Corona patiënten op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:33

imaudy schreef:
Cayenne schreef:
Ahhh ok! Dus niet per sé koorts?
De assistente van de huisarts zei dat ik me bij koorts pas zorgen hoef te maken, vandaar dat ik het vroeg.
Want ik lees dat koorts toch niet altijd opspeelt bij dit virus.
Ik heb het juist ontzettend koud :+

10% heeft geen koorts

Hoe weet je dat?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:39

karuna schreef:
Was hier best groot ziekenhuis. We waren al verbaasd dat we daarheen moesten. Gewoon zonder mondkapje naar binnen de normale spoedruimte moesten gaan en daar door een onbeschermde medewerker een mondkapje uitgereikt gekregen. Waarna we buiten in de corona tent moesten wachten op telefoontje dat we weer naar binnen mochten naar de arts. Weer door de zelfde wachtkamer met mensen ook zonder kapje naar een speciale onderzoekskamer en een beschermde arts. Waar vervolgens de onbeschermde medewerker langs heen liep weer. 8)7

Dus tjsa -O- tenzij de beste man al imuun is natuurlijk. Ik ga ervan uit dat erover is nagedacht door het ziekenhuis. Maar we waren wel erg verbaasd ja. gelukkig lijkt het zwakte en geen verergering van klachten.

Waarom heb je je vragen dan niet gesteld?

Ik vind het niet netjes om onze gezondheidszorg die zo hard voor ons aan het werk is achteraf op de sociale media negatief af te schilderen terwijl je niet om verduidelijking hebt gevraagd en dus niet weet of het terecht dan wel onterecht is :n

Beterschap, hopelijk knap je snel op.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:48

Simpel omdat ik zo beroerd was dat rechtop zitten al lastig genoeg was. Moest niet voor niets daarheen. Was niet voor een loopneus maar controle om serieuze ellende uit te sluiten. Pas vandaag besefte ik wat er zo vreemd was. Juist vanwege de berichten over de zorg. Ga ze niet bellen nu daarvoor. Vandaar dat ik neerzet dat ik ervan uitga dat daar overna gedacht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:54

karuna schreef:
Simpel omdat ik zo beroerd was dat rechtop zitten al lastig genoeg was. Moest niet voor niets daarheen. Was niet voor een loopneus maar controle om serieuze ellende uit te sluiten. Pas vandaag besefte ik wat er zo vreemd was. Juist vanwege de berichten over de zorg. Ga ze niet bellen nu daarvoor. Vandaar dat ik neerzet dat ik ervan uitga dat daar overna gedacht is.

Ik vraag me toch echt af wat jij met de klachten op de spoedeisende hulp dacht te gaan doen... Maargoed.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:57

karuna schreef:

Dat is heel rot voor je. Maar ik blijf er bij dat je het beter voor je kunt houden als je er niet het fijne van weet in plaats van de zorg in twijfel te trekken op de sociale media.

Helemaal als die zich om jou bekommert.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:58

Joman, mag het ietsjes rustiger? Ook Karuna is niet zomaar voor de deur van de SEH gaan liggen op eigen initiatief. Het is in overleg met de artsen gegaan... En het is ook helemaal niet nodig dat mensen al op voorhand onderbehandeld worden. Als dat ziekenhuis vervolgens de zaken niet goed op orde heeft dan zou dat erg jammer zijn (of van het ziekenhuis, maar wellicht ook van onze overheid die verzuimd heeft om voldoende materiaal op voorraad te houden), maar dat is hoe dan ook niet de verantwoording van Karuna.

Anoniem

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:08

Jongens, lees gewoon de site van het RIVM. Daarop staal heel duidelijk wanneer je een arts moet raadplegen, namelijk:
Ik denk dat ik het nieuwe coronavirus heb. Wat moet ik doen?
Voor iedereen geldt:

Blijf thuis bij milde verkoudheidsklachten: neusverkoudheid, loopneus, keelpijn, lichte hoest of verhoging tot 38 graden Celsius. Mijd sociaal contact. Beperk bezoek aan kwetsbare personen.
Bel alleen met de huisarts als de klachten verergeren (koorts meer dan 38 graden Celsius en moeite met ademhalen) en als je medische hulp nodig hebt.
Zorg voor goede hygiënemaatregelen:
Was je handen regelmatig met water en zeep
Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
Gebruik papieren zakdoekjes
Schud geen handen
Houd 1,5 meter (twee armlengtes) afstand van elkaar

In alle andere gevallen is het voor corona niet nodig, ook niet voor geruststelling of wat dan ook. Probeer die dan bij een vriend/vriendin/kennis te zoeken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:14

Volgens die regels van RIVM mocht ik toch echt naar het isolatie-spreekuur gisteren. Niet te snel oordelen ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:15

Joman schreef:
In alle andere gevallen is het voor corona niet nodig, ook niet voor geruststelling of wat dan ook.

Je gaat hiermee dus rechtstreeks in tegen het oordeel van een arts die zelf heeft gezegd, op basis van de individuele casus, dat het goed was om te bellen.

En dat is ook precies waarom algemeen advies niet zo eenvoudig is om te vertalen naar je individuele situatie: een geschiedenis van psychische klachten / andere aandoeningen / medicijnen die invloed kunnen hebben maakt dat het wel degelijk nuttig kan zijn om te overleggen met de arts die jou kent. En dat staat allemaal niet in het publieke advies omdat dat gaat om individuele inschattingen die per situatie verschillend zijn. En wie kan daar een inschatting van maken? Jawel, de arts. Dus nee, je hoeft niet met ieder kuchje te bellen, maar als het tolt in je hoofd omdat je geen idee meer hebt wat je wel of niet moet doen, kan overleg toch nuttig zijn, en dat hoeven we niet allemaal meteen te ondermijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:16

Century schreef:
Volgens die regels van RIVM mocht ik toch echt naar het isolatie-spreekuur gisteren. Niet te snel oordelen ;)

Je hoeft je niet aangesproken te voelen :) Dit is een heel algemeen bericht, wat ik hier neer heb gezet.
Het enige wat ik heb gezegd, is dat een dergelijk spreekuur, of een telefoontje met een arts je weinig gerust kan stellen vanwege het grillige verloop van corona. Dus dat zou een soort schijn-geruststelling zijn. (Mocht je daarnaar opzoek zijn geweest).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:18

Shadow0 schreef:
Joman schreef:
In alle andere gevallen is het voor corona niet nodig, ook niet voor geruststelling of wat dan ook.

Je gaat hiermee dus rechtstreeks in tegen het oordeel van een arts die zelf heeft gezegd, op basis van de individuele casus, dat het goed was om te bellen.

En dat is ook precies waarom algemeen advies niet zo eenvoudig is om te vertalen naar je individuele situatie: een geschiedenis van psychische klachten / andere aandoeningen / medicijnen die invloed kunnen hebben maakt dat het wel degelijk nuttig kan zijn om te overleggen met de arts die jou kent. En dat staat allemaal niet in het publieke advies omdat dat gaat om individuele inschattingen die per situatie verschillend zijn. En wie kan daar een inschatting van maken? Jawel, de arts. Dus nee, je hoeft niet met ieder kuchje te bellen, maar als het tolt in je hoofd omdat je geen idee meer hebt wat je wel of niet moet doen, kan overleg toch nuttig zijn, en dat hoeven we niet allemaal meteen te ondermijnen.

Waar heb jij het nu over? Over welke casus?
Joh, iedereen moet zeker doen waar hij/zij zich prettig bij voelt. Ik ben de baas niet.
Het enige wat ik niet snap, is dat sommigen opzoek zijn naar een zekerheid, terwijl niemand je die kan geven. Daarnaast zeg ik, dat de gezondheidszorg overbelast raakt, dus dat mensen zich het beste aan de richtlijn kunnen houden.
Dat jij het daar niet mee eens bent, omdat je de richtlijnen te algemeen vindt, prima. Dan moet iedereen lekker gaan bellen :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:21

Joman, zo te lezen heb jij een knuffel nodig :(:)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:25

Kimbers schreef:
imaudy schreef:

10% heeft geen koorts

Hoe weet je dat?

Google even op fever + corona dan kom je dat soort lijstjes tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:26

Mars schreef:
Joman, zo te lezen heb jij een knuffel nodig :(:)

Ook op getemd :)
En nee hoor. Lijkt me in deze tijd sowieso niet de bedoeling.
Volgens mij zeg ik niks raars: Volg de richtlijnen van het RIVM :)

En volg het nieuws voor sommigen.
Het helpt wellicht niet, maar als je het nieuws volgt, weet je dat je met corona binnen 5 minuten van rechtop het ziekenhuis inlopen, kunt vervallen naar meteen intuberen en beademen op de ic.
Daar kan niemand je gerust over stellen, omdat niemand het verloop kan voorspellen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:29

Ah wat goed dat je getemd hebt, toppertje hoor :j

En tja, het is inderdaad veel beter om mensen niet gerust te stellen en ze alle doemscenario’s voor te schotelen, advies van hun eigen arts onderuit te halen etc. Je bent een baken van licht in deze donkere tijden <3

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:29

Temmen, serieus? Wat kinderachtig. :n
Ieder z'n mening, het enige wat men duidelijk probeert te maken is dat je niet voor iedere dwarsliggende scheet bij wijze van spreken moet gaan bellen. Nu zal dat bij karuna niet het geval zijn, maar als je je al niet goed voelt, is het misschien verstandig - indien mogelijk - de zorg te mijden.
Heeft voor dit topic niet zo'n zin als we allemaal op elkaar gaan liggen vitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:35

Mars schreef:
Ah wat goed dat je getemd hebt, toppertje hoor :j

En tja, het is inderdaad veel beter om mensen niet gerust te stellen en ze alle doemscenario’s voor te schotelen, advies van hun eigen arts onderuit te halen etc. Je bent een baken van licht in deze donkere tijden <3

Oh dat pretendeer ik niet te zijn en dat wil ik niet zijn.
Ik hoop dat mensen een realistisch beeld krijgen van wat er zich afspeelt :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:37

Topper ben je! *\o/*
Laatst bijgewerkt door Mars op 25-03-20 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:37

Jeetje wat een gedram weer >;)
Ik snap best dat mensen onzeker worden van de klachten die ze hebben en we hebben daar onze gezondheidszorg voor dus snap best dat iemand dan naar de dokter of het ziekenhuis gaat.
Trouwens kom je niet zomaar binnen op een SEH, dan moet je echt wel klachten hebben.
Daarbij komt dat er ook griep heerst dus zijn er ook zieke mensen daarvan die ook weer gaan twijfelen, het is niet alleen zwart of wit.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:55

tokedri schreef:
3timesmom schreef:
Helaas kom ik ook even meekletsen hier.
Ik heb gisteren mijn mama naar het ziekenhuis gebracht omdat ze al een hele poos ziek was. Maar haar lichaam werd zo zwak dat het niet meer ging thuis. De huisarts zei altijd dat we niet bang moesten zijn dat het corona was omdat hij niks hoorde op dr longen. Helaas niet waar dus. In het ziekenhuis toch positief getest.
Ook mijn papa was ziek sinds het weekend en werd gisteren slechter dus helaas hebben we hem vanochtend ook weg moeten doen. Hij heeft een bloedziekte dus voor hem is dit super gevaarlijk. Daarom niet getwijfeld en hem naar de spoed gebracht. Nu is het wachten op de uitslag maar ik vrees dat we die al kunnen voorspellen.
Al die tijd hebben we ons heel strikt aan de strenge maatregels gehouden hier in België. Ze zijn zelf niet eens meer van huis geweest of bezoek ontvangen. Boodschappen zette we af aan de voordeur, eens zwaaien door het raam en wegwezen. En toch heeft het virus hun blijkbaar te strikken.

mama is 67 en papa 72

Wat erg! Hoe lang was je moeder al ziek en hoe oud zijn je ouders?
Veel sterkte

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:05

Pancake93 schreef:
3timesmom schreef:
Helaas kom ik ook even meekletsen hier.
Ik heb gisteren mijn mama naar het ziekenhuis gebracht omdat ze al een hele poos ziek was. Maar haar lichaam werd zo zwak dat het niet meer ging thuis. De huisarts zei altijd dat we niet bang moesten zijn dat het corona was omdat hij niks hoorde op dr longen. Helaas niet waar dus. In het ziekenhuis toch positief getest.
Ook mijn papa was ziek sinds het weekend en werd gisteren slechter dus helaas hebben we hem vanochtend ook weg moeten doen. Hij heeft een bloedziekte dus voor hem is dit super gevaarlijk. Daarom niet getwijfeld en hem naar de spoed gebracht. Nu is het wachten op de uitslag maar ik vrees dat we die al kunnen voorspellen.
Al die tijd hebben we ons heel strikt aan de strenge maatregels gehouden hier in België. Ze zijn zelf niet eens meer van huis geweest of bezoek ontvangen. Boodschappen zette we af aan de voordeur, eens zwaaien door het raam en wegwezen. En toch heeft het virus hun blijkbaar te strikken.

Ahh, wat naar. Vooral omdat je schrijft dat ze zich aan de regels hebben gehouden.
Hoe dan ???

En hoe is het met jou ? Heb jij nergens last van ?

De regels in België volgen. Dus in uw huis blijven zeker als ouderen. En de weken voordat de ouderen binnen moesten blijven hebben ze altijd de 1.5m regel gerespecteerd en enkel eens naar de apotheek of winkel geweest. Althans papa dan want mama was al ziek (wrs griep 5 weken geleden, daarna beter gegaan en hervallen dachten we maar dat hervallen is geen griep geweest maar corona wrs). En de laatste 2 weken is ook papa het huis niet meer uit geweest.
Wij deden de boodschappen en zijn nooit bij hen binnen geweest.

Met mij gaat het ok. Ik ben tot nu nog niet ziek maar moet nu ook 7 dagen aan huis blijven in afwachting of er symptomen komen.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:08

raket schreef:
Ik wilde een bel afspraak met de huisarts. Maar die vertrouwde het niet en kwam langs.
Stootkuur prednison en mijn longen klonken niet schoon. Maar ik gebruik al dagelijks prednison. Bij verslechtering of koorts meteen weer contact opnemen.

Vrijdag is het 3 weken geleden dat de test werd afgenomen.
Het duurt lang.....

Hopelijk snel wat verbetering voor je, want duurt inderdaad lang. Ze hebben ook bij mijn mama gezegd dat het heel lang zal duren en ze veel geduld moet hebben

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:13

Sorry voor het quoten maar die pagina's gaan hier erg snel.
Intussen is uit de testen gebleken dat ook papa positief is.
Hij ligt nu op dezelfde afdeling als mama.

Het gaat soms wat beter en dan ineens weer heel erg ziek, dit voor allebei.
Was dit bij jullie ook zo? Het ene moment denk je het komt goed en het andere moet je weer heel bezorgd zijn omdat het dan weer echt heel wat minder gaat.

Ik hoop dat het met iedereen goed komt hier want het is echt een vies beestje.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:13

3timesmom schreef:
raket schreef:
Ik wilde een bel afspraak met de huisarts. Maar die vertrouwde het niet en kwam langs.
Stootkuur prednison en mijn longen klonken niet schoon. Maar ik gebruik al dagelijks prednison. Bij verslechtering of koorts meteen weer contact opnemen.

Vrijdag is het 3 weken geleden dat de test werd afgenomen.
Het duurt lang.....

Hopelijk snel wat verbetering voor je, want duurt inderdaad lang. Ze hebben ook bij mijn mama gezegd dat het heel lang zal duren en ze veel geduld moet hebben

Jeetje wat een verhaal. Is je moeder ook positief getest nu?.
De huisarts is net geweest. Hoefde van mij niet, maar gezien mijn voorgeschiedenis en overleg met longarts wilde hij langskomen.
Longen niet schoon. Ik had al antibiotica maar nu ook stootkuur prednison.
Sterkte!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:15

3timesmom schreef:
Sorry voor het quoten maar die pagina's gaan hier erg snel.
Intussen is uit de testen gebleken dat ook papa positief is.
Hij ligt nu op dezelfde afdeling als mama.

Het gaat soms wat beter en dan ineens weer heel erg ziek, dit voor allebei.
Was dit bij jullie ook zo? Het ene moment denk je het komt goed en het andere moet je weer heel bezorgd zijn omdat het dan weer echt heel wat minder gaat.

Ik hoop dat het met iedereen goed komt hier want het is echt een vies beestje.

Bij mij ook. Heel wisselend. Maar mijn slecht behandelbaar astma is natuurlijk ook een probleem.
Ik denk dat het nu astma getriggerd door corona is.