Orgaandonatie: ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:58

Hoe het in die van-uur-tot-uur link beschreven wordt klinkt het allemaal heel netjes en respectvol +:)+

In theorie hoort het natuurlijk ook zo te gaan. In de praktijk echter maken mensen fouten / worden dingen wel eens anders aangepakt dan ideaal zou zijn. Om die minder prettige ervaringen af te doen als "spookverhalen" vind ik erg respectloos. Dat het niet zo hoort te gaan maakt nog niet dat het niet gebeurt.

Zie het aangrijpende ooggetuigenverslag van deze imo zeer fatsoenlijke dame met zeer nabije ervaringen van verschillende kanten, betreffende de hele donatieprocedure. Als je dit zo hoort is het toch wel heel goed te begrijpen waarom deze dame na deze ervaring voor zichzelf toch gekozen heeft voor een NEE registratie, en waarom ze zegt dat ze achteraf gezien liever geen toestemming had gegeven voor het "laten oogsten" van de organen van haar man. Dat ze toch wel erg geschrokken is wat de JA nu eigenlijk in bleek te houden...zelfs terwijl zij er toch al jaren heel dicht bovenop zat en dit eigenlijk misschien had moeten weten.

Haar ervaring (en die van anderen die niet meer zo volmondig JA zeggen) is wat mij betreft net zo veel waard als dat mooie verhaal in de Volkskrant :)

Ik vind niet dat je het mensen kwalijk kan nemen als ze hun overlijdens- / afscheidsproces niet willen laten verstoren. Dat is gewoon een heel groot basisrecht dat je hebt, sterven zonder polonaise aan je lijf en daar moet je niet voor hoeven te vechten of verdedigen.

Super mooi als je wilt doneren +:)+
Maar als je het niet wilt dan hoort niemand je dat kwalijk te nemen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:59

sneeuwpop schreef:
Magrathea schreef:
Hoe iemand hier verwacht dat je zonder hersenfunctie én zonder hartslag nog pijn kunt voelen is mij een raadsel :o?

Hoezo geen hartslag? In coma heb je een hartslag.
En geen hersenfunctie is gebaseerd op onderzoek - iets wat kan veranderen na nog meer onderzoek...
Er zijn artsen die van mening zijn veranderd, die eerst vóórstander waren, maar daarna tegenstanders.
Ik ben van mening dat er een hoop informatie bewust niet wordt gegeven.

Er zijn wel meer dingen op aarde die (nog) niet logisch zijn... neem zoiets als paragnosten of mensen die op de operatie tafel precies kunnen vertellen wat ze daar gezien en gehoord hebben - dingen die ze nooit hadden kunnen weten en geen verklaring voor gevonden kan worden..
Ze nu (eerst niet) weten dat sommige mensen wel pijn ervaren bij een operatie terwijl ze "in slaap" worden gehouden. Dat werd weggewuifd als "kan niet".

Coma en hersendood zijn twee verschillende dingen. Verschil kan soms klein zijn. Maar bij hersendood heb je bv geen elektrische activiteit meer in de hersenen en bij coma wel.
Als er iemand in een coma ligt wordt er niet getransplanteerd.
In de media wordt er niet heel erg voorzichtig omgesprongen met deze termen. Zo is er bv gepubliceerd dat Friso hersendood zou zijn, echter hadden de media dit zelf verzonnen want hij lag in een coma. Er werd dus niet getransplanteerd (mocht hij donor zijn) Dat was niet omdat hij van het koninklijk huis was (zoals ook ergens in dit topic beschreven), maar omdat hij niet in aanmerking kwam.

Ik ben het zeker eens met dat het een vrije keuze is Pmarena. Ik weet zelf ook nog niet of ik wel of niet zal doneren.
Maar ik vind wel dat die keuze op de juiste info gebaseerd moet zijn, en niet op valse info of indianenverhalen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 10:02

pmarena schreef:
Haar ervaring (en die van anderen die niet meer zo volmondig JA zeggen) is wat mij betreft net zo veel waard als dat mooie verhaal in de Volkskrant :)

Volkskrant belicht zaken vaak zodanig eenzijdig dat ik die krant zeker niet meer serieus neem. Dit heb ik al zo vaak ondervonden als ik over een bepaald item meerdere opinies wilde lezen en dus de artikelen erover in meerdere kranten las. Ze schrijven m.i. wat de overheid wil dat het grote publiek gelooft.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 10:04

pmarena schreef:
Hoe het in die van-uur-tot-uur link beschreven wordt klinkt het allemaal heel netjes en respectvol +:)+

In theorie hoort het natuurlijk ook zo te gaan. In de praktijk echter maken mensen fouten / worden dingen wel eens anders aangepakt dan ideaal zou zijn. Om die minder prettige ervaringen af te doen als "spookverhalen" vind ik erg respectloos. Dat het niet zo hoort te gaan maakt nog niet dat het niet gebeurt.

Zie het aangrijpende ooggetuigenverslag van deze imo zeer fatsoenlijke dame met zeer nabije ervaringen van verschillende kanten, betreffende de hele donatieprocedure. Als je dit zo hoort is het toch wel heel goed te begrijpen waarom deze dame na deze ervaring voor zichzelf toch gekozen heeft voor een NEE registratie, en waarom ze zegt dat ze achteraf gezien liever geen toestemming had gegeven voor het "laten oogsten" van de organen van haar man. Dat ze toch wel erg geschrokken is wat de JA nu eigenlijk in bleek te houden...zelfs terwijl zij er toch al jaren heel dicht bovenop zat en dit eigenlijk misschien had moeten weten.

[ Video ]

Ik vind niet dat je het mensen kwalijk kan nemen als ze hun overlijdens- / afscheidsproces niet willen laten verstoren. Dat is gewoon een heel groot basisrecht dat je hebt, sterven zonder polonaise aan je lijf en daar moet je niet voor hoeven te vechten of verdedigen.

Deze docu benoemde ik eerder, haar man was arts toch?

Ik moet heel eerlijk bekennen dat er ook hier inmiddels een, kleine, twijfel ontstaat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:09

Basisrecht zonder polonaise aan je lijf... Doneren is een KEUZE.
Nabestaanden hebben ook de keuze om er tegen in tegaan, maar ik heb daar wel gewoon een mening over.
Meningen zijn verder gewoon persoonlijk, maar feitelijk is alles gebaseerd op keuzes en de gun factor is ook belangrijk voor de ontvanger.

Betreffende fouten die gemaakt worden, die gebeuren bij elke procedure maar je zegt ook niet van doe maar niks aan mij gebroken been, want je zou wel eens een fout kunnen maken.
Er worden meer medische fouten gemaakt rondom alle andere procedures dan ze wereldwijd voorkomen bij orgaandonatie en dan nóg kan alles accuut gestopt.

De video doet mij niets. Ik weet niet wat mensen daar mee willen zeggen of van verwachten?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:27

Jolliegirl schreef:
Jennyj01 schreef:
Ik heb jaren vol overtuiging met een donorcodicil gelopen. Want net als anderen was ik er van overtuigt dat dat het beste was om te doen. Inmiddels is mijn vader overleden en toen zijn bij mij de ogen wel open gegaan. onmiddellijk in nee veranderd. Toen mijn vader nog in coma lag was alles nog prima. Veel aandacht voor de patiënt en de familie. Vanaf het moment dat de toestemming verleend was, was er duidelijk een andere agenda. Waarbij men niet helemaal transparant was over de gang van zaken.

Ik ben dus uit principe meteen veranderd naar 'Nee' zojuist!

Wat afschuwelijk..
Alles draait hier om geld... vreselijk, over de rug van verdrietige mensen!

Verschrikkelijk!!

Het ene misverstand na het andere en "dus" besluiten mensen om niet te doneren.

Na het overlijden van een donor geldt idd op gegeven moment een andere agenda.
Namelijk om de wens van de overledene om andere patiënten te helpen zo goed mogelijk uit te voeren.

Geld heeft er nul, niets, nada mee van doen!!

(Accoord, er worden in bepaalde landen levende en dode mensen ten behoeve van de "zwarte markt" beroofd van hun organen.)

Artsen in Nederland werken via Eurotransplant. Een brave organisatie waar mensen een gewoon salaris verdienen omdat ze logistieke diente etc etc etc verrichten.

Sanet

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:31

Geld?!
Wat dacht je van zo goed mogelijk het leven van de patiënt(en) proberen te redden die het orgaan/de organen gaan ontvangen.
Ja, dan draait het minder om de donor. Dat lijkt mij logisch?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:32

pmarena schreef:

Wat een aangrijpend getuigenverslag. Jouw bovenstaande zinnen vind ik erg mooi verwoord en ik ben het daar volkomen mee eens.
Ik ben an sich totaal niet tegen het doneren van mijn organen of die van mijn partner of zelfs kinderen mocht er onverhoopt iets vreselijks gebeuren.

Het is voor mij de weg naar de donatie toe waardoor ik twijfel. Ik vind ook dat er zeer eenzijdige informatie gegeven wordt. Nergens lees je duidelijk wat voor onderzoeken er gedaan worden om te constateren of iemand hersendood is en in aanmerking komt voor orgaandonatie.
Wat ik persoonlijk vreselijk zou vinden is om afscheid te moeten nemen van een warm kunstmatig beademt lichaam. Er niet bij zijn als iemand zijn laatste adem uitblaast.
Mocht het zo zijn dat het mogelijk is om een uur na overlijden nog organen te doneren, dan zou ik volmondig ''ja'' zeggen. Nu twijfel ik. Mocht er met mij of mijn man iets gebeuren, dan gun ik het mijn kinderen om in alle rust op hun manier afscheid te kunnen nemen. Ik zou het verschrikkelijk vinden als een orgaandonatie dat proces in de weg komt te staan.

Verder lees je enorm veel verschillende dingen waarvan het moeilijk is om te achterhalen welke informatie echt klopt en welke niet.
Dingen als dat de bloeddruk en hartslag oploopt tijdens het uitnemen van de organen vind ik een eng iets. Het klinkt mij in de oren als het ervaren van stress. Gaat iemand tijdens orgaandonatie onder narcose en krijgt hij pijnbestrijding? Ik heb hier zoveel wisselende dingen over gelezen, maar wat is waar. Ik vind het jammer dat hier in de voorlichting geen eerlijke duidelijke informatie over gegeven wordt.

En wat als bijv. mijn man aangeeft donor te willen zijn, maar op dat moment wij erbij willen zijn als hij zijn adem uitblaast? Wordt hij dan onder ons vandaag weggereden of hoe wordt er dan beslist?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:36

Ik heb al een donor codicil vanaf 1989 en die is gewoon geldig,hoef er niks aan te veranderen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:37

Ja hoor, organen en weefsels kun je echt nog doneren zonder dat je kunstmatig wordt beademd.

Wel neemt de kwaliteit af en zijn bepaalde transplantaties niet meer mogelijk.

Voor mijzelf neem ik dat 'op de koop toe'.
Voor mij telt vooral het idee van de Boeddhisten dat het moment van overlijden in wezen voor de betrokkene een erg mooi moment kan zijn, ik wil dan liever niet te veel toeters en bellen.
Na een uur ofzo neemt, andermaal in boeddhistische termen het boddisattvaprincipe het over: hoe goed het is om 'alle voelende wezens te helpen' - doneren dus.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 10-07-19 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:41

Voor de organen is het beter om nog te worden voorzien van bloed/zuurstof. En daarvoor moet iemand toch wel beademd worden...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:44

Delphi schreef:
pmarena schreef:

En wat als bijv. mijn man aangeeft donor te willen zijn, maar op dat moment wij erbij willen zijn als hij zijn adem uitblaast? Wordt hij dan onder ons vandaag weggereden of hoe wordt er dan beslist?

Als partner/ouder/kind heb je het veto en mag je ervoor kiezen je dierbare in alle rust te laten sterven en dan ofwel niets meer te doneren ofwel wat er nog bruikbaar is (wellicht de huid?)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:44

Ik sta als sinds mijn 18e als donor geregistreerd. Ik heb mij wel uitgesloten voor medisch onderzoek.
Heb er geen goed gevoel bij dat er een stel studenten op mij gaan oefenen.

Maar mijn organen gebruiken om een medemens te helpen. Prima! Ik heb er niks meer aan.
Laatst bijgewerkt door Nessa op 10-07-19 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:45

Ja - het is beter maar niet per se noodzakelijk.

Verder is er ook nog weefseldonatie. Brandwondenpatienten zijn erg blij met de huid van de rug of de achterkant van het dijbeen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:45

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:47

Nessa schreef:
Ik sta als sinds mijn 18e als donor geregistreerd. Ik heb mij wel uitgesloten voor medisch onderzoek.
Heb er geen goed gevoel bij dat er een stel studenten op mij gaan oefenen.

Sorry - dat is twee zaken door elkaar halen.

Wie dat wil kan haar lichaam 'ter beschikking stellen van de medische wetenschap' en dan is dit een van de vele toepassingen.

Met het donorcodicil heeft het niets te maken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:55

Delphi schreef:
Het is voor mij de weg naar de donatie toe waardoor ik twijfel. Ik vind ook dat er zeer eenzijdige informatie gegeven wordt. Nergens lees je duidelijk wat voor onderzoeken er gedaan worden om te constateren of iemand hersendood is en in aanmerking komt voor orgaandonatie.

Jawel hoor, hier staat alles heel duidelijk :)
https://www.transplantatiestichting.nl/ ... aandonatie

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:58

Het medisch onderzoek dat in de donorregistratie genoemd staat is transplantatiegericht onderzoek, er wordt dan extra weefsel uitgenomen tijdens de uitnameprocedure dat niet direct voor transplantatie bedoeld is, maar wel voor onderzoek om de kwaliteit in de toekomst te verbeteren.
Heeft niets te maken met het snijzaalpracticum van de studenten en je lichaam komt na de procedure dus gewoon terug bij je nabestaanden.

Orgaandonatie een uur na overlijden is echt niet mogelijk, weefseldonatie uiteraard wel.
De CDC-procedure die ik eerder al aanhaalde betekent overlijden in bijzijn van je familieleden. Deze patienten zijn niet hersendood, maar hebben om andere redenen geen kans op overleven. Soms wordt ook bij hersendood deze procedure gekozen in overleg met familieleden. Nadeel is dat het hart niet gedoneerd kan worden en dat er meer kans is dat overige organen ook teveel beschadigd raken tijdens het stervensproces). Na het overlijden van de patient is er enkele minuten no-touch periode waarin de familie nog afscheid kan nemen, dan gaat het lichaam van de donor naar de OK voor de uitnameprocedure. Als zorgprofessional vind ik deze procedure belastender dan de procedure bij hersendood, maar families vinden het vaak heel fijn om bij het moment van staken van de behandeling en het zichtbare overlijden te zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:01

De video bekeken, heftig en begrijpelijk. Zij heeft achter de schermen kunnen kijken en dat viel niet mee. Wanneer anderen besluiten tot donatie van organen van hun geliefde krijg je dat niet mee. Ook voor de artsen die deze operaties en testen uitvoeren zal het niet gemakkelijk zijn . Ik blijf donor maar wel heftig om de procedure te horen van een insider.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:10

gomir schreef:
De CDC-procedure die ik eerder al aanhaalde betekent overlijden in bijzijn van je familieleden. Deze patienten zijn niet hersendood, maar hebben om andere redenen geen kans op overleven. Soms wordt ook bij hersendood deze procedure gekozen in overleg met familieleden. Nadeel is dat het hart niet gedoneerd kan worden en dat er meer kans is dat overige organen ook teveel beschadigd raken tijdens het stervensproces). Na het overlijden van de patient is er enkele minuten no-touch periode waarin de familie nog afscheid kan nemen, dan gaat het lichaam van de donor naar de OK voor de uitnameprocedure. Als zorgprofessional vind ik deze procedure belastender dan de procedure bij hersendood, maar families vinden het vaak heel fijn om bij het moment van staken van de behandeling en het zichtbare overlijden te zijn.

Dit ja :j

Ook wordt er volgens mij een paar stukjes weefsel uitgenomen (echt een paar ministukjes dus) voor controle bij de ontvanger op eventuele onderliggende ziektebeelden.

Uit onderzoek blijkt overigens dat van de nabestaanden die moesten beslissen van de "nee-zeggers" ca 30% hier spijt van heeft achteraf, andersom heeft bij de "ja-zeggers" slechts 10% spijt.
Ik kan het me wel voorstellen, zeker bij iemand die zo onverwacht overlijdt, dat het enorm zinloos voelt en dat het dan 'fijn' is dat een ander er in elk geval mee geholpen is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:16

pmarena schreef:

[ Video ]

Juist omdat ze er beroepsmatig al zoveel ervaring mee had en nu zelf persoonlijk werd geconfronteerd zou dit filmpje juist als tegenhanger van al de pro-donorschapspromotie op landelijke tv moeten worden uitgezonden.
Ik vind de manier waarop de overheid zoals bij zoveel onderwerpen alleen in hun straatje belicht, verwerpelijk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:20

bigone schreef:
De video bekeken, heftig en begrijpelijk. Zij heeft achter de schermen kunnen kijken en dat viel niet mee. Wanneer anderen besluiten tot donatie van organen van hun geliefde krijg je dat niet mee. Ook voor de artsen die deze operaties en testen uitvoeren zal het niet gemakkelijk zijn . Ik blijf donor maar wel heftig om de procedure te horen van een insider.

Dat betwijfel ik. Je kiest voor een beroep als chirurg omdat dat toch een bepaalde kick geeft en dit zal toch een boeiendere operatie voor de meesten zijn als een blindedarm. De één z'n dood is de ander z'n brood in dit geval letterlijk.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:28

elnienjo schreef:
bigone schreef:

Dat betwijfel ik. Je kiest voor een beroep als chirurg omdat dat toch een bepaalde kick geeft en dit zal toch een boeiendere operatie voor de meesten zijn als een blindedarm. De één z'n dood is de ander z'n brood in dit geval letterlijk.

Dat je opereren interessant vind en daarmee je geld verdiend betekend niet dat je geen empathisch vermogen hebt en je niet kan inleven in een situatie :n

Chirurgen zijn gewoon mensen met emoties, geen robots die even op de automatische piloot alles doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:31

Er een gespecialiseerd transplantatie team. En natuurlijk vinden ze het geweldig als een orgaan "pakt" in een nieuw lichaam en een leven is gered, want dat is de intentie van een arts en leggen ze een eed voor af.

Wat voegt het toe om het filmpje wijd te verspreiden? Ze koos ervoor om te zien wat ze zag.
Donorschap is niet voor nabestaanden. Het is voor de donor en de ontvanger. Wat nabestaande ergens van vinden is feitelijk irrelevant. Ze kunnen al of niet de wens van de donor respecteren.
Ze had de keuze om nee te zeggen.

Nederland is een van de weinige landen waarbij mensen niet automatisch donor zijn/waren (ik weet niet hoe ver jullie niet zijn) en er is de grootste angst en onwetendheid en agressie rondom het gebeuren. Het lijkt mij logish dat de overheid er alles aan doet om het bespreekbaarder te maken en positief te belichten.
Wat moeten ze anders? Een campagne :"Doe niet aan orgaandonatie want er zijn mensen die er niet tegen kunnen hoe er wordt omgegaan met de donor!" ????

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:34

Lusitana schreef:
Er een gespecialiseerd transplantatie team. En natuurlijk vinden ze het geweldig als een orgaan "pakt" in een nieuw lichaam en een leven is gered, want dat is de intentie van een arts en leggen ze een eed voor af.

Wat voegt het toe om het filmpje wijd te verspreiden? Ze koos ervoor om te zien wat ze zag.
Donorschap is niet voor nabestaanden. Het is voor de donor en de ontvanger. Wat nabestaande ergens van vinden is feitelijk irrelevant. Ze kunnen al of niet de wens van de donor respecteren.
Ze had de keuze om nee te zeggen.

Nederland is een van de weinige landen waarbij mensen niet automatisch donor zijn/waren (ik weet niet hoe ver jullie niet zijn) en er is de grootste angst en onwetendheid en agressie rondom het gebeuren. Het lijkt mij logish dat de overheid er alles aan doet om het bespreekbaarder te maken en positief te belichten.
Wat moeten ze anders? Een campagne :"Doe niet aan orgaandonatie want er zijn mensen die er niet tegen kunnen hoe er wordt omgegaan met de donor!" ????

Ik ben blij dat zij koos te zien wat ze zag. Wil jij dat mensen al die handelingen met jouw vader/moeder uitvoeren? Ik in elk geval zeker niet! Ook al hoef je het normaal niet te zien, de wetenschap dat die dingen gebeuren vind ik niet passen bij het ingrijpendste moment in je leven: het afscheid van je dierbare.