn dat er geen oorlog is.

Dit soort mensen zijn dus de reden dat jongeren zich niet gehoord voelen in hun gevoel over deze hele situatie. Ik walg en ik wordt hier oprecht heel verdrietig van.

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:37

xPabloBokt schreef:
Ik krijg net doodleuk van iemand op FB te horen dat mijn depressieve gevoelens over deze periode een gevolg zijn van egoïsme, een gebrek aan flexibiliteit en zelfmedelijden en dat je een depressie jezelf aanpraat. Gevolgd door die eeuwige dooddoener dat ik blij moet zijn dat er geen oorlog is.

Dit soort mensen zijn dus de reden dat jongeren zich niet gehoord voelen in hun gevoel over deze hele situatie. Ik walg en ik wordt hier oprecht heel verdrietig van.

:knuffel:

Aan alle studenten, heel veel sterkte/succes de komende tijd!

Ik moet zeggen, zelf ervaar ik geen depressieve gevoelens, maar dit komt denk ik ook omdat ik niemand ken op de uni. Ik kijk juist op tegen het feit dat ik straks weer een keer naar de uni mag en er dan niet meer kan wennen. :')

Ik weet nog steeds niet of ik toch nog wil stoppen of door wil gaan. Ergens zou ik heel graag wel willen werken, maar vacatures zijn er nu ook weer niet echt... dan toch maar door studeren? Haal ik het allemaal wel dit jaar? Ik loop eigenlijk echt een beetje achter de feite aan...

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:49

Daphne, ik ben aan een sjaal begonnen :+ Lekker recht toe, recht aan. Dus daar hoef je niet zoveel over na te denken als bij een beestje oid.

Pablo, ik snap dat zo'n opmerking er flink inhakt.. Maar, even relativeren, het is wel FB he. Daar reageren niet de meest genuanceerde mensen. De opmerking is fout, dat voorop. Maar probeer het je niet te veel aan te trekken. Je gevoelens zijn terecht, want het zijn jouw gevoelens. Los van wat een FB tokkie daarvan vindt :knuffel:

Coda, misschien de studieadviseur een keer een mailtje sturen en je struggles uitleggen? Ook jouw twijfels zijn valide, maar een studieadviseur kan je daar beter mee helpen dan wij denk ik :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 17:09

Joy_Mennings schreef:
Ik heb deze week gelukkig mijn laatste lessen. Daarna wordt het knokken om alles op tijd af te krijgen en te studeren. Ik ben eigenlijk echt toe aan vakantie, maar helaas zit dat er niet in tot na de examens.

Ik zit er ook echt een beetje door. Ik mis mijn vrienden heel erg, gewoon ff een rondje wandelen en kletsen zou me al goed doen maar helaas kan ik niet naar België toen.

:knuffel: Dikke knuffel en sterkte.
xPabloBokt schreef:

Wat een zeiker. Gewoon weg lachen. Het opiniestuk dat ik hier laatst deelde is overgenomen door Humo. Dat opiniestuk is ontzettend viraal gegaan en heeft enorm veel reacties uitgelokt, gelukkig heb ik vrijwel alleen persoonlijke reacties gekregen die heel positief waren. Maar op de facebookpagina van Humo zaten er ook veel "boomers" tussen die mij een verwend kind vonden uit de pampergeneratie. Nu heb ik daar gewoon even goed mee gelachen, zulke mensen weten niet beter...

Nogmaals een hele dikke knuffel aan iedereen die het nodig heeft! Hebben jullie nu ook bijna examens?

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:43

Ik kom ook even binnenvallen. Al een tijd stukjes hier meegelezen, maar nu kom ik toch meepraten.

Ik doe nu een hele leuke minor, een kwart jaar. Ik loop wel achter met het leren van de stof, maar 'gelukkig' hebben heel veel andere studenten in de minor dat ook. Van de vorige minor heb ik de kennistoets helaas niet gehaald dus dat moet ik eind januari herkansen. Maar dat is niet zozeer mijn probleem op het moment.

Nu had ik vandaag eigenlijk een afstudeerplek moeten hebben.. om v.a. februari af te studeren. Die heb ik niet. En ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het zo ver mogelijk had uitgesteld en nu ik écht moest gaan zoeken niets kan vinden. Paar bedrijven benaderd, maar ook geen succes. Ik heb er ook helemaal geen zin in, veel bedrijven zitten niet op afstudeerders te wachten en van de enkele bedrijven die via school worden aangeboden word ik ook niet bepaald gelukkig. Mijn leven is zo'n sleur nu, als ik dan na mijn minor dat moet doorzetten door dagelijks met een vraagstuk van een random organisatie bezig te zijn... Hoe ik vandaag ook een oproepje weer op LinkedIn heb gezet voelt als een toneelstukje.

Ik neig heel erg naar een half jaar later afstuderen.
Dus net aan mijn moeder verteld hoe ik me er over voel. Ook persoonlijke dingen (die zij weet) die niet helemaal lekker gaan, niet alleen stress dus door school.
Zij zei meteen dat als ik een half jaar later wil afstuderen dat ik dat moet doen. Echt ze staat er helemaal open voor. Had ik eigenlijk niet verwacht, het voelt namelijk toch als falen.

Ik ga deze kerstvakantie nog erover nadenken. Docent is toch niet bereikbaar want die heeft al vanaf woensdag vakantie genomen, dus daar hoef ik me nog niet te verantwoorden :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 11:38

Klinkt helemaal niet gek Ninaphilo, en zijn er in de tussentijd niet nog een paar leuke vakken die je wilt volgen? Kun je die ook meteen doen. En dan niet helemaal volladen (wij hadden bv standaard 2 vakken per blok, maar dan zou je bv een blok 1 vak kunnen doen.)

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:19

Shadow0 schreef:
Klinkt helemaal niet gek Ninaphilo, en zijn er in de tussentijd niet nog een paar leuke vakken die je wilt volgen? Kun je die ook meteen doen. En dan niet helemaal volladen (wij hadden bv standaard 2 vakken per blok, maar dan zou je bv een blok 1 vak kunnen doen.)

Na een nachtje slapen en het naar meerdere mensen te hebben uitgesproken lijkt het me idd enorm fijn. Afstuderen moet gewoon echt iets leuks worden, dat zie ik nu niet voor me deze tijd.

Ik weet niet of extra vakken bij mijn studie mogelijk is. Elke opleiding heeft per jaar gewoon zijn eigen vakken.

Ik wil nog zo veel boeken van mijn studie lezen die ik nooit heb moeten gebruiken of maar enkele hoofdstukken van heb moeten leren. Ook nog andere vaardigheden van mijn vakgebied die ik nooit op school heb geleerd en ik wel wil kunnen.
Daarbij heb ik een eigen bedrijf wat ik wil uitbreiden en die uitbreiding sluit aan bij mijn studie. Misschien zelfs 1 dag per week meewerk 'stage' bij een bedrijf gaan zoeken.
Ik wil dat half jaar dan ook juist nuttig doorbrengen, op professioneel en persoonlijk gebied, op mijn eigen tempo.

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 16:25

Lijkt me een hele nuttige besteding ninaphilo! Ik heb ook een jaar studievertraging nu en hoewel ik er eerst over in zat dat ik een jaar verspilde denk ik daar nu anders over. Liever een jaar extra studie waarin ik wel enthausiast er mee bezig kan zijn, dan dat ik nu mezelf in elkaar sla om de werkdruk toch bij proberen te houden, 2 jaar alleen maar zit te stressen op mn studie en daar verder geen activiteiten buiten kan doen om te groeien, en wie weet vervolgens met een burnout zit ofzo :') dat is pas verspillen

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:42

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:52

@Daphne; Ik ben altijd heel erg pro spelletjes op mijn telefoon zonder tekst. Ben ook dyslectisch (ideaal met rechten studie), dus voor vakken als rechtsfilosofie waarbij je plato moet lezen luister ik bijna altijd naar het audio boek. Als ik weet wat voor opdracht ik moet maken, maak ik tijdens het luisteren notities van wat ik relevant daarvoor vind. Merkte in het begin dat ik ook alle colleges praktisch neigde uit te schrijven a la stenograaf. Nu probeer ik beetje hetzelfde te doen, juist echt luisteren naar de grote lijnen etc of specifieke dingen die niet op de slides staan. Qua spelletjes die vooral tijdens saaie/minder relevante hoorcolleges en werkgroepen speel;

Doodle fit, Blendoku (1 en 2), Quetzcoatl, flow, etc (ff telefoon niet bij de hand, kan later aanvullen als je wil)

Als ik echt niet hoef op te letten maar wel aanwezig moet zijn ben ik tegenwoordig begonnen aan zo'n fysieke logikwis boek van Denksport, zag m liggen in de supermarkt en leek me wel lache

@Pablo jemig wat een stomme mensen kom je toch ook op FB tegen. Net als van die corona wappies (leuk liedje van Youp vn t hek trouwens haha). Lief zijn voor jezelf, 1 dag tegelijk en probeer beetje uit je hoofd te blijven. Vooral niet te lang achter elkaar stil zitten :) Doe ik zelf ook niet goed maar helpt wel

@Nina bijna zeker dat dat zou moeten kunnen. Iig bij mij aan de uni is dat geen probleem. Als het vak bij een traject van een studie hoort hebben die wel voorrang maar verder moet je gewoon aan de toelatingsvoorwaarden voldoen. Een vriendin van mij die ook rechten studeerd doet nu psychologie vakken en ik heb zelf in mn tweede jaar Aerospace law gekozen. Dat vak zat in geen van de bachelors maar kon toch zonder problemen mee doen, gewoon ingeschreven. Vgm is dat wel iets waar niet super veel mensen zich van bewust zijn. Zie university colleges er altijd best cool mee doen maar kan zover ik weet dus bijna altijd sowieso wel. Nu voor honours ook een extra interdisciplinair gekozen (wordt gegeven vanuit geneeskunde-honours)

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:31

@Skinfaxi Wat fijn dat je het zo ervaren hebt! Zo sta ik er ook in, nu heb ik er gewoon écht geen zin in. Persoonlijk gebied is mijn zelfvertrouwen wel echt flink gekrenkt dit jaar, ik voel helemaal niets bij de enkele geschikte afstudeerplekken die beschikbaar zijn en ook in combinatie met de situatie door corona zie ik het gewoon echt niet voor me dat ik gemotiveerd en enthousiast kan gaan afstuderen v.a. februari. Burnout is ook iets waar ik wel bang voor ben, ik ben sowieso al vatbaarder voor depressie.

@isacalixa Goed duidelijk artikel, veel herkenbaar helaas.

@f4bjheu Dan ga ik daar even naar vragen bij docenten. Ik heb niet per se vakken in mijn hoofd die ik zou willen volgen. Ik weet wel onderwerpen over mijn vakgebied waar ik nog (meer) over wil leren, maar dat komt dus omdat dat vakken zijn die bij mij op school gewoon te weinig of geen aandacht krijgen. Zelfstudie ben ik wel goed in en ik heb nog genoeg literatuur daarover, dus zelfstudie en ontwikkeling gaat in ieder geval lukken.

Ik ben er nu ook wel uit dat een half jaar uitstellen gewoon het beste voor mij is. De grootste reden waarom ik wel meteen zou willen afstuderen is FOMO, dat de rest van mijn jaar wel gaat afstuderen en ik dan niet. Maar daar moet ik mij gewoon overheen zetten want dat is echt een stomme reden. :+ Zojuist ook mijn LinkedIn bericht dat ik een afstudeerplek zoek verwijderd, vandaag even concreet alles op een rijtje zetten en morgen school en studieloopbaanbegeleider informeren. Begeleider zal denk ik snel reageren, die app ik gewoon. School zal het denk ik pas na de vakantie lezen :')

Ik wil sowieso na de drukte van de feestdagen gaan kijken of ik ergens 1 of 2 dagen per week ergens zou kunnen meewerken bij een bedrijf. Als werk of als mini stage, zolang ik er maar enthousiast van word en er van leer.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:38

Pfff, ik loop echt onwijs vast in mijn onderzoek. Er ontbreken zowel gegevens van de bedrijven die ik direct moet onderzoeken als gegevens van het totaal aantal bedrijven in Nederland (al ben ik goed geholpen door een bokker hierin). Nu zitten we tegen kerst dus onwijs weinig tijd in verband met werk, en door corona is het moeilijk om bij universiteitsbibliotheken binnen te komen.

Om de stukken in te zien moet ik een lidmaatschap betalen. Wat ik wel zou kunnen verhalen op de opdrachtgever, maar ik wil hem niet op kosten drijven die later niet gemaakt hadden hoeven worden :n

Waar jullie de energie vandaan halen nog extra lessen/cursussen te volgen zeg :Y)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 19:20

Welkom Nina! Wat vervelend dat je geen plaats vind. Hebben er nog mensen dit in Nederland, dat ze geen stage vinden? Ik ging namelijk normaal op Erasmusstage naar Amsterdam. Maar ik heb ook geen stagebedrijf gevonden. Deadline was 1 december en heb uiteindelijk iets in België gevonden. Nu zocht ik ook pas een stage vanaf eind maart, en het lijkt aslof de Nederlanders toch iets lakser zijn daarin en niet ruim op voorhand zoiets vastleggen... Als jij je beter voelt om een half jaartje later af te studeren moet je dat vooral doen denk ik. Neem het even wat rustiger aan, zeker als je geen plekje vind. In mijn klas zitten er ook een aantal die het afstuderen hebben uitgesteld. Is helemaal niet erg!

Denise: Misschien een optie om eens via een ander kanaal ergens aan die informatie te geraken? Snap dat het vervelend is, weet alleen ook niet waar je die info kan vinden... Hebben jullie geen docenten die je even kan helpen? Ze dienen er tenslotte voor.

Ik ben een hele week goed ziek geweest. Kom nu eindelijk een beetje op dreef maar slaap nog steeds slecht en kan me niet goed concentreren. Heb gelukkig niet zoveel examens en zit redelijk goed op schema maar moet nu stilaan wel beginnen studeren. Ik heb intussen ook 4 januari een afspraak met een gedragstherapeut om me te helpen met mijn OCD. Verder gaat het mentaal wel weer een pak beter, soms voel ik me enorm eenzaam maar over het algemeen heb ik genoeg energie om me daar boven te zetten.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 20:55

Ik heb ook heel erg moeite met stage vinden. Moet 1 februari beginnen en ben al sinds oktober aan het zoeken..

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:29

Fijn dat het beter gaat calypso! We zitten nu in vakantie tijd en dat vinden ze bij mij op school heilig, dus ik kan wel een mailtje sturen maar dan heb ik daarna nog drie weken om aan het project te werken.

Welkom nina!

Stage vinden is echt een rampenplan in deze tijd. Thank God dat een oplettende docent navraag had gedaan bij een van de partner bedrijven en ik zo met mijn opdrachtgever in contact ben gekomen. Ik vond het zelf ook echt moeilijk om voor mezelf te zeggen wat ik nou een interessante stageplaats vond.

Iedereen succes met zoeken!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:51

Ik vind in Nederland een stage vinden sowieso niet heel gemakkelijk (ook zonder Corona) maar dat is mischien echt studie afhankelijk

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 15:12

Ja ik moest een stage zoeken in een mediahuis of bij een krant/blad. Heb haast 20 mails gestuurd, maar vaak geen antwoord of een negatief antwoord. Niemand die zelfs een gesprek wou. Heb 3 mails dan binnen België gestuurd en had binnen de week een plekje.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 15:33

Voor welke studies zoeken jullie iets :)?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 16:18

Ik heb intussen iets gevonden, helaas wel geen Erasmus meer!

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 16:19

CalipsoLover schreef:

Wel heel jammer.

Al denk ik dat nu de buitenland ervaring ook tegen had gevallen

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 16:23

Pabie schreef:
CalipsoLover schreef:

Wel heel jammer.

Al denk ik dat nu de buitenland ervaring ook tegen had gevallen

Het was gewoon in NL, dus ook niet zo heel ver van BE := Maar ik heb geen plek gevonden in NL, in BE had ik er een binnen de week.

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 18:38

Stages/afstudeerplekken vinden is inderdaad sowieso al drama.. Nog een redelijk aantal van mijn jaar hebben nog niets terwijl het wel de bedoeling was om vóór de kerstvakantie echt een plek en zelfs begeleider te hebben.

@calipso echt balen dat Erasmus niet gelukt is. Wel bizar dat je zo snel iets in BE kon vinden, maar zeker ook fijn!

Ik heb gisteren officieel gemaild dat ik een half jaar later ga afstuderen. Ik weet nu zeker dat het de goede keuze is, het voelt echt enorm fijn. Echt een last van mijn schouders en ik heb weer zin om nu mijn minor af te ronden, daarna zelf aan de slag te gaan en me te ontwikkelen en dan een leuke afstudeerplek te gaan zoeken. *\o/*

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 19:06

Ja dat is hier ook zo Nina, ik heb ook wel een aantal vrienden die nog geen plek gevonden hebben, nu heeft de school ook wel altijd van die last minute options, maar geen idee of die leuk zijn.
Een hele wijze beslissing als je het mij vraagt. Gaat je alleen maar deugd doen!