Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:45

Vroeg of laat zul je moeten gaan bulken om sterker te worden en meer gewicht te kunnen pakken, en ja je kunt ook clean bulken dat klopt
En brandstof/energie kun je wel uit je vetten halen, maar buiten dat je eiwitten nodig hebt om spieren op te bouwen heb je ook echt koolhydraten nodig

Nadir

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:24

Ik ken echt genoeg mensen die dat soort dingen zonder koolhydraten doen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:38

Ik moet ook weer aan de bak! Inmiddels bij 7 weken gestopt met roken en met kha eten :+ omdat ik het niet trok om 2 dingen vol te houden.

Vanaf maandag ga ik er vol tegen aan!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:39

@BloemBloem, dat kan ik me wel voorstellen!

Ik heb vandaag een beetje gefaald; te laat wakker dus geen stevig ontbijt. Ga voor de lunch even kijken bij de Albert Heijn; iemand tips? (ik eet vegetarisch, maar zo nodig vis, liever niet)

Gisteren een súper lekker schotel gemaakt met het receptje die ik van @Njiloj kreeg!!
Had er ook ui doorheen gedaan en denk dat er de volgende keer nog wel een groene groente in kan! :)

Voor mijn moeder die afgelopen jaar een bypass op haar maag heeft gekregen is het wel wat zwaar. En ik had gisterochtend óók ei dus ik kan je zeggen dat dat niet zo fruitig ruikt. :')

Zeker voor herhaling vatbaar! Nom!
Mijn vader had (als harde arbeider O:) ) wel nog wat aardappeltjes er bij. Denk dat ik misschien een keer een kleinere bak maak met zoete aardappel of koolraap als side. Nom!

Nogmaals bedankt voor het recept! Mijn ouders geloofden niet dat je vol kan raken zonder aardappels :Y)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:05

AlwaysH, hoeveel khd eet je per dag?
Bij de AH heb je namelijk een heerlijk noten quinoa salade, die telt zo uit
mijn hoofd 14gr khd.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:26

Ehh, ik moet eerlijk zijn dat ik nog niet zo goed ben in het tellen. Maar ik probeer wienig khd te eten; desnoods volle granen, volkoren.
Ik train nu wel plots heel veel dus moet eigenlijk wel iets over mijn streef heen, wat echt eigenlijk al erg weinig is. Ben echt geen slechte eter, maar kwam er laatst achter dat ik met moeite (gezond) de 1500 aantik. Ik zit ook net onder de 1500 (ik zit 4 dagen per week op mijn gat op een redactiekantoor) nu.
Eiwitten en ook goeie vetten zoals avocado zijn de meest heftige dingen die ik eet en in mijn groentes zitten de meeste khd. Of eventueel natuurlijk aardappelen savonds, maar die onwtijk ik of eet ik een vervanger voor.

Die salade ken ik overigens wel! Ik kan daar wel voor kijken.

EDIT:
Ik doe nu 30 minuten cardio, verbrand daarmee zo'n 250/280 calorieën.
En dan nog 30/40 minuten kracht met hoge hartslag. Vandaag of morgen is mijn doordeweekse rustdag. Anders doe ik armen en schouders. Daar verbrand ik iets minder mee dan benen en buik/onderrug.
Laatst bijgewerkt door AlwaysH op 12-03-20 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:27

Ik vind die salade echt heerlijk, vooral de soja-gember dressing.
Wat is weinig? Als je een doel voor ogen hebt, is het echt belangrijk je aantal khd's in de gaten te houden.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:29

Ik houd khd via Myfitnesspall in de gaten. :))
Maar tot nu toe heb ik niet boven de aangeraden max gezeten. Geen idee wat die max dus ook is :+

Ik eet eigenlijk voroal khd via fruit en groenten. Eet één geel fruitstuk per dag. Een banaan of mango door de smoothie bijvoorbeeld.
En had gisteren bijvoorbeeld maiswraps en dan geen khd in de avond.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:35

AlwaysH schreef:
Ik houd khd via Myfitnesspall in de gaten. :))
Maar tot nu toe heb ik niet boven de aangeraden max gezeten. Geen idee wat die max dus ook is :+

Ik eet eigenlijk voroal khd via fruit en groenten. Eet één geel fruitstuk per dag. Een banaan of mango door de smoothie bijvoorbeeld.
En had gisteren bijvoorbeeld maiswraps en dan geen khd in de avond.

Niet alleen je khd zijn belangrijk, ook je eiwitten en vetten.

Zelf eet ik als ik streng ben tussen de 20 en 30 gr per dag aan khd.

Banaan, mango en maiswraps zijn voor mij echt een no go!

Wat at je dan in de avond?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:50

Ja, dat zeg ik in de rea daarvoor, ik let op goede vetten en eiwitten.
Ik eet 2/3 eieren per dag (naast het avondeten, als snack of 's ochtends) en vleesvervangers (oplettend op de khd), omdat ik gewoon zes dagen sport en al veel te vaak onder mijn calorieën minimum zit (+ dan nog 300-400 verbrand).

Ik heb overig peristaltische darmen, dus één (halve of kleine) banaan ed is gewoon een absolute topper om mijn darmen rustig te houden. Ik kan vreselijk ziek worden van te veel en te weinig vezels. Ik ga dus zéker niet even alles omgooien, en geloof ook dat ik khd nodig heb met mijn inspanningen.

Ik eet geen brood ed meer, heel af en toe khd arm brood, maar ik houd überhaupt niet van brood. Dit is echter wel mijn hele schoolperiode een grote bron van vezels geweest. Dus nu haal ik álles uit vleesvervangers en groenten. Als ik te weinig vezels eet kan ik niet naar de wc en kan het zo erg zijn dat ik moet worden opgenomen. No thanks!!

Ik ben streng, maar zoekende. Verder hoef ik geen tientallen kilo's af te vallen. Ik wil gewoon wat strakker worden. Mijn vet percentage blijkt zelfs onder het gemiddelde te zitten (had ik absoluut niet verwacht) en het is vooral gebrek aan spieren. Overigens is het gemiddelde natuurlijk zwaarder (want veel mensen zijn wat te zwaar) dan een 'perfect' vetpercentage, dus op die manier zit ik op een gezond vetpercentage.

Ik had een schotel gemaakt nav een receptje die ik van @Njiloj kreeg. Met ei, kabeljauw, spinazie, ui, kruiden, creme fresh. Super lekker!

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:45

AlwaysH schreef:
@BloemBloem, dat kan ik me wel voorstellen!

Ik heb vandaag een beetje gefaald; te laat wakker dus geen stevig ontbijt. Ga voor de lunch even kijken bij de Albert Heijn; iemand tips? (ik eet vegetarisch, maar zo nodig vis, liever niet)

Gisteren een súper lekker schotel gemaakt met het receptje die ik van @Njiloj kreeg!!
Had er ook ui doorheen gedaan en denk dat er de volgende keer nog wel een groene groente in kan! :)

Voor mijn moeder die afgelopen jaar een bypass op haar maag heeft gekregen is het wel wat zwaar. En ik had gisterochtend óók ei dus ik kan je zeggen dat dat niet zo fruitig ruikt. :')

Zeker voor herhaling vatbaar! Nom!
Mijn vader had (als harde arbeider O:) ) wel nog wat aardappeltjes er bij. Denk dat ik misschien een keer een kleinere bak maak met zoete aardappel of koolraap als side. Nom!

Nogmaals bedankt voor het recept! Mijn ouders geloofden niet dat je vol kan raken zonder aardappels :Y)

Hahaha! Graag gedaan hoor! Ik ben absoluut geen keukenprinses, dus ben blij dat het smaakte.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:52

Jeeej! Wat een drama is de supermarkten zeg. Ook niet handig als je Keto eet kom ik nu achter. Ik heb maar spinazie uit de vriezer meegenomen en vlees met wat houdbaarheid. Aangezien ik alles zo ongeveer vers eet tegenwoordig, ga ik normaal dagelijks om boodschappen. Maar de helft is op. :\

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 23:07

njiloj schreef:
Jeeej! Wat een drama is de supermarkten zeg. Ook niet handig als je Keto eet kom ik nu achter. Ik heb maar spinazie uit de vriezer meegenomen en vlees met wat houdbaarheid. Aangezien ik alles zo ongeveer vers eet tegenwoordig, ga ik normaal dagelijks om boodschappen. Maar de helft is op. :

Als het lukt is het misschien handig om dan voor in de toekomst dit te voorkomen alles vers te kopen en dan invriezen. Wij hebben altijd alles vers van de markt en vriezen dan in. Altijd een voorraad voor 1 week dus geen last van de gekte!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 23:07

Ik heb het voor nu helaas losgelaten.

Nu we zo beter zo weinig mogelijk met andere mensen in contact komen en de supermarkt zo veel mogelijk mijden, hebben we bij ons thuis nu juist vooral houdbaar voedsel, aardappelen, pasta, rijst in huis. Helemaal niet kh arm dus. Maar wel praktisch.

Het is niet anders, roeien met de riemen enz.

Edit: wij hebben een kleine diepvries, er kan te weinig in om veel in te vriezen.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 23:13

Oh wat balen zeg! Ik kan het echt niet helemaal loslaten, dan krijg ik gelijk pijn in mijn buik. Picnic komt hier morgen met oa verse- en diepvries groente. Dan kan ik voorlopig even vooruit. Verder heb ik altijd wel amandelmeel ed in huis. We maken er maar het beste van!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 23:21

Ja precies. En weet je, in zo'n wereldwijde crisis mag je blij zijn dat er eten voorhanden blijft.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 23:41

Precies, helemaal waar! Sterkte allemaal!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:35

Bij de Albert Heijn kan ik nog zonder problemen gewoon alles thuis laten bezorgen. Toe nu toe 0 last van de gekte.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:18

Ach, dood van de honger zullen we niet gaan. Het is inderdaad even niet anders.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 20:53

Stil hier! Zijn er nog mensen bezig met Keto/kha/khb?
Ik heb af en toe echt geen zin om te koken. Iemand tips? De meeste dingen in de supermarkt zijn voor mij te hoog in koolhydraat. (5 gram op 100 gram)

Ik heb van de week pepperoni chips gemaakt! Kost echt 0 moeite, en kan ik zelfs! Je legt 2 vellen keukenpapier op een schaal/plaat/whatever en legt daar plakjes pepperoni op. (Gewoon die kant en klare broodbeleg plakjes) zorg dat de peperoni niet over elkaar heen ligt. Dan nog een vel keukenpapier erop en vervolgens voor zo’n 2 a 3 minuten in de magnetron. Al het vocht komt er op die manier uit. Even af laten koelen: peperonichips!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 21:48

Wat wil je gaan koken?
Ik zit weer in de goede flow!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:49

Ik eet nog steeds khb, denk ook niet dat ik dat snel zou veranderen. Peperonichips klinkt goed, ik heb alleen geen magnetron.

Goed zo Bloem!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:52

Tegen mijn verwachting in eet ik ook gewoon kh arm (en soms gokken), omdat de winkels hier gewoon bevoorraad worden en het niet meer (moeite) kost dan voor de coronacrisis.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:02

BloemBloem schreef:
Wat wil je gaan koken?
Ik zit weer in de goede flow!

Lekker bezig dus! Good for you! Vanavond ga ik lekker simpel hamburgers maken. Maar wat inspiratie voor simpele recepten is nooit weg. Ik ben niet zo’n keukenprinses, en vind 20 minuten in de keuken eigenlijk al lang, haha!

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:41

Ik ook! Ik heb voor vanavond een makkie gekozen; bloemkoolrijst met shoarmavlees en wat nasi-kruiden. Erg lekker!

Verder, als ik geen zin heb om te koken, snijd in vaak paprika in reepjes met wat (cherrie) tomaatjes en wat huttekase. Evt nog een vleesje er bij. Heel praktisch eigenlijk. Vind groente eten wel belangrijk

Als lunch (tijdens het thuiswerken) maak ik ei-wraps. Steeds een omelet van 1 ei, beetje kaas smelten en een plakje kipfilet. Oprollen met wat (baby)spinazie blaadjes er tussen voor de bite en groente en toefjes mayo. Jammie!