Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:01

sanso schreef:
Iemand ervaring met de nuvaring (mag ook in PB)

Ja ik! Na mijn zwangerschap tijdelijk de minipil geslikt, maar daarmee bleef ik om de week voor een week ongesteld worden, dus dat was helemaal niets.

Nuvaring gebruik ik nu ongeveer 4 maanden en vind het helemaal fantastisch. Dokter vond het eigelijk niet zo'n goed idee vanwege het risico op trombose, maar aangezien dit niet bij ons in de familie zit en ik het echt graag wilde proberen, heeft ze het toch maar wel meegegeven.
Eens per 3 weken maar een omkijken naar. Niet iedere avond meer een pil hoeven slikken. Je cyclus zelf kunnen regelen. Ik zie alleen maar voordelen tot nu toe.
Met de pil had ik ook last van de hormonen. Bij de Nuvaring tot nu toe nog niet. Misschien omdat de hormonen gelijkmatig afgegeven worden ipv iedere avond een hormonen piek! :)

Cynn
Fotograaf

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 18:53

Ik ben dan ontpillen nu wel zat aan t worden en ik moet het echt de tijd geven dat weet ik, maar ik ben echt een emotionele draak en lijk een puber door de puisten -> waar ik nog emotioneler van wordt.

Drama dit, echt.. Ook al de hele week buikpijn. Pfft

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 20:09

love_western schreef:
Urbiezira schreef:
@love_western Ik denk dat ze een ontkennend woordje is vergeten!

Kans is groot ja.

Yes. Slecht van me. Dat maakt het bericht meteen een stuk ongeloofwaardiger. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 20:11

Jolien87 schreef:
love_western schreef:

Kans is groot ja.

Yes. Slecht van me. Dat maakt het bericht meteen een stuk ongeloofwaardiger. :')

Nouja beter een woordje vergeten. Dan denken dat het echt tegen soa's beschermd :+

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:51

Voordelen:

Geen gevoelige borsten
Niet meer misselijk
Kan weer aankomen

Nadelen:

Mijn huid is heeelemaal naar de verdoemenis :’)
Heb weer acne als een malle ondanks dat ik nu al een jaar gestopt ben.

Menstruatie niet zelf kunnen regelen

Sneller kans op zwangerschap.

Ik zit er zelf heel sterk weer aan te denken om weer te beginnen, ik heb nu zóveel last van acne, dat is voor mijn werk echt geen succes.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:55

Die acné moet je misschien even overheen. Bij mij heeft het ook lang geduurd. :\

34 jaar en een huid hebben van een puber...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:58

Apart dat dat zo opspeelt.
Ik heb juist het idee dat sinds ik geen kunstmatige hormonen meer in mijn lijf heb, ik een veel rustiger huid heb dan voorheen.

Sowieso apart hoe mensen verschillen in reactie op wel/geen hormonen.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:06

sanso schreef:

Ik vond hem in de weg zitten met seks, dan moest ie eruit dus ik was er snel klaar mee daardoor :=

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:14

Lous schreef:
Die acné moet je misschien even overheen. Bij mij heeft het ook lang geduurd. :

Duurt dat een jaar ja? :( heb het op m’n gezicht, rug, echt heel naar..

Eind deze maand is het precies een jaar geleden

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:33

Die verschillende ervaringen maken het wel heel spannend.
Ik lees al een hele tijd mee maar ben er ondertussen uit, na 6 jaar aan de pil stap ik over op een spiraaltje (na mijn examens). Voornaamste reden is dat ik nogal gevoelige darmen heb (helaas). Maar sinds ik de pil neem, ben ik oververmoeid en extreem emotioneel. Heel benieuwd wat de stop/overgang met mij zal doen.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:52

Mijn huid was met mirena echt perfect. Bijna geen pukkels en geen eczeem. Toen de mirena er uit gehaald was sloeg mijn huid ook op hol. Super droog, eczeem, pukkels en droge lippen die echt veel pijn deden. Maar ik wou het toch even aanzien. Nu ongeveer een driekwart jaar later heeft mijn huid zich herpakt en is het weer prima!

En moet je nagaan hoeveel minder hormonen er in de mirena zitten vergeleken met de pil.. Ik zou het dus inderdaad echt tijd geven

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:53

Hoihoi! Ik had een vraag. Ik zit nu ongeveer een jaar aan de prikpil. Nu heb ik vage klachten. Kramp in Mn buik en rug, obstipatie en acne. Dit is na Mn nieuwe prikpil gekomen. Heb altijd dezelfde. Heeft iemand een idee of dit hormoongerelayeetd kan zijn?

Daantje_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:01

Ik ben de laatste jaren een paar keer gestopt en weer begonnen. Na de eerste keer stoppen viel het op dat ik ineens DIRECT geen huilbuien meer had (die heb ik de maanden voor het stoppen dagelijks gehad), mijn huid tijdelijk onrustiger werd en dat mijn borsten kleiner en minder gevoelig werden. Toen ik een relatie kreeg weer begonnen, en na een maand weer gestopt omdat ik me emotioneler en onstabieler voelde en ik bang was dat dit door de pil kwam. Stoppen hielp echter geen reet (ben eind van de zomer gestopt en bleef emotioneel en onstabiel tot april ofzo, achteraf denk ik dat het meer met de winter te maken had). Afgelopen juli/augustus nog een keer begonnen, en nu merk ik alleen dat mijn borsten groter, pijnlijker en veel gevoeliger zijn. Dit jaar voel ik me een stuk stabieler dan vorig jaar, ondanks dat ik aan de pil zit weer, dus de invloed van de pil is voor mij op dat vlak niet echt groot meer denk ik.

De enige echt opvallende negatieve effecten die ik echt helemaal aan de pil koppel zijn de huilbuien van twee jaar terug (maar die periode was ook wel heel emotioneel en zwaar, dus de pil zal wel net de druppel geweest zijn toen) en de pijnlijke borsten. Verder valt het voor mij best mee.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:40

Francieen schreef:
Hoihoi! Ik had een vraag. Ik zit nu ongeveer een jaar aan de prikpil. Nu heb ik vage klachten. Kramp in Mn buik en rug, obstipatie en acne. Dit is na Mn nieuwe prikpil gekomen. Heb altijd dezelfde. Heeft iemand een idee of dit hormoongerelayeetd kan zijn?

Ik heb een paar jaar de prikpil gebruikt en die was perfect, totdat het merk veranderde en ik er totaal anders op ging reageren. Eerste arts zei dat het niet kon maar tweede arts (vrouw) was niet erg verbaasd, zij had het al vaker gezien en zelf meegemaakt. Het kleinste verschil in samenstelling kan al voor grote verandering zorgen.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 10:54

Goldie schreef:
sanso schreef:

Ik vond hem in de weg zitten met seks, dan moest ie eruit dus ik was er snel klaar mee daardoor :=

Mijn partner voelde hem zelfs zitten tijdens seks, dus voor hem was het ook uhmm ja, toch net niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:53

Hier geen last van. Tuurlijk voelt hij hem bij bepaalde handelingen wel zitten, maar hij irriteert zich er gelukkig niet aan ;)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 12:49

Even een vraagje aan de stoppers:
Ik had Tweede kerstdag weer moeten beginnen, maar ben dus gestopt en ik heb nu iedere dag de hele dag door buikpijn, alsof ik ongesteld moet worden. Hebben jullie hier ook last van?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:07

Cynthia82 schreef:
Even een vraagje aan de stoppers:
Ik had Tweede kerstdag weer moeten beginnen, maar ben dus gestopt en ik heb nu iedere dag de hele dag door buikpijn, alsof ik ongesteld moet worden. Hebben jullie hier ook last van?

Ik ben ook rond die tijd gestopt. Maar ik ervaar eigenlijk helemaal geen problemen. Behalve dan bloed, maar ja :').

Ben je al wel ongesteld geweest?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:06

Ja, na de laatste pil van mijn laatste strip, ben ik ongesteld geweest zoals altijd in mijn stopweek.
Ik hoop maar dat dat snel overgaat :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:21

Ik begin morgen aan mijn laatste strip. *\o/*
Ik had gehoopt dat ik met het inzetten van de spiraal direct mocht stoppen met slikken maar op al die jaren maken die paar weken ook niet meer uit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 11:03

Cynthia82 schreef:
Ja, na de laatste pil van mijn laatste strip, ben ik ongesteld geweest zoals altijd in mijn stopweek.
Ik hoop maar dat dat snel overgaat :)

Okay. Ik weet t niet, ik heb zelf wel af en toe krampen maar ben ook daadwerkelijk ongesteld.

Zou t in de gaten houden en als t te lang duurt de huisarts eens vragen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 11:32

NYC2B schreef:
Lous schreef:
Die acné moet je misschien even overheen. Bij mij heeft het ook lang geduurd. :

Duurt dat een jaar ja? :( heb het op m’n gezicht, rug, echt heel naar..

Eind deze maand is het precies een jaar geleden

Helaas wel, het is sinds de zomer eindelijk weer rustig. Ook langer dan een jaar.

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:24

Na 15 jaar de pil ben ik er nu zo’n 15 maanden geleden mee gestopt.
Merk nauwelijks verschil, libido is iets hoger maar dat is het dan ook wel.

Ontpillen had ik een maandje last van, ik kreeg een gezicht vol pukkels en koppijn.
Viel me reuze mee na 15 jaar! Cyclus pakte mijn lichaam snel weer op.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 18:33

Ik heb donderdag een afspraak voor het plaatsen van een mirena spiraal, waarvoor ik dus ook zou stoppen met de pil maar twijfel ondertussen ontzettend dus wellicht heeft iemand hier advies..
Ik slik al sinds mijn 14e de pil, ondertussen 7 jaar. Ik wilde stoppen omdat ik me al een tijdje niet lekker in mijn vel zit en hoewel dat niet helemaal aan de pil te wijden is, hoorde ik wel dat stoppen kan helpen. Ook zou ik het wel relaxed vinden om me niet zorgen te maken over een gemiste pil of ziek worden. Alleen ben ik ondertussen ontzettend bang voor langdurige acné, horror menstruaties en kleinere borsten.. daar heb ik wat minder zin in :n Zijn er meer die die afweging hebben gemaakt, wat zouden jullie aanraden?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 18:36

Ik heb geen acne gekregen en geen kleinere borsten toen ik van de pil overging naar de mirena.
En ook geen horror menstruaties, was gewoon een paar druppels, meer niet.