Werken met corona patiënten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:25

lovee schreef:
Bedankt voor jullie reactie. Omdat ik pas 6 weken ben en er zo weinig over bekend is vind ik het eng, wie zegt dat het geen invloed heeft op de groei?
Maarja ik mag op de andere afdelingen werken..

Laten we in deze moeilijke tijd elkaar juist steunen :)

Ik zou proberen zoveel mogelijk op andere afdelingen idd te werken :)
Het is ook allemaal heel eng en onzeker, die ervaring deel ik helemaal met jou :(:)
Vandaar dat ik anderen ervoor probeer te behoeden. Maargoed, blijkbaar valt dat niet in goede aarde.

Succes, en probeer keuzes te maken die binnen jouw bereik liggen, waarmee je je prettig voelt!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:26

pien_2010 schreef:
Barbabientje schreef:
Ik heb net een miskraam achter de rug, maar bedankt voor deze info.
:(:) ach wat sneu. Sterkte Barbabientje.

Dank je

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:29

Ik heb momenteel even mazzel, ik start vanavond met de eerste van 5 nachtdiensten, geschoven voor onze corona afdeling.
Nu is er in het ziekenhuis een derde corona afdeling gemaakt op de chirugie.
Hier door zijn de chirugische patiënten naar de interne gegaan, die weer op hun beurt helpen op de covid afdelingen.
Nu heb ik dus nachten op de chirurgische patiënten ipv op de covid afdeling, om daar te helpen, dus dat is wel even fijn.

Vervelend barbientje, sterkte met het verwerken. Lastig inderdaad, wellicht je TL op de hoogte stellen dat als het niet nodig is je kunt mijden.

miramii

Re: Werken met corona patiënten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:42

Ik ben 30 wk zwanger en val wel onder de zorg, maar niet in het zkh. Mijn leidinggevende was er heel streng in; niet bij risicocliënten werken. Imo zijn de landelijke maatregelen nog erg onduidelijk. In BE en ENG ben je wel gewoon een risicogroep namelijk. Het is vrij simpel, koorts en zuurstof tekort geven wél bewezen risico’s voor de kleine. Voor het zover is ben je natuurlijk al wel behoorlijk ziek, maar toch..

Afgelopen dagen in het zkh geweest wegens omstandigheden, was weinig prettig. Je moet alles alleen doen, partner mag nergens mee naar toe, ook niet bij behandeling of een nacht opname. Ik werd in een ruimte gezet waar een andere patiënte even later positief werd getest. Werd imo heel onzorgvuldig mee omgegaan..

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:20

ik mag maandag weer starten met reintegratie op het werk <3

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:43

Wauw wauw wauw. Ik moet echt even knipperen met mijn ogen.

Bij ons zijn inmiddels 8 bewoners besmet. Nu willen ze van uit een andere locatie een besmette bewoner bij ons plaatsen. We hebben helemaal geen kamers vrij. ' Dan moet de bewoner maar in de woonkamer vertoeven' ik vind t echt zo bijzonder.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:48

Ik snap het wel. Hoe gecentreerder de zorg verleend kan worden hoe beter. Het is toch een slag apart om in druppelisolatie te verplegen.
De woonkamer is natuurlijk niet fijn, zeker niet met wassen e.d. ( tenzij de rest ook geen eigen douche voorziening heeft).

Wij hebben een afdeling leeg gemaakt en die wordt nu klaar gemaakt als corona afdeling ( icm psychiatrie dan dus). Als er in een andere omliggende regio daar behoefte aan is gaan ze volgens mij ook cliënten doorschuiven.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:57

Mag ik mij hier ook melden? Ik werk in het ziekenhuis op een vrij specifieke afdeling. Vandaag kreeg ik van mijn collega te horen dat de afdeling gaat sluiten zodat het personeel kan worden verdeeld voor de corona afdelingen. Ik zie niet ontzettend tegenop omdat alle roosters worden omgegooid en we de vakanties moeten inleveren. Ik kan niet zo goed tegen onzekerheid. Kortom ik weet het allemaal niet daarnaast ben ik bang dat ik ziek ga worden omdat ik al vaker longontstekingen heb gehad en astma heb. Al met al is dit een hele egoïstische post maar ik ben helemaal mentaal niet zo sterk als de andere verpleegkundigen die met moed de strijd aan willen gaan.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:59

Inmiddels liggen er in 'mijn' ziekenhuis 26 positief geteste patiënten. Onze afdeling, pneumologie, was de eerste cohort afdeling die openging en inmiddels is er al een tweede afdeling geopend moeten worden. Een derde afdeling is klaar om open te gaan wanneer dit nodig zou worden. Onze intensieve zorgen is inmiddels volledig voorbehouden voor Covid 19 patiënten en op de recovery van het operatiekwartier is een kleine intensieve zorgen opgezet voor niet Covid 19 patiënten.
En dan denk ik: dit is slechts het begin... :=

Wij hebben ook zeker een stuk of 3 jongere patiënten op intensieve liggen en de RX beelden van hun longen bij opname en nu is echt te erg voor woorden... :=

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:00

Retjehorse: Jeetje wat heftig zeg qua jongere patiënten waar moet ik dan aan denken qua leeftijd in de 40?

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:08

_Lobke_ schreef:
Retjehorse: Jeetje wat heftig zeg qua jongere patiënten waar moet ik dan aan denken qua leeftijd in de 40?
Eentje is rond de 40 jaar, en 2 zijn jonger.
Een patiënt is van het jaar '82 en ligt al bijna een week op intensieve. Verschrikkelijk, echt... :=

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:11

Jeetje wel jong hoor. Ja hier ook de corona patiënten op de IC liggen er echt wel enkele weken

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:32

_Lobke_ schreef:
Mag ik mij hier ook melden? Ik werk in het ziekenhuis op een vrij specifieke afdeling. Vandaag kreeg ik van mijn collega te horen dat de afdeling gaat sluiten zodat het personeel kan worden verdeeld voor de corona afdelingen. Ik zie niet ontzettend tegenop omdat alle roosters worden omgegooid en we de vakanties moeten inleveren. Ik kan niet zo goed tegen onzekerheid. Kortom ik weet het allemaal niet daarnaast ben ik bang dat ik ziek ga worden omdat ik al vaker longontstekingen heb gehad en astma heb. Al met al is dit een hele egoïstische post maar ik ben helemaal mentaal niet zo sterk als de andere verpleegkundigen die met moed de strijd aan willen gaan.

Ik vind het niet egoïstisch om bang te zijn en je niet opgewassen voelen tegen wat je te wachten staat. Heb je een collega waar je goed mee kunt met wie je het kan delen? Misschien kunnen mensen je ondersteunen. Veel sterkte! Y;(

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:09

_Lobke_ schreef:

Bespreek je angsten ivm je longen met je leidinggevende misschien kan daar iets voor geregeld worden. Dat ze dit een reden vinden om je daar niet te plaatsen.

En de rest is lastig . Iedereen leeft nu in een hele onzekere tijd waarin dus eigenlijk niks zeker is. Vakanties en verlofdagen komen allemaal op on holt te staan .
Maar dit geldt voor iedereen in Nederland (en de rest van de wereld ) dit is iets waar je voor jezelf een weg in moet zien te vinden .
Het leven is nu even zoals het is.
Waarschijnlijk is op jou werkplek ook gelegenheid om over je zorgen te praten . Zoek dit uit!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:16

Bij ons inmiddels 86 besmette patiënten waarvan “maar” 12 op IC geloof ik.. hebben nu capaciteit voor 36 bedden op IC, verkoeverkamer is omgebouwd.

Wij gaan nu op de (3) cohort afdelingen werken met vpk A, B en C, waarbij de A dan de coördinatie heeft en de overigen aansturen.

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 07:28

Bij mij gaat ook een tweede cohort afdeling open voor de corona patiënten.. :(

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 08:02

Nikass: wat een lieve reactie dankjewel! Jaa ik probeer er wel over te praten met mijn collega's. Als het goed is heb ik vandaag een gesprek met mijn leidinggevende.

Genja: dankjewel voor je reactie! Ja vandaag gesprek met mijn leidinggevende over hoe en wat nu verder. Het liefste zou ik me lekker bezig willen houden met beleidsplannen, onderzoeken en protocollen. Wat ik op mijn afdeling ook deed. Ik vind het niet erg om aan het bed te staan, maar het is niet mijn ding. Maarja door de crisis heb je natuurlijk geen keus en ik ben helaas ook gewoon verpleegkundige.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 14:44

Ik ben vandaag een dagje vrij, en ik merk dat ik echt enorm vermoeid ben. hoe gaan jullie hiermee om? Ik heb namelijk steeds maar 1 dagje om bij te tanken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:52

Geerte mag ik tip geven.

Ga op jullie vrije dagen vooral heel lief voor jullie zelf zij, want dat verdienen jullie allemaal. Nu is het JOUW / jullie dag. Dus kijk wat je fijn vindt om te doen.

Ga lekker lang douchen of badderen als je dat fijn vindt. Wil je graag languit op de bank om tv te kijken of film of te gamen, maak niet uit. Doe het.

Probeer Corona even te parkeren. Bel iemand van wie je houdt en waar je mee kunt lachen of kijk naar iets grappigs. Dan maakt je hersenen endorfine aan en dat is fijn voor de ontspanning en slaap je goed.

Of ga lekker eten, bv snel gemaakte verse tomatensoep (barstensvol met oxidanten), idem geldt dat voor aardbeien met slagroom en rode bieten. Dat is goed tegen de vermoeidheid en geeft een broos aan je immuunsysteem.
Wil je tukken op de bank, ga lekker tukken.

Kortom alles waar je blij van wordt ga dat doen. Maakt niet uit wat het is. Als jullie een paard hebben, ga iets met dat paard doen binnen de regels die in Nederland gelden (weet ik niet zo), want niets zo fijn als bij je paard zijn om echt te ontspannen.

En bedenk zelf wat je goed doet. Heb je het nodig om eerst je verhaal te vertellen, bel je beste vriendin of je moeder/ vader om je verhaal kwijt te kunnen, desnoods te janken en begin dan. Dus ben gewoon ontzettend lief voor jezelf in de wetenschap dat je door dat te doen het langer volhoudt en de andere dag er weer fit staat. Dus goed voor jezelf zorgen maakt de kans groter dat je goed voor anderen kunt blijven zorgen, dus is zo belangrijk.

Willen de buren iets voor je doen, dan vraag ze om vers eten te maken zoals die tomatensoep of bietjes en andere dingen die zo goed voor jullie zijn nu.

Hopelijk kun je vooral genieten van je vrije dag.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 17:50

Ik mag morgen een Covid19-patient in strikte isolatie dialyseren. Nu zit ik regelmatig in strikte isolatie met MRSA of CPE patiënten maar dit vind ik toch een tikkie spannend zeg maar!
Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken, maar gewoon niks proberen te denken, denk ik...

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:53

Vala schreef:
Ik mag morgen een Covid19-patient in strikte isolatie dialyseren. Nu zit ik regelmatig in strikte isolatie met MRSA of CPE patiënten maar dit vind ik toch een tikkie spannend zeg maar!
Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken, maar gewoon niks proberen te denken, denk ik...

Niet teveel over nadenken inderdaad. Ik dacht in het begin ook van ‘ohjeej..’. Maar ik maak gewoon een praatje met ze en houd de aandacht bij mijn handelingen, voor je het weet sta je je afscherming weer uit te doen en ga je naar je volgende patiënt. You can do it +:)+

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:10

Nou...ik moet er 3 uur bij blijven zitten.
Maar komt goed, ik ben er wrs meer tegengekomen waarvan ik het niet wist zonder bescherming denk ik dan. Bij deze patiënt weet ik het in ieder geval.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:28

Ja, ik denk ook dat je bewust en beschermd kan zijn, dan onbewust en onbeschermd!

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 00:24

geerte schreef:
Ik ben vandaag een dagje vrij, en ik merk dat ik echt enorm vermoeid ben. hoe gaan jullie hiermee om? Ik heb namelijk steeds maar 1 dagje om bij te tanken.

Als ik vrij ben ga ik lekker naar stal en chill ik op de bank met een film.
Verder voel ik me wel echt enorm schuldig als ik vrij ben. Heb echt het idee dat ik mn collega’s in de steek laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:37

Dat schuldgevoel hoef je niet te hebben. Wij gunnen elkaar van harte 1 of 2 dagjes vrij in het werkrooster, of iemand die eens een paar dagen makkelijke uren heeft. Alleen zo kan iedereen het immers vol blijven houden.
Ook overuren worden bij ons zolang het kan zo veel mogelijk beperkt. Niemand heeft er immers wat aan als je vanaf dag 1 vol gas gaat aan een rottempo, want dat hou je niet vol. Een dagje vrij is door collega's veel makelijker te overbruggen dan wanneer je met een burn-out maandenlang thuis zit. Want die lange werkreeksen en overuren, die komen er heus wel als er (nog meer) uitval komt. Die uitval moet alleen zo lang mogelijk vermeden worden.

Dat dagje vrij zijn is ook omdat je zuinig moet zijn op elkaar. Wie je daarvoor met de nek aankijkt hoort iig niet in zulke setting. Nu is het meer dan ooit met elkaar en voor elkaar.