Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Maris schreef:Metolijf bevat geen SLS, wel SCS. Maar ik snap wat je bedoelde !
Ha Corine 1981, nu gewassen met alleen zeep en geen azijnspoeling erna. Ik snap eigenlijk niet dat je haren zo stonken daarna, ik ruik het nooit als mijn haren droog zijn ( misschien heb je een te sterke verdunning gebruikt ??).
J0anieke schreef:Meningen? ...
Je ondervind een geïrriteerde huid, of je ondervind geen geïrriteerde huid.
Ik, en met mij vele anderen, die zonder problemen de shampoobars van lush kunnen gebruiken, die ongeveer 60-90% uit SLS bestaan.
Ik bedoel meer te zeggen dat er bijna gedaan wordt alsof SLS een ziekteverwekkende stof oid is. Na mijn weten is dat niet zo.
MadelonSunny schreef:Zit hier dan ook loog in? https://www.helemaalshea.nl/product/152 ... rozemarijn
Ingrediënten: verzeepte kokosolie*, verzeepte zonnebloemolie geïnfuseerd met brandnetel, verzeepte cacao boter*, verzeepte hennepzaad olie, verzeepte castorolie, glycerine, thee van brandnetel, rozemarijn en litsea cubeba etherische olie, bentoniet klei, mica (natuurlijke kleurstof).
INCI: sodium cocoate*, sodium sunflowerate, sodium sodium hempseedate, sodium cocoa butterate *, sodium castorate, glycerine, nettle tea (aqua), rosmarinum officinalis, litsea cubeba (may chang), bentonite clay, mica (natural color CI77019, CI77891, CI77288), urtica dioica extract*, limonene**, citral**, citronellol**, geraniol**.
*Biologisch/ duurzaam geteeld, **van nature aanwezig in etherische olie.
Maris schreef:Dit vond ik net als mogelijke vervanger van SLS : (suiker) tensiden
Suikertensides in de plaats van sulfaten
Het alternatief voor deze sulfaten kwam er met de ontwikkeling van suikertensides. Dat zijn afgeleiden van bijvoorbeeld olie (bijvoorbeeld kokosolie) en suikers met dezelfde eigenschappen als de hierboven vermelde chemische sulfaten, maar dan zonder de nadelen. Deze stoffen, soms in combinatie met wasactieve aminozuren, schuimen, reinigen en zijn makkelijk te maken met biologische ingrediënten. Hoe doet men dat? Men verbindt kokosolie met bijvoorbeeld maïsglucose en zo ontstaat en suikertenside, die de eigenschap heeft vet op te lossen - een eigenschap die gewoon water niet heeft. De tenside verbindt de vetten in de haren en het water, zodat het vet met het water wordt weggespoeld. Bovendien verlagen deze tensiden de oppervlaktespanning van de shampoo, waardoor hij makkelijker gaat schuimen.
De tensiden bestaan uit grotere moleculen dan Sodium Laureth en Lauryl Sulfaat, dringen dus niet binnen in de hoofdhuid en veroorzaken dus geen irritatie.
Wanneer je de ingrediëntenlijst van een ecologische of biologische shampoo bekijkt zal je de tensiden terug vinden onder benamingen zoals ‘glycinetenside’ (een zeer milde variant), ‘lamepon’, ‘cocoglucoside’, ‘verzeepte cocosolie en maïsstroop’, ‘coconut & palmolie’…
Zilfstar schreef:Leuk topic en ben van plan wat proefstukken bij die charity te bestellen> maar even een vraag: hoe lang doe je gemiddeld met zo'n zeepje van 80 gram?
Maris schreef:J0anieke schreef:Meningen? ...
Je ondervind een geïrriteerde huid, of je ondervind geen geïrriteerde huid.
Ik, en met mij vele anderen, die zonder problemen de shampoobars van lush kunnen gebruiken, die ongeveer 60-90% uit SLS bestaan.
Ik bedoel meer te zeggen dat er bijna gedaan wordt alsof SLS een ziekteverwekkende stof oid is. Na mijn weten is dat niet zo.
Ja meningen. De een vind het geen fijne stof, de ander kan het niets schelen/heeft er geen last van. En het is iedereen vrij hoe ze daarover denken.
Ik heb er geen last van , maar wil het niet op mijn huid gebruiken.
lemanthia schreef:ik ben helemaal om.
nu 2,5 week met de Aleppo zeep.
ik wil niks anders meer, mijn haar is nog nooit zo goed geweest. haaruitval minder, geen conditioner meer nodig. gebruik mijn anti-klit spray nog maar nauwlijks. haar is zacht, goed doorkambaar. en was het minder terwijl ik eerst dagelijks mijn haren waste.