Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ES18 schreef:Helaas is deze wachttijd normaal Avis. Ik heb toen ook 5 maanden op de wachtlijst gestaan voor mijn intake. Ik vond die periode eigenlijk wel het zwaarst.
Naar welke HC ga jij? Ik zit in Bilthoven. Ik ben ook heel benieuwd hoe je het gaat vinden!
Eline91 schreef:Ik heb toch weer een klein dipje... Ondanks dat ik eigenlijk bijna 8 jaar geen hulp meer krijg voor mijn eetstoornis, en het eigenlijk meestal wel goed gaat.
De eerste jaren van mijn herstel at ik heel restrictief, elke dag hetzelfde. Ondertussen heb ik dat leren loslaten.
Ik eet in principe alles, heb geen verboden of 'slecht' voedsel, kan me makkelijk aanpassen als ik niet vooraf weet wat ik zal kunnen eten.
Maar als ik het mentaal of emotioneel wat moeilijk heb merk ik dat meteen aan mijn eetlust. Misselijk zijn, geen honger hebben, nergens zin in hebben. Ik weet dat ik moet eten maar kan me er niet voor motiveren. Het is niet dat ik echt bezig ben met afvallen maar stiekem vind ik het niet erg dat het zo is.
Herkent iemand dit? Hoe pakken jullie dat aan in periodes waarin je je minder goed voelt?
emptyy schreef:Ik probeerde het een tijd lang tegen te houden door te denken dat ik juist dikker word als ik weer even af zou vallen, en dat vetverdeling ook tijd nodig heeft en ik mezelf er dus alleen mee heb
Eline91 schreef:Ik heb toch weer een klein dipje... Ondanks dat ik eigenlijk bijna 8 jaar geen hulp meer krijg voor mijn eetstoornis, en het eigenlijk meestal wel goed gaat.
De eerste jaren van mijn herstel at ik heel restrictief, elke dag hetzelfde. Ondertussen heb ik dat leren loslaten.
Ik eet in principe alles, heb geen verboden of 'slecht' voedsel, kan me makkelijk aanpassen als ik niet vooraf weet wat ik zal kunnen eten.
Maar als ik het mentaal of emotioneel wat moeilijk heb merk ik dat meteen aan mijn eetlust. Misselijk zijn, geen honger hebben, nergens zin in hebben. Ik weet dat ik moet eten maar kan me er niet voor motiveren. Het is niet dat ik echt bezig ben met afvallen maar stiekem vind ik het niet erg dat het zo is.
Herkent iemand dit? Hoe pakken jullie dat aan in periodes waarin je je minder goed voelt?
Independence schreef:Zó herkenbaar, Lestrange! Ik heb ook jaaaren ondergewicht gehad, maar dat was niet zichtbaar en er is dus nooit iemand geweest die aan een eetstoornis heeft gedacht. Ja, mijn toenmalige schoonzus, haar viel het op. Dat is inmiddels bijna 10 jaar geleden en mijn moeder wuifde dat ook weg, want 'ze eet hartstikke goed'. Tot op heden weet niemand in mijn omgeving van het bestaan van mijn eetstoornis (behandelaren en groepsgenoten wel)
Ik kan me je gedachtegang wel voorstellen. Je voert een flinke strijd, je bent uiteindelijk constant bezig met eten. Dan is het frustrerend dat dat door anderen wordt gebagatelliseerd. Want, omdat zij het niet zien, is het er ook niet? Dat is natuurlijk onzin.
Ik hoop oprecht dat je je gezonde verstand blijft gebruiken en niet verder gaat dan dat je nu gaat. En ik gun het je, dat je nog eens met je moeder in gesprek kunt gaan, en duidelijk kunt maken dat het wél serieus is. Laat anders eens lezen wat je hebt geschreven, daarin heb je het heel helder verwoord.
Sterkte ermee en pas goed op jezelf
Lestrange01 schreef:Kom ik weer binnenvallen hoor..![]()
Het gaat weer slechter, maar deze keer anders. Ik heb niet veel stress maar mijn depressie neemt de overhand en ik wil gewoon niet mee r bestaan, waardoor mijn eetlust afneemt. Ik voel me niet in controle over mezelf. Iets wat ik de afgelopen twee jaar eigenlijk niet meer heb gevoeld.
Citaat:Mensen die ik om mij heen heb steunen mij absoluut niet.
Citaat:Vanavond had ik voor het eerst in jaren een gesprek met mijn moeder over mijn eetstoornis. Ze maakte namelijk de opmerking dat ik niet langer een eetstoornis heb, en toen ik zei dat ik dat nog wel had was ze helemaal verbaasd "je eet zoveel!" (Fijn....)
Toen heb ik verteld hoe mijn eetstoornis werkt, voor het eerst, dat ik een heel precies balans heb gevonden waar ik op ondergewicht blijf, niet afval, niet aankom, geen eetbuien heb, net genoeg energie heb om alles te kunnen doen en toch redelijk accepteren hoe ik eruit zie. Ik vertelde dat ik die verbazing over het hebben van een eetstoornis wel vaker hoor omdat ik er niet ongezond uit zie waarop zij heel verbaasd was dat ik überhaupt ondergewicht had omdat ik er zo ""gezond"" uit zie.![]()
het voelt zo naar dat iedereen denkt dat ik gezond ben omdat ik er op een of andere manier uitzie alsof ik gezond ben??
Citaat:Het klinkt echt super slecht natuurlijk, ik moet blij zijn dat ik er normaal uitzie maar het maakt me zo onzeker. Ik ga niet mijn lengte en gewicht noemen omdat ik dat te triggerend en ongepast vind, maar het voelt nu net alsof ik me aanstel
Citaat:Ik ben zo in controle dat ik nooit abnormaal gedrag vertoon qua eten behalve dat ik minder eet dan anderen. Moet ik controle verliezen en aan de buiten wereld laten zien hoe het er van binnen aan toe gaat?