Curlsys methode/ tips voor krullend haar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:29

billionache schreef:
Ja, dat bedoel ik ook juist :j ruwer en onhandelbaar = klitten.

Maar om te weten of het de juiste producten zijn zal je toch je elasticiteit moeten testen en op basis daarvan producten moeten kiezen. Zoals hierboven al aangegeven.

Het is trouwens normaal dat je haar plots erg beschadigd aanvoelt als je overstapt naar CG. Je wast nl als het goed is alle siliconen en andere zooi eraf, en die zorgen juist voor glans en de indruk dat je haar heel gezond en zacht is. Haal je dat laagje eraf, komt vaak de 'ware aard' en toestand van je haar naar boven.

En die “ware aard” is soms echt vreselijk. Ik ben nu goed een maand bezig, maar ik ben echt geschrokken van de slechte toestand van mijn haar. Ik ben ook nog zoekende naar de juiste producten, maar stapje voor stapje wordt het beter. De aanhouder wint hoop ik :=

Fenrir

Re: Curlsys methode/ tips voor krullend haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:32

Ik vond mijn haar juist gelijk heel fijn zacht worden :j

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 20:36

Er gaat een wereld voor mij open, bedankt voor de informatie!

Fenrir schreef:
Ik vond mijn haar juist gelijk heel fijn zacht worden :j

Meteen de juiste producten gebruikt? :)

Ruwer haar zag ik niet als onhandelbaar omdat het precies valt als altijd. Pas wanneer ik met mijn hand door en over mijn haar ga voel ik dat ruwer is met meer klitten.

billionache schreef:
Ja, dat bedoel ik ook juist :j ruwer en onhandelbaar = klitten.

Maar om te weten of het de juiste producten zijn zal je toch je elasticiteit moeten testen en op basis daarvan producten moeten kiezen. Zoals hierboven al aangegeven.

Het is trouwens normaal dat je haar plots erg beschadigd aanvoelt als je overstapt naar CG. Je wast nl als het goed is alle siliconen en andere zooi eraf, en die zorgen juist voor glans en de indruk dat je haar heel gezond en zacht is. Haal je dat laagje eraf, komt vaak de 'ware aard' en toestand van je haar naar boven.

Geen weet van gehad. De kapper die ik het laatst heb gehad zei dat ik normaal haar had, niet droog dus daar ging ik vanuit.
Ik zal eens opzoeken hoe ik de elasticiteit kan onderzoeken dit weekend en dat hier plaatsen.

Om op een eerder vraag terug te komen; final was en deep co ken ik niet dus dat heb ik niet gebruikt.
Ik waste mijn haar met andrelon natural shampoo en cremespoeling zonder parabenen en siliconen. Kreeg deze van iemand dus ik dacht laat ik dat maar proberen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:36

Hier ook Fenrir, had ineens superglanzend veerkrachtig haar

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:39

De final wash doe je om de resten van je oude producten eruit te spoelen. Je elasticiteit bepaalt of je producten met of zonder proteïne (of beide) moet gebruiken, dat is eigenlijk het belangrijkste waar je je keuze op moet baseren :j

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 20:40

Met hoeveel producten eindigen jullie uiteindelijk? :D

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:43

Hoe bepaal je de elasticiteit van je haar? Kan het in dit topic niet vinden, behalve dan dat je het vooral moet doen :')

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:47

De final wash kan je met Dreft (groene afwasmiddel) doen. Dat is inderdaad om de slechte producten eruit te spoelen.

Deep Co is een CG vriendelijk haarmasker die je 1 of 2 keer per week gebruikt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Volgorde wat je wanneer doet
Afbeelding

CG producten herkennen
Afbeelding

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:47

De shampoos van Andrélon zijn niet CG, daar zitten nl sulfaten in.

Final wash moet je zel doen trouwens, voor je volledig CG gaat. Dat houdt in dat je een laatste keer wast met een sulfatenshampoo (wel zonder siliconen, beeswax, mineral oil etc) om de hele laag eraf te wassen. Maar dat heb je dus in principe al gedaan, want de Andrélon shampoo is daar geschikt voor als ik me niet vergis.

Deep co = deep conditioning dus even een masker erin en dan goed laten intrekken en uitspoelen.

Maar als je een sulfatenvrije shampoo zoekt (bv Petal Fresh) en dan combineert met de Andrélon Conditioner heb je al een mooie basis. Onder voorbehoud van de elasticiteits-test natuurlijk.

De elasticiteits-test:
- je knipt een haar af (niet uittrekken! dat beïnvloedt het resultaat)
- je neemt beide uiteinden vast en trekt ze van elkaar weg
- het haar rekt ongeveer 30% mee en breekt dan: normale elasticiteit dus zowel producten met als zonder proteïne gebruiken
- het haar breekt vrijwel meteen af: teveel proteïne, dus enkel producten zonder gebruiken
- het haar rekt meer dan 30% mee: te weinig proteïne, dus proteïnerijke producten gebruiken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:49

Ik ben nog niet zo heel lang bezig dus nog een beetje zoekende naar de juiste producten, vooral hoeveel proteïne ik nodig heb (zit er een beetje tussenin). Ik was nu m'n haar wel 1x per week/anderhalve week met een CG shampoo omdat ik een lage porositeit heb en daardoor snel buildup krijg (alleen wassen met conditioner krijgt 'm haar niet schoon genoeg).

Overigens heb ik niet echt enorme krullen maar altijd wel wat slag gehad. Maar nu ik met de CG methode bezig ben krijg ik wel steeds meer slag/richting krullen.

Dit was na krap een week CG dus pas net begonnen (foto's rechts):

Afbeelding

Vind vooral lijnzaadgel erg fijn, en het is ook nog eens makkelijk en goedkoop zelf te maken.

billionache schreef:
De elasticiteits-test:
- het haar rekt ongeveer 30% mee en breekt dan: normale elasticiteit dus zowel producten met als zonder proteïne gebruiken
- het haar breekt vrijwel meteen af: teveel proteïne, dus enkel producten zonder gebruiken
- het haar rekt meer dan 30% mee: te weinig proteïne, dus proteïnerijke producten gebruiken.

En nat haar gebruiken voor de test schijnt beter te zijn.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 20:51

De elasticiteit heb ik nog niet bepaald, wel heb ik final wash gedaan inderdaad, ik heb andrelon natuurlijk puur gebruikt vanmorgen en die kan ik daarvoor gebruiken zag ik in bovenstaand lijst.

Ik las voor de elasticiteitstest dat je het ook in een glas water kan doen en kijken of het blijft drijven of niet of werkt deze methode niet?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:52

Dat met een glas water schijnt niet zo betrouwbaar te zijn.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:52

Dat is de porositeits test, niet de elasticiteits test!

Lekker ingewikkeld allemaal, toch? :))

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 20:53

Ja echt :))
Tis net als gezond eten versus fastfood. De een koop je overal en kun je overal eten, bij de ander moet je je erin verdiepen en kijken waar je het kan vinden..

Ah helder, maakt het uit hoelang de haar is voor de test en moet het nat of droog zijn?

billionache schreef:
De elasticiteits-test:

Blonde vraag maar je moet de uiteinden van elkaar af trekken? Dus het haar uit elkaar trekken?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:58

Het handigste is lang omdat je het dan het makkelijkste 'uit elkaar' kan trekken, dus best afknippen tegen de hoofdhuid.
En zoals hiervoor al aangegeven inderdaad best nat doen, al doe ik het gewoon wel altijd droog (iets met lui zijn :') )

@C_arola: inderdaad het haar uit elkaar trekken en kijken hoe snel het breekt!

Het is inderdaad een hele studie _O- denk dat ik inmiddels meer van ingrediënten en haarproducten ken dan 99% van de kappers :')

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 21:11

Net geprobeerd op droog haar mijn haar breekt niet tenzij ik er echt hard aan trek.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 21:14

Heb je gekeken hoeveel het uitrekt? Daar moet je je op baseren namelijk. Als hij vrij ver uitrekt en dan pas breekt heb je een tekort aan proteïne en moet je kijken naar proteïnerijke producten :j

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 21:18

Het rekt inderdaad vrij ver uit maar ik vraag me af of ik het goed doe :=
Heb je misschien een filmpje met voorbeeld? Ik pak beide uiteinden vast zoals het haar is/krult en dan rek ik de uiteinden uit maar door de krul zit er veel rek in voordat het breekt.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 21:21

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 21:22

Ik gebruik aloë vera dat is voor je huid en in de facebookgroep hadden ze het erover dus ik dacht ik probeer Het .Het is van De Tuinen en het werkt goed.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 21:24

billionache schreef:
Je moet rekenen vanaf je het haar 'op spanning' hebt zeg maar, anders rekt het bij iedereen ver uit natuurlijk :D

Deze is wel vrij duidelijk denk ik: https://www.youtube.com/watch?v=mMUfQrVhSU0

Precies wat ik dacht, ik dacht al, dit is niet goed :D

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 21:32

billionache schreef:
De elasticiteits-test:

Bedankt voor de uitleg +:)+

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 21:37

billionache schreef:
Je moet rekenen vanaf je het haar 'op spanning' hebt zeg maar, anders rekt het bij iedereen ver uit natuurlijk :D

Deze is wel vrij duidelijk denk ik: https://www.youtube.com/watch?v=mMUfQrVhSU0

Ik heb het filmpje bekeken en zelf gedaan en het rekt veel mee. Als ik het goed begrijp heb ik dan proteïnerijke producten nodig. Heb jij een idee welke producten ik dan het beste kan nemen?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 21:48

Ik ben momenteel geen lid meer van de Curly Girl groep op Facebook, maar daar staat volgens mij wel een lijst van producten. Wellicht kan iemand deze hier wel even posten.

In de ingrediëntenlijst ga je alvast op zoek naar dingen met 'Hydrolyzed' ervoor/erin, of de woorden 'keratin', 'silk' of 'wheat'.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 21:52