[pol] Is het Coronavirus er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is het Coronavirus er?

Ja
1023 (81%)
Ja, maar het is vergelijkbaar met griep
210 (16%)
Nee, ik geloof virus waanzin/waarheid
15 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1248

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 07:20

Mariposa11 schreef:
Volgens het rivm zijn er 192 ic opnames. Vd 1150 ic bedden zijn dat er toch niet veel..

De laatste cijfers zijn 319 (NICE, IC)

De meeste ziekenhuizen proberen nu vroeg te spreiden zodat de reguliere zorg door kan gaan. Maar dat lukt al niet meer..

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:16

kamsel schreef:
De laatste cijfers zijn 319 (NICE, IC)

De meeste ziekenhuizen proberen nu vroeg te spreiden zodat de reguliere zorg door kan gaan. Maar dat lukt al niet meer..

Waar vind jij die? Want ik kan op hun site geen statistieken vinden, zal er wrs overheen kijken maar ik vind alleen een doorverwijzing naar t RIVM..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:39

Mariposa11 schreef:
Volgens het rivm zijn er 192 ic opnames. Vd 1150 ic bedden zijn dat er toch niet veel..

Ik werk op IC en mijn tenen krommen als ik dit soort uitspraken zie! Het grootste deel van de tijd zijn 75% van de IC bedden gevuld met andere pathologieën, daarnaast heb je lege bedden nodig voor operaties waarbij complicaties optreden, mensen die opgenomen zijn en plots gereanimeerd moeten worden, onverwachte spoedopnamens die IC nodig hebben, etc. Die extra 192,in België al over de 250 bedden voor covid zijn er gewoon niet. Wij zijn gisteren opgeschaald. Onze gewone IC ligt vol, onze covid bedden zijn al voor de helft gevuld. Onze medium care is gesloten. We hebben nu geen bed meer vrij voor iemand die zich aanbied met een hartinfarct, er zijn gisteren al operaties uitgesteld, andere ingrepen die intensieve monitoring gedurende 24 uur nodig hebben, gingen wel door en die mensen zijn naar de gewone gang. Normaal worden ze niet voor niets bij ons gelegd, hoop echt dat er niets vreselijk fout gaat lopen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:44

Edit m'n eigen bericht gequote ipv aangevuld..
Laatst bijgewerkt door Mariposa11 op 15-10-20 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:47

Mariposa11 schreef:
Ik zie wat er op de site vh RIVM staat en dat dat in verhouding niet veel is.
Nou kan het dus zijn dat er bij jou meer liggen dan ergens anders.

En ik ben dus benieuwd naar de NICE cijfers die ik niet kon vinden. Want dat zou betekenen dat t RIVM verkeerde cijfers deelt. En als deze cijfers niet zouden kloppen, wat klopt er dan nog meer niet in hun berichten waar we wel vanuit gaan?

Dus je hoeft je tenen niet te krommen ;) ik vraag me gewoon af hoe het zit..

De werkelijke oplossing is het opschalen vd zorg ipv iedereen leuke dingen ontzeggen.. En dan bedoel ik dus betere werkomstandigheden, betere salarissen en meer bedden en personeel. Dat dat op korte termijn niet snel kan snap ik, maar t kabinet maakt ook geen aanstalten dat te gaan doen en dat is zorgelijk..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:49

Ik vraag me af of de berichten van de kritische mensen wel kloppen omdat je daar ook helemaal geen goede bronnen voor kunt vinden

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:58

Qimm schreef:
Ik vraag me af of de berichten van de kritische mensen wel kloppen omdat je daar ook helemaal geen goede bronnen voor kunt vinden

Ik ben best kritisch, als t RIVM en t OMT en t kabinet en artsen zeggen dat niet medische mondkapjes geen nut hebben voor de virus deeltjes. Vraag ik me echt af waarom we ze dan moeten dragen. Vooral omdat ik hier zie dat mensen dan geen afstand meer houden en zonder wel..

Maar ik zeg niet dat er geen virus is. Ik vraag me alleen af of bepaalde dingen wel kloppen.
Ik kan wel inkomen in afstand houden, maar niet dat iedereen dan hutjemutje in t vliegtuig mag.. Want dat is toch gek met niet werkende mondkapjes volgens t kabinet zelf..

Kritisch betekend niet meteen dat je niet in t bestaan van een virus geloofd..
Laatst bijgewerkt door Mariposa11 op 15-10-20 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:58

@mariposa; je vergelijkt 2 verschillende cijfers met elkaar. Die 192 op de site van het RIVM zijn het aantal mensen van afgelopen week die opgenomen zijn op de IC. Dus de opgetelde cijfers per dag. Maar het totale aantal dat er nu ligt is, volgens het coronadashbord en stichting NICE, 301 (er liggen immers ook nog mensen die al eerder dan deze week zijn opgenomen). Dat is 36% van de huidige capaciteit. Dat mag niet veel lijken maar het wordt hierboven al goed uitgelegd. Feitelijk zit je nu al met een 10% overcapaciteit omdat 75% van de bedden al bezet is voor reguliere zorg. Die moet nu dus worden afgeschaald zodat de echte spoedgevallen er nog bij kunnen.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 09:00

Ik kwam deze tegen ... dit zijn harde cijfers geen Aannames. In 2018 waren de griep cijfers toch echt hoger en idd we hadden geen maatregelen dat betekent niet dat het dan minder erg was alleen kreeg het geen stempel.. toen waren de ziekenhuizen ook overbelast alleen werd er weinig aandacht aan besteed omdat iedereen toen bezig was met de Oostvaardersplassen.
Ik ga nog steeds niet beweren dat dit niks voorstelt alleen de mensen die roepen dat de rest kattepis is mogen wel een andere bril opzetten ...

Steeds meer mensen vragen mij waarom ik 'tegen de corona maatregelen ben'. Daar een kort antwoord op geven is moeilijk, omdat het voor mij uit verschillende onderdelen bestaat. Maar één daarvan zijn de 'cijfers' waarmee wij dagelijks geconfronteerd worden.

Want wat zou het met ons gedaan hebben als we de afgelopen jaren elke dag door de media waren geconfronteerd met het aantal doden? Er overlijden per week namelijk gemiddeld 2900 mensen in Nederland door uiteenlopende oorzaken:

o Jaarlijks sterven er 27.000 mensen door
verkeerd medicijngebruik of falend medisch
handelen.
o Jaarlijks sterven er 45.000 mensen door
kanker.
o Jaarlijks sterven er 37.000 mensen aan hart
en vaatziekten.
o Jaarlijks sterven er 9334 mensen aan een
beroerte.
o Jaarlijks sterven er 8761 mensen door een
uitwendige doodsoorzaak (val, geweld,
verkeersongeval).

Maar ik geef toe. Deze doodsoorzaken zijn niet besmettelijk. Daarom kijken we alleen even naar de griepepidemieën:

Winter 2018 / 2019, aantal doden griepepidemie (14 weken): 3124
Winter 2017/ 2018, aantal doden griepepidemie (18 weken): 8885
Winter 2016/ 2017, aantal doden griepepidemie (12 weken): 8890
Winter 2015/ 2016: aantal doden griepepidemie (11 weken): 6085
Winter 2014/ 2015, aantal doden griepepidemie (21 weken): 8600

Als we deze cijfers afzetten tegen de corona cijfers: van 27 februari 2020 tot en met 22 september 2020 (dus 30 weken!): 6292 doden.

De kans op sterfte (mortaliteit) bij corona is: 0,13!!! (Cijfer WHO begin okt).
Kans op sterfte bij griep (influenza): 0,16.

Bij 98% van de corona gevallen verloopt het ziekteproces zonder complicaties (en zonder IC opname).

De gemiddelde leeftijd van mensen die overlijden mét corona is >75 jaar. Veelal met onderliggend lijden (hart- vaatziektes, diabetes of een verzwakt immuunsysteem). Hierdoor kan niet vastgesteld worden of zij dóór corona zijn overleden, als oorzaak van hun onderliggend lijden of door ouderdom. Het sterfte cijfer door corona beneden 75 jaar is: 479. Ook hierbij was er veelal sprake van onderliggend lijden.

De vraag is nu: wat voegt het weten van het aantal doden per dag toe aan de kwaliteit van jou leven?

En wat zou jij doen of willen inleveren om te voorkomen dat jij één van die 27.000 mensen bent die overlijd door foutief medisch handelen. Of één van die 45.000 mensen die overlijd door kanker. Of één van die 37.000 mensen die jaarlijks overlijd aan hart en vaatziekten (vaak veroorzaakt door levensstijl)?

Of zou je gewoon willen genieten van het leven zonder maatregelen en beperkingen? Door een terrasje te pakken, door een theater te bezoeken of door met vrienden af te spreken?

Oftewel: hoeveel wil jij bezig zijn met de kans dat je dood kan gaan? Want in de corona crisis lijkt het wel alsof we vooral weg willen kijken van onze sterfelijkheid en alsof we uit angst om dood te gaan, maar vergeten om te leven.

(Bron cijfers: RIVM)
Gekopieerd om te delen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 09:00

Eliine schreef:
@mariposa; je vergelijkt 2 verschillende cijfers met elkaar. Die 192 op de site van het RIVM zijn het aantal mensen van afgelopen week die opgenomen zijn op de IC. Dus de opgetelde cijfers per dag. Maar het totale aantal dat er nu ligt is, volgens het coronadashbord en stichting NICE, 301 (er liggen immers ook nog mensen die al eerder dan deze week zijn opgenomen). Dat is 36% van de huidige capaciteit. Dat mag niet veel lijken maar het wordt hierboven al goed uitgelegd. Feitelijk zit je nu al met een 10% overcapaciteit omdat 75% van de bedden al bezet is voor reguliere zorg. Die moet nu dus worden afgeschaald zodat de echte spoedgevallen er nog bij kunnen.

Aha dus 301 bovenop de 75 procent die er normaal al ligt? Dat maakt meer duidelijk. Thanks!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 09:02

Mariposa11 schreef:
Qimm schreef:

Ik ben best kritisch, als t RIVM en t OMT en t kabinet en artsen zeggen dat niet medische mondkapjes geen nut hebben voor de virus deeltjes. Vraag ik me echt af waarom we ze dan moeten dragen. Vooral omdat ik hier zie dat mensen dan geen afstand meer houden en zonder wel..

Maar ik zeg niet dat er geen virus is. Ik vraag me alleen af of bepaalde dingen wel kloppen.
Ik kan wel inkomen in afstand houden, maar niet dat iedereen dan hutjemutje in t vliegtuig mag.. Want dat is toch gek met niet werkende mondkapjes volgens t kabinet zelf..

Kritisch betekend niet meteen dat je niet in t bestaan van een virus geloofd..

Niet geen nut, maar weinig. Weinig is meer dan geen.

En ik doel op de kritische die beweren dat de filmpjes van mensen in het ziekenhuis acteurs zijn, dat artsen en andere hoge piefen betaald worden om te liegen etc. Die claims zijn op geen enkele manier te ondersteunen maar worden wel gebruikt om het virus te 'ontkennen'. Kritisch zijn op de maatregelen en beslissingen, tja daar is iedereen vrij in. Maar ik zie overal dat er erbarmelijk weinig afstand wordt gehouden, met of zonder mondkapjes. Dan heb ik toch liever dat ik IETS kan doen dat IETS effect heeft dan helemaal niets kunnen doen behalve niet meer de deur uit gaan.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 09:08

Niet geen nut, maar weinig. Weinig is meer dan geen.

En ik doel op de kritische die beweren dat de filmpjes van mensen in het ziekenhuis acteurs zijn, dat artsen en andere hoge piefen betaald worden om te liegen etc. Die claims zijn op geen enkele manier te ondersteunen maar worden wel gebruikt om het virus te 'ontkennen'. Kritisch zijn op de maatregelen en beslissingen, tja daar is iedereen vrij in. Maar ik zie overal dat er erbarmelijk weinig afstand wordt gehouden, met of zonder mondkapjes. Dan heb ik toch liever dat ik IETS kan doen dat IETS effect heeft dan helemaal niets kunnen doen behalve niet meer de deur uit gaan.[/quote]

Ik hou dan weer liever zelf afstand dan zo'n ding op omdat ze zo benauwd zijn.. De ene heeft er meer last van dan ander..
T blijft gewoon lastig..!
Ik vind t wel erg dat je zo'n 2strijd krijgt met jij bent voor en jij bent tegen. Dat mensen niet meer naar elkaar willen luisteren en elkaars mening respecteren..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 09:17

candalisa schreef:
Ik kwam deze tegen ... dit zijn harde cijfers geen Aannames. In 2018 waren de griep cijfers toch echt hoger en idd we hadden geen maatregelen dat betekent niet dat het dan minder erg was alleen kreeg het geen stempel.. toen waren de ziekenhuizen ook overbelast alleen werd er weinig aandacht aan besteed omdat iedereen toen bezig was met de Oostvaardersplassen.
Ik ga nog steeds niet beweren dat dit niks voorstelt alleen de mensen die roepen dat de rest kattepis is mogen wel een andere bril opzetten ...

Steeds meer mensen vragen mij waarom ik 'tegen de corona maatregelen ben'. Daar een kort antwoord op geven is moeilijk, omdat het voor mij uit verschillende onderdelen bestaat. Maar één daarvan zijn de 'cijfers' waarmee wij dagelijks geconfronteerd worden.

Want wat zou het met ons gedaan hebben als we de afgelopen jaren elke dag door de media waren geconfronteerd met het aantal doden? Er overlijden per week namelijk gemiddeld 2900 mensen in Nederland door uiteenlopende oorzaken:

o Jaarlijks sterven er 27.000 mensen door
verkeerd medicijngebruik of falend medisch
handelen.
o Jaarlijks sterven er 45.000 mensen door
kanker.
o Jaarlijks sterven er 37.000 mensen aan hart
en vaatziekten.
o Jaarlijks sterven er 9334 mensen aan een
beroerte.
o Jaarlijks sterven er 8761 mensen door een
uitwendige doodsoorzaak (val, geweld,
verkeersongeval).

Maar ik geef toe. Deze doodsoorzaken zijn niet besmettelijk. Daarom kijken we alleen even naar de griepepidemieën:

Winter 2018 / 2019, aantal doden griepepidemie (14 weken): 3124
Winter 2017/ 2018, aantal doden griepepidemie (18 weken): 8885
Winter 2016/ 2017, aantal doden griepepidemie (12 weken): 8890
Winter 2015/ 2016: aantal doden griepepidemie (11 weken): 6085
Winter 2014/ 2015, aantal doden griepepidemie (21 weken): 8600

Als we deze cijfers afzetten tegen de corona cijfers: van 27 februari 2020 tot en met 22 september 2020 (dus 30 weken!): 6292 doden.

De kans op sterfte (mortaliteit) bij corona is: 0,13!!! (Cijfer WHO begin okt).
Kans op sterfte bij griep (influenza): 0,16.

Bij 98% van de corona gevallen verloopt het ziekteproces zonder complicaties (en zonder IC opname).

De gemiddelde leeftijd van mensen die overlijden mét corona is >75 jaar. Veelal met onderliggend lijden (hart- vaatziektes, diabetes of een verzwakt immuunsysteem). Hierdoor kan niet vastgesteld worden of zij dóór corona zijn overleden, als oorzaak van hun onderliggend lijden of door ouderdom. Het sterfte cijfer door corona beneden 75 jaar is: 479. Ook hierbij was er veelal sprake van onderliggend lijden.

De vraag is nu: wat voegt het weten van het aantal doden per dag toe aan de kwaliteit van jou leven?

En wat zou jij doen of willen inleveren om te voorkomen dat jij één van die 27.000 mensen bent die overlijd door foutief medisch handelen. Of één van die 45.000 mensen die overlijd door kanker. Of één van die 37.000 mensen die jaarlijks overlijd aan hart en vaatziekten (vaak veroorzaakt door levensstijl)?

Of zou je gewoon willen genieten van het leven zonder maatregelen en beperkingen? Door een terrasje te pakken, door een theater te bezoeken of door met vrienden af te spreken?

Oftewel: hoeveel wil jij bezig zijn met de kans dat je dood kan gaan? Want in de corona crisis lijkt het wel alsof we vooral weg willen kijken van onze sterfelijkheid en alsof we uit angst om dood te gaan, maar vergeten om te leven.

(Bron cijfers: RIVM)
Gekopieerd om te delen.

Je bent nu bevestigde overlijdens door corona aan het vergelijken met oversterfte bij de griep (denk ik, want ik kan die 6292 nergens terug vinden behalve in facebookposts.) Dat is geen vergelijking. De oversterfte van corona was in de eerste 11 weken al 10.164. Dat zijn iets andere getallen, niet?

Ja, dit zijn cijfers van het RIVM maar wel heel creatief geïnterpreteerd. Ik was een heel verhaal aan het typen maar bij het checken van de cijfers die je hier posts zie ik dat het gewoon weer een blinde facebookpost is die blind gekopieerd wordt en eigenlijk heb ik geen zin om die helemaal onderuit te halen, als je zelf te lui bent om cijfers te checken voor je ze ergens neer plempt. Is kritisch denken echt zo moeilijk?

Over de vergelijking met 2018 heb ik al eerder verschillende posts gemaakt. Op het hoogtepunt van die epidemie lagen er 350 mensen op de IC. Geen idee hoe men dat vergelijkbaar vindt met COVID, waar er op het hoogtepunt van de eerste golf 1300 mensen op de IC lagen.

Pff, ik krijg zo'n jeuk van dit soort berichten he. Die hele klets aan doodsoorzaken die je in het begin noemt hebben er nog nooit voor gezorgd dat onze IC's overliepen he? En dat de basiszorg moest worden afgeschaald? Is het zo moeilijk om te begrijpen dat het daar om gaat?

candalisa

Re: [pol] Is het Coronavirus er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 09:35

Voor jou blijkbaar ook moeilijk te begrijpen dat niet alles om Corona draait dat hebben mensen met tunnelvisie vaker last van en voor jeuk zijn er zalfjes op de markt %)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 09:43

candalisa schreef:
Voor jou blijkbaar ook moeilijk te begrijpen dat niet alles om Corona draait dat hebben mensen met tunnelvisie vaker last van en voor jeuk zijn er zalfjes op de markt %)

Zeg dat maar tegen het IC-personeel dat weken van 120 uur draait, dat niet alles om corona draait.
Of tegen mijn collega's in de ouderenzorg die werkdagen van 12uur maken. Denk niet dat die geholpen zijn met een zalfje, wel met mensen die corona eens serieus gaan nemen in plaats van berichten met onzin kopiëren van facebook om mensen te overtuigen dat er niks aan de hand is.

Maar het feit dat je niet meer inhoudelijk reageert op je (foutieve) cijfers zegt ook wel weer genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 09:47

candalisa schreef:

Voor ons in de zorg draait het om alle zorgvragers, wij willen iedereen de gepaste zorg geven. Dit lukt nu niet, door het overaanbod van corona zieken, waar nog geen bewezen afdoende behandeling voor is. Door de focus te leggen op corona en maatregelen te nemen om dit in te perken, willen we er net voor zorgen dat mensen met andere aandoeningen niet in de kou moeten blijven staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:01

Mariposa11 schreef:
Mariposa11 schreef:
Ik zie wat er op de site vh RIVM staat en dat dat in verhouding niet veel is.
Nou kan het dus zijn dat er bij jou meer liggen dan ergens anders.

En ik ben dus benieuwd naar de NICE cijfers die ik niet kon vinden. Want dat zou betekenen dat t RIVM verkeerde cijfers deelt. En als deze cijfers niet zouden kloppen, wat klopt er dan nog meer niet in hun berichten waar we wel vanuit gaan?

Dus je hoeft je tenen niet te krommen ;) ik vraag me gewoon af hoe het zit..

De werkelijke oplossing is het opschalen vd zorg ipv iedereen leuke dingen ontzeggen.. En dan bedoel ik dus betere werkomstandigheden, betere salarissen en meer bedden en personeel. Dat dat op korte termijn niet snel kan snap ik, maar t kabinet maakt ook geen aanstalten dat te gaan doen en dat is zorgelijk..

Wij zijn echt geen uitzondering. In het Brusselse zijn in de grote ziekenhuizen de helft van de bedden bezet door covid ptn, in de kleine ziekenhuizen lopen ze over. Daarnaast is het echt niet zo simpel als zorg voor meer personeel, geld en middelen. Een gewone verpleegkundige kan niet van de ene dag voor een intensieve zorgen pt zorgen. Monitors en andere toestellen kosten meer als een modale auto, die koop je niet aan om dan ergens te laten verstoffen tot er ergens een pandemie is. Daarnaast kan je van een gewone kamer geen IC kamer maken, onze toestellen hebben veel computersturing nodig en vragen veel van het stroomnetwerk, waardoor dit ook aangepast moet worden. Geen enkel ziekenhuis zal ooit die investering doen.

Het enige wat er verwacht wordt, is dat mensen zich aan de regels houden tot er een goede behandeling en een vaccin is. Dat is de enige weg uit deze pandemie. Jammer genoeg zijn de mensen tegenwoordig alleen met hun eigen ikke bezig en willen ze geen rekening houden met de zwakkeren in onze maatschappij.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:01

xSCWx schreef:
Ik sprak net een kennis die in het ziekenhuis werkt... De eerste Corona patiënt op de IC in zuid-Holland is alweer overgebracht naar Groningen omdat er geen plek meer is. Dat wil zeggen met de normale IC capaciteit, uiteraard zijn ze nu flink aan het opschalen en ook al extra spullen aan het bestellen om de mensen in slaap te brengen... Afscheid nemen kan je snel even doen voordat de patiënt in slaap wordt gebracht, daarna is het afwachten... Echt verschrikkelijk

En moeten ze daarom maar de horeca de schuld geven? Ze mogen het vingertje maar es naar hun zelf wijzen, ze hebben jarenlang op de zorg bezuinigd, hmmm hoe zou het komen dat er een tekort aan personeel is??

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:05

en als aanvulling op jou SVRL. Zonder maatregelen hadden we in de eerste golf 25.000 IC-bedden nodig gehad voor covid-patiënten. Het is op geen enkele manier realistisch om te denken dat we zoveel bedden standaard "op voorraad" hebben.
Normaal gesproken is het aantal IC-bedden is nederland redelijk genoeg. We hebben minder bedden dan andere landen, omdat we vooraf kritischer kijken met elkaar of een opname ook nog zin heeft, niet omdat we meer bezuinigd hebben. Dat betekend dus dat al die "pandemie-bedden" leeg staan, al die apparatuur eens in de zoveel jaar vervangen moet worden zonder ooit gebruikt te worden, personeel geschoold wordt zonder ervaring op te doen om die kennis vast te houden.
Dat is gewoon niet realistisch. Je kan een land niet medisch klaarstomen voor een pandemie, daarvoor is het teveel een uitzondering. Er is ook geen enkel land dat zonder maatregelen door de pandemie gaat komen. "flatten the curve" is gewoon altijd nodig.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:37

SVRL schreef:
Wij zijn echt geen uitzondering. In het Brusselse zijn in de grote ziekenhuizen de helft van de bedden bezet door covid ptn, in de kleine ziekenhuizen lopen ze over. Daarnaast is het echt niet zo simpel als zorg voor meer personeel, geld en middelen. Een gewone verpleegkundige kan niet van de ene dag voor een intensieve zorgen pt zorgen. Monitors en andere toestellen kosten meer als een modale auto, die koop je niet aan om dan ergens te laten verstoffen tot er ergens een pandemie is. Daarnaast kan je van een gewone kamer geen IC kamer maken, onze toestellen hebben veel computersturing nodig en vragen veel van het stroomnetwerk, waardoor dit ook aangepast moet worden. Geen enkel ziekenhuis zal ooit die investering doen.

Het enige wat er verwacht wordt, is dat mensen zich aan de regels houden tot er een goede behandeling en een vaccin is. Dat is de enige weg uit deze pandemie. Jammer genoeg zijn de mensen tegenwoordig alleen met hun eigen ikke bezig en willen ze geen rekening houden met de zwakkeren in onze maatschappij.
[/quote]

Dat snap ik, maar t kabinet doet niks om in de zorg te investeren..
Wat ik me wel afvraag, we hadden nood hospitaals opgezet toch met de eerste golf? Waarom zijn die weg als er al een zo lang een tweede golf wordt verwacht..? Echt uit interesse!

secricible

Re: [pol] Is het Coronavirus er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:39

het kabinet besteed ieder jaar meer geld aan zorg dan het jaar ervoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:40

secricible schreef:
en als aanvulling op jou SVRL. Zonder maatregelen hadden we in de eerste golf 25.000 IC-bedden nodig gehad voor covid-patiënten. Het is op geen enkele manier realistisch om te denken dat we zoveel bedden standaard "op voorraad" hebben.
Normaal gesproken is het aantal IC-bedden is nederland redelijk genoeg. We hebben minder bedden dan andere landen, omdat we vooraf kritischer kijken met elkaar of een opname ook nog zin heeft, niet omdat we meer bezuinigd hebben. Dat betekend dus dat al die "pandemie-bedden" leeg staan, al die apparatuur eens in de zoveel jaar vervangen moet worden zonder ooit gebruikt te worden, personeel geschoold wordt zonder ervaring op te doen om die kennis vast te houden.
Dat is gewoon niet realistisch. Je kan een land niet medisch klaarstomen voor een pandemie, daarvoor is het teveel een uitzondering. Er is ook geen enkel land dat zonder maatregelen door de pandemie gaat komen. "flatten the curve" is gewoon altijd nodig.

Bedankt voor de aanvulling!

Echt, het is zo vermoeiend om telkens weer te moeten uitleggen hoe ernstig het wel is. Net nog iemand bij een collega van me, wil niet geloven dat er een 2de golf is en maakt een sneer naar mij dat wij alleen maar compassie willen opwekken voor ons, terwijl hij toch ook wel alle dagen in een beschermingspak moet werken omdat hij met gevaarlijke chemische producten werkt. Ik hoef geen medelijden, ik wil empathie voor de mensen die nu wederom moeten vechten tegen een virus in alle eenzaamheid, omdat er mensen zijn die het virus maar een griepje vinden.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:42

Moderatoropmerking:
Verwijderd i.v.m. tegen de regels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:48

Mariposa11 schreef:
SVRL schreef:

Dat snap ik, maar t kabinet doet niks om in de zorg te investeren..
Wat ik me wel afvraag, we hadden nood hospitaals opgezet toch met de eerste golf? Waarom zijn die weg als er al een zo lang een tweede golf wordt verwacht..? Echt uit interesse![/quote]

Wij hebben gans de zomer 8 bedden voorbehouden voor covid en hadden 4 bedden médium care ingenomen voor de post operatieve observaties. Nu we terug cohort moeten doen, moet médium care gesloten worden en houden we van de 18 intensieve bedden maar 10 open voor gewone zorg. Voorlopig zijn er 6 voorzien voor covid en 2 reserve, 1 voor interne reanimatie, 1 voor een spoedopname. Die 10 gewone bedden liggen vol, wij kunnen geen post OK's meer opnemen en alle stabiele spoedptn die intensieve zorg nodig hebben, moeten naar een ander ziekenhuis.

Noodhospitalen en noodbedden waren trouwens een hel. Je hebt gewoon niet genoeg geschoold personeel, dus moet je beroep doen op gewone verpleegkundigen, die nog nooit een full beademde pt verzorgd hebben. Heel stressvol voor die mensen en voor ons. En dan zwijg ik nog over de fouten die door gebrek aan kennis gemaakt zijn.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:15

Om even terug te komen op de influenza vs covid doden:
Vergeet niet dat het relatief laag is dankzij de maatregelen. Kijken we nu naar de VS, daar hebben ze jaarlijks tussen de 12.000-61.000 doden van influenza (gemiddeld zo'n 30-40.000 per jaar). Inmiddels zijn dit er voor covid al 221.000. And counting. En dan moeten we nog 2,5e maand tot het einde van het jaar en zijn de problemen natuurlijk pas in februari/maart echt begonnen. Dus eigenlijk zijn dat pas de cijfers over de periode van 7 maanden tijd, ipv een jaar. Nu snap ik ook wel dat je Amerika en NL niet precies 1:1 kan vergelijken, maar de gezondheidszorg is daar ook niet slecht. Granted, het zorgstelsel werkt daar anders dan in NL maar mensen hebben diezelfde problemen daar ook als ze flink ziek worden van influenza.

De case fatality rate ligt bij NL momenteel iets boven de 3% en bij België iets onder de 6%. Dat is echter het aantal overlijdens tov de positief geteste mensen. Dat is echter niet het overlijdenspercentage tov de totaal aantal besmette mensen. Want hoeveel dat er totaal zijn weten we nog niet precies. Maar zelfs als maar 1 op de 3 mensen zich zou laten testen en we zouden een overlijdenspercentage van 1% hebben, gaan er nog steeds zo'n 170.000 mensen dood in NL op het moment dat iedereen op een gecontroleerde manier, waarbij de zorg het nog aan kan, een keer ziek zou worden. Maar goed, zo simpel is het in de praktijk natuurlijk niet.

https://www.cdc.gov/flu/about/burden/index.html
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/
https://ourworldindata.org/mortality-risk-covid