Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:05

Ik durf zelfs stellen, Ygritte, dat iedereen verplicht is aan zichzelf om die dingen net niet te accepteren. In alle situaties, maar in het bijzonder in situaties met mensen met een psychisch probleem.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:05

ElviraKelan schreef:
Ik zie verantwoordelijk zijn toch echt wel iets als waar iemand invloed op heeft.
Bepaalde gedragingen die destructief zijn voor de omgeving behoren echt tot de kenmerken van borderline.

Dat is mooi, maar daarmee ben je nog wel verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt. Een ander heeft geen controle over jou, en dus kun je die ook niet verantwoordelijk stellen.
ElviraKelan schreef:
Wat je wel kan stellen is dat degene invloed heeft op de gedragingen hoe vaak er bv met borden worden gegooid.

Daar ben jij nogmaals, in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor, niemand zet jou een mes op de keel en dwingt je met borden te gooien, dat is geheel je eigen keuze.
Maar invloed hebben kan zeker, idd. Ik verdwijn dan 3 dagen of zo, en ben ook niet te contacteren. En iedere keer worden de gevolgen steeds vervelender, tot je ofwel leert dat met borden gooien geen optie is, of gewoon helemaal verdwijnt. Maar hoe dan ook houdt het op, want ik word echt strontvervelend als er met borden wordt gegooid. Echt heel vervelend, en het wordt beduidend vervelender voor jou dan voor mij. Als je je verantwoordelijkheid niet neemt, zijn de gevolgen ook voor jou.

ElviraKelan schreef:
Je verantwoordelijkheid nemen kan je als iemand met borderline enkel nemen door uitleg te geven wat er gebeurde.
Net zoals ik heb aangegeven waardoor ik werd getriggerd en dat ik vanuit daar fel op reageerde.

Nee, dat is een verklaring. Het is geen excuus. Je verantwoording nemen is: Goh, ik zie in dat ik je gekwetst heb en dat ik je heel bang heb gemaakt. Ik voel me daar schuldig over en ik weet dat ik er verantwoordelijk voor ben. Ik wil niet dat je je zo voelt, en dus ga ik stappen ondernemen om te voorkomen dat het weer gebeurt. Wil je me vergeven?

Dan neem je verantwoordelijkheid.
Maar als die ander het maar moet begrijpen, en je dwingt die persoon, die al angstig is en pijn heeft, ook nog eens begrip en empathie te hebben met degene die de veroorzaker is van het leed, dat is emotionele chantage, en een vorm van emotionele mishandeling die je ook nog eens bovenop het al aangedane leed gooit. Dat is geen verantwoording nemen. Hou toch op.

ElviraKelan schreef:
Om dan te stellen wat Avalanche doet je bent volwassen dus gedraag je maar er naar (even kort door de bocht gezegd) dan heb je het concept borderline niet begrepen.

Maar dat is toch niet mijn probleem? Als jij erkent wat je een ander aandoet, en daar je verantwoordelijkheid voor neemt, en je volwassen gedraagt, zul je verbaasd staan hoeveel begrip er voor je is, en hoeveel mensen er rekening met je willen houden. Maar als je van jouw probleem het mijne maakt, ben ik hier en nu klaar met je, want daar ga je een grens over.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:07

Ts, ik kan maar één ding zeggen en dat is: Run Forest, run.

Je bent nu nog maar twee jaar bij elkaar en dan al zoveel gedoe. Dit gaat een heel zwaar leven worden voor jou. Wil je dat? Twee personen die dicht bij mij staan hebben een relatie gehad met een borderliner. Bij de eerste was het iedere dag afwachten wat ze thuis zou aantreffen na een werkdag. Als ze bij hem weg zou gaan, zou hij zelfmoord plegen. Na tien jaar (!!) besloot ze toch voor zichzelf te kiezen. Twee maanden later heeft hij zelfmoord gepleegd. Voelt ze zich schuldig? Nee. Want hij was ziek. Het was niet haar schuld. Maar je moet van goede huize komen, wilje zo sterk zijn om er zo mee om te kunnen gaan.
De tweede persoon zijn relatie bestond uit liegen, bedriegen en manipulatie. Godzijdank durfde hij de stap te zetten om er na een half jaar mee te kappen. Meid, alsjeblieft, stop ermee voordat het van kwaad tot erger gaat.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:11

Hier gaan we nooit uitkomen Luuntje en Tieneke.
Ten eerste worden de kenmerken die iemand die borderline heeft echt gezien alsof degene er wel wat aan kan doen. Dot is zoals ik het lees van jullie.
En daarmee strand voor mij dan ook gelijk deze discussie met jullie.

Ygritte wat jij omschrijft is niet je verantwoordelijkheid nemen maar je verschuilen achter.
En volgens mij had ik al aan gegeven dat je bij iemand met borderline juist moet begrenzen. Omdat voor de meeste mensen met borderline grenzen aangeven maat ook respecteren vaak juist lastiger is. Dat is een “kenmerk” van borderline. En zo’n begrenzing kan bv voor mij voelen als afwijzing maar vaak is het ook hoe zo’n grens wordt aangegeven.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:12

Ik heb niks tegen mensen met borderline, ze hebben an sich geen schuld.
Nergens, nergens staat dat borderliners verschrikkelijke mensen zijn.
Nergens, maar mensen struikelen wel over destructieve gevolgen.
En jij zegt overal op ingegaan te zijn, maar toen ik met voorbeelden kwam van situaties waarom men geen grenzen meer stelt geen reactie.
De enige reactie was keihard borderline wat mijn aandeel was, en dat bevestigd voor mij genoeg.
Je hebt nog niet de kloten gehad om te zeggen dat je je nav mijn verhaal voor kunt stellen dat dan grenzen stellen heel heel moeilijk is.
En erkennen dat dat een DSM stoornis geeft, waardoor mensen geen grenzen aangeven ga je ook niet op in.
En dan moet ik begrip hebben voor het destructieve deel van jou aandoening..?

Ik zal nog effe na gaan denken of ik niet nog meer mijn best had moeten doen, mijn eigen ik nog meer verloren had moeten laten gaan.
Nog meer van hem had moeten houden, sorry maar ik walg van je kijk hierop.
Ik hield ziel en zielsveel van hem, de wereld op zijn kop gezet.
En jij doet alleen maar of ik de boeman ben geweest en vraagt 1000% borderline eigen wat mijn aandeel was.
Mijn aandeel durfde ik niet meer te geven Elvira, daar was geen ruimte voor en dat aandeel eindigde in kleineren en chanteren.
En dat deed hij niét omdat hij mij pijn wilde doen, gewoon niet, daarom liet ik het keer op keer weer gebeuren.
Omdat ik van hem hield.
En jij blaast daaraan finaal voorbij en vraagt je enkel af hoe ik hem in pannetje 5 kreeg.
Nou daar was amper wat voor nodig hoor en vaak zelfs door iets wat gezegd werd door familie oid.
Ik had er verdomme niet eens invloed op en je wijst met vingertjes naar mij.
En dat is imo borderline en zeker nav jou hier in dit topic, nooit nooit een partner met borderline.
Je doel was vast anders, in het begin dacht ik nog ik snap je gevoel, maar steeds meer, post na post zag ik nul empathie naar slachtoffers van.
Echt 0.0 empathie, heel eng en ik vraag me af hoe je nadat iemand mede met zoveel liefde over iemand schrijft enkel uit je toetsenbord krijgt wat mijn aandeel was.
Dat is creepy, dan voel je kennelijk heel weinig.

Edit: als je mij had overtuigd met je posts, in positieve zin had ik dat overigens toegegeven.
Had ik bijval gegeven, dat is je dus niet gelukt.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 04-08-19 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:13

Avalanche ook hieruit blijkt dat jij het ziektebeeld niet begrijpt.
Sorry
Maar zoals jij het aangeeft dan zou borderline te genezen zijn. En dat is het nog steeds niet. Daardoor voel ik mij onbegrepen door jou

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:16

ElviraKelan schreef:
Sorry
Maar zoals jij het aangeeft dan zou borderline te genezen zijn. En dat is het nog steeds niet. Daardoor voel ik mij onbegrepen door jou

ElviraKelan schreef:
En volgens mij had ik al aan gegeven dat je bij iemand met borderline juist moet begrenzen. Omdat voor de meeste mensen met borderline grenzen aangeven maat ook respecteren vaak juist lastiger is.

En dat is dus exact wat ik aan het doen ben. Ik geef aan dat ik je gedrag niet accepteer. Niets meer en niets minder.

En als je zelf niet veroordeeld wilt worden (wat ik overigens niet doe, ik spreek je consequent aan op je gedrag en niet op je persoon) doe dat dan ook niet bij een ander.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:16

moonfish13 schreef:
En jij zegt overal op ingegaan te zijn, maar toen ik met voorbeelden kwam van situaties waarom men geen grenzen meer stelt geen reactie.
De enige reactie was keihard borderline wat mijn aandeel was, en dat bevestigd voor mij genoeg.
Je hebt nog niet de kloten gehad om te zeggen dat je je nav mijn verhaal voor kunt stellen dat dan grenzen stellen heel heel moeilijk is.
En erkennen dat dat een DSM stoornis geeft, waardoor mensen geen grenzen aangeven ga je ook niet op in.

Ik zal nog effe na gaan denken of ik niet nog meer mijn best had moeten doen, mijn eigen ik nog meer verloren had moeten laten gaan.
En jij doet alleen maar of ik de boeman ben geweest en vraagt 1000% borderline eigen wat mijn aandeel was.
Mijn aandeel durfde ik niet meer te geven Elvira, daar was geen ruimte voor en dat aandeel eindigde in kleineren en chanteren.
En dat deed hij niét omdat hij mij pijn wilde doen, gewoon niet, daarom liet ik het keer op keer weer gebeuren.
Omdat ik van hem hield.
En jij blaast daaraan finaal voorbij en vraagt je enkel af hoe ik hem in pannetje 5 kreeg.
Nou daar was amper wat voor nodig hoor en vaak zelfs door iets wat gezegd werd door familie oid.
En dat is imo borderline en zeker nav jou hier in dit topic, nooit nooit een partner met borderline.
Je doel was vast anders, in het begin dacht ik nog ik snap je gevoel, maar steeds meer, post na post zag ik nul empathie naar slachtoffers van.
Echt 0.0 empathie, heel eng en ik vraag me af hoe je nadat iemand mede met zoveel liefde over iemand schrijft enkel uit je toetsenbord krijgt wat mijn aandeel was.

Jouw aandeel had kunnen zijn hier eerder voor jezelf kunnen kiezen, je biezen pakken en vertrekken.
Dat jij dat niet voor jezelf wil erkennen vind ik daadwerkelijk jammer maar dan voor je eigen leerproces i.p.v. ver weg te blijven met mensen die borderline hebben.

Daarnaast vinden jullie echt serieus dat ik met dit soort heftige reactie geen heftige reactie terug mag geven terwijl deze reactie verre van respectvol is?

Blazy

Re: Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:18

Nee Evalanche je geeft exact aan dat je het ziektebeeld niet begrijpt.
Dat mijn mening en hierin gegeven feiten door mij er niet toe doen omdat ik begrenst moet worden en dus mijn mening en feiten niet mag weergeven.

Tieneke

ElviraKelan schreef:
Hier gaan we nooit uitkomen Luuntje en Tieneke.
Ten eerste worden de kenmerken die iemand die borderline heeft echt gezien alsof degene er wel wat aan kan doen. Dot is zoals ik het lees van jullie.
En daarmee strand voor mij dan ook gelijk deze discussie met jullie.

Dat is zoals jij het leest, niet zoals het er staat. Dat het voor jou daarmee strandt, is één ding. Maar verwacht niet dat we daarom zwijgen. Want het is namelijk niet jouw topic en je hebt geen alleenrecht om hier te beslissen en te bepalen wie wat wel of niet kan zeggen en wat waar is of niet waar, welke mening er wel of niet toe doet, wat ik eerder ook al schreef en waar je niet op reageerde.
Het voorbeeld van Luuntje was namelijk een schitterend voorbeeld om het verschil tussen schuld en verantwoordelijkheid te illustreren.

En je hebt ook niet te zeggen wie borderline wel of niet begrijpt, gewoon omdat het niet in jouw straatje past. Je hebt het recht niet om dat zo af te doen.

moonfish13

ElviraKelan schreef:
Sorry

En ik voel me onbegrepen doordat jij nav mijn heftige situatie die ik omschreef geen greintje empathie kon tonen.
Mij doe je er geen pijn mee, maar je raakt enkele bokkers hier weet ik intens pijnlijk mee.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:21

Ik denk wel, Elvira, dat door nu te stellen "jullie vinden x", dat je een situatie waar "iedereen tegen" je is aan het schetsen bent voor jezelf. Dat is hier niet het geval, er is hier geen "jullie" (ik ben niet met andere mensen hier in het topic aan het samenspannen, en het zelfs niet altijd eens), en we zeggen niet specifiek tegen jou "geen heftige, aanvallende reacties sturen". Dat geldt voor iedereen, niet specifiek voor jou.

En ja, persoonlijk vind ik dat je ook beleefd en rustig kunt blijven in reacties als andere mensen reacties plaatsen die jij heftig of aanvallend vindt. Dat probeer ik de hele discussie namelijk al te doen, zelfs als sommige reacties kort door de bocht of aanvallend lijken te zijn.

Als je dat doet, dan doe je namelijk niet mee aan een escalatie van de discussie. Want wat wil je bereiken met een nieuwe, heftige reactie? Denk je dat mensen dan de inhoud in de berichten sneller of beter lezen, of het sneller met je eens zijn? Waarschijnlijk roep je alleen meer vijandigheid op.
Laatst bijgewerkt door Ygritte op 04-08-19 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:23

ElviraKelan schreef:
Nee Evalanche je geeft exact aan dat je het ziektebeeld niet begrijpt.
Dat mijn mening en hierin gegeven feiten door mij er niet toe doen omdat ik begrenst moet worden en dus mijn mening en feiten niet mag weergeven.

Dat verzin je zelf. Dat is prima hoor, maar dan moet je ruzie met jezelf gaan maken, niet met mij :') vermaak je. Open alsjeblieft een eigen topic, ik wil meegenieten :')

Maar quote even waar ik zeg dat ik het niet begrijp?

Het is trouwens Avalanche.

ElviraKelan schreef:
Jouw aandeel had kunnen zijn hier eerder voor jezelf kunnen kiezen, je biezen pakken en vertrekken.

Wacht even, ze moest toch begrip hebben en haar partner medicijnen geven, en zijn gedrag begrenzen? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:24

Ygritte schreef:
Ik denk wel, Elvira, dat door nu te stellen "jullie vinden x", dat je een situatie waar "iedereen tegen" je is. Dat is hier niet het geval, er is hier geen "jullie" (ik ben niet met andere mensen hier in het topic aan het samenspannen, en het zelfs niet altijd eens), en we zeggen niet specifiek tegen jou "geen heftige, aanvallende reacties sturen". Dat geldt voor iedereen, niet specifiek voor jou.

En ja, persoonlijk vind ik dat je ook beleefd en rustig kunt blijven in reacties als andere mensen reacties plaatsen die jij heftig of aanvallend vindt. Dat probeer ik de hele discussie namelijk al te doen, zelfs als sommige reacties kort door de bocht of aanvallend lijken te zijn.

Als je dat doet, dan doe je namelijk niet mee aan een escalatie van de discussie. Want wat wil je bereiken met een nieuwe, heftige reactie? Denk je dat mensen dan de inhoud in de berichten sneller of beter lezen, of het sneller met je eens zijn? Waarschijnlijk roep je alleen meer vijandigheid op.

Waar haal jij precies vandaan dat ik dat niet doe? Of niet probeer?
Mogelijk handig om nogmaals niet in te vullen voor elkaar

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:24

ElviraKelan schreef:
moonfish13 schreef:

Omdat ik van hem hield.

Dat jij dat niet voor jezelf wil erkennen vind ik daadwerkelijk jammer maar dan voor je eigen leerproces i.p.v. ver weg te blijven met mensen die borderline hebben.

Daarnaast vinden jullie echt serieus dat ik met dit soort heftige reactie geen heftige reactie terug mag geven terwijl deze reactie verre van respectvol is?

Sorry?!
Je bewijst weer dat je er geen barst van snapt.
Ga eens lezen over emotionele chantage en mishandeling en hang niet zo stom het slachtoffer uit zeg!!!!
Die reclamespotjes over huiselijk geweld melden, waarom denk je dat deze in het leven zijn?
Omdat die mensen zo gevangen zitten in de situatie dat ze niet eens meer zien dat het zo fout is, dus nee ik had niet eerder mijn biezen gepakt.
Dat zag ik, volgens DSM richtlijn die erbij hoort gewoon niet meer.
Dus nee niks ik had eerder kunnen vertrekken.
Ga je inlezen over huiselijk geweld, emotionele mishandeling, en ga vooral eens de ik dacht dat ik dat never nooit toe zou laten ervaringen lezen.
Als dit of dit me zou overkomen dan.. Nee je bent gehersenspoeld door iemand die je hele zelfbeeld wegnam, je doet niks.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:25

Geef je goeie raad vooral niet weg, Elvira :)*

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:26

Ik denk zeker dat je dat wel probeert. :j

Maar je zegt ook:

ElviraKelan schreef:

Dat is niet ingevuld, daar staat vrij feitelijk dat je "tand om tand" niet respectvol en rustig wil reageren op reacties die jij heftig en niet respectvol vindt. Dat klinkt alsof je "hard wil reageren" op harde reacties, op een soort vergeldingsdrang gebaseerd.

En ik gaf antwoord op die vraag: ja, ik vind nog steeds dat je dan zelf respectvol en rustig moet blijven.

En ik gaf ook redenen: ik vind dat je verantwoordelijk bent om respectvol te blijven naar anderen, maar ik denk ook dat je anders het risico loopt de discussie te escaleren en niet serieus genomen te worden.
Laatst bijgewerkt door Ygritte op 04-08-19 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 22:28

moonfish13 schreef:
Omdat ik van hem hield.

Exact dit.... ik hoor ook vaak van mensen in de omgeving dat IK hem naar pannetje 5 breng terwijl ik er vaak zelf geen invloed op heb of geen bijdrage aan heb. En DIT is heel moeilijk. Want mensen wijzen mij vaak aan als slecht persoon of trigger.
Het is nu eenmaal zo dat ik de dupe ben als ik in de buurt ben en ja dan ben ik het vuil van de straat nog niet waardig en dit is wat mensen oppikken. Dus het kan ook niet anders dan dat IK de oorzaak ben voor zijn gedrag.
Dit is ook vaak door mensen die geen inzicht hebben in de stoornis.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:29

ElviraKelan schreef:
Mogelijk handig om nogmaals niet in te vullen voor elkaar

_/-\o_

:')

Ik geef het op :')

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:29

moonfish13 schreef:
moonfish13 schreef:

Omdat ik van hem hield.

Sorry?!
Je bewijst weer dat je er geen barst van snapt.
Ga eens lezen over emotionele chantage en mishandeling en hang niet zo stom het slachtoffer uit zeg!!!!
Die reclamespotjes over huiselijk geweld melden, waarom denk je dat deze in het leven zijn?
Omdat die mensen zo gevangen zitten in de situatie dat ze niet eens meer zien dat het zo fout is, dus nee ik had niet eerder mijn biezen gepakt.
Dat zag ik, volgens DSM richtlijn die erbij hoort gewoon niet meer.
Dus nee niks ik had eerder kunnen vertrekken.
Ga je inlezen over huiselijk geweld, emotionele mishandeling, en ga vooral eens de ik dacht dat ik dat never nooit toe zou laten ervaringen lezen.
Als dit of dit me zou overkomen dan.. Nee je bent gehersenspoeld door iemand die je hele zelfbeeld wegnam, je doet niks.[/quote]

Ik zie dat het jou heel erg raakt, zo erg dat je de behoefte voelt om Elvira te overtuigen. Dat lukt niet. Zorgt alleen voor frustratie. De rest van de wereld denkt er zo niet over hoor ( het gedeelte zonder borderline). Klote voor je dat je dit hebt meegemaakt, dit zorgt voor een dikke kras op je ziel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:32

BillyJ schreef:
Exact dit.... ik hoor ook vaak van mensen in de omgeving dat IK hem naar pannetje 5 breng terwijl ik er vaak zelf geen invloed op heb of geen bijdrage aan heb. En DIT is heel moeilijk. Want mensen wijzen mij vaak aan als slecht persoon of trigger.

Onzin hoor, er is soms niks voor nodig. Dat is jouw schuld niet, kom zeg!

Je bent NOOIT verantwoordelijk voor het gedrag van een ander. Wel voor dat van jezelf, en als jij weet (eventueel door reflectie in je omgeving, van mensen die zich niet geroepen voelen hem te beschermen) dat jouw gedrag redelijk is, en normaal, is dat gewoon prima.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:33

Sjong: ik ben gewoon degene die het kan om zijn mond open te trekken.
Ik zal mijn therapeut as maand nog eens 20 veren in zijn reet steken, want ik heb geen traan gelaten.
Advocaat voor wie het niet op kan brengen om te beschrijven wat borderliners aan kunnen richten.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:37

moonfish13 schreef:
Sjong: ik ben gewoon degene die het kan om zijn mond open te trekken.
Ik zal mijn therapeut as maand nog eens 20 veren in zijn reet steken, want ik heb geen traan gelaten.
Advocaat voor wie het niet op kan brengen om te beschrijven wat borderliners aan kunnen richten.

Ik denk dat iedereen met empathische vermogens perfect voelt hoe je in zo'n relatie verstrikt kan raken en er letterlijk in kan verzuipen.

Wat overigens niet wil zeggen daar elk persoon met borderline hetzelfde zou doen, maar dit is wel jouw ervaring van wat er kan gebeuren en wat er dus ook gebeurt. Zeggen dat het je eigen schuld is, is gewoon naar.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:37

Ik zal mijn psychiater morgen nog eens haarfijn dit topic uitleggen

Wedden dat ik 20 veren in mijn reet krijg door rustig te blijven ondanks jullie stigmatiserende reacties

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 22:38

Ik vind dat de discussies een beetje uit de hand lopen. Ik denk niet dat het iemand zijn intentie is geweest om mekaar af te breken. Iedereen mag en kan openlijk zijn ervaringen delen en die zijn helaas en nu eenmaal, vaak niet positief omdat borderline geen eenvoudige stoornis is waardoor veel onbegrip ontstaat.
Er is echter nooit beweerd dat mensen met deze specifieke stoornis slecht zijn. Maar het is wel een feit dat ze vaak een héél grote impact op mensen die dicht bij hun staan, zijnde het familie of partners...
Alsnog wil dat niet zeggen dat deze mensen geen liefde en steun verdienen en iedereen maar gelijk moet wegrennen, maar je moet inderdaad wel uit het juiste hout gesneden zijn om zo een iemand aan te kunnen zonder jezelf te verliezen.
Of je de keuze maakt om te blijven of te gaan ligt geheel bij jezelf.
Dat sommige partners niet meer wegdurven omdat hun eigenwaarde en zelfbeeld zondanig is gedaald of door de bedreigingen of manipulatie of ... is ook heel begrijpelijk. Dit gebeurd niet alleen bij mensen met of rond Borderline maar ook bij vele andere stoornissen en oa huiselijk geweld bvb.

Dit topic is niet bedoeld om commentaar te geven op iemand zijn denkwijze of mening.
Die is vrij om te vormen en is van jezelf. Je kan ze wel delen en er van leren :Y) +:)+