Vanmorgen overlegd met mijn HA. Ik ben er idd nog niet, dat vindt zij ook. Vanaf komende week 10 weken lang 1x per week prikken en dan zien we eind november weer verder.
Ik heb ook nog even naar eerdere B12-waarden gevraagd. Voorjaar 2017 ben ik binnenstebuiten gekeerd door een internist na een pittige winter waarin ik virus op virus kreeg. Uitslag: het was toen te zien dat mijn lichaam aan het herstellen was van een pittige winter, maar verder niets bijzonders. Wat blijkt: B12-waarde in april bij de HA was 128 en in mei bij de internist 144. Ook 'aan de lage kant' dus. De internist houdt 140 aan als ondergrens zei de HA, dus tja... 144 is dan goed. De HA is het met mij eens dat er ook een 'grijze' of 'oranje' zone zou moeten zijn, zeg tussen de 240 en de 140. Als in: deze patiënt zit vrij laag, kijk er toch nog eens goed naar. Nu is het zwart (= goed) of rood (= niet goed), daartussenin zit niets.
Overigens heb ik zolang ik bij deze HA-praktijk zit (zes jaar) nog nooit boven de 180 gezeten. Verder terug heb ik niet gekeken, lijkt me ook niet (meer) zo relevant. Blijkbaar heb ik nog vrij lang kunnen functioneren op een relatief lage waarde, tot een maand of drie geleden. Vanaf nu goed in de gaten houden. Nog steeds blij met een HA die meedenkt en mij serieus neemt. Ik hoop uiteindelijk wel naar eens in de 3 mnd te kunnen (hoe minder prikken, hoe beter), maar dat zal de toekomst dan wel uitwijzen.