Rauwe melk - wie drinkt het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:50

secricible schreef:
Janneke2 schreef:
http://www.lumc.nl/over-het-lumc/nieuws ... der-astma/

Er wordt gesproken over 'boerderijmelk' die ongepasteuriseerd is.

Lees jij hetzelfde als ik? Ik mis waar ongepasteuriseerd staat namelijk. Ik zie alleen "zo min mogelijk bewerkt".

Margrathea, afname van klachten is wat anders dan het niet ontwikkelen van de aandoening.

Maar is astma niet genetisch? Maw als je er aanleg voor hebt ga je het vroeg of laat toch wel ontwikkelen? Ik kreeg het heel plotseling op mijn 18e.

Edit; ik zou het overigens wel vreemd vinden als een bepaald product helpt bij het voorkomen van een ziekte maar niet helpt om de klachten te verminderen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:56

Astma is niet per se genetisch, maar kan wel. Maar je kan het ook ‘zomaar’ ontwikkelen.

Klachten verminderen is wat anders dan voorkomen van een ziekte. Astma gaat nooit meer over, ook al heb je al heel lang geen klachten of aanval meer gehad.
Voorkomen lijkt me wel belangrijk.

Ik vind het wel bijzonder dat astma blijkbaar minder voorkomt bij boerderij kinderen. Maar COPD komt wel meer voor in boerderij gebieden in NL. Met name in pluimveegebieden vanwege het fijnstof.

Maar ben benieuwd naar de uitkomst. Of er werkelijk minder astma is doordat kinderen rauwe melk drinken. (Die ze waarschijnlijk in zo’n groot onderzoek wel gaan pasteuriseren, aangezien het nogal onhandig is als je testgroep ziek wordt)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:57

snuffie123 schreef:
Wel interessant!
Ik heb verder nooit yoghurt, kwark, etc gegeten. En op brood margarine geen boter.

Maar ik begrijp dat als je een beetje binnenkrijgt het gied blijft gaan. Is dat ook als je bijv. Tot je 30e hebt gedronken en daarna 20 jaar niet en op je 50e weer melk gaat drinken?
Mijn laatste vraag want het gaat een beetje offtopic

Mijn dochter is nu 24 jaar, en waarschijnlijk lactose intolerant geworden... ze is nooit bewust gestopt met melkdrinken, maar heeft een tijdlang wel bijna geen melk gedronken, en nu valt het haar op dat ze last krijgt nadat ze melk heeft gedronken.
Er zwerven wat Aziatische genen rond in de familie, dus die kunnen we de schuld geven. :D

Wat meer on topic vraag ik me af of de risico's die aan het drinken van rauwe melk zitten, opwegen tegen de voordelen... ik denk dat de stadse bleekneusjes die tegenwoordig zo snel astma krijgen, beter gebaat zijn bij het houden van huisdieren en een wat minder steriele woonomgeving. Want er hoeft maar een koe met tuberculose rond te wandelen en hoppa... dan is die "gezonde" rauwe melk ineens een stuk minder gezond.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:59

Ik zit ook even verder te lezen want ik vind het mega interessant en ik moet eerlijk zeggen dat het me echt even aan mijn mening deed twijfelen rondom het gevaar van boerderijmelk.
Maar ik lees even verder en lees dan dit:

https://www.lumc.nl/org/parasitologie/r ... anwijdoen/

Citaat:
preventie
Dit is een klinische interventiestudie waarin 2700 kinderen worden geïncludeerd. De helft van de kinderen krijgt een melkpoeder op basis van zo min mogelijk bewerkte ‘boerderijmelk’ vanaf 6 à 12 maanden (afhankelijk van de behoefte in combinatie met borstvoeding) tot aan de derde verjaardag. De andere helft van de kinderen krijgt standaard melk, die ook in de winkel te koop is. De kinderen worden gevolgd totdat ze 5 jaar oud zijn om de diagnose te kunnen stellen of de kinderen astma hebben ontwikkeld of niet.

Voor mij is dat toch echt wat heel anders dan een fles rauwe melk tappen waar 0 controle op is geweest rondom hygienepreventie.

Verder ben ik het eens met zoolgangster, zeker nu ik lees hoe dit onderzoek in elkaar zit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 14:01

secricible schreef:
Ik zit ook even verder te lezen want ik vind het mega interessant en ik moet eerlijk zeggen dat het me echt even aan mijn mening deed twijfelen rondom het gevaar van boerderijmelk.
Maar ik lees even verder en lees dan dit:

https://www.lumc.nl/org/parasitologie/r ... anwijdoen/

Citaat:
preventie
Dit is een klinische interventiestudie waarin 2700 kinderen worden geïncludeerd. De helft van de kinderen krijgt een melkpoeder op basis van zo min mogelijk bewerkte ‘boerderijmelk’ vanaf 6 à 12 maanden (afhankelijk van de behoefte in combinatie met borstvoeding) tot aan de derde verjaardag. De andere helft van de kinderen krijgt standaard melk, die ook in de winkel te koop is. De kinderen worden gevolgd totdat ze 5 jaar oud zijn om de diagnose te kunnen stellen of de kinderen astma hebben ontwikkeld of niet.

Voor mij is dat toch echt wat heel anders dan een fles rauwe melk tappen waar 0 controle op is geweest rondom hygienepreventie.

Verder ben ik het eens met zoolgangster, zeker nu ik lees hoe dit onderzoek in elkaar zit.

Ah ja... logisch ook.
Komt anders echt niet door de ethische commissie

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 14:07

Magrathea schreef:
Maar is astma niet genetisch? Maw als je er aanleg voor hebt ga je het vroeg of laat toch wel ontwikkelen? Ik kreeg het heel plotseling op mijn 18e.

Edit; ik zou het overigens wel vreemd vinden als een bepaald product helpt bij het voorkomen van een ziekte maar niet helpt om de klachten te verminderen

W.b. Je laatste zin: het is al heel lang bekend dat zuivel benauwdheidsklachten kan triggeren als je daar gevoelig voor bent. Ik werk zelf met veel COPD'ers en hoewel men niet weet waarom dat men die benauwdheid dan ervaart (objectief hebben zij bijvoorbeeld niet meer slijm oid dan iemand zonder copd) is er subjectief wel die ervaring. Dus lijkt het me logisch dat een zuivelloze eetstijl die klachten kan verminderen.
Dat wil echter niet zeggen dat het ook voorkomt dat je de ziekte krijgt.

Ander voorbeeld: op dit moment denkt men dat het vroeg introduceren van allergenen (bijvoorbeeld pinda) bij babies voorkomt dat zij een pinda-allergie krijgen. Echter, als er een pinda-allergie is vastgestelt, is het verstandiger om die pinda's te vermijden. Je kan de ziekte dan niet meer "opheffen"/genezen, maar je wil wel klachten vermijden. Het provoceren met pinda's levert dan niks meer op, een pindavrije voeding wel.

Over het ontstaan weet ik niet zoveel, wat ik lees bij het longfonds is dat je genetisch een bepaalde gevoeligheid mee krijgt, die wel of niet tot uiting komt. Bepaalde factoren kunnen helpen bij het wel of niet tot uiting komen (bijv. Borstvoeding, contact met (huis)dieren enz.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 14:10

@ Secricible: _/-\o_
Idd: het woord pasteuriseren was pure invulling van mijn kant...!
Magrathea schreef:
Nevermind dat mijn astmaklachten zijn afgenomen sinds ik veganist ben maar okee 8)7

...de insteek van de onderzoekers gaat over bacteriën in de rauwe (of whatever...) melk.
Dat zou natuurlijk ook met iets anders kunnen - "sleep de kindjes dagelijks over het boerenerf" - voor wie klachten heeft is veganisme waarschijnlijk het beste.

En zouden boeren de melk van een koe met tbc gewoon in de melktap/ de tank voor de fabriek gooien...? (Nederlander is officieel vrij van bovine tbc en ik lees dat als het voorkomt, dan vooral bij geïmporteerd vleesvee.)

(Ik ben genoemd naar de hartsvriendin van mijn moeder die stierf aan tbc. We schrijven 1942. Tegenwoordig is het grootste gevaar dat de ziekte niet herkend wordt. Het is een fikse antibiotica kuur, maar je geneest volledig.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 29-09-18 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Re: Rauwe melk - wie drinkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 14:18

Het is wel een heel interessant onderzoek Janneke, en ik denk oprecht dat er een kern van waarheid in zit dat de bacterien in (in dit geval) rauwe melk heel goed zijn voor ons lijf en dat het triggeren van onze afweer gaat helpen om bepaalde welvaartsziektes zoals astma te voorkomen.
De afweging die je dan moet maken is of het opweegt tegen de risico's (in dit geval de ernstig ziekmakende bacterien die er mogelijkerwijs in kunnen zitten). Dan is de volgende vraag of ze die gunstige aspecten van rauwe melk niet kunnen bieden zonder de risico's. Bijvoorbeeld door dit poeder van het LUMC, maar ook door idd op een boerderij te lopen, huisdieren te hebben, dat soort dingen.

Voor mij weegt het risico duidelijk echt vele male zwaarder dan de benefits omdat ik denk dat ik die benefits op andere manieren kan bieden (regelmatig uitjes naar boerderij, 2 honden die rond wandelen hier). Ik kan me ook niet voorstellen dat je dat anders zou wensen, maar dat zal voor (bijvoorbeeld TS) waarschijnlijk andersom net zo goed gelden.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 15:01

Als peuter ben ik heel ziek geworden van de rauwe melk van onze buurman (boer). Daarna kookte mijn moeder het altijd, maar door het hoge vergehalte waar mijn broertje op een gegeven moment met hevige uitslag op reageerde, is ze volledig over gegaan op houdbare supermarktmelk.

Zelf zou ik bij kleine kinderen het risico echt niet nemen, maar goed, dat moet iedereen zelf weten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 15:11

Sakura789 schreef:
Als peuter ben ik heel ziek geworden van de rauwe melk van onze buurman (boer). Daarna kookte mijn moeder het altijd, maar door het hoge vergehalte waar mijn broertje op een gegeven moment met hevige uitslag op reageerde, is ze volledig over gegaan op houdbare supermarktmelk.

Zelf zou ik bij kleine kinderen het risico echt niet nemen, maar goed, dat moet iedereen zelf weten.

Mijn man reageerde als kind ook niet goed op rauwe melk, die melk kwam er nog sneller uit dan dat ie erin ging...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:17

secricible schreef:
Het is wel een heel interessant onderzoek Janneke, en ik denk oprecht dat er een kern van waarheid in zit dat de bacterien in (in dit geval) rauwe melk heel goed zijn voor ons lijf en dat het triggeren van onze afweer gaat helpen om bepaalde welvaartsziektes zoals astma te voorkomen.
De afweging die je dan moet maken is of het opweegt tegen de risico's (in dit geval de ernstig ziekmakende bacterien die er mogelijkerwijs in kunnen zitten). Dan is de volgende vraag of ze die gunstige aspecten van rauwe melk niet kunnen bieden zonder de risico's. Bijvoorbeeld door dit poeder van het LUMC, maar ook door idd op een boerderij te lopen, huisdieren te hebben, dat soort dingen.

Voor mij weegt het risico duidelijk echt vele male zwaarder dan de benefits omdat ik denk dat ik die benefits op andere manieren kan bieden (regelmatig uitjes naar boerderij, 2 honden die rond wandelen hier). Ik kan me ook niet voorstellen dat je dat anders zou wensen, maar dat zal voor (bijvoorbeeld TS) waarschijnlijk andersom net zo goed gelden.

Ze gaan onderzoek doen of rauwe melk effect heeft. De uitkomst kan dan natuurlijk ook zijn dat het geen effect heeft en dan heeft het helemaal geen zin om verder te gaan kijken of de voordelen tegen de risico's opwegen. Er zijn wel meer en misschien bepalendere verschillen tussen boerenkinderen en stadskinderen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:04

Ik ben opgegroeid met halfvolle melk uit de supermarkt. Ik woon ook midden in de randstad, dus volgens mij zou ik een eind moeten reizen om melk bij een boer te halen.
Ik kan inmiddels niet meer goed tegen tegen melk (last van mn darmen en uitslag en jeuk). En ik heb astma.
Ik denk dat verse melk wel gezonder is dan supermarkt melk, maar ik zou het altijd wel even koken. Zeker bij jonge kinderen.
Ik heb vroeger 1x verse/rauwe melk gedronken. Maar ik vond het vreselijk vies, haha. Maar ik vind volle melk uit de supermarkt al vies :D Het is natuurlijk maar net wat je gewend bent.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 09:55

...off topic: midden in de Randstad stap je even op de fiets en kun je in het Groene Hart overal groente etc halen bij de boeren.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 10:04

TS hier in Schaijk op de pastoor van Winkelstraat zit ook een boer met een melktap

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 18:09

Janneke2 schreef:
...off topic: midden in de Randstad stap je even op de fiets en kun je in het Groene Hart overal groente etc halen bij de boeren.

Dat is nog best een stukje trappen voor mij :D ;)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 01:53

Ik heb niet het hele topic doorgelezen.
Mijn zoontje van 3 drinkt al zeker een jaar rauwe melk.
In het begin had ik ook heel erg mijn twijfels, en heb hier veel onderzoek naar gedaan.
Mijn zoon doet het er heel erg goed op.
Ik vroeg het laatst aan de boer waarvan de boerderij is, hoe dit nou precies zat.
Die man zei ook, "hoe denk je dat ik zo groot ben geworden."

Mijn zoon heeft een glazuur afwijking in zijn tandjes, ( ik zelf ook ) op jonge leeftijd was dit bij mij al niet meer te redden.
Mijn zoon heeft echt super sterke en goede tanden.
Misschien is het toeval, maar zijn tandarts zei dat dit zeker in zijn voordeel zou kunnen werken.

Er is toch al eens een onderzoek geweest met jonge kinderen, die rauwe melk dronken, en de andere kindjes geen rauwe melk.
Zal het morgen eens opzoeken!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 09:45

Ik ben niet overtuigd naar aanleiding van jouw betoog...
Groot en sterk worden van rauwe melk is net zo'n onzin als dat mijn moeder zei dat je van korstjes eten borsten kreeg...
Glazuur is glazuur, dat us bij aanleg fout gegaan. Dat verbetert niet door het drinken of eten van bepaalde producten

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:23

Ik probeer ook niemand te overtuigen, ik deel gewoon mijn mening.
Rauwe melk kan zeker in voordeel werken voor tandjes, al helemaal bij een kindje wat al een glazuur probleem heeft.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:59

benangelique schreef:
Ik ben niet overtuigd naar aanleiding van jouw betoog...
Groot en sterk worden van rauwe melk is net zo'n onzin als dat mijn moeder zei dat je van korstjes eten borsten kreeg...
Glazuur is glazuur, dat us bij aanleg fout gegaan. Dat verbetert niet door het drinken of eten van bepaalde producten

Hmm, groot worden van eiwitrijke voeding lijkt mij erg logisch.

Glazuur op de tanden bouw je idealiter dag in dag uit weer op. Iemand kan problemen hebben met dit proces, maar het is niet enkel en alleen aanleg.

Borstjes en korstjes rijmen aardig, maar dat verband zie ik niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 12:57

Angeliquee18 schreef:
In het begin had ik ook heel erg mijn twijfels, en heb hier veel onderzoek naar gedaan.
Ik vroeg het laatst aan de boer waarvan de boerderij is, hoe dit nou precies zat.

Mijn zoon heeft een glazuur afwijking in zijn tandjes, ( ik zelf ook ) op jonge leeftijd was dit bij mij al niet meer te redden.
Misschien is het toeval, maar zijn tandarts zei dat dit zeker in zijn voordeel zou kunnen werken.

Er is toch al eens een onderzoek geweest met jonge kinderen, die rauwe melk dronken, en de andere kindjes geen rauwe melk.

Hoe weet je nou of jouw zoon een glazuurafwijking heeft als hij supersterke en goede tanden heeft!?

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 18:01

janderegelaa schreef:
Angeliquee18 schreef:

Hoe weet je nou of jouw zoon een glazuurafwijking heeft als hij supersterke en goede tanden heeft!?

Omdat mijn zoon een syndroom heeft.