Help mijn vriend is coke verslaafd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:14

Vergeet niet dat verslaving een ziekte is, en niet alleen maar en kwestie van willen.

Amber_anne

Re: Help mijn vriend is coke verslaafd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:20

Nee maar je moet wel echt willen beter worden anders gaat het ook niet

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:28

Ik spreek uit ervaring dat verslaving idd een blijvende ziekte is en dat iemand echt zelf moeten willen afkicken anders lukt het niet. Vaak als de bodem bereikt is ziet men in dat men hulp nodig heeft. Dan nog ligt gevaar van terugval op de loer maar degene die afgekickt zijn “ moeten “ vaak hun leven omgooien voor wat betreft hun oude vrienden en ga zo maar door.

Been there done that en nee het waren geen 2 grammetjes die op een avond weg gingen maar gram of 8 en dat dan 5 a 6 dagen in de week.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:27

Kijk, hij blijft natuurkijk nog die leuke vent zoals ts hem ziet. Zijn persoonlijkheid, zijn grapjes.. een verslaafde is niet alleen maar rotte drek.

Het rotte is dat verslaafden (drugs, alcohol, eten) zich vaak kapot maken. Mocht je dat kunnen loslaten, dat kun je namelijk niet veranderen, en dat is hun situatie, dan kun je nog steeds blij zijn als je bij hem bent. En dan loslaten in de zin van: ondersteunen maar het wel bij zijn leven laten en je niet laten meeslepen... ja dan is er weinig aan de hand. Maar het is maar zeldzaam dat men dat lukt. Het doet je toch intens zeer voor de ander. En laat staan al die eigen ego emoties die erbij komen zoals angst om hem te verliezen etc.

Enige puntje van aandacht dat voor mij erg belangrijk zou zijn is die persoonlijke hygiëne. Wat je verteld daar zou ik echt van kokhalzen. Dat vind ik vies. Maar ook dat is weer wat je zelf moet bepalen.

Blijf elkaar wel los zien, dan kun je hem beter steunen. Jij hebt jouw leven, en hij de zijne.. zijn jullie graag bij elkaar geniet ervan. Heb hem lief zover je kunt en de rest.. er is zoveel wat je niet kunt veranderen.. en ga ook niet hopen op een betere versie van hemzelf. Hou van hem (of niet) zoals hij nu is, en ga nergens van uit. Hij is verslaafd. En of hij er ooit vanaf komt.. wie dan leeft wie dan zorgt. Maar ga niet romantiseren met de hoop op “als hij straks...”dat moet je echt loslaten, ik hoop voor je dat hij er bovenop komt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 22:27

Amber_anne schreef:
Nee maar je moet wel echt willen beter worden anders gaat het ook niet

Ik reageerde op het bericht van Indestal. Soms lukt het ook niet ook al wil je graag. En als het niet lukt kun je niet automatisch stellen dat dat komt omdat iemand niet gemotiveerd genoeg is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 10:41

viphorse schreef:
Dan nog ligt gevaar van terugval op de loer maar degene die afgekickt zijn “ moeten “ vaak hun leven omgooien voor wat betreft hun oude vrienden en ga zo maar door.

...TS heeft al een paar dagen niet gepost, dat kan iets goeds betekenen.
Ze bescheef dat haar vriend bezig was met dit omgooien.

En willen is een ingewikkeld begrip, en een mens is een gelaagd wezen.
De 12 stappen van de AA beginnen met "overgave": ik erken dat ik machteloos sta. Dat voelt anders, veel minder actief dan 'ik wil, ik ben gemotiveerd, ik ga van alles doen!!'
Dat kan reuze verstandig zijn: een slaaf heeft dan wel 'een eigen wil', maar in de harde praktijk van het dagelijks leven ben je geen eigen baas.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 11:00

Verslaving heeft te maken met een verslavingsgen. Als je die hebt, dan wordt het inderdaad erg moeilijk.

Meestal ligt onder het gebruik een tapijt van psychische problemen, die ook niet altijd zijn te verzachten of op te lossen...en een gebruiker kan dit zich bewust worden dat zonder gebruik life a bitch is maar met gebruik een grotere s*hit in het leven geeft. Iedereen kiest dagelijks heel de dag wat te doen, niets doen is ook een keuze.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:51

T’s hoe gaat het nu??

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 20:04

Een paar dagen geleden heeft hij een punt achter onze relatie gezet, ik ben er helemaal kapot van en heb tijdelijk onderdak bij mijn baas tot ik iets anders gevonden heb wat hopelijk snel is want de bank hier slaapt niet bepaald fijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:14

Wat rot ts, hij gebruikt nog of is nog gestopt?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:15

Aah ts, wat erg voor jou! Veel succes ome leven terug ofte bouwen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:27

Wat rot voor je. Heel veel sterkte

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:29

Heel veel sterkte en een knuffel voor jou!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:30

Heel naar!
Hopelijk heb je snel weer een eigen plekje!

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 20:30

MarlindeRooz schreef:

Hij gebruikt nog en voelde zich betrapt toen ik er achter kwam, ik heb ook het idee dat hij over een paar dagen weer terug komt kruipen maar nu is mijn deur voor hem gesloten en is hij niet meer welkom als meer dan alleen vrienden.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:37

Jeetje snap dat je er kapot van bent. Blijf sterk en laat dit niet nog een keer gebeuren!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:38

Schaduw25 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Hij gebruikt nog en voelde zich betrapt toen ik er achter kwam, ik heb ook het idee dat hij over een paar dagen weer terug komt kruipen maar nu is mijn deur voor hem gesloten en is hij niet meer welkom als meer dan alleen vrienden.

Ik denk dat hij jou en zichzelf hiermee een grote dienst heeft bewezen. Houd die deur nu ook dicht , potdicht, voor jou maar zeker voor hem, succes meid ook al is dit heel hard voor je nu.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:42

Schaduw25 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Hij is er nog niet aan toe om te stoppen met gebruiken. En hij ziet in dat samenleven met jou dan geen optie is.
Nu ben je verdrietig en kapot ervan, dat is logisch. Maar over een tijdje zul je zien dat dit het beste voor jou en hem is in deze situatie. :(:)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:47

Heel veel sterkte TS.
Dit is overigens wel een typisch verslaafden iets. Het gebruiken is belangrijker dan de relatie. En idd over een paar dagen staat hij waarschijnlijk voor de deur. Want een vriendin is toch wel fijn...

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:48

Stille meelezer hier...
Wat vreselijk rot voor jou zeg!
En jij deed er zoveel voor hem.

Ik hoop dat dit uiteindelijk het juiste voor jou zal blijken!
Veel sterkte toegewenst. Y;(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:02

Schaduw25 schreef:

Ach, potverdikke...!

Jullie relatie was gebaseerd op vertrouwen, schreef je - dat heeft hij dus geschaad. :(:)
Dat heeft consequenties. (Welke precies, dat is aan jou.)

Wellicht komt hij terugkruipen - maar aan de orde is, dat hij achter jouw rug om toch gebruikt heeft.
(Wel gebruiken en zelf opbiechten is al zo best, maar mondje dicht houden is echt not done.)
Die consequenties zijn voor hem.

En 'terug komen kruipen' klinkt heel zielig, maar "ga niet mee in de reddingsdriehoek".
Wellicht voelt hij zich nu ook erg rot - dat kan. Maar hij is geen slachtoffer, aan de orde is dat hij zijn gedrag echt en grondig en eerlijk verandert.
Zou er een slachtoffer zijn, dan ben jij dat. (Hopelijk niet!)
Maar hij heeft geen 'redder' nodig, net zo min als dat hij een 'vervolger' nodig heeft.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 24-07-18 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:07

Veel sterkte ts, en hoe moeilijk ook, hou je vast aan wat je nu zegt. Er komen nog heel veel mooie woorden en tijdelijke acties aan. Hoe erg je de werkelijke persoon nu mist, dit leven verdien je niet. Misschien ooit als hij clean is en echt in ziet wat de verslaving doet,maar hopelijk scheiden jullie wegen zich en kan hij werken aan een gezond leven en jij verder. Want hoe verdrietig je nu logisch ook bent, het zet wel deuren open naar uiteindelijk een gezonde relatie straks.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 22:22

Dubbel
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 24-07-18 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 22:24

Niet onverwacht.
Sterkte TS.
Ik hoop dat er voor hem ooit de tijd komt dat een leven zonder gebruiken hem gelukkiger maakt. Nu is het loslaten van het fijne deel dat jullie hadden en de potentie die je in hem ziet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 22:30

verootjoo schreef:
Hij is er nog niet aan toe om te stoppen met gebruiken. En hij ziet in dat samenleven met jou dan geen optie is.
Nu ben je verdrietig en kapot ervan, dat is logisch. Maar over een tijdje zul je zien dat dit het beste voor jou en hem is in deze situatie. :(:)

Dit denk ik ook. Maar voor jou wel heel pijnlijk. Wees voorbereid op het moment dat hij terugkomt, spijt betuigt en hij je smeekt om hem te helpen. Ga daar niet op in.
Heel veel sterkte ts, dit is allemaal heel verdrietig voor je.