Corrigerende tik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Corrigerende tik

Poll eindigt op

1. Een corrigerende tik zo nu en dan kan best, als het kind agressief word
59 (13%)
2. Een corrigerende tik zo nu en dan kan best, als het kind brutaal word
133 (31%)
3. Een corrigerende tik kan niet.
233 (54%)

Totaal aantal stemmen: 425

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 15:14

Stelselmatig iemand slaan of schoppen of verbaal afbranden is niet goed.
Dan doe je zelf iets gewoon niet goed.

Toen onze zoon een jaar of 2 oud was bleef hij aan mijn haren trekken.
Gezegd, niet doen, dat doet pijn. Hij bleef er mee doorgaan.
Toen kort en niet hard aan zijn haar getrokken, huilend kind. Maar haren trekken was over.

Zoon ook weleens stevig bij een arm gepakt om te voorkomen dat hij onder een auto kwam.

Zoon is bijna 20 jaar en weet de voorvallen niet meer.
Ik wel. En ik sta er nog steeds achter.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 15:20

Iets laten voelen hoe dat voor een ander voelt vind ik dan weer niet perse raar, uiteraard zeer gecontrolleerd en niet uit boosheid. Als een kind bijvoorbeeld een dier aan de haren trekt en je zegt dat het niet mag omdat het pijn doet dan is het op een zekere leeftijd gewoon heel beeldend als je dan een vergelijking kan maken. Uiteraard ga je dan niet zo ver dat het echt zeer doet maar tot het punt dat je kunt uitleggen: als ik dit nog harder doe dan zou dat veel pijn doen toch? Dat wil je toch niet? Dat wil de hond dus ook niet.
Kinderen doen dat zelf ook, dan lopen ze expres op iets wat zeer doet om te kunnen inbeelden hoe zeer het doet. Dat is deel van je referentiekader.
Zo heeft vast bijna iedere ruiter wel eens expres met een zweepje op z‘n eigen been geslagen toch?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 15:27

Ik houd altijd dezelfde regel aan. Ik waarschuw 1x dat iets niet mag (ivm veiligheid bijv hete thee willen pakken) of niet prettig is, daarna krijg je een tik of doe ik terug wat een kind bij mij deed (en dat heb ik dan in de waarschuwing ook gezegd). Werkt eigenlijk altijd. En als ze dan gaan huilen van schrik, jammer dan, ik heb je gewaarschuwd wat de consequenties zouden zijn. Leer ervan.

Diddykong

Re: Corrigerende tik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 15:33

Ik schrik daar een beetje van eigenlijk. Mijn dochter is 2, als ik bij elke waarschuwing een tik moet uitdelen, dan zou dit zeker kindermishandeling zijn. Schrik jij niet als onderzoeken aantonen dat het schadelijk is in de ontwikkeling van een kind?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 15:35

Prairy schreef:
Ik houd altijd dezelfde regel aan. Ik waarschuw 1x dat iets niet mag (ivm veiligheid bijv hete thee willen pakken) of niet prettig is, daarna krijg je een tik of doe ik terug wat een kind bij mij deed (en dat heb ik dan in de waarschuwing ook gezegd). Werkt eigenlijk altijd. En als ze dan gaan huilen van schrik, jammer dan, ik heb je gewaarschuwd wat de consequenties zouden zijn. Leer ervan.

Oprechte vraag, maar wat betekent dat in de praktijk? Wabt voor mij zou dat ook wel betekenen dat ik mijn 2jarige dagelijks of vaker een tik zou geven....

elinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 15:40

secricible schreef:
Prairy schreef:

Oprechte vraag, maar wat betekent dat in de praktijk? Wabt voor mij zou dat ook wel betekenen dat ik mijn 2jarige dagelijks of vaker een tik zou geven....

Zelfde vraag.. Om welke leeftijd gaat dit? Waarom is een tik een goede consequentie? Ze mag jou, of andere levende wezens ook niet tikken toch? Iets met een slecht voorbeeld?

Diddykong schreef:
Ik schrik daar een beetje van eigenlijk. Mijn dochter is 2, als ik bij elke waarschuwing een tik moet uitdelen, dan zou dit zeker kindermishandeling zijn. Schrik jij niet als onderzoeken aantonen dat het schadelijk is in de ontwikkeling van een kind?

Je haalt de woorden uit mijn mond... Ik lees dit topic echt vol verbazig. Ik wil het begrijpen, die corrigerende tikken, of wat het ook mag zijn. Maar het lukt me gewoon niet...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 15:43

Wat ik vooral lastig vind, als voorbeeld.
Mijn zoontje slaat soms onze hond (nouja iets tussen aaien en slaan in). Ik zeg dat het niet mag en doe voor dat hij moet aaien.
Als ik dat terug zou doen zeg ik eigenlijk "jij mag niet slaan en dat toon ik je door jou te slaan" dat lijkt me zo verwarrend...

Bij een volwassene die me slaat sla ik toch ook niet terug? Dat zorgt niet dat de ander zegt
"Ach... ja... dat is ook zo, dat doet pijn. Sorry, ik zal niet meer slaan."

Het meest "gunstige" wat een kind leert is "als ik sla levert dat me pijn op" en stopt dan met slaan.
Maar een kind van 2 kan nog niet bedenken "oh dus als ik sla, dan voelt de ander dat zoals ik dat nu voel. Nou, dan moet ik maar niet meer slaan."
Simpelweg omdat de hersenen dat nog niet bevatten. Die zien de ander nog niet als een individu met gevoel.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 15:53

Stel, je kind steekt zijn vingers uit naar jouw net gezette hete thee. Je waarschuwt en de vingertjes gaan weer weg. Dan komen nog een keer de vingertjes, dit keer dichterbij. Dan krijgen ze daar van mij een lichte tik op. Wat heb je liever, 100x herhalen waar toch niet naar geluisterd wordt blijkbaar, of 1x wat meer schrikken en dat er geleerd is dat dat niet mag? Of toch liever de hete thee eroverheen omdat je net 1x niet voldoende herhaling gegeven hebt en je net even omgedraaid staat en je kind je te snel af was?

Terug doen is voor mij vanaf een leeftijd dat een kind actie-reactie kan begrijpen, wat is dat, een jaar of 3-4?

Ik zeg nergens dat je een kind lens moet slaan. Maar een tik op vingers om ze te laten schrikken is er nog nooit 1 dood van gegaan of minder van geworden. Nee = nee en niet een eeuwige discussie wat mij betreft.

Als je je kinderen dagelijks moet slaan/tikken om ze iets te leren, heb je al iets in de basis gemist / verkeerd gedaan. Liever 1x of 2x een strengere waarschuwing waar ze daadwerkelijk iets van leren, dan nee schatje niet doen schatje.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:01

Maar dat is nog geen antwoord, ik was vooral benieuwd hoe dat in de praktijk gaat bij jou. Betekent dat niet dat je jouw kind meerdere keren per dag een tik moet verkopen?

Wat betreft je voorbeeld. Ik zeg "ik wil dat je weg blijft bij die thee. Die is heet en dat doet zeer.". Eigenlijk is dat vaak al voldoende. Zo niet, meld ik een tweede keer
"S. Ik zei dat die thee heet was. Ik wil dat je er vanaf blijft en anders wil ik niet dat je bij het tafeltje loopt."
Besluit hij dan weer niet te luisteren zet ik hem weg van de tafel en mag hij zolang de thee er staat niet rondom het tafeltje lopen.

Of, als ik geen zin heb hierin hou ik mijn thee vast of zet hem zo neer dat hij er niet bij kan.
Maar zoals gezegd, meestal is 1x genoeg. Omdat hij weet dat als ik zoiets zeg ik het meen en het niet zonder reden zeg.

Edit: oh je hebt niet eens kinderen. Dus dat wil zeggen dat je andermans kinderen een tets verkoopt als ze niet naar je luisteren. Wauw
...

elinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:05

Prairy schreef:
Stel, je kind steekt zijn vingers uit naar jouw net gezette hete thee. Je waarschuwt en de vingertjes gaan weer weg. Dan komen nog een keer de vingertjes, dit keer dichterbij. Dan krijgen ze daar van mij een lichte tik op. Wat heb je liever, 100x herhalen waar toch niet naar geluisterd wordt blijkbaar, of 1x wat meer schrikken en dat er geleerd is dat dat niet mag? Of toch liever de hete thee eroverheen omdat je net 1x niet voldoende herhaling gegeven hebt en je net even omgedraaid staat en je kind je te snel af was?

Terug doen is voor mij vanaf een leeftijd dat een kind actie-reactie kan begrijpen, wat is dat, een jaar of 3-4?

Ik zeg nergens dat je een kind lens moet slaan. Maar een tik op vingers om ze te laten schrikken is er nog nooit 1 dood van gegaan of minder van geworden. Nee = nee en niet een eeuwige discussie wat mij betreft.

Als je je kinderen dagelijks moet slaan/tikken om ze iets te leren, heb je al iets in de basis gemist / verkeerd gedaan. Liever 1x of 2x een strengere waarschuwing waar ze daadwerkelijk iets van leren, dan nee schatje niet doen schatje.

oke, dit is al wat verhelderend.
Uit je vorige bericht maakte ik bijna op, dat dit regelmatig nodig is als in dagelijks. Want waarschuwen gebeurd denk ik regelmatig in een kinderleven, tenminste hier wel. Als ik dan steeds tikken uit moet delen..

Bij mij staat de thee niet binnen bereik van ( kleine ) kinderen. Maar dat is weer een andere discussie, want inderdaad, ik weet.. Je kan kinderen niet tegen alles beschermen.
Bij mij is een tik op de vingers of waar dan ook gewoon geen optie. En in mijn ogen al helemaal op de leeftijd van 3-4 niet, want dan leren en begrijpen ze net dat ze niet mogen slaan, schoppen etc..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:07

Nu ga je ervanuit dat ik kinderen heb ;)

Dus nee, ik hoef niet meerdere keren per dag een tik uit te delen. Maar stel dat ik ze wel zou hebben, dan zou ik zorgen dat het duidelijk was dat ze het niet al te vaak herhalen. Ik waarschuw liever een keer goed dat het duidelijk is, dan mezelf blijven herhalen en achter een kind aan blijven hobbelen. En nee, daar zou echt niet altijd geweld (zoals jullie schijnen te denken dat een corrigerende tik is) aan te pas komen.

Ik ben ervan overtuigd dat kinderen meer leren van duidelijk communiceren dan van lieve woordjes. Wegzetten zoals jij doet vind ik ook een optie, maar daarna moet het wel klaar zijn. Het hoeft toch ook niet altijd zwart-wit te zijn? Elke situatie is anders en heeft een al dan niet sterkere correctie nodig. Zolang je maar consequent bent en niet over je heen laat lopen, wat ik de laatste jaren steeds vaker zie gebeuren.

Citaat:
Edit: oh je hebt niet eens kinderen. Dus dat wil zeggen dat je andermans kinderen een tets verkoopt als ze niet naar je luisteren. Wauw

Wauw. Wat een fantastische aanname! Echt goed hoor. Want elke persoon die geen kinderen heeft, haat ze gelijk en gaat ze slaan en weet niks van opvoeding. Wauw.

En ja. Als andermans kinderen mij of mijn dieren pijn doen en ze luisteren niet als ik ze waarschuw dat het pijn doet of dat ze niet aan mijn dieren mogen zitten, en de ouders reageren daar niet op, dan doe ik dat. Dan hebben ze geleerd dat ze dat niet mogen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:12

Ik zeg nergens dat je ze haat? Over aannames gesproken :+
Je zegr dat je na 1 waarschuwing een tik geeft en ik zie dat je geen kinderen hebt.

Dan is mijn conclusie dat je dus andermans kinderen een tik geeft toch een logische? Of ben ik nou gek...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:15

secricible schreef:
Ik zeg nergens dat je ze haat? Over aannames gesproken :+
Je zegr dat je na 1 waarschuwing een tik geeft en ik zie dat je geen kinderen hebt.

Dan is mijn conclusie dat je dus andermans kinderen een tik geeft toch een logische? Of ben ik nou gek...

Laat maar. Dit gaat een vermoeiende discussie worden waar ik geen zin in heb. Lets agree to disagree, voed je kinderen op met wat discipline zodat de maatschappij er later ook nog iets aan heeft en succes ermee. :evaw:

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:18

Maar in het voorbeeld van hete thee... Misschien ben ik overbezorgd, maar ik zet nooit hete thee neer waar die vingertjes bij kunnen. :? Want in die ene seconde dat je even niet kijkt hebben ze dan alsnog het hele glas over zich heen.

Bij de oven kan ie ook niet, en die wordt trouwens ook niet warm van buiten. En kaarsen brand ik nooit in het bijzijn van kinderen.

Als ze iets gevaarlijks doen zoals plots de weg over steken, grijp ik ze bij de arm en vertel ik dat we eerst goed kijken of er een auto aan komt. Daar ga ik niet om slaan of boos om worden ofzo eigenlijk.

elinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:22

Prairy schreef:
Nu ga je ervanuit dat ik kinderen heb ;)

Dus nee, ik hoef niet meerdere keren per dag een tik uit te delen. Maar stel dat ik ze wel zou hebben, dan zou ik zorgen dat het duidelijk was dat ze het niet al te vaak herhalen. Ik waarschuw liever een keer goed dat het duidelijk is, dan mezelf blijven herhalen en achter een kind aan blijven hobbelen. En nee, daar zou echt niet altijd geweld (zoals jullie schijnen te denken dat een corrigerende tik is) aan te pas komen.

Ik ben ervan overtuigd dat kinderen meer leren van duidelijk communiceren dan van lieve woordjes. Wegzetten zoals jij doet vind ik ook een optie, maar daarna moet het wel klaar zijn. Het hoeft toch ook niet altijd zwart-wit te zijn? Elke situatie is anders en heeft een al dan niet sterkere correctie nodig. Zolang je maar consequent bent en niet over je heen laat lopen, wat ik de laatste jaren steeds vaker zie gebeuren.

.

Ik maakte er inderdaad uit op dat je kinderen hebt, mijn excuses. In mijn ogen kan je hier ook pas echt over oordelen als je 24/7 met een kind(eren) te maken hebt.

Misschien heb ik wel geluk, bij ons is de hele dag waarschuwen en of corrigeren gelukkig niet nodig. Nee is nee en blijft nee, en dat weet hij zonder tikken. Maar wie weet hebben we gewoon geluk :) en kan ik me daarom niks bij 'tikken' voorstellen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:23

Prairy schreef:
Stel, je kind steekt zijn vingers uit naar jouw net gezette hete thee.

Ok, paar oplossingen:

1. de hete thee buiten bereik zetten. Sowieso een goed idee als kinderen op de leeftijd zijn dat ze echt overal naar reiken: als er niet teveel aan de hand is hoef je ook minder op te letten. Kleine kinderen zijn nog niet zo groot, dus meestal kan dat prima. Scheelt aan ongelukken en aan boosheid

2. eens even om je heen kijken: wat zoekt het kind eigenlijk? Meestal is het iets onderzoeken (in dat geval: biedt een alternatief aan, een speeltje, puzzel, knuffel, boekje of iets anders) en soms is het willen wat papa of mama ook heeft, en in dat geval kan eigen drinken helpen

3. gewoon fysiek blokkeren. Kleine kinderen zijn nog klein, je kunt dus gewoon de handen vastpakken (zonder ook maar enige ergernis of geirriteerdheid maar gewoon heel liefdevol) en zo tegenhouden. "Die is niet voor jou" "doe maar niet, dat is heet" - en dan de aandacht richten naar die andere dingen (speeltje of eigen drinken of iets wat de aandacht vraagt of een knuffel of op schoot of juist niet op schoot.)

En neem ook het voorbeeld van de garage dat eerder langs kwam: als kinderen dan wat groeien dan kun je ze ook leren dat je voorzichtig gedragen en goed luisteren kan helpen om leuke dingen te doen: samen in de keuken, samen bij de paardjes kijken, samen in de garage klussen, samen iets spannends bekijken, maar zodra ze niet meer voorzichtig willen zijn of willen luisteren, is het weer klaar. Dat hoeft geen enkel drama te geven en kan heel liefdevol en leuk... als je bv een paard gaat aaien en je tilt het kind op hoef je alleen maar een stapje naar achteren te zetten. Modelleren welk gedrag je wel wilt hebben en dat een tijdje voordoen en het leuk houden... en in veel situaties heb je niet zo heel veel extra's nodig en wordt dat vanzelf deel van hen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:27

Shadow0 schreef:
Prairy schreef:

Ok, paar oplossingen:

1. de hete thee buiten bereik zetten. Sowieso een goed idee als kinderen op de leeftijd zijn dat ze echt overal naar reiken: als er niet teveel aan de hand is hoef je ook minder op te letten. Kleine kinderen zijn nog niet zo groot, dus meestal kan dat prima. Scheelt aan ongelukken en aan boosheid

2. eens even om je heen kijken: wat zoekt het kind eigenlijk? Meestal is het iets onderzoeken (in dat geval: biedt een alternatief aan, een speeltje, puzzel, knuffel, boekje of iets anders) en soms is het willen wat papa of mama ook heeft, en in dat geval kan eigen drinken helpen

3. gewoon fysiek blokkeren. Kleine kinderen zijn nog klein, je kunt dus gewoon de handen vastpakken (zonder ook maar enige ergernis of geirriteerdheid maar gewoon heel liefdevol) en zo tegenhouden. "Die is niet voor jou" "doe maar niet, dat is heet" - en dan de aandacht richten naar die andere dingen (speeltje of eigen drinken of iets wat de aandacht vraagt of een knuffel of op schoot of juist niet op schoot.)

En neem ook het voorbeeld van de garage dat eerder langs kwam: als kinderen dan wat groeien dan kun je ze ook leren dat je voorzichtig gedragen en goed luisteren kan helpen om leuke dingen te doen: samen in de keuken, samen bij de paardjes kijken, samen in de garage klussen, samen iets spannends bekijken, maar zodra ze niet meer voorzichtig willen zijn of willen luisteren, is het weer klaar. Dat hoeft geen enkel drama te geven en kan heel liefdevol en leuk... als je bv een paard gaat aaien en je tilt het kind op hoef je alleen maar een stapje naar achteren te zetten. Modelleren welk gedrag je wel wilt hebben en dat een tijdje voordoen en het leuk houden... en in veel situaties heb je niet zo heel veel extra's nodig en wordt dat vanzelf deel van hen.

Jij hebt geen kinderen gok ik zo? ;)
Met alle respect dit klinkt als typische 'boekenwijsheid'.
Hartstikke leuk, tot je zelf kids hebt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:39

Sunnda schreef:
Hartstikke leuk, tot je zelf kids hebt.

Goh dan heb ik mijn kinderen best goed opgevoed met boekenwijsheid :+

En zoals ik al eerder zei.. nee, ik had echt niet de makkelijkste kinderen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:41

Sunnda: ik wilde vooral aangeven dat een mep over de vingers echt niet de enige manier is waarop je om kan gaan met kinderen en hete thee. En hoewel ik veel woorden nodig heb, is het in de praktijk echt heel simpel om veel van die dingen (vooral het even buiten bereik schuiven en iets anders geven) terloops te doen.

Dat het niet altijd gaat op die manier is verder prima, dat heb ik al gezegd: ouders zijn mensen, en kinderen doen voortdurend dingen die je niet voorzien hebt en ik neem geen ouder dat kwalijk. Maar het idee dat een tik over de vingers de enige oplossing is voor zoiets... die armoe zouden we wel los moeten laten. (En het is echt veel leuker om met kinderen om te gaan met wat lol en interesse en te sturen ipv te straffen.)

Maar eh, heb jij wel kinderen? Heb jij altijd slaan als enige manier van communicatie gebruikt?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:48

secricible schreef:
Maar dat is nog geen antwoord, ik was vooral benieuwd hoe dat in de praktijk gaat bij jou. Betekent dat niet dat je jouw kind meerdere keren per dag een tik moet verkopen?

Wat betreft je voorbeeld. Ik zeg "ik wil dat je weg blijft bij die thee. Die is heet en dat doet zeer.". Eigenlijk is dat vaak al voldoende. Zo niet, meld ik een tweede keer
"S. Ik zei dat die thee heet was. Ik wil dat je er vanaf blijft en anders wil ik niet dat je bij het tafeltje loopt."
Besluit hij dan weer niet te luisteren zet ik hem weg van de tafel en mag hij zolang de thee er staat niet rondom het tafeltje lopen.

Of, als ik geen zin heb hierin hou ik mijn thee vast of zet hem zo neer dat hij er niet bij kan.
Maar zoals gezegd, meestal is 1x genoeg. Omdat hij weet dat als ik zoiets zeg ik het meen en het niet zonder reden zeg.

...

Amai, mijn jongste zou daar het schijt aan hebben.
Nu hebben die van mij alle 2 een speciale handleiding.
Ik ben tegen fysiek geweld gebruiken, al ben ik niet heiliger dan de paus en heb ik al is een keer uit complete onmacht een tik uitgedeeld.
Heel verkeerd van mij, voel mij daar schuldig over maar mzt de context erbij is het wat genuanceerder dan sommige het hier stellen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:13

Joah het wordt hier wel echt sterk gedramatiseerd hoor. "Slaan als enige communicatievorm" wanneer er in een uitzonderingsgeval eens een tik op de vingers wordt gegeven :+

En eh Shadow, als ik weg was gestuurd had ik jammerend in de gang gestaan en had ik getroost moeten worden (oh, ik was echt een huilkind). En nu: 1 tik en een boze blik en dan gaf ik mij gewonnen, omdat ik heus wel wist dat het niet mocht, maar ja, dingen die niet mogen zijn altijd extra interessant :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:29

Magrathea schreef:
Joah het wordt hier wel echt sterk gedramatiseerd hoor. "Slaan als enige communicatievorm" wanneer er in een uitzonderingsgeval eens een tik op de vingers wordt gegeven :+

Nee, dat meen ik. Als je geen alternatieven kunt bedenken hoe je een situatie anders kunt oplossen, dan hou je alleen slaan over.
Als mensen stellen dat slaan nodig is omdat je iets niet op een andere manier aan kunt pakken is het hoog tijd om die opties te benoemen.

Citaat:
En eh Shadow, als ik weg was gestuurd had ik jammerend in de gang gestaan en had ik getroost moeten worden (oh, ik was echt een huilkind). En nu: 1 tik en een boze blik en dan gaf ik mij gewonnen, omdat ik heus wel wist dat het niet mocht, maar ja, dingen die niet mogen zijn altijd extra interessant :+

Het is erg lastig om precies te weten wat je dan wel en niet had gedaan en vooral hoe het zich dan op de lange duur had gevormd. Maar wat ik eigenlijk ook zo raar vindt is het in stand houden van het idee dat kinderen zo bezig zijn met dingen die niet mogen. Maar in werkelijkheid is het helemaal niet zo en zijn de meeste kinderen, net als de meeste volwassenen, juist liever meewerkend dan tegendraads, zijn dingen die niet mogen helemaal niet zomaar interessanter, en kun je een heleboel situaties makkelijker en met aanzienlijk minder stress en drama oplossen als je eerder bijstuurt en niet wacht tot het punt dat een tik uitdelen de beste optie is.

En ik heb alle begrip voor situaties waarin ouders komen in situaties die niet lopen en waarin er toch chaos is en waar je niet kunt bijsturen op tijd en waar dingen mislopen en waarin je als ouder ook dingen doet die je normaal niet zomaar doet...

...maar slaan is niet logisch, niet nodig, niet normaal, niet de enige oplossing, het geeft een voorbeeld dat fysiek geweld aanvaardbaar is, en het geeft over het algemeen vooral de kortetermijnoplossing (maar ook vaak genoeg nog veel meer stress en drama en helemaal geen oplossing.)

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:50

Sunnda schreef:

Ok, paar oplossingen:

En neem ook het voorbeeld van de garage dat eerder langs kwam: als kinderen dan wat groeien dan kun je ze ook leren dat je voorzichtig gedragen en goed luisteren kan helpen om leuke dingen te doen: samen in de keuken, samen bij de paardjes kijken, samen in de garage klussen, samen iets spannends bekijken, maar zodra ze niet meer voorzichtig willen zijn of willen luisteren, is het weer klaar. Dat hoeft geen enkel drama te geven en kan heel liefdevol en leuk... als je bv een paard gaat aaien en je tilt het kind op hoef je alleen maar een stapje naar achteren te zetten. Modelleren welk gedrag je wel wilt hebben en dat een tijdje voordoen en het leuk houden... en in veel situaties heb je niet zo heel veel extra's nodig en wordt dat vanzelf deel van hen.[/quote]
Hartstikke leuk, tot je zelf kids hebt.[/quote]

Bij mij werkte het dus precies zo. En dan heb ik ook nog een kind met een diagnose die vooral moeite heeft met impulscontrole. Maar ik heb nooit hoeven slaan om iets duidelijk te maken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:53

Als ik die van mij een tik zou geven, geven die gewoon een tik terug.
En wat ga je dan doen? Nog harder slaan?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:06

Meen je dat dromertje2? Geven ze dan een tik terug?