AD(H)D, lotgenoten & tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:00

Ik ging nog vertellen over m'n coach trouwens. :)

Het zijn hele interessante sessies. Wel duur. Maar ik denk echt dat dit me kan helpen. We werken concreet aan dingen waar ik last van heb en kijken wat voor methoden het beste voor mij zouden kunnen werken. Erg fijn is dat, ik denk wel eens bij tips die je op het internet terugvindt "jamaar dit is niet zo of zo toepasbaar op mijzelf" maar bij de coach kunnen we dus echt concreet dingen vinden voor mij om aan te werken. Erg fijn is dat.
Ze legt ook dingen uit over bijv de werking van de hersenen en op welke manieren ADD die werking in de weg kan zitten (en hoe je het kan oplossen).

Het nadeel is dat het behoorlijk prijzig is maar ik schijn het volgend jaar te kunnen invullen als bijzondere zorgkosten ofzoiets bij de belastingaangifte, dus dan krijg je nog wat terug.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 15:55

Zijn jullie ook zo dat je alles precies wil weten hoe of wat? M'n tante uit de VS is hier over en ze is bij mijn ouders maar trekt ook veel naar mij toe. We weten echter nog niet wanneer ze naar de volgende familieleden gaat en ik kan daar zo slecht tegen.
Ik wil gewoon weten wanneer ze weer weggaat. Al heb ik het idee dat het ook te druk is voor mijn gevoel

julie0307

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 16:03

Jep dat herken ik enorm. Als ze mij plots vertellen dat we over 2 uur bij familie gaan eten word ik helemaal boos/ verdrietig/ overstuur. Begin dan soms gewoon te wenen terwijl ik het wel leuk vind om bij hun te gaan eten. Precies een soort crash in mijn hoofd. Vertel je het een paar dagen opvoorhand is er geen probleem.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 16:18

Ja ik ben nu al vanaf woensdag elke dag in de weer. Morgen nog een dagje en dan eindelijk rust

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 16:44

julie0307 schreef:
Jep dat herken ik enorm. Als ze mij plots vertellen dat we over 2 uur bij familie gaan eten word ik helemaal boos/ verdrietig/ overstuur. Begin dan soms gewoon te wenen terwijl ik het wel leuk vind om bij hun te gaan eten. Precies een soort crash in mijn hoofd. Vertel je het een paar dagen opvoorhand is er geen probleem.

Dit is zooo herkenbaar. Als het mijn eigen schuld is dat ik iets vergeten ben of als anderen er ook niets aan kunnen doen vind ik het vervelend maar echt geen drama, maar als mensen zich gaan bemoeien met mijn agenda... oei. Zonder vooraf (op zijn minst een paar dagen) overleg al helemaal.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:20

Ik heb een vraag, misschien weten jullie dat. Ik hoorde laatst dat als je ADD hebt je een aantekening op je rijbewijs nodig hebt (ofzoiets). Hoe zit dat? Ik heb mijn rijbewijs namelijk al jaren terug gehaald, zeker 7 jaar voor ik de diagnose ADD kreeg. Moet je er dan alsnog melding van maken?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:10

Volgens mij niet. Ik heb hem gewoon verlengd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 08:48

Achter m'n medicatie aanhobbelen nu. Is niet leverbaar in m'n eigen apotheek.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 09:02

purny schreef:
Achter m'n medicatie aanhobbelen nu. Is niet leverbaar in m'n eigen apotheek.

Geweldig dat, heb die ellende ook wel eens gehad, AD niet leverbaar of me een goedkopere versie aan proberen te smeren. Kost altijd zoveel energie -O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 09:08

De Sandoz is wel leverbaar maar gaat niet bij mij. Nu moet ik dus de halve stad door om erachteraan te gaan. En er was al een fout met doorsturen. Kan wel janken nu

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 09:42

Oh super naar purny!

Ik heb vorige week de kortwerkende methyl genomen maar dat was echt drama. Enorme moodswings bij rebound en na 1.5 uur echt uit gewerkt. Op werk ook moeilijk om regelmatig in te nemen. Weekje volgehouden om te 'wennen' maar nu mee gestopt. Vanaf vandaag de langwerkende aan het proberen, 54mg. Tot nu toe (bijna 2 uur na inname) voelt het goed! Stabiel en gezonde drive om dingen te doen. Ik ben benieuwd, hoop het zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 11:16

Ik ben er ook mee aan het aankloten. Ik slik al behoorlijk lang 36mg Concerta maar ik merk dat het niet meer zo lekker valt. Word heel nerveus en trillerig en voel me de hele dag opgejaagd. Ik ga nu woensdag kijken of de huisarts me kan terugzetten naar 18mg, zodat net het scherpe randje eraf is maar ik niet zo opgefokt ben de hele tijd. Merk dat ik ook steeds minder afhankelijk ben van de medicatie om goed te functioneren dus een lagere dosis zou in principe passend zijn op dit punt in mijn leven.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:17

julie0307 schreef:

Ooh herkenbaar... maar 20 min later ben ik er dan aan gewend en heb ik er super zin in en kan ik een super leuke avond hebben. Dat je denkt doe direct even normaal. :roll:

Zit weer enorm overprikkeld op mijn bank, word dan direct heel huilerig. Zit soms toch medicatie te overwegen. Geniet zo van alles wat ik doe. Ik vind school, stage, werk, vrijwilligerswerk en sporten zo leuk. Maar het is best wel veel... :n

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:56

Magrathea schreef:
Nota bene terwijl ik mijn vorige bericht typte in dit topic heb ik dus ook iets laten aanbranden in de oven. Man man het is een wonder dat ik nog nooit een woningbrand heb veroorzaakt.

Is al een iets 'oudere' reactie, was een tijdje minder aan het meelezen maar dit doet me zo aan mezelf denken... :')

Een paar jaar geleden moest ik naar de psycholoog gaan maar ik had honger. Was al te laat maar hé, eten is belangrijk. :+ Dus wat doe ik; ik zet een KOOKPOT met macaroni van de dag ervoor in de microgolfoven en zet de micro lekker lang op zodat het zeker warm is. Ondertussen ga ik mijn schoenen aan doen in mijn kamer, waarschijnlijk ook nog even langs de WC, helemaal aan het 'haasten' want IK. WAS. TE. LAAT.
Geen idee hoelang ik erover deed om mijn schoenen aan te doen of dat ik gewoon op bed ben blijven luieren maar plots rook ik iets verbrand... En je zou denken dat een normaal mens zich dan herinnerd dat er iets in de micro staat, nee, ik niet dus...

Ik zit in mezelf te lachen van 'Joh, hebben die achterlijke buren nu weer iets laten aanbranden, wat een idioten.' (De week ervoor rook het in de gang van het appartement heel verbrand voor een tijdje)

Dus ik nog steeds, zonder te beseffen wat er in de keuken aan het gebeuren was, op mijn gemak mijn ding aan het doen. Doe ik de deur van mijn kamer open... ALLES. VOL. ROOK.
Man ik heb gerend toen. :')
Heb echt geluk gehad toen nog... De pot stond letterlijk te branden in de microgolfoven... := Het had aan de zijkant van die plastiek/rubberen 'omsluiting' waar je het vast kan nemen en dat was in brand gevlogen.
En de micro was 'ontploft' en laat dat nu net een ingebouwde zijn dus die konden ze komen vervangen... :=

Maarja, stomme buren hé. :') Als zij de week ervoor de gang niet hadden laten aanbranden dan had ik het wel geweten! _O-

Nu weet ik ook niet meer zeker of dat op dezelfde dag was dat ik dacht dat ik een afspraak had met de psycholoog en ik mij naar daar aan het haasten was (half uur wandelen, haat fietsen), en pas toen ik er aankwam realiseerde ik mij dat het woensdag was en niet donderdag...

Ik ga nu proberen terug wat meer mee te lezen zodat ik ook meer op anderen kan reageren, want nu is het nogal moeilijk om reacties te geven.. :=

Kan alleen zeggen dat ik dat van het rijbewijs niet zeker weet? Ik heb gezien dat er speciale rijlessen zijn voor mensen met autisme en/of AD(H)D maar of het verplicht is om in te vullen dat je dit hebt? Heb mijn rijbewijs ook nog niet dus misschien weet ik het binnenkort. :o
Maar als je werk zoekt kan je ook een vragenlijst invullen (of laten invullen door je psychiater) zodat de werkgever een premie krijgt als hij je aanneemt. Maar dat is niet verplicht. Ik heb die optie gekregen maar heb het uiteindelijk niet gedaan, vind het persoonlijk maar erg vreemd dat mensen een premie gaan krijgen omdat ze 'iemand met mentale problemen' aannemen... Oké als je misschien ECHT niet goed kan functioneren en speciale hulp nodig hebt kan ik het nog begrijpen, maar ik vond het zo denigrerend overkomen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 21:02

Magrathea schreef:
Ik heb een vraag, misschien weten jullie dat. Ik hoorde laatst dat als je ADD hebt je een aantekening op je rijbewijs nodig hebt (ofzoiets). Hoe zit dat? Ik heb mijn rijbewijs namelijk al jaren terug gehaald, zeker 7 jaar voor ik de diagnose ADD kreeg. Moet je er dan alsnog melding van maken?

Als je hem gaat halen moet je het netjes aangeven op je eigen verklaring en zit je met een medische test of je uberhaupt wel rijgeschikt geacht wordt. Dat heeft dan te maken met de medicatie. Volgens mij als je hem al hebt hoef je het niet door te geven maar moet officieel de verzekering van medicatie we op de hoogte zijn dacht ik. Dit omdat ze anders later bij een ongeluk kunnen zeggen dat je 'onder invloed' was en om die reden niet verzekerd. Ik ben geen deskundige, maar zoiets staat me wel bij.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 21:09

Dat van die medicatie lijkt me wel een verklaring... Al lees ik nergens op de bijsluiter dat je niet met ritalin mag rijden. Bij andere medicatie staat dat vaak wel op de bijsluiter.

Van wat ik nu lees wordt het afgeraden om te rijden als je veel last hebt van bijwerkingen. Vrij logisch op zich. Ga eens even verder kijken op officiële sites of er iets over te vinden is.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 21:33

DezeNaam schreef:
Dat van die medicatie lijkt me wel een verklaring... Al lees ik nergens op de bijsluiter dat je niet met ritalin mag rijden. Bij andere medicatie staat dat vaak wel op de bijsluiter.

Van wat ik nu lees wordt het afgeraden om te rijden als je veel last hebt van bijwerkingen. Vrij logisch op zich. Ga eens even verder kijken op officiële sites of er iets over te vinden is.

Voor wat ik weet is dat Ritalin wat je vroeger herkende als 'gele sticker', niet rood dus, het mág wel, maar het kan de rijvaardigheid beïnvloeden. Uh ja, voor een ADHD'er in positieve zin, maar leg dat maar eens uit. Ik ben stukken veiliger op de weg met dan zonder := T is natuurlijk wel gewoon een (afgeleide van) opiaat he. Niet voor niks dat je het ook niet zonder Schengenverklaring mee naar t buitenland mag nemen. (mág :7 )

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:08

Ja dat zegt mijn psycholoog dus ook, dat het de vraag is of je veiliger bent op de weg zonder medicatie (dus met de problemen) of met.
Ik neem de medicatie gewoon niet vlak voor ik ga rijden.

Zit nu trouwens aan de strattera. DIE. oliebol. IS. DUUR. Maar tot nu toe geen bijwerkingen. Dit is mijn laatste poging tot medicatie. :o

Jeetje DezeNaam := Klinkt echt echt heel erg als iets wat mij zou kunnen gebeuren :o

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:28

Toppunt van adhd. Wanneer je met iemand aan de telefoon zit en er vervolgens een Boeing over de metro vliegt om te landen en dan totaal niet meer weten waar je het over had :+

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:35

Hoi allemaal :wave:
Ik kom even binnenvallen. Ik herken mezelf heel erg in het beeld van ADD en vraag me al een tijdje af in hoeverre het nuttig/handig/nodig/mogelijk is om gediagnosticeerd te worden.
Ik heb het idee dat wat sturing me echt heel erg zou kunnen helpen, dus of ik daarvoor kan worden geholpen door een psycholoog of een coach of medicatie, ik weet nog niet echt wat ik moet... dus ik kom even meelezen en misschien wat terug lezen, ben ook benieuwd of iemand een goed voorbeeld heeft van een soortgelijke situatie misschien?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:17

Magrathea schreef:
Ja dat zegt mijn psycholoog dus ook, dat het de vraag is of je veiliger bent op de weg zonder medicatie (dus met de problemen) of met.
Ik neem de medicatie gewoon niet vlak voor ik ga rijden.

Zit nu trouwens aan de strattera. DIE. oliebol. IS. DUUR. Maar tot nu toe geen bijwerkingen. Dit is mijn laatste poging tot medicatie. :o

Jeetje DezeNaam := Klinkt echt echt heel erg als iets wat mij zou kunnen gebeuren :o

Strattera heb ik nooit aangedurfd door de heftige risico verhalen die daar een paar jaar geleden de ronde over deden :=

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:23

Ik heb het recept voor vertraagde afgifte methylenidaat binnen *\o/*
Nu een week bijhouden hoe mijn klachten zijn en daarna starten met de medicatie en kijken hoe het valt. Ik vind het wel prettig dat deze psychiater het echt goed in de gaten wil houden.

Naar mijn mening heb je niet veel te verliezen en kan je hooguit geholpen worden Nooor_, ik zou eens informeren bij de huisarts als ik jou was (en dat heb ik toen ook gedaan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:24

Concerta bedoel je Azmay? Maar dan gewoon een generische variant? Ik ben benieuwd hoe het voor je werkt. Wat voor dosering heb je?

Ik ben teruggeschakeld van 36 naar 27 en vind het echt een verademing. Niet meer dat opgefokte en het scherpe randje is er toch een beetje af.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:26

Emmaa_ schreef:
Concerta bedoel je Azmay? Maar dan gewoon een generische variant? Ik ben benieuwd hoe het voor je werkt. Wat voor dosering heb je?

Ik ben teruggeschakeld van 36 naar 27 en vind het echt een verademing. Niet meer dat opgefokte en het scherpe randje is er toch een beetje af.

Ja maar concerta was heel duur, die heb ik wel eerder gehad.
Ik begin met 18mg en daarna kijken we of die omhoog moet of dat er later op de dag nog een gewone methyl bij moet of dat het goed is.

Ik hoop dat het weer lekker rust geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:31

Ik betaal voor Concerta idd 30 euro per maand. Best balen maar ik ging niet lekker op de generische variant dus heb een specifiek recept voor Concerta. Grappig hoe dat verschilt, die doseringen. Ik begon op 36 en wist dus eigenlijk ook niet anders :=