Mazida schreef:Laurora, wat je voorstelt gebeurt al volop. Ouders genoeg die een gehandicapt kind verwachten die eerst contact opnemen met een patiëntenbelangenvereniging of andere ouders naar ervaringen vragen. Dat is dus gelukkig allang mogelijk.
Dat is nog wel wat anders dan het zelf ervaren. Neem de patientenbelangenvereniging voor kinderen met Down. Die stellen een en ander wel heel rooskleurig voor. Zelfde als Down met Johnnie. Ik denk serieus niet dat je echt een reeel idee hebt hoe het is om er zelf mee te leven als je alleen ervaringen hoort van anderen. Tuurlijk, je hebt meer info dan iemand die er blanco instapt, maar het is nog steeds veel te ontoereikend om zo een vergaande beslissing weloverwogen te kunnen maken.
Mazida schreef:Ik heb een nicht met spina bifida, een open rug. Zij gaat echt gelukkig door het leven en vindt het vreselijk als mensen haar leven niets waard vinden.
Dat kan. En voor een ander met dezelfde afwijking is het leven een grote lijdensweg. En de kans dat het een lijdensweg wordt is veel groter dan met een kind zonder die afwijking.
Mazida schreef:Ik vind niet dat ouders een kind met spina bifida per se moeten laten geboren worden, maar het moe wel acceptabel blijven dat dit wél gebeurt.
Ik heb om die reden bewust ook de OP geschreven zoals ik gedaan heb. Ik wil een open debat, geen veroordeling.
Mazida schreef:Ook omdat ik genoeg gezonde mensen die liever dood willen, in de psychiatrie lopen etc.
Maar dat is geen vergelijk. De kans dat iemand met een zware handicap diep ongelukkig is, is veel groter dan wanneer iemand die niet heeft. Ik vind dit vergelijk zoiets als een veel te zware ruiter op een paard zetten, met de argumentatie: maar lichte ruiters kunnen het dier ook kapot rijden. En dus kies je iemand waarbij de kans dat dat gebeurt nog veel groter is? Wat een onlogische gedachtengang.
Mazida schreef:Dus wanneer is iemand ongelukkig? Alle baby's maar vroegtijdig laten weghalen?
Nu draaf je veel te ver door, en wordt het belachelijk.
Mazida schreef:En met argumenten als overbevolking. Dan pleit ik eerder voor een migratiestop richting Nederland. Er komen nu zoveel mensen binnen terwijl er amper ruimte is.
Off topic. Niet ter zake doende.
Mazida schreef:Maar elnienjo: dat is toch geen reden om een kindje niet geboren te laten worden? Dat kun je toch niet serieus menen? Een oom van mij heeft ook geen onderbeen na een ongeluk, moet die dan ook maar afgespoten worden omdat een ander vindt dat hij lijdt?
Opnieuw off topic. We hebben het hier over kinderen die nog geboren moeten worden, niet over mensen die invalide zijn geworden na een ongeluk. Is een totaal andere discussie. Nogmaals, je bent welkom om een spin-off te maken, maar dit past hier niet.