De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jadeleigh263
Berichten: 834
Geregistreerd: 30-08-13
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:33

banka schreef:
Het is dus besmettelijk van mens op mens.
Zit de besmetting ook op artikelen die uit China komen. Bijv. van alieexpres. Op knuffels/kleren/speelgoed of zo?



Een besmetting van mens op mens betekent niet dat de mens een goede gastheer is. Het komt van dieren en is een zoönotisch virus. Wellicht gemuteerd zodat het inderdaad van mens op mens kan gaan.

Virus ‘overleeft’ vaak niet langer dan uren tot soms wel maanden buiten een gastheer, sterker nog, een virus heeft ten alle tijden een gastheercel nodig om te kunnen repliceren, maar de DNA/RNA en eiwitten waaruit een virus kan bestaan, kan dus intact blijven buiten het lichaam en in theorie kan je het virus dus weer oppikken. Echter kan DNA, RNA en eiwitten makkelijk degraderen wanneer het aan omgevingsfactoren bloot komt te staan (alchocol, maar ook door DNAses, RNAses welke mensen bij zich dragen die DNA, RNA en eiwitten kapot maken) . Dus zelf zou ik mij er niet druk om maken dat het op spullen zit. :)

Edit; het RIVM zegt dit erover op hun site
Citaat:
Kun je ook besmet raken als je een pakketje uit China bestelt?
Coronavirussen verspreiden zich via mensen en dieren. Buiten het lichaam kunnen ze niet goed overleven. Zeker niet op karton, verpakkingsmateriaal of andere spullen. Andere coronavirussen verspreiden zich niet op deze manier en we hebben geen reden om aan te nemen dat dit voor dit nieuwe coronavirus anders is.

https://www.rivm.nl/coronavirus/nieuw-c ... antwoorden

@Pocca_Locca ik snap wat je bedoelt, zoveel doden zijn er inderdaad nog niet, eigenlijk zou ik het anders moeten verwoorden; de mens is op dit moment nog geen optimale gastheer. Een optimale gastheer zou een gastheer zijn waar het virus zich kan repliceren, andere gastheren zou kunnen infecteren, zonder dat de gastheer zelf dood gaat. Zonder gastheer, kan een virus namelijk niet ‘overleven’.

Ik zet overleven tussen aanhalingstekens aangezien een virus geen levend organisme is, maar we het wel vaak zo benoemen.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:55


Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:58


Granoek
Blogger

Berichten: 10502
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 00:02

Loretta schreef:
Avontuurlijk boodschappen doen in Wuhan

https://youtu.be/luztqxUBvZo

Ik heb hem af gezet nadat ze die puppy voorbij lopen, oh my heart!

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 00:13

@Jadeleigh, ja ik weet wat je ermee bedoeld, dat een virus niet zonder gastheer kan overleven. Net als een reiziger niet kan reizen zonder vervoermiddel.
Wat maakt dat dit virus ( nog) niet goed kan repliceren in de mens? Is dat het feit dat het eigenlijk per ongeluk/ spontaan de “ soorten- barrière” heeft gepasseerd? Dus eigenlijk een beetje een suffertje oftewel beginneling onder de virussen is?

Zonnetje81
Berichten: 18798
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 00:15

Ik lig er niet wakker van. Zoiets kan je niet zien dus je weet nooit waar het op de loer ligt. Het komt zoals het komt.

Zonnetje81
Berichten: 18798
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 00:23

Loretta schreef:
Avontuurlijk boodschappen doen in Wuhan

https://youtu.be/luztqxUBvZo
!

Filmpje gekeken.

Dit is wat ik bedoel. Doen ze handschoenen aan....raken karretje aan....misschien zit er iets aan.....pakken boodschappen die ze later weer thuis ‘gewoon’ vastpakken. Onzin mondkapjes en handschoenen. :+

iirrssjjee

Berichten: 5963
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 00:29

Ik volg het nieuws niet. Maar het enige waar ik aan kan/kon denken, was de film contagion. Goed beeld van hoe het allemaal kan gaan. Ohja, en het spel plague inc :+

Suzanne F.

Berichten: 49663
Geregistreerd: 03-03-01

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 07:43

Gisteren een filmpje gezien op RTL nieuws. Eerst vertelde hij dat je niet bang hoeft te zijn voor pakketjes uit China omdat het virus buiten het lichaam niet overleeft. En vlak daarna vertelde hij dat het overgedragen wordt door de lucht, de handen maar ook via deurknoppen, net als griep.
Toen dacht ik...oh het kan dus wel op deurknoppen maar niet ergens anders op?

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 07:53

Zo'n pakketje van Ali is wel wat langer onderweg dan de tijd waarbinnen een gemiddelde deurknop wordt aangeraakt. ;)

Een 'vers' virus pik je idd gemakkelijk op via een deurknop of winkelwagentje. Maar weken onderweg wordt een ander verhaal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 07:55

Suzanne F. schreef:
Gisteren een filmpje gezien op RTL nieuws. Eerst vertelde hij dat je niet bang hoeft te zijn voor pakketjes uit China omdat het virus buiten het lichaam niet overleeft. En vlak daarna vertelde hij dat het overgedragen wordt door de lucht, de handen maar ook via deurknoppen, net als griep.
Toen dacht ik...oh het kan dus wel op deurknoppen maar niet ergens anders op?

Als jij je Ali pakketje binnen 2 minuten na verzending krijgt, dan loop je risico ja.

Suzanne F.

Berichten: 49663
Geregistreerd: 03-03-01

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 08:31

Maar het blijft dus wel op deurknoppen zitten. En ook op contant geld denk ik? En op trapleuningen?
Ik vind dat toch iets tegenstrijdig met de berichten dat het niet buiten de mens of dier kan overleven. Dat kan dus wel, alleen kort.

Anoniem

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:00

Maar dat is als roepen dat we als mens ook uitstekend onder water kunnen overleven. Ja, 30 seconden als je eerst diep adem haalt.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:16

Ik had juist begrepen dat het virus door het beschermende “ envelopje” tot 5 dagen op “ dingen” kan blijven overleven..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:27

Pocca_Locca schreef:
Ik had juist begrepen dat het virus door het beschermende “ envelopje” tot 5 dagen op “ dingen” kan blijven overleven..?

Van wie heb je dat begrepen? Want er wordt een hoop onzin verteld en paniek gezaaid natuurlijk. Dus een bron bij zo'n bericht is wel handig.

Pareltjes
Berichten: 2239
Geregistreerd: 21-07-19

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:38

Het virus dringt het lichaam binnen via luchtwegen/slijmvliezen. Dus op de handen is geen probleem totdat je deze naar je mond of ogen brengt. Dus monkapjes en brillen hebben in deze wel zin, zo kun jezelf niet perongeluk besmetten. Goed handen wassen is niet voor niets het advies. Steeds maar weer.

Pareltjes
Berichten: 2239
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:41

Marie_Anne schreef:
Pocca_Locca schreef:
Ik had juist begrepen dat het virus door het beschermende “ envelopje” tot 5 dagen op “ dingen” kan blijven overleven..?

Van wie heb je dat begrepen? Want er wordt een hoop onzin verteld en paniek gezaaid natuurlijk. Dus een bron bij zo'n bericht is wel handig.


Waarom wordt er toch zo’n paniek gezaaid? Wordt er een beetje moe van. Het dodental van dit virus is niets anders dan bij een flinke griepepedemie. Het enige echte probleem dat ik zie is dat het alsnog muteert in iets agressiever. Maar is nog niet aan de orde dus geen gestress

Hiraeth

Berichten: 3235
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:44

Ik lees al een tijdje mee, maar ik snap eigenlijk niet waarom mensen zich serieus zorgen maken. En dan bedoel ik dat niet op een flauwe of gemene manier, maar meer uit oprechte nieuwsgierigheid.

Is het een angst voor een nieuw virus? Achterdocht als het om China gaat? De media die het vuurtje aanwakkert?

Ik kan me nog herinneren dat mensen zich zorgen maakten over o.a. de Mexicaanse griep en ebola en uiteindelijk viel dat wel mee. Je zou dus zeggen dat we eigenlijk een beetje gedesensitiviseerd zouden moeten zijn voor dit soort nieuws.

Overigens lees ik dit topic al wel vanaf het begin mee, dus ergens boeit het mij ook wel. :+

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:58

Dit Corona virus is verwant aan het SARS Corona virus, wat ook een virusenvelop heeft. Net als influenza o.a.

P.s. Ik zaai geen paniek, en ben totaal niet bang..
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 29-01-20 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:59

Hireath, Ebola valt niet mee, maar dat laat zich gelukkig tot nu toe goed isoleren. Over Ebola maakt men zich continue zorgen, alleen niet elke uitbraak is groot in de media.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:59

Pareltjes schreef:
Marie_Anne schreef:

Van wie heb je dat begrepen? Want er wordt een hoop onzin verteld en paniek gezaaid natuurlijk. Dus een bron bij zo'n bericht is wel handig.


Waarom wordt er toch zo’n paniek gezaaid? Wordt er een beetje moe van. Het dodental van dit virus is niets anders dan bij een flinke griepepedemie. Het enige echte probleem dat ik zie is dat het alsnog muteert in iets agressiever. Maar is nog niet aan de orde dus geen gestress

Dat paniek zaaien vermoeiend is ben ik met je eens.
Maar safina heeft al een paar keer een artikel uit het Parool geplaatst waarin wordt uitgelegd waarom het als iets anders gezien wordt dan een flinke griepepidemie.
safina schreef:
***Knip****
Hier nog goede uitleg over waarom ze dit virus niet zien als gewoon griep, ondanks dat het tot nog toe minder mensen aan dood zijn gegaan: https://www.parool.nl/wereld/expert-ove ... ~b5f2b547/

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:00

Nou ja ook een "gewone" griep kan voor mij erg naar uitpakken. Mijn imuunsysteem werkt niet zoals zou moeten, nou ja eerst gewoon helemaal niet en daarna te goed. -O- gaat er een virus rond loop ik er bijna altijd wel tegenaan. Daardoor heb ik al aardig wat narigheid gehad. Twee keer hersenvlies ontsteking, hepatitis a, alle kinderziektes en die ik niet op jonge leeftijd al heb gehad dan later nog, met bof vorig jaar. Vaak longontsteking na verkoudheid, griep enz.

tegen gewone griep kan ik enten. Tegen deze nog niet. Ben er wel waakzaam op dus. Vooral joepie zondag naar schiphol -O- zul je altijd zien. nu heb ik een mondkapje dat scheelt, gekocht in vietnam, een leuk hippe met ruitjes :D die gaat wel mee. :j

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:04


Hiraeth

Berichten: 3235
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:11

Sizzle schreef:
Hireath, Ebola valt niet mee, maar dat laat zich gelukkig tot nu toe goed isoleren. Over Ebola maakt men zich continue zorgen, alleen niet elke uitbraak is groot in de media.

Kijk, daar komt al naar boven dat ik er niet veel van weet.

Maar is Ebola ook een bedreiging voor de westerse wereld? Of hoe zit dat precies? Want ik denk dat het voor mij gewoon moeilijk te bevatten is dat er zorgen zijn om ziektes terwijl we in een land wonen met best goed ontwikkelde medische hulp e.d.

Ik kom hier vooral om wat te leren over een onderwerp waar ik niks over weet, dus alle beetjes helpen voor m'n beeldvorming.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:22

Als Ebola hier uitbreekt dan hebben we een serieus probleem.
Bij ebola moet je denken aan 50%, misschien in westerse landen 30%.