Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_lautje_ schreef:Dat was een Canadees.
Die kon geen kinderen adopteren en zijn vrouw was onvruchtbaar.
Wilde wel een kind en daarom de keuze gemaakt.
eclair98 schreef:In Nederland is ook een transgender stel, waarvan de man het kind heeft gekregen. Weet zo 123 niet hoe ze heten, volgens mij hebben ze een programma oid gehad.
EDIT: even gegoocheld:
https://www.youtube.com/watch?v=CneWp660bKo
_lautje_ schreef:Mijn broertje heeft oo zijn baarmoeder en eierstokken nog. Ook omdat het heel lang leek dat ik geen kinderen kon krijgen en evt eicellen wilde kunnen doneren.
Plus dat transgender niet betekend dat je niet de wens hebt om een ‘eigen’ kind te krijgen en ver kan willen gaan om dat krijgen.
Eileen_ schreef:Er is ook een Nederlands koppel met dit verhaal hoorRosanna en Louisa ofzo. Heb er wel eens filmpjes van gezien en vind het een hilarisch koppel, maar ik kijk gewoon nooit tv dus volg het verder niet persee
https://www.lindanieuws.nl/nieuws/fragm ... transitie/
Ze zijn dus allebei trans. De man wacht dus met de transitie ivm kinderen krijgen en is nu dus nog vrouw, maar voelt zich wel man. Lijkt me behoorlijk lastig!
Gigixponys schreef:Er was wel enkele maanden geleden een programma op Één (Belgische zender) over transgenders die bezig waren met hun transitie. M/V/X noemde het. Misschien kan je dat nog ergens terug kijken?
vikawiek schreef:Fenrir schreef:Ja, maar ik ben dan dus heel benieuwd wat ze zich wél voelen. Een beetje van allebei kan ik nog wel inkomen, of het tegenovergestelde geslacht, maar “allebei niet” vind ik zo’n abstract concept
Helemaal omdat het tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt wordt. Als ik een keer mannenkleding aantrek ben ik ook niet ineens non-binary maar half tumblr lijkt dat wel te denken. Ik vind het misschien lastig te begrijpen omdat ik zelf niet zoveel waarde hecht aan gender?
Ligt ook niet aan de kleren die je aantrekt maar hoe jij jezelf voelt. Maar niet begrijpen is ook niet erg, zolang je mensen er maar niet gaat voor discrimineren(niet dat jij dat nu doet)
Killyenn schreef:Ik denk dat hoe ik me voel als non-binair mens eigenlijk net zo abstract is als hoe jullie je voelen als man of vrouw. Hoe definieer je dat? Ik weet heel zeker dat ik me niet vrouwelijk voel, ik gruwel er inwendig van als ik op die manier aangesproken/gezien word. Maar ik voel me ook absoluut geen man, daar heb ik helemaal geen behoefte aan. Ik voel me gewoon mezelf, ik ben zorgzaam en creatief en hardwerkend en perfectionistisch, ik hou van surfen en uitslapen en dansen, ik doe aan paardrijden en run een bedrijf. Ik draag wat ik leuk vind, ik gedraag me zoals ik leuk vind. Ik definieer mijn gender verder trouwens niet als 'geen van beide', ik weet zelf heel goed hoe ik me voel, het is alleen niet 'tastbaar' in woorden uit te drukken. Net als dat 'je vrouw voelen' ook niet helemaal in woorden uit te drukken zou zijn als het idee van 'vrouw zijn' niet zo in onze cultuur geketend zat.
Ik denk niet dat het echt 'hip' is om 'they/them' te gebruiken. Het is nog steeds lastig zat in het dagelijks leven, je krijgt te maken met veel weerstand, en soms geweld. Dus in die hype geloof ik niet zo. Wel voelen veel jongeren zich tegenwoordig veel gemakkelijker in het onderzoeken van hun identiteit, zeker online, omdat er nu meer openheid over is en er meer toegang tot kennis is. Misschien is het voor sommigen een tijdelijk iets, iets waar ze nu op deze wijze uiting aan geven omdat ze zich als tieners ongemakkelijk voelen in hun groeiend lichaam bijvoorbeeld. Daar is niets mis mee. En voor velen zal het ook niet iets tijdelijks zijn: het is niet alleen een ding voor tieners of jonge mensen. Er zijn zat succesvolle volwassenen die non-binair/trans zijn. Gender kan vloeiend zijn, het kan door je leven heen veranderen. En misschien komen we er nu achter dat veel meer mensen zich als trans durven te uiten als daar meer ruimte voor is dan dat we ooit dachten. Is daar iets mis mee? Wie wordt er door geschaad als gender maakbaar is, als we het zelf mogen bepalen, en als een groter percentage van de bevolking trans is?
Ik zag dat er op de vorige pagina's nog wat vragen/opmerkingen waren, daar zal ik later op in gaan, er gaat nogal wat mis qua begrip als het over gender/sex gaat zo te lezenJe topic heeft in ieder geval een hoop teweeg gebracht Hiraeth!
Shadow0 schreef:(Ugh, vragenlijsten. Laat je niet 'gek' maken door die lijsten hoor, Hiraeth. Dat is een bekend syndroom van organisaties en onze samenleving: https://www.medischcontact.nl/opinie/bl ... erhoff.htm )
Hiraeth schreef:Shadow0 schreef:(Ugh, vragenlijsten. Laat je niet 'gek' maken door die lijsten hoor, Hiraeth. Dat is een bekend syndroom van organisaties en onze samenleving: https://www.medischcontact.nl/opinie/bl ... erhoff.htm )
Er zijn helaas ook behoorlijk wat dingen van toepassing op mijn opleiding.
Ik dacht 'even' een vragenlijst te doen terwijl ik eten aan het maken was... Ik denk dat ik een paar honderd vragen gehad heb en geen één. NUL! vragen over transgender zijn. Niet eens een "ik voel me soms het andere geslacht" vraag met een schaal van 1 tot 10 er naast.
We gaan in ieder geval nog genoeg te bespreken hebben maandag.
eclair98 schreef:Is het niet, oa, (dacht ik ooit ergens gelezen te hebben) dat ze tijdens die gesprekken ook niet gaan kijken of je misschien stemmen hoort (die je bijv. zeggen dat je een man moet zijn oid) of psychisch niet helemaal lekker gaat. Dat ze op die manier ook de mensen eruit halen die op een andere manier meer gebaat zijn bij hulp ipv. een tranisitie?
pien_2010 schreef:pien_2010 schreef:De mens evalueert immers ook.
Hiermee bedoel ik de mens ontwikkelt zich verder. De mens van nu is een ander dan 1000 of 2000 jaar geleden.
Wellicht dat de toekomstige mens vrijer is en dus een non binair mens is, kan zijn.
suikermeisje schreef:Maar als dit de evolutie zou zijn, dan zouden deze mensen zich uiteindelijk vaker moeten voortplanten. Als mensen een operatie hebben gehad wordt dat echter erg lastig. Biologisch gezien klopt het niet vrees ik. Het zou namelijk betekenen dat we veel meer artsen moeten krijgen maar ook dat de mensheid voor een groot deel gaat uitsterven.
Hiraeth schreef:Ik heb een mini-update: vandaag in de post een hele stapel papier binnengekregen van het UMCG. Het is wel mooi dat er nergens in de brieven of op de envelop vermeld wordt waar het van is. Mijn familie is er wel ok mee (en legt ook de envelop al klaar op 'mijn' plekje aan tafel), maar ik kan me voorstellen dat er andere thuissituaties zijn waar dat niet van toepassing is.
Hiraeth schreef:eclair98 schreef:Is het niet, oa, (dacht ik ooit ergens gelezen te hebben) dat ze tijdens die gesprekken ook niet gaan kijken of je misschien stemmen hoort (die je bijv. zeggen dat je een man moet zijn oid) of psychisch niet helemaal lekker gaat. Dat ze op die manier ook de mensen eruit halen die op een andere manier meer gebaat zijn bij hulp ipv. een tranisitie?
Dat kan best kloppen, maar in dit geval is het waarschijnlijk gewoon een standaard vragenlijst.De genderkliniek zit in het UMCG in de psychische hoek, dus het is wel vrij logisch dat je dan ook een vragenlijst krijgt over psychische stoornissen bij je intake.
Aan de ene kant logisch dus, aan de andere kant ook een beetje raar omdat er dus geen één vraag relevant was voor mijn situatie.![]()
Maar goed, ik ga het nog veel zwaarder hebben dan een vragenlijst. Zolang er maar vooruitgang is...
Wat betreft The Danish Girl: die film is voor mij al verpest door de hele discussie die er omheen was ontstaan.Ik heb Eddie de hele tijd verdedigd omdat ik hem als acteur heel erg waardeer en ik het overdreven vond dat mensen hem ineens als zwaar problematisch zagen voor deze rol. Mensen zien liever dat dit soort rollen gaan naar acteurs die transgender zijn. Ik ben zelf niet zo thuis in de filmwereld, maar ik kan me voorstellen dat meer mensen een film gaan zien wanneer er een bekende, goede acteur in speelt dan wanneer het een compleet wildvreemde naam is. Ik denk als je een acteur had gekozen die transgender is je een kleiner publiek had bereikt. Niet echt relevant dus, maar ik werd al bij voorbaat zo moe van de discussie dat ik geen trek meer had in de film.
Ik word wel nieuwsgierig door jullie, dus wie weet het downloaden waard!