Lotgenoten Vitamine D tekort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 22:13

Valerie93 schreef:
Hoi!
Ik kan mij hier nu ook melden. door mijn ziekte Collitus ulcerosa neem ik bijna geen/weinig vitamine D op.

Zit momenteel op 44 en ze willen op zijn minste 50 zien. Ik heb geen idee wat het betekend maar hoor dinsdag er meer over.

Heb wel capsules gekregen. 1x per week 25.000ie. Volgens mij is dit wel een flinke hoeveelheid.

Hoi
50 is nog best laag. Tussen de 80 en 100 is mijn streven. (en van mijn arts :D )

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 00:43

punjab schreef:
Dus als je trombocyten hoog zijn is het dan slimmer om geen K2 bij te nemen? De mijne is 385 zie ik. Zou tussen de 150 en 400 moeten zijn normaal.

Ik zit standaard boven de 400, dus we nemen geen risico's. Maar als ik vraag of het niet omlaag moet, zeggen ze gewoon dat als ik altijd een beetje boven de 400 zit het niet zo erg is.

Valerie93 schreef:
Hoi!
Ik kan mij hier nu ook melden. door mijn ziekte Collitus ulcerosa neem ik bijna geen/weinig vitamine D op.

Zit momenteel op 44 en ze willen op zijn minste 50 zien. Ik heb geen idee wat het betekend maar hoor dinsdag er meer over.

Heb wel capsules gekregen. 1x per week 25.000ie. Volgens mij is dit wel een flinke hoeveelheid.

Heb ook jaren CU gehad en nu pouch. Vooral altijd ijzer problemen toen. Maar hangt ook een beetje van je medicatie af enzo.

onpaard schreef:
Vandaag mn 3e week dat ik 25.000ie heb ingenomen.

Ik merk dat mn gewrichten minder pijn doen, alleen mn duim voel ik nog en vaag mn heupen. Verder wordt de binnenkant van mn mond gladder, minder wondjes. Helaas nog steeds erg moe maar dat kan ook door mn ferritine tekort komen.

Ik heb reuma/bechterew en nu 5600ie gekregen 1x pw, dus dat is nog niet gek veel als je op 19 zit als ik dat zo lees. Heb wel humira voor de bechterew, maar hoop dat de rest dan geen bijwerkingen zijn en met vit D aanvullen opgelost kan worden of deels........

Als ik het zo lees is 19 dus best wel erg laag. Hij zei het wel, maar ben het niet gaan opzoeken nog. Krijg dus capsules van 5600ie 1x pw.

BigOne

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 01:48

Met 19 als waarde en dat is echt laag zou 1 x per dag 5600 eerder in aanmerking komen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 02:33

bigone schreef:
Met 19 als waarde en dat is echt laag zou 1 x per dag 5600 eerder in aanmerking komen.

Ik heb maar 4 capsules gekregen en moet ze 1x pw nemen 5 maanden lang.

Het gekke is dat de reumatoloog op mijn verzoek op vit D heeft laten prikken en het laag vond, dus een recept heeft geschreven ( telefonisch nabellen ) maar het volgens mij niet vaak behandeld en ook niet erg belangrijk vindt.
Waar het dus juist bij reuma patienten wel belangrijk kan zijn zoals ik net even heb gelezen.

Misschien ga ik nog maar even langs de huisarts. Ken die nog niet, maar kan ik het even neerleggen en ook de rest misschien beter laten checken.

Ijzer/Hb was wel geprikt ( wordt standaard gedaan ) en was wel goed.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 07:55

Ik zat vorig jaar op 252 met trombocyten, slik iedere week de rode capsules Vitamine D maar heb niet het gevoel dat het zoden aan de dijk zet.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 10:41

Ik heb voor mijn waarde van 36,eerst een maand 1x per week 25000ie gekregen en daarna nog 2x dezelfde voor 1x per maand.

In het begin merkte ik dat t hielp. Minder moe en minder 'gelig' rondt mn ogen. Maar nu begin ik dus weer meer moe te worden en ook dat gele komt weer terug. Ik heb nu gisteren, na een maand de eerste keer gepakt en heb dus nog maar 1 ampul voor volgende maand. Raden jullie aan om nog iets extra erbij te pakken? Of terug naar de huisarts?

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:20

Terug naar de huisarts. Meten is weten. Mijn plan is voortaan met regelmaat mn vit D te controleren. Wat voel ik mij ellendig als deze laag is.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:29

onpaard schreef:
Terug naar de huisarts. Meten is weten. Mijn plan is voortaan met regelmaat mn vit D te controleren. Wat voel ik mij ellendig als deze laag is.

Tja mijn huisarts houdt niet zo van t bloedprikken heel de tijd. Eigenlijk moest ik ook gewoon pilletjes van de drogist kopen. Maar toch om ampullen gevraagd.

Ik ben doordeweeks ook niet in Nederland, dus t zou dan sowieso tot april moeten wachten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 15:13

Vitamine D bloedtest kan je ook via internet kopen !

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:18

Maris schreef:
Vitamine D bloedtest kan je ook via internet kopen !

En hoe werkt dat dan precies?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 20:26

Volgens mij moet je dan zelf een paar druppels bloed afnemen en dan opsturen naar een lab.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:40

chanicha schreef:
Ik zat vorig jaar op 252 met trombocyten, slik iedere week de rode capsules Vitamine D maar heb niet het gevoel dat het zoden aan de dijk zet.

252 is niet hoog toch? Ik zit boven de 400 en wel in het rood, maar omdat ik dat altijd zit, vinden ze dat niet alarmerend. Ik zelf hou er wel rekening mee, omdat toen ik een keer in het zkh lag, wel wat problemen kreeg.

Heb ook die kleine rode capsules en zal het wel merken.....

Bij mij werd normaal elke 3 maanden bloed geprikt en nu over 6mnd. Dan is het zomer, dus zullen de waardes anders zijn denk ik.

Maar wil voor die tijd nog een keer via de huisarts.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 23:50

Mijn huisarts heeft een stuk in het plaatselijke krantje gezet van de winkeliersvereniging over vit. D en B12...

Kwam er op neer dat een tekort zeer zeldzaam is voor beide, dat wij met 15 tot 30 minuten buiten voldoende vitamine D aanmaken... Volgende keer misschien maar zo'n online test halen... :\

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 04:55

Janine1990 schreef:
Mijn huisarts heeft een stuk in het plaatselijke krantje gezet van de winkeliersvereniging over vit. D en B12...

Kwam er op neer dat een tekort zeer zeldzaam is voor beide, dat wij met 15 tot 30 minuten buiten voldoende vitamine D aanmaken... Volgende keer misschien maar zo'n online test halen... :

Tja, I wish..........Ik ben uren en uren buiten elke dag en zat op 19, dus ben wel blij dat er bloed is afgenomen. En het kan een momentopname zijn, maar met dergelijke waarde's geloof ik niet dat het een ander moment opeens wel voldoende zou zijn.

Daarnaast is het minimum ook nog steeds een discussie.

Als vb krijg ik pas ijzer als ik rond hb6 kom, maar onder de 7 ga ik al echt achteruit. Als ik het aangeef dat er geprikt moet worden, voel ik al even dat ik net onder die 7 ben gezakt. Maar goed, volgens veel artsen zit je dan nog op voldoende en hoe jij als individu daaronder functioneert interesseert ze niet vaak.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:16

Superpony, ik weet niet of het mag met je medicijnen, maar ferrum phos ( nr 3 ) celzout werkte bij mij heel fijn voor ijzertekort !

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 19:36

Maris schreef:
Superpony, ik weet niet of het mag met je medicijnen, maar ferrum phos ( nr 3 ) celzout werkte bij mij heel fijn voor ijzertekort !

Ik heb geen idee. Zal haast wel. Weet alleen niet of ik dat wel opneem. Maar momenteel geen ijzer problemen meer. In Augustus is mijn baarmoeder verwijdert. En heb ook geen actieve ontstekingen ( auto immuun ziekte s )

Ik zie het wel voorbij komen soms, dus zal me eens inlezen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 14:14

Krijg net een opmerking van een collega dat ik vandaag nogal druk ben. Niet meteen bij stil gestaan, maar een andere collega heeft dit een paar weken geleden ook genoemd.

Beide keren de dag volgend op het nemen van een ampul :')

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:38

Janine1990 schreef:
Krijg net een opmerking van een collega dat ik vandaag nogal druk ben. Niet meteen bij stil gestaan, maar een andere collega heeft dit een paar weken geleden ook genoemd.

Beide keren de dag volgend op het nemen van een ampul :')

Op zich positief, maar voorzichtig met je energie. Waarschijnlijk doe je dan ongemerkt ook meteen veel meer. Wel fijn dat ze het melden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:29

Mag ik jullie advies, ervaring, mening?
Ik slik op dit moment in overleg met mijn vorige huisarts 1 x per 6 weken 100.00ie.
Voor mijn idee is dit te weinig. Ik voel me dan de eerste 2 weken matig, dan 4 weken gewoon goed, dan slik ik weer 100.000ie, twee weken matig, 4 weken goed...etc etc.
Nu wil mijn nieuwe HA dat ik overga op een dagelijkse dosis van 800ie, want dat is volgens hem toch echt wel het maximale dat je veilig kunt innemen.
IK vind dat niet bepaald een plan. Het is nogal wat lager dan ik nu omgerekend heb.
Zie ik het verkeerd, snap ik het niet of zit hij vast aan zijn statistiekjes?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:35

Ik heb 2 jaar terug (feb 2108 Vit D was 20.x) gedurende 3 weken 10.000 vitD / 400 vitK geslikt. Daarna 3 weken 7500 / 300
Daarna 3 weken 5000 / 200
Daarna onderhoudsdosis van 2500

Inmiddels is mij aangeraden om in de zomer 2500 te slikken en in de winter 5000 vit D/ 200 vit K

Ik snap eigenlijk niet zoveel van die stootkuren van eens per maand weet ik hoeveel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:37

Vandaag de 2e capsule van 5600ie genomen. Merk zelf nog niet veel, maar heb sws wel ups and downs, ook door de bechterew medicatie.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:46

Anoniem schreef:
Mag ik jullie advies, ervaring, mening?
Ik slik op dit moment in overleg met mijn vorige huisarts 1 x per 6 weken 100.00ie.
Voor mijn idee is dit te weinig. Ik voel me dan de eerste 2 weken matig, dan 4 weken gewoon goed, dan slik ik weer 100.000ie, twee weken matig, 4 weken goed...etc etc.
Nu wil mijn nieuwe HA dat ik overga op een dagelijkse dosis van 800ie, want dat is volgens hem toch echt wel het maximale dat je veilig kunt innemen.
IK vind dat niet bepaald een plan. Het is nogal wat lager dan ik nu omgerekend heb.
Zie ik het verkeerd, snap ik het niet of zit hij vast aan zijn statistiekjes?

Ik heb een jaar D-Pearls van 800IE genomen. 1 per dag.
Omdat de D-Cure ( 25.000IE) 2x per maand veel te weinig deed.
Resultaat : na een jaar 1 per dag was mijn vit D waarde nog lager als voordien :+

Ik snap er dus ook niet zoveel meer van :=

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:52

Heb je hem al eens via deze formule uitgerekend, Pandora2?

Afbeelding

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:59

Ik heb dus een stootkuur gehad. 4 weken 25.000 per week en daarna 2 maanden 25.000 per maand. Zit nu een week na de eerste maandelijkse. Maar ik denk toch niet dat mijn level weer op peil is. Ben nog steeds erg moe eigenlijk.

Ik zit er aan te denken om een afspraak bij een dokter hier (Brussel) te maken, of te wachten tot april.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:17

Nickolay schreef:
Heb je hem al eens via deze formule uitgerekend, Pandora2?

[ [url=m/a3juwc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Beste berekening wel :=
Dit is toch in de eenheid nmol/L als ik het goed heb ?

Heb alles even omgerekend ( want wij hebben de waardes in ng/ml) en berekend en ik kom aan
1200IE per dag.
Verklaart wel één en ander misschien.