Shampoobars van shampoobars.nl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:26

Metolijf bevat geen SLS, wel SCS. Maar ik snap wat je bedoelde !
Ha Corine 1981, nu gewassen met alleen zeep en geen azijnspoeling erna. Ik snap eigenlijk niet dat je haren zo stonken daarna, ik ruik het nooit als mijn haren droog zijn ( misschien heb je een te sterke verdunning gebruikt ??).

J0anieke

Re: Shampoobars van shampoobars.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:29

Is er een wetenschappelijk artikel waarin staat dat SLS slecht is?

Ik heb het idee dat er behoorlijk heftig wordt gedaan over SLS en dat deze stof redelijk onschuldig is. Het ontvet gewoon goed, waardoor sommige(!) mensen er last van kunnen krijgen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:34

De meningen zijn hierover wel verschillend. Maar het schijnt toch echt een behoorlijk agressieve stof te zijn voor je huid. Daarom ontvet hij ook zo goed, te goed.
En waarom dan kiezen voor SLS als er ook alternatieven zijn ?!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:40

Maris schreef:
Metolijf bevat geen SLS, wel SCS. Maar ik snap wat je bedoelde !
Ha Corine 1981, nu gewassen met alleen zeep en geen azijnspoeling erna. Ik snap eigenlijk niet dat je haren zo stonken daarna, ik ruik het nooit als mijn haren droog zijn ( misschien heb je een te sterke verdunning gebruikt ??).

Eenmaal droog ruik je het inderdaad niet meer en ik heb het flink verdund, maar azijn vind ik nu niet echt lekker ruiken, ook al gebruik ik het ook om schoon te maken om de keuken...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:41

En spoelde je de azijn er wel weer uit na een paar minuten dan ?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:48

Meningen? ... :+
Je ondervind een geïrriteerde huid, of je ondervind geen geïrriteerde huid.
Ik, en met mij vele anderen, die zonder problemen de shampoobars van lush kunnen gebruiken, die ongeveer 60-90% uit SLS bestaan.

Ik bedoel meer te zeggen dat er bijna gedaan wordt alsof SLS een ziekteverwekkende stof oid is. Na mijn weten is dat niet zo.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:51

Zit hier dan ook loog in? https://www.helemaalshea.nl/product/152 ... rozemarijn
Ingrediënten: verzeepte kokosolie*, verzeepte zonnebloemolie geïnfuseerd met brandnetel, verzeepte cacao boter*, verzeepte hennepzaad olie, verzeepte castorolie, glycerine, thee van brandnetel, rozemarijn en litsea cubeba etherische olie, bentoniet klei, mica (natuurlijke kleurstof).

INCI: sodium cocoate*, sodium sunflowerate, sodium sodium hempseedate, sodium cocoa butterate *, sodium castorate, glycerine, nettle tea (aqua), rosmarinum officinalis, litsea cubeba (may chang), bentonite clay, mica (natural color CI77019, CI77891, CI77288), urtica dioica extract*, limonene**, citral**, citronellol**, geraniol**.

*Biologisch/ duurzaam geteeld, **van nature aanwezig in etherische olie.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:53

J0anieke schreef:
Ik, en met mij vele anderen, die zonder problemen de shampoobars van lush kunnen gebruiken, die ongeveer 60-90% uit SLS bestaan.

Ik bedoel meer te zeggen dat er bijna gedaan wordt alsof SLS een ziekteverwekkende stof oid is. Na mijn weten is dat niet zo.

Ja meningen. De een vind het geen fijne stof, de ander kan het niets schelen/heeft er geen last van. En het is iedereen vrij hoe ze daarover denken.
Ik heb er geen last van , maar wil het niet op mijn huid gebruiken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:54

MadelonSunny schreef:
Zit hier dan ook loog in? https://www.helemaalshea.nl/product/152 ... rozemarijn
Ingrediënten: verzeepte kokosolie*, verzeepte zonnebloemolie geïnfuseerd met brandnetel, verzeepte cacao boter*, verzeepte hennepzaad olie, verzeepte castorolie, glycerine, thee van brandnetel, rozemarijn en litsea cubeba etherische olie, bentoniet klei, mica (natuurlijke kleurstof).

INCI: sodium cocoate*, sodium sunflowerate, sodium sodium hempseedate, sodium cocoa butterate *, sodium castorate, glycerine, nettle tea (aqua), rosmarinum officinalis, litsea cubeba (may chang), bentonite clay, mica (natural color CI77019, CI77891, CI77288), urtica dioica extract*, limonene**, citral**, citronellol**, geraniol**.

*Biologisch/ duurzaam geteeld, **van nature aanwezig in etherische olie.

Ja, om te verzepen is in het verzepingsproces loog nodig. Tenminste, zo heb ik het begrepen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 12:01

Leuk topic en ben van plan wat proefstukken bij die charity te bestellen> maar even een vraag: hoe lang doe je gemiddeld met zo'n zeepje van 80 gram?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 12:03

Interessante discussie. Natuurlijk wassen bestaat ook niet. Wassen is per defintie niet natuurlijk. Een beetje vet haar is natuurlijk, als je nooit met zeep wast krijg je een natuurlijke balans. Maar dat willen we niet, hygiene geobsedeerd dat we hier zijn in het westen! Kijk maar in ‘minder ontwikkelde’ landen waar ze simpelweg geen geld en tijd hebben. Daar redden ze zich ook prima, zij het met wat vetter haar.

Dus je moet concessies doen als je wel onnatuurlijk schoon haar wilt hebben maar dat op een natuurlijke manier wilt bereiken.

Ergens lijkt dit wat op de ‘zoet’ discussie waarbij mensen geen suikers willen en ook geen kunstmatige zoetstoffen maar wel een zoete smaak :x

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 12:09

Dit vond ik net als mogelijke vervanger van SLS : (suiker) tensiden

Suikertensides in de plaats van sulfaten

Het alternatief voor deze sulfaten kwam er met de ontwikkeling van suikertensides. Dat zijn afgeleiden van bijvoorbeeld olie (bijvoorbeeld kokosolie) en suikers met dezelfde eigenschappen als de hierboven vermelde chemische sulfaten, maar dan zonder de nadelen. Deze stoffen, soms in combinatie met wasactieve aminozuren, schuimen, reinigen en zijn makkelijk te maken met biologische ingrediënten. Hoe doet men dat? Men verbindt kokosolie met bijvoorbeeld maïsglucose en zo ontstaat en suikertenside, die de eigenschap heeft vet op te lossen - een eigenschap die gewoon water niet heeft. De tenside verbindt de vetten in de haren en het water, zodat het vet met het water wordt weggespoeld. Bovendien verlagen deze tensiden de oppervlaktespanning van de shampoo, waardoor hij makkelijker gaat schuimen.

De tensiden bestaan uit grotere moleculen dan Sodium Laureth en Lauryl Sulfaat, dringen dus niet binnen in de hoofdhuid en veroorzaken dus geen irritatie.

Wanneer je de ingrediëntenlijst van een ecologische of biologische shampoo bekijkt zal je de tensiden terug vinden onder benamingen zoals ‘glycinetenside’ (een zeer milde variant), ‘lamepon’, ‘cocoglucoside’, ‘verzeepte cocosolie en maïsstroop’, ‘coconut & palmolie’…

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 12:20

Maris schreef:
Dit vond ik net als mogelijke vervanger van SLS : (suiker) tensiden

Suikertensides in de plaats van sulfaten

Het alternatief voor deze sulfaten kwam er met de ontwikkeling van suikertensides. Dat zijn afgeleiden van bijvoorbeeld olie (bijvoorbeeld kokosolie) en suikers met dezelfde eigenschappen als de hierboven vermelde chemische sulfaten, maar dan zonder de nadelen. Deze stoffen, soms in combinatie met wasactieve aminozuren, schuimen, reinigen en zijn makkelijk te maken met biologische ingrediënten. Hoe doet men dat? Men verbindt kokosolie met bijvoorbeeld maïsglucose en zo ontstaat en suikertenside, die de eigenschap heeft vet op te lossen - een eigenschap die gewoon water niet heeft. De tenside verbindt de vetten in de haren en het water, zodat het vet met het water wordt weggespoeld. Bovendien verlagen deze tensiden de oppervlaktespanning van de shampoo, waardoor hij makkelijker gaat schuimen.

De tensiden bestaan uit grotere moleculen dan Sodium Laureth en Lauryl Sulfaat, dringen dus niet binnen in de hoofdhuid en veroorzaken dus geen irritatie.

Wanneer je de ingrediëntenlijst van een ecologische of biologische shampoo bekijkt zal je de tensiden terug vinden onder benamingen zoals ‘glycinetenside’ (een zeer milde variant), ‘lamepon’, ‘cocoglucoside’, ‘verzeepte cocosolie en maïsstroop’, ‘coconut & palmolie’…

Maar, het is toch juist het sterk reinigende van sls dat mensen bezwaarlijk vinden. Als je dan van een andere stof iets fabriceerd (onnatuurlijk!) dat net zo sterk reinigend is dan houd je datzelfde bezwaar toch?

Overigens ben ik best voorstander hoor van sls, ik probeer vooral erachter te komen waarom mensen er bezwaar tegen hebben.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 12:24

Zilfstar schreef:
Leuk topic en ben van plan wat proefstukken bij die charity te bestellen> maar even een vraag: hoe lang doe je gemiddeld met zo'n zeepje van 80 gram?

Ik heb een chagrin valley van 160g. Daar doe ik intussen al 1.5 jaar mee :') (1-2/week wassen, alleen bovenop m'n hoofd). Ander merk dus, ik weet niet of het te vergelijken is.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 12:55

Sulfaten kunnen uitdrogen en daarom willen mensen het niet op hun hoofdhuid. Ik krijg er, op mijn 37e pas, nu dus ook last van.

Mijn haar is inmiddels bijna droog. Op mijn hoofdhuid is het rustig en het beetje roos wat ik had wordt rap minder, maar ik vind het er dus heel vet uitzien :(
Afbeelding

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 12:58

Maris schreef:
En spoelde je de azijn er wel weer uit na een paar minuten dan ?

Zeker maar appelazijn ruikt nu eenmaal érg sterk :x en eer mijn haar (natuurlijk) droog is ben ik 4 uur meuren verder :+

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 13:16

Ik gebruik nu ongeveer een maand de bar van lush, was nu 1 x per week, tenzij ik sport of ga rijden ofzo. Gebruik ook geen conditioner. Ik ben er heel blij mee

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 13:24

Appelazijnlucht blijft bij mij ook vrij lang hangen inderdaad..vind ik ook niet zo super.

Oja ik heb niks tegen SLS, kwam er alleen achter dat mijn haar steeds dunner werd door het gebruik er van. Vandaar dat ik het liever niet heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 15:54

Maris schreef:
J0anieke schreef:

Ja meningen. De een vind het geen fijne stof, de ander kan het niets schelen/heeft er geen last van. En het is iedereen vrij hoe ze daarover denken.
Ik heb er geen last van , maar wil het niet op mijn huid gebruiken.

Wat is SLS precies?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:19

@Resistance

SLS is natrium lauryl sulfaat (in het Engels: sodium lauryl sulfate, daar komt de afkorting SLS vandaan). Dit wordt gebruikt in zepen en shampoos om te reinigen, door de ontvettende werking van deze stof.
Je vindt het dus onder andere terug in oa shampoos en handzeep (bijvoorbeeld dus in de shampoobars van Lush, maar zelfs de milde handzeep variant van unicura en de anti-roos shampoo van head&shoulder bevatten SLS).
Een vervelende bijwerking van SLS is dat het, door de ontvettende werking, de huid kan uitdrogen. Bij sommige mensen kan dit de oorzaak zijn van een geïrriteerde hoofdhuid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:21

Aaah ja begrijpelijk. Voor mij gelukkig niet echt een probleem, aangezien ik al een ontzettend vette huid heb. :')

Godiva bar van Lush heb ik inmiddels een weekje, en werkt echt fantastisch. Heel blij mee. :j

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:24

Ik heb vanmorgen mijn haar gewassen met werfzeep maar ga nu wassen met de rozenbar van metolijf. Die ontzet toch echt beter.

Zo jammer dat ik nog geen eureka moment heb :(

De werfzeep komt wel op, dochterlief vindt het geweldig om te zepen :x

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 20:39

ik ben helemaal om.

nu 2,5 week met de Aleppo zeep.
ik wil niks anders meer, mijn haar is nog nooit zo goed geweest. haaruitval minder, geen conditioner meer nodig. gebruik mijn anti-klit spray nog maar nauwlijks. haar is zacht, goed doorkambaar. en was het minder terwijl ik eerst dagelijks mijn haren waste.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 20:45

lemanthia schreef:
ik ben helemaal om.

nu 2,5 week met de Aleppo zeep.
ik wil niks anders meer, mijn haar is nog nooit zo goed geweest. haaruitval minder, geen conditioner meer nodig. gebruik mijn anti-klit spray nog maar nauwlijks. haar is zacht, goed doorkambaar. en was het minder terwijl ik eerst dagelijks mijn haren waste.

Heb jij droog haar ?

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:00

nee, eerder richting snel vet haar