Intermittent fasting

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elinaa

Berichten: 7502
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:49

Oeii... ik ben sinds kort best wel verslaafd aan zoethout thee, toch maar wat meer af wisselen met de munt dus.

Eulogy
Berichten: 5760
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:50

Ligt er heel erg aan of je vast om af te vallen of voor de andere voordelen.

Laura82
Berichten: 7468
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:51

Ik ben sinds vandaag ook begonnen met IF, 16:8
Ik vond het totdat ik mocht eten echt prima te doen, maar de rest van de dag ontzettend veel trek gehad, ondanks dat ik echt genoeg gegeten had. Zal hopelijk wel wennen...

Over die thee ga ik me niet druk maken, dit is al zo'n verandering ten opzichte van eerst... ik doe het ook vooral voor afvallen, en daarvoor maakt het imo ook niet echt uit.
Wat ik me wel afvraag, is koffie dan niet ook een probleem? Er zitten dan misschien geen kcal in, maar wel allemaal stoffen waar je lichaam wat mee moet?

Memories

Berichten: 2637
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:56

PSvanLot schreef:
Ja de 8kcal maken echt wat uit. Ze activeren je systeem weer en die heb je juist stilgelegd door te vasten (als ik het zo goed uitleg)


Hier is wel wat onenigheid over trouwens, hoeveel kcal je precies nog kan nemen voordat je echt de vast-stand van je lichaam doorbreekt. Googelen op 'how many calories break a fast' levert wel wat leesvoer op. Kort samengevat lijkt het erop dat ergens tussen 10-50 kcal nog kan, anderen zeggen minder of toch echt helemaal geen kcal.

Daarnaast gaan er ook (onderbouwde) meningen rond dat ALLE zoet smakende dranken (dus evt ook zoet smakende thee!) zelfs al bevatten ze 0 kcal je insulinerespons activeren en daarmee ook je vast en de gezondheidsvoordelen breken! Evt ook het onderzoeken waard.

Ik persoonlijk zou thee om die 1 kcal die er in zou moeten zitten (wat eigenlijk gewoon sporen uit de theeblaadjes zijn) echt niet laten staan, vind dat wel heel extreem en eigenlijk ook onnodig :o

Chantalla

Berichten: 1444
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:00

Ik hoef niet af te vallen, ben voornamelijk begonnen om het gesnaai wat tegen te gaan. En een iets strakkere buik zou mooi meegenomen zijn :+ Dus dan zijn die paar kcal waarschijnlijk niet zo belangrijk. Als ik ook mijn thee ga aanpassen, ben ik bang dat het een soort straf wordt met teveel opletten en volhouden niet gaan lukken.

Laura82
Berichten: 7468
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:04

Bij mij is thee ook wel echt waar ik de dag mee door kom, als ik een flinke kop thee op heb kan ik er weer even tegenaan :)

PSvanLot

Berichten: 10223
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 21:16

Eulogy schreef:
Ligt er heel erg aan of je vast om af te vallen of voor de andere voordelen.


Waarom ligt het daaraan of je in je vast wel of geen kcal neemt?

PSvanLot

Berichten: 10223
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 21:17

Laura82 schreef:
Bij mij is thee ook wel echt waar ik de dag mee door kom, als ik een flinke kop thee op heb kan ik er weer even tegenaan :)


Hier hetzelfde!

Eulogy
Berichten: 5760
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:23

PSvanLot schreef:
Eulogy schreef:
Ligt er heel erg aan of je vast om af te vallen of voor de andere voordelen.


Waarom ligt het daaraan of je in je vast wel of geen kcal neemt?

Omdat afvallen nog steeds afhankelijk is van de hoeveelheid calorieen die je per dag eet. Het is makkelijker om je aan dat doel te houden als je een kortere tijd hebt om te eten/minder maaltijden hebt, verder doet IF niks extra of zo voor het afvallen.

Dus een thee met 3 calorieen of zo... Of frisdrank met 0.3 calorie per 100ml (lol :+ ) maakt daarin geen significant verschil.

PSvanLot

Berichten: 10223
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 21:25

maar wel voor het doorbreken van je vast. Ik gok dat je ook echt niet minder afvalt als je thee drinkt. Dat zit echt wel in andere dingen.

Eulogy
Berichten: 5760
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:26

Nee, maar "het doorbreken van je vast" doet dus niets af aan het feit dat je alsnog makkelijker minder kunt eten gedurende de dag als je minder eetmomenten hebt.

PSvanLot

Berichten: 10223
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 21:29

Maar dat is niet waar het topic over gaat. Het gaat om het IF en niet om het afvallen of minder calorieën innemen.
En daarmee dus of het wel of niet verstandig is om thee (of andere producten met een zoete smaak) te nemen tijdens je vast.

Eulogy
Berichten: 5760
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:31

Maar IF is een manier om af te vallen :? En als je IF doet om af te vallen maakt het imo niet zoveel uit welke thee je drinkt.

PSvanLot

Berichten: 10223
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 21:32

Eulogy schreef:
Maar IF is een manier om af te vallen :? En als je IF doet om af te vallen maakt het imo niet zoveel uit welke thee je drinkt.


IF is in eerste instantie geen vorm van lijnen...
Je zou het ervoor kunnen gebruiken maar daar is het in eerste instantie niet voor bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:33

Ik dacht ook dat je tot 50 kcal mag nuttigen tijdens je vast, om de vast niet te doorbreken. Maar goed, als je echt op safe wil spelen kun je beter uitwijken naar een andere drank (water of zwarte koffie dus :') ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:34

Eulogy schreef:
Maar IF is een manier om af te vallen :? En als je IF doet om af te vallen maakt het imo niet zoveel uit welke thee je drinkt.

Ik denk dat dit topic meer bedoeld is voor andere gezondheidsvoordelen die gepaard gaan met vasten?

Eulogy
Berichten: 5760
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:37

Er zijn, ook in dit topic, anders heel veel mensen die het wel als middel om in een calorietekort te blijven gebruiken. Dus het verschil is imo wel degelijk relevant.

Maar goed. Ook als het je niet om afvallen gaat zou ik me niet zo'n zorgen maken om thee of light frisdranken. Tenzij je voor het einde van je vast liters thee drinkt zitten er sowieso niet genoeg calorieen in om je vast te doorbreken.

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:46

Vandaag iets mindere dag ipv van 11 tot 19.00 is t tot 20.00 geworden...

Morgen weer een dag. Denk dat ik weer 11 tot 19.00 doe. Maar heb wel tussen 11 en 19.00 trek ook al eet ik genoeg.

Maar wil op m’n calorieën letten

Liselot

Berichten: 32220
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:53

Ik lees ook even mee.
Deed eigenlijk ook al een soort IF, at doorgaans pas rond 11 uur en alleen als ik honger had. Wel veel last van snaaien (savonds met chocola en chips op de bank) en daar wil ik vooral meer op letten. Wil er 10kg af, dus moet er ook wel wat voor doen.
Vandaag tussen 12.00 en 20.00 gegeten en zo’n 1300kcal binnengekregen

PSvanLot

Berichten: 10223
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 21:59

Dat is het ergste he, het vreten in de avond... heerlijk zo ongezond...

10 kg, ik kan me je herinneren als een smal persoon?

Mama3
Berichten: 1827
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:05

Wat tips uit mijn IF boek, misschien hebben jullie er iets aan;

Voor als je niet zonder ontbijt kan;
7.30-8.30 Maaltijd 1, vasten, 12.30-13.30 Maaltijd 2, vasten, 18.00-19.00 Maaltijd 3, vasten tot 7.30u

Gebruik geen zoetstoffen,als je zoetstof blijft drinken, blijft de zoetbehoefte.

Je mag onbeperkt laagkcal drank;
- vruchten, munt of kruidenthee
- vruchtenthee met 1 tl kokosolie en scheutje melk
- water met smaakje

0-2x per dag;
- bouillions en soepen

1x per dag;
- haver,kokos,soja,geiten,karnemelk
(Smoothie van maken met rood fruit, bosbessen)

scooby09

Berichten: 2220
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:39

Ik lees nu al paar dagen mee.
Heeft iemand ervaring met IF en overgangs klachten?

Ik heb begrepen dat wat je eet of juist niet veel invloed kan hebben op je klachten verergen of juist minderen.
Ik ben benieuwd naar ervaring met IF en overgang.

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:42

Mag je die bouillon ook in je vaste periode? Dat zou voor mij echt ideaal zijn.

Ik ga zoals hierboven genoemd inderdaad alleen nog gezond dingen in huis halen. Maar helaas (voor mij) niet mijn man ongeveer onbeperkt eten anders wordt hij heel erg flauw. En hij komt geen grammetje aan. Dus er ligt toch regelmatig aardig wat te eten in huis. Wel voornamelijk gezond maar ook calorie rijk.
Denk dat mijn lichaam ook weet even flink moet schakelen naar het ritme en minder suiker. Morgen gaan we weer met frisse moed verder.

Mama3
Berichten: 1827
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 23:11

@minimaxi, bouillon mag in de vastenperiode

Eulogy
Berichten: 5760
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 01:25

Liselot schreef:
Ik lees ook even mee.
Deed eigenlijk ook al een soort IF, at doorgaans pas rond 11 uur en alleen als ik honger had. Wel veel last van snaaien (savonds met chocola en chips op de bank) en daar wil ik vooral meer op letten. Wil er 10kg af, dus moet er ook wel wat voor doen.
Vandaag tussen 12.00 en 20.00 gegeten en zo’n 1300kcal binnengekregen
Weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar ik haal gewoon niets in huis om 's avonds te snaaien (want als het er is, gaat het hier ook binnen 1 of 2 dagen op, dus ik ken het helaas!). Als het er niet is, mis ik het ook niet.

Let je wel op dat je genoeg eet? 1300 calorieen klinkt erg laag en is voor bijna iedereen te weinig. Ik weet natuurlijk niet hoe lang je bent en wat je weegt, maar zeker omdat je zegt 10kg kwijt te willen.