Waarom is gewicht zo'n issue?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Waarom is gewicht zo'n issue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:59

Interessant en is dat bij mensen van nature aanwezig of kan het worden uitgelokt door het eetpatroon van de persoon?

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 11:02

Ook met een bepaald voedingspatroon.
Maar ervaar je veel stres of slaap je slecht veranderd dat de hormoon huishouding.
En ook Leptine (inderdaad dat was het)

Aanvulling, was zelf insuline resistent.
Dat hoort vaak samen met de leptine.
Ik at altijd volkoren producten, Ik kookte zowel met pakjes maar ook zonder.
Alleen in het weekend fris en chips.
Maar diabetes zit ook in de familie, ook al op jongere leeftijd.
Daarnaast kreeg ik toen medicijnen waarvan ik elke week kilo's aankwam terwijl ik minder at.
En ik had op dat moment erg veel werk stres.
Ja dan weet je dat het fout gaat.
Ik was dus insuline resistent, en ook andere hormonen zoals cortisol waren enorm aanwezig en had ik daardoor ook weer te weinig vrouwelijk hormoon progesteron.
Dus alles lag daardoor op zijn kop.
Gelukkig nog op tijd er bij en met die medicijnen kunnen stoppen. En daardoor ook weer veel kilo's kwijt.

Maar ik ben ook koolydraatarm gaan eten. Om alles te bespoedigen.
En ik had nog wel een stop met eten, teveel leptine ik weet niet of er op getest is, maar is iig niet aangekaart. Maar dat speelt wel een rol in dat hele proces.
En dan dacht ik toch goed te eten.
Maar medicijnen en stres gooide alles plat.
Laatst bijgewerkt door enjoymyhorse op 27-10-18 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 11:15

Tja het is nooit leuk om dik te zijn!. Ik ben ook wat voller met maat xxl.
Je kan nooit in gewone winkels slagen of het zijn van die lappenzakken, dat is niet echt mooi en leuk!.
De opmerking je kunt ook gaan afvallen is al vaak geopperd en ik heb het vaak geprobeerd. Maar dat het komt door een ziekte is ook de oorzaak bij mij dat ik niet slank ben en kan zijn. Ja dan heb je een probleem in de paarden wereld iedereen loopt in zijn strakke rijbroek en tja arm paard met zo een dikzak op je rug. Rijden mag ik niet meer door de reuma en mijn pony van 136 is bewust gekocht dat ik ook het niet nog eventjes doe. maar als ik kijk naar sportiviteit ik loop en fiets vaak met pony lief, mennen, voltige,grondwerk en ook horse boarding. Nee paard lief komt echt niets te kort, en ik heb ook het idee dat ze het rijden niet mist!.

Maar het zit hem in de mensen die slank zijn en zeker weten dat ieder pondje door het mondje komt ....ik was vroeger ook slank tot ik ziek werd, ik baal van mijn overgewicht. Met elke keer dat ik eet moet ik opletten, ik eet enkel 3 maaltijden koolhydraat arm 2x op een dag fruit. Ik vreet mezelf niet prop vol ik kan er niets meer aan doen, zodra ik ga overdrijven met bewegen en diëten straft mijn lichaam dat af met ontstekingen....moet je eens kijken hoe rot en pijnlijk of dat is en dan ,mag je als beloning aan de prednison...dan kom je nog meer aan maar de ontsteking is dan weg: *\o/*

Dus ja ik ben stevig, mollig en ik zal ook niet afvallen ik pas op mijn tellen en ik weet de risico's.

Maar vergeef me dat ik soms wel eens nijdig wordt als het er over komt ....even sonja bakkeren en je bent het zo kwijt geldt niet voor iedereen en als dat heel,heel vaak tegen je gezegd wordt is dat niet leuk. Dik zijn is niet mijn keuze. Het overkomt me en ik moet het er mee doen en elke dag weer op mijn tellen passen....en dat doe ik dan maar -O-

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 11:19

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 11:24

Ik kan rustig na het avondeten een zak chips leegeten in 15 minuten. Zonder problemen... dat is dus ook de reden dat ik zo aangekomen ben.

Deels door stress, vitamine tekort etc. Waardoor ik ongeveer een jaar lang altijd moe was. Als je uit school komt, gaat slapen, eten maken, huiswerk en weer slapen. Dan ga je niet zo snel uitgebreid nog koken. :n

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 13:41

Er is een groot verschil tussen vullen of voeden. Ik probeer zoveel mogelijk te voeden, dus goede producten waar je lijf ook daadwerkelijk iets aan heeft. Walnoten, volle yoghurt, veel groente en fruit, weinig koolhydraten. Dat noem ik voeden. Uiteraard zondig ik ook met het vullen hoor, maar probeer Mac Donalds, chips en dat soort dingen wel te beperken.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 15:07

Dat is zeker waar.

Maar dan komt onze leuke overheid aanzetten.
Water word duurder.
Groente en fruit worden duurder.
Volle producten zoals 10% yoghurt worden duurder.
Ongezonde light frisdrank word goedkoper.
En dan gek vinden dat mensen niet meer weten hoe ze zich moeten voeden wat ook nog een betaalbaar is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 21:21

Vind dit een heel lastig onderwerp. Omdat ik zelf van nature dun ben én heel erg gedisciplineerd ben vind ik het erg lastig om me in te leven in mensen die zeggen dat ze wel willen, maar niet kunnen afvallen. Vaak wordt de schuld toch buiten zichzelf gelegd, waarbij ik dan al snel denk: misschien kom je sneller aan dan een ander, maar dan moet je dus gewoon extra opletten. Ik denk daar misschien te makkelijk over, maar ik zie ook in mijn omgeving vrij weinig mensen die er écht alles aan doen, waarbij het niet lukt. Ik denk dat dat veruit de minderheid is. Ik zie toch vaak dat niet de gezonde keuzes worden gemaakt, ofwel door een gebrek aan kennis of toch door een gebrek aan zelfdiscipline. En dat laatste kan heel lastig zijn, omdat vet en suiker serieus verslavend werken, en het lukt immers ook niet iedereen om te stoppen met roken. Maar dit is in de eerste pagina's al toegelicht. Als je daar gevoelig voor bent lijkt het me erg lastig.

Verder vind ik dat iedereen gewoon moet doen wat hij/zij fijn vindt en zo zijn zoals hij/zij zich fijn voelt, maar ik vind daarbij ook dat een ongezonde leefstijl niet gepromoot hoeft te worden. Prima natuurlijk om te laten zien dat we allemaal anders zijn, daar ben ik helemaal voor. Maar ik vind het soms een beetje pijnlijk als magere mensen helemaal worden afgemaakt, terwijl je dat van dikke mensen niet mag zeggen. 'Hey, spriet' is blijkbaar minder erg dan 'hey, walvis'. Ik vind beide uiteraard niet erg beleefd om te zeggen en ook nergens voor nodig.

Gewicht zou bij alledaagse bezigheden geen rol mogen spelen, maar bij de paarden vind ik het echt niet meer dan logisch dat er gewichtslimieten zijn. En dat je dus te dik/zwaar kunt zijn om paard te rijden. Ik zou zelf echt niet fijn op een paard stappen als ik zou weten dat ik gewoon te zwaar ben, hoe mooi ik ook mee zit met de beweging. Dus echt respect voor de mensen die dit van zichzelf weten en dus niet op een paard stappen :)

En wat de poster hier boven mij zegt is wel een serieus probleem. Groente en fruit zijn echt duur en vooral: in zoveel dingen wordt onnodig suiker en vet gestopt om de consument er meer van te laten eten. Niemand wil dat. Het wordt tijd dat de voedelinsindustrie die rommel er gewoon uit laat. Maar ja, suiker is goedkoop én mensen vinden het lekker. Ik denk dat er een heleboel mensen zijn die de verpakkingen niet goed lezen en bijvoorbeeld bij soyayoghurt denken een hele gezonde keuze te maken, terwijl daar bijvoorbeeld suiker aan is toegevoegd. Om nog maar te zwijgen over cruesli en cornflakes, wat eigenlijk niet eens een gezonde keuze mag heten, maar gezond overkomt omdat er granen in zitten.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 01:14

Het is jammer dat er door sommige mensen zo simpel over wordt gedacht. Als je iets niet begrijpt kun je er imo ook niet over oordelen.

Voorbeeldje; kinderen in de pleegzorg waar wij heel veel ervaring mee hebben, vaak allerhande problemen en stoornissen. Wat je heel vaak tegenkomt zijn ook problemen met eten. De een krijgt letterlijk geen hap door zn keel terwijl je aan de andere kant kinderen hebt die totaal geen maat kunnen houden. Die zouden zich echt letterlijk dood eten als je ze niet stopt.
Die psychologische problemen zijn bijna onmogelijk te doorgronden, laat staan oplossen.
Op dit moment hebben we ook zo'n meisje en je wilt echt niet zien wat zij weg kan werken. Nou zorgen wij wel er voor dat het vnl gezond eten is en geen snoep, koek en andere zooi.. Maar alsnog.. Wij moeten op een gegeven moment echt stop zeggen want anders blijft ze gewoon door eten. Zij eet met gemak porties voor 4 of 5 doorsnee personen in 1 keer weg.
Het gekke... dik is ze absoluut niet. Iets van 1.70 en 65 kilo.

Het is echt allemaal zoveel ingewikkelder dan gewoon maar even de knop om, minder eten en meer sporten..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 01:50

Maar de vraag was; waar is gewicht zo een issue? Dan gaat het niet om het uiterlijk of de reden van dik worden, maar de gevolgen van het dik zijn.

Mensen hebben daar een vooroordeel over.
Mensen vinden het vervelend als iemand met overgewicht moeilijk beweegt en een slechte ''standaard'' conditie hebben.
We betalen nog steeds met zn allen aan zorgverzekering en zijn veel alerter op de problemen die mensen (deels ) zichzelf aandoen. En dan zijn mensen die ongezond leven, dus roken, ongezond eten, weinig bewegen etc dus het probleem als zij vaker ziekte zorg nodig hebben.

Ik had het al geschreven; mijn moeder is klein en dik en ik ben iets langer en dun. Wij werkten samen en ik heb altijd veel meer gegeten dan zij. Maar mensen hadden altijd een berg vooroodelen.
Om echt af te vallen, had mn moeder wel een strenger dieet moeten volgen in combi met meer bewegen, maar haar gezondheid is altijd beter geweest dan die van mij.

Ik heb altijd gegeten wat ik lekker vind en nog gaat er weleens wat chips doorheen of wat chocola. Geen bergen zoals ik op tv zie, maar ik kom er ook echt geen grammetje van aan.
Wel zit ik al eindelijk wat jaren net boven het minimum gewicht dat ik moet wegen.

Buiten dat is lichaamsgewicht en dieet ook commercieel heel handig. Omdat veel mensen met hun gewicht stoeien is er veel te koop of te volgen op dat gebied. Daardoor wordt het probleem ook sterk onder de loep genomen.
En waar men altijd over klaagt; met moddelen wordt slank als ideaal beeld gegeven. Dan is te dik ook al snel een ding. Mensen klagen zelf ook; dat kan ik niet in mijn maat kopen of dat staat niet met mijn postuur.

Ik ben slank en redelijk sportief. Niemand ziet bij mij aan de buitenkant wat ik mankeer en dat is ook weleens lastig. Bij slank en vlot verwachten mensen ook niks.
Bij een dikker persoon denkt men snel aan ongezond, problemen etc.

Men zegt niet per se dat ze dik lelijk vinden, maar ze horen te veel problemen door overgewicht en daardoor oordelen ze.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 09:23

@sheran.
Ik was ook nooit te dik. Ik hoefde nooit echt op te letten. Niet dat ik ongezond at. Maar pakte echt wel een koekje meer dan nu of eens vaker wat chips. Maar dat ging prima.
Maar ineens Kwam ik erg snel aan. Dus je stopt dan al vanzelf met dat koekje met die chips. Maar dat maakte niets uit. Toen werd ik ook vermoeider dus naar de ha.
Traag werkende schildklier.
En dan is het leven van zorgeloos bijna alles kunnen eten toch voorbij.
En ik heb ook veel wilskracht. Dus ik ben maar een paar kilo te zwaar. Maar de slanke vrouw van vroeger ben ik niet meer.
En dat kan iedereen dus krijgen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 14:27

Enjoymyhorse: krijg jij daar geen medicatie voor dan? Een traag werkende schildklier (heb het ook lang gehad en mijn moeder heeft het chronisch) kunnen ze tegenwoordig toch redelijk wat aan doen.

Mijn persoonlijke mening? Wees zo dik of dun als je zelf wilt, maar wees dan niet egoïstisch door je paard letterlijk en figuurlijk op te zadelen met jouw overgewicht. Zolang je dat niet doet, kan het mij echt niet schelen dat er 10kg of meer teveel aan zit. Ik moet ze niet meesleuren.
En ja, ik weet wat het is. Ben door medicatie en veelvuldig uitvallen enorm bijgekomen. Toen ik de vetkwabben en de 78,6 op de weegschaal niet meer kon ontkennen (inclusief de mededeling van mijn familie dat ik zo vet als een varken werd) ben ik op dieet gegaan. 4 maand later 13kg kwijt, moet nog een halve af tot 65kg in totaal, dat is voor mijn lengte een gezond gewicht. Ik voel me zó veel beter nu die onnodige ballast eraf is. En wat een cadeau om in de spiegel te kijken en weer een normaal lichaam te zien zonder kwabbels!
Die 4 maanden hebben lang geduurd. Ik heb nooit doorzettingsvermogen gehad en ook geen karakter. Echt niet. Ik heb het gedaan omdat ik het niet meer eerlijk vond naar mijn paard én naar mezelf, mijn lijf en gezondheid zijn bij een gezond gewicht al brak genoeg.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:01

En ja wat ik ook zo iets vind tegenwoordig dat we met de media ook zo beinvloed worden....

Laatst las ik een stukje lager opgeleiden zijn dikker tegenover de hoger opgeleiden.....

er wordt ook zo veel aan opgehangen : je bent dus niet slim, je wekt zelf andere ziekten op (sneewbal effect) en je bent duur in de zorgrekeningen.

ik vind dat ook zo grof weg dom opgeschreven door de media...en het wordt weer gelezen en geloofd want de statistieken zeggen.
Het is een heel issue , ik heb er eerlijk gezegd een gladderug van gekregen.Een dun iemand kan ook diabeet zijn of poef een hart infarct krijgen en dood gaan.
Dit jaar ben ik meer dunne mensen verloren dan dikke en allemaal aan ziekten, het geeft geen garantie maar meer een schijn veiligheid!

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 09:10

@xles
Jawel, maar bij veel mensen is het niet zo dat het dan toch weer is als vroeger.
Veel mensen hebben rest klachten, zoals o.a. toch een vertraagde stofwisseling.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 09:22

kwita schreef:
En ja wat ik ook zo iets vind tegenwoordig dat we met de media ook zo beinvloed worden....

Laatst las ik een stukje lager opgeleiden zijn dikker tegenover de hoger opgeleiden.....

er wordt ook zo veel aan opgehangen : je bent dus niet slim, je wekt zelf andere ziekten op (sneewbal effect) en je bent duur in de zorgrekeningen.

ik vind dat ook zo grof weg dom opgeschreven door de media...en het wordt weer gelezen en geloofd want de statistieken zeggen.
Het is een heel issue , ik heb er eerlijk gezegd een gladderug van gekregen.Een dun iemand kan ook diabeet zijn of poef een hart infarct krijgen en dood gaan.
Dit jaar ben ik meer dunne mensen verloren dan dikke en allemaal aan ziekten, het geeft geen garantie maar meer een schijn veiligheid!

Ja en ook nietrokers kunnen longkanker krijgen..En dan zeg je ook niet dat je prima kan roken toch?? Sorry maar het is nu eenmaal wel wetenschappelijk bewezen dat overgewicht extra gezondheidsrisico's met zich meebrengt.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 09:29

Het is meestal niet zo dat het is dat laag opgeleiden perse als dommer zijn bij niet gezond eten.
Maar het zegt ook wat van de betaalbaarheid.
Wat ik eerder ook al aangaf, fruit, water, volle yoghurt het word allemaal duurder.
Een blikje soep is bijvoorbeeld een stuk goedkoper dan eigengemaakte soep met veel groenten.
En zo is dat met de hele maaltijd.
Lager opgeleiden zijn vaak genoeg blij eten te kunnen kopen, laat staan goed eten.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:19

enjoymyhorse schreef:
Het is meestal niet zo dat het is dat laag opgeleiden perse als dommer zijn bij niet gezond eten.
Maar het zegt ook wat van de betaalbaarheid.
Wat ik eerder ook al aangaf, fruit, water, volle yoghurt het word allemaal duurder.
Een blikje soep is bijvoorbeeld een stuk goedkoper dan eigengemaakte soep met veel groenten.
En zo is dat met de hele maaltijd.
Lager opgeleiden zijn vaak genoeg blij eten te kunnen kopen, laat staan goed eten.

Dat prijsverschil valt echt heel erg mee. Als je bij de Turk groenten en fruit haalt van het seizoen, dan heb je hele dozen voor een paar euro.
Hele pannen soep kosten dan niet of nauwelijks meer dan een paar blikken zout water met ballen. Stukken minder zelfs als je bij die blikken ook nog een pak zware shag en een tray energydrink optelt.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:23

Alsof iedereen maar rookt en aan de redbull hangt, wat een aanname.
En zou ik hier naar de turk willen moet ik 15 kilometer reizen. Of dat het dan goedkoper maakt dan naar de plaatselijke Jumbo te gaan?

Overigens is het ook bewezen dat gezond eten duurder is dan junkfood, dus ja jou mening kan dan anders zijn, hij klopt niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:27

Niet iedereen heeft een Turk in het dorp :+

En wat moet ik met een pan soep voor een familie in mn eentje?
Ja de rest van de week nog meer soep eten. Heb maar een kleine vriezer dus ben beperkt in mn opslaan. Meerdere dagen achter elkaar hetzelfde eten vind ik ook niet veel aan.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:07

Als of lager opgeleid gelijk is aan slecht verdienen. Goed (lees gezond) eten kost nou eenmaal geld. En ja misschien is een gezonde warme maaltijd duurder dan een kant en klaar pizza uit de oven. Maar een uitgebalanceerde maaltijd geeft meer en langer bevrediging dan die pizza. Want die hoort dan ook bij die doos mars-ijsjes :Y) of die zak ships die je daarna nog even weg eet. Wat die pizza natuurlijk ook weer wat duurder maakt.
En dan nog denk ik dat wanneer je voor de pizza gaat, je nog steeds niet obese kunt worden. Mits je gezond bent. Want natuurlijk zijn er mensen die door een aandoening of medicijnen te zwaar zijn, maar dat zijn ze bij lange na niet allemaal.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:29

zak chips 0,89
pizza jumbo 1,85 (3 voor 5 euro maar 1 stuks geteld)
Totaal 2,74 pp

Ik maak vandaag dit en dat is een van de goedkoopste gerechten deze week.
Mexicaanse bootjes van courgette. PP geteld.

Courgette 0,69
Mager rund gehakt 1,84
Groente 1,17
Tomaten puree 0,14
3,84

Ruim 1 euro duurder dan de pizza met chips.
Bakolie en kruiden niet meegeteld.
Per persoon, dat is misschien geen wereld bedrag, maar tel dat met meer personen elke dag en het telt wel op.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:31

Onali schreef:
Niet iedereen heeft een Turk in het dorp :+

En wat moet ik met een pan soep voor een familie in mn eentje?
Ja de rest van de week nog meer soep eten. Heb maar een kleine vriezer dus ben beperkt in mn opslaan. Meerdere dagen achter elkaar hetzelfde eten vind ik ook niet veel aan.

Kijk...en ik denk juist dat dit soort excuses en uitvluchten mijn irritatie opwekken? Dan maak je een kleinere pan en gebruik je de rest als gezonde roerbakgroente of iets dergelijks. Altijd maar dat ja maar....

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:28

enjoymyhorse schreef:
zak chips 0,89
pizza jumbo 1,85 (3 voor 5 euro maar 1 stuks geteld)
Totaal 2,74 pp

Ik maak vandaag dit en dat is een van de goedkoopste gerechten deze week.
Mexicaanse bootjes van courgette. PP geteld.

Courgette 0,69
Mager rund gehakt 1,84
Groente 1,17
Tomaten puree 0,14
3,84

Ruim 1 euro duurder dan de pizza met chips.
Bakolie en kruiden niet meegeteld.
Per persoon, dat is misschien geen wereld bedrag, maar tel dat met meer personen elke dag en het telt wel op.

Die maaltijd wordt met meerdere personen wel goedkoper. Die pizza met ships niet. Maar we hebben het dus over E30 per maand. Voor een betere en gezondere maaltijd. Kijk daar begrijp ik nou niks van. En dan komen we weer bij het begin. Het is keuzes maken. Hoe belangrijk vind je het. En wat is het je waard?

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:46

Waarom word die met meerdere personen goedkoper?
Die courgette blijft 0,69 kosten, bij 2 personen heb je die dan 2 nodig. blijft net zo duur hoor. Je krijgt daar geen korting op al koop je er 10 tegelijk.
Zelfde met het gehakt of de groente.

Ik vind die 30 eurp pp ( tel eens op met meer mensen) Ook belangrijk.
Maar er zijn mensen die dat echt niet kunnen betalen. En nee die roken niet als een ketter en gooien zich niet vol met red bull.
Maar die zijn blij de dure zorg en verzekeringskosten al te kunnen betalen. Met wat pech een auto nodig hebben om naar de fabriek te komen waar ze vroeg moeten beginnen en daar dan echt geen ov is.

Het is toch idioot dat het pp 30 euro meer is, dat zou toch juist minder moeten zijn!!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:58

Nou dan zou ik toch voor gezond kiezen. En dat hoeft heus niet zo duur te zijn...
Gezond mager brood beleg, wat bananen, appels (kosten toch ook heel de wereld niet) Magere melk producten, light frisdranken...

Meeste zware mensen die ik ken zie ik nochtans geen light frisdranken nuttigen en vaak kiezen voor fastfood. Moeten ze zelf weten natuurlijk maar ik denk dan wel eens als ze ipv 8 blikjes cola op een dag alleen al eens light zouden kiezen he! Lust ik niet is het enige wat ze zeggen als je het ze voor stelt.