Ik ben transgender

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hilli

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:26

Dat het evolueren, niet evalueren (en ook niet ovuleren, maar dat terzijde) ;)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:27

pien_2010 schreef:
pien_2010 schreef:
De mens evalueert immers ook.

Hiermee bedoel ik de mens ontwikkelt zich verder. De mens van nu is een ander dan 1000 of 2000 jaar geleden.
Wellicht dat de toekomstige mens vrijer is en dus een non binair mens is, kan zijn.

Evolueert :(:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:38

Sorry, heb dyslexie en gaat soms nog mis.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 23:54

pien_2010 schreef:
Sorry, heb dyslexie en gaat soms nog mis.

Dat was me niet eens opgevallen. Doe je goed. +:)+ Ik ging er gewoon vanuit dat je de verkeerde te pakken had. Had ook zomaar gekunt.

Anyway. Carry on

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 23:59

_lautje_ schreef:
Dat was een Canadees. :)
Die kon geen kinderen adopteren en zijn vrouw was onvruchtbaar.
Wilde wel een kind en daarom de keuze gemaakt.

eclair98 schreef:
In Nederland is ook een transgender stel, waarvan de man het kind heeft gekregen. Weet zo 123 niet hoe ze heten, volgens mij hebben ze een programma oid gehad.

EDIT: even gegoocheld:
https://www.youtube.com/watch?v=CneWp660bKo

_lautje_ schreef:
Mijn broertje heeft oo zijn baarmoeder en eierstokken nog. Ook omdat het heel lang leek dat ik geen kinderen kon krijgen en evt eicellen wilde kunnen doneren.
Plus dat transgender niet betekend dat je niet de wens hebt om een ‘eigen’ kind te krijgen en ver kan willen gaan om dat krijgen.

Eileen_ schreef:
Er is ook een Nederlands koppel met dit verhaal hoor :j Rosanna en Louisa ofzo. Heb er wel eens filmpjes van gezien en vind het een hilarisch koppel, maar ik kijk gewoon nooit tv dus volg het verder niet persee
https://www.lindanieuws.nl/nieuws/fragm ... transitie/
Ze zijn dus allebei trans. De man wacht dus met de transitie ivm kinderen krijgen en is nu dus nog vrouw, maar voelt zich wel man. Lijkt me behoorlijk lastig!

Bedankt voor de opheldering! :j

Even over het onderwerp van kinderen krijgen als een transman (ik besef me dat ik misschien wat intolerant klonk daar tegenover, ik had het niet super goed verwoord :o)

Ik zie soms gezinnetjes en zie dan hoeveel een kindje op zijn ouders lijkt en dan vind ik het toch soms een klein beetje jammer dat ik dat nooit 'echt' ga hebben. De genetische band tussen ouders en een kindje vind ik altijd bijzonder. Het is bij lange na niet het belangrijkste, maar de drang om iets van jezelf op aarde te zetten snap ik in zekere zin wel.

Er zijn dus wel opties om dat nog te realiseren, maar bijvoorbeeld een kind baren is voor mij persoonlijk echt onvoorstelbaar. Mijn persoonlijke weegschaal heeft toch minder gewicht op het schaaltje met 'eigen kind' dan dat het geval is met bovenstaande voorbeelden. Ik 'snap' het dus wel, maar omdat het zo recht tegenover mijn eigen beeld en onzekerheden staat kwam het er misschien een beetje scherp uit dat ik me het niet kan voorstellen.

Gigixponys schreef:
Er was wel enkele maanden geleden een programma op Één (Belgische zender) over transgenders die bezig waren met hun transitie. M/V/X noemde het. Misschien kan je dat nog ergens terug kijken?

Ik word altijd een emotioneel wrak en soms wat gefrustreerd als ik dit soort dingen kijk omdat ik ook zo ver wil zijn in mijn transitie. :o Ik ga zeker de naam onthouden, maar het kan even duren voor ik 'klaar' ben om te gaan kijken. :j Ik vind het enorm fijn dat dit soort programma's bestaan, maar zelf kijk is ze zelden. :o

vikawiek schreef:
Fenrir schreef:
Ja, maar ik ben dan dus heel benieuwd wat ze zich wél voelen. Een beetje van allebei kan ik nog wel inkomen, of het tegenovergestelde geslacht, maar “allebei niet” vind ik zo’n abstract concept :D
Helemaal omdat het tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt wordt. Als ik een keer mannenkleding aantrek ben ik ook niet ineens non-binary maar half tumblr lijkt dat wel te denken. Ik vind het misschien lastig te begrijpen omdat ik zelf niet zoveel waarde hecht aan gender?

Ligt ook niet aan de kleren die je aantrekt maar hoe jij jezelf voelt. Maar niet begrijpen is ook niet erg, zolang je mensen er maar niet gaat voor discrimineren(niet dat jij dat nu doet)

Mooi gezegd vikawiek! En terecht twijfel ook van jou Fenrir. :j

Reactie op bovenstaande van Killyenn:
Killyenn schreef:
Ik denk dat hoe ik me voel als non-binair mens eigenlijk net zo abstract is als hoe jullie je voelen als man of vrouw. Hoe definieer je dat? Ik weet heel zeker dat ik me niet vrouwelijk voel, ik gruwel er inwendig van als ik op die manier aangesproken/gezien word. Maar ik voel me ook absoluut geen man, daar heb ik helemaal geen behoefte aan. Ik voel me gewoon mezelf, ik ben zorgzaam en creatief en hardwerkend en perfectionistisch, ik hou van surfen en uitslapen en dansen, ik doe aan paardrijden en run een bedrijf. Ik draag wat ik leuk vind, ik gedraag me zoals ik leuk vind. Ik definieer mijn gender verder trouwens niet als 'geen van beide', ik weet zelf heel goed hoe ik me voel, het is alleen niet 'tastbaar' in woorden uit te drukken. Net als dat 'je vrouw voelen' ook niet helemaal in woorden uit te drukken zou zijn als het idee van 'vrouw zijn' niet zo in onze cultuur geketend zat.

Ik denk niet dat het echt 'hip' is om 'they/them' te gebruiken. Het is nog steeds lastig zat in het dagelijks leven, je krijgt te maken met veel weerstand, en soms geweld. Dus in die hype geloof ik niet zo. Wel voelen veel jongeren zich tegenwoordig veel gemakkelijker in het onderzoeken van hun identiteit, zeker online, omdat er nu meer openheid over is en er meer toegang tot kennis is. Misschien is het voor sommigen een tijdelijk iets, iets waar ze nu op deze wijze uiting aan geven omdat ze zich als tieners ongemakkelijk voelen in hun groeiend lichaam bijvoorbeeld. Daar is niets mis mee. En voor velen zal het ook niet iets tijdelijks zijn: het is niet alleen een ding voor tieners of jonge mensen. Er zijn zat succesvolle volwassenen die non-binair/trans zijn. Gender kan vloeiend zijn, het kan door je leven heen veranderen. En misschien komen we er nu achter dat veel meer mensen zich als trans durven te uiten als daar meer ruimte voor is dan dat we ooit dachten. Is daar iets mis mee? Wie wordt er door geschaad als gender maakbaar is, als we het zelf mogen bepalen, en als een groter percentage van de bevolking trans is?

Ik zag dat er op de vorige pagina's nog wat vragen/opmerkingen waren, daar zal ik later op in gaan, er gaat nogal wat mis qua begrip als het over gender/sex gaat zo te lezen :+ Je topic heeft in ieder geval een hoop teweeg gebracht Hiraeth!

Ik denk dat het probleem met Tumblr voornamelijk het feit is dat het een best wel geïsoleerde groep mensen is met vergelijkbare idealen. Binnen de groep is het veilig om te experimenteren met gender en wordt het soms ook gestimuleerd om te zoeken naar hoe je comfortabel voelt. Nadeel daarvan is dat je niet gewend bent om te spreken met mensen buiten de cirkel. Alle 'experimenten' en gevoelens die je hebt worden door die cirkel ondersteund. Als resultaat krijg je een soort 'us vs them' waarbij mensen de dialoog van beide kanten in de kiem smoren, en dat zorgt natuurlijk voor frictie.

Ik denk dus niet dat het per sé hip is, maar een onderdeel is van zelfontdekking. Het is niet makkelijk om jezelf te zijn als dat afwijkt van de norm en ik denk dan ook dat mensen die niet 100% achter hun identiteit staan vanzelf door de mand zakken. Het is jammer dat Tumblr door hun soms wel extreme visies of gebrek aan communicatie mensen zoals Killyenn een slechte naam geven. Ik ben blij dat er in dit topic de ruimte is om de andere kant te belichten en ik ben ook blij dat zo veel mensen interesse hebben en uitleg willen geven en lezen.

@ pien_2010: We begrijpen wat je bedoelt! Dat is uiteindelijk het belangrijkste. :D

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 07:58

Ik ga ook volgen! ... Zolang je je maar goed voelt in je vel..

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 13:53

Ik heb een mini-update: vandaag in de post een hele stapel papier binnengekregen van het UMCG. Het is wel mooi dat er nergens in de brieven of op de envelop vermeld wordt waar het van is. Mijn familie is er wel ok mee (en legt ook de envelop al klaar op 'mijn' plekje aan tafel), maar ik kan me voorstellen dat er andere thuissituaties zijn waar dat niet van toepassing is.

Ik ben nu bezig met de vragenlijsten invullen en hier word ik al weg gek van. :o Het is een algemene vragenlijst voor zo'n beetje elke psychische stoornis die je kunt hebben, en hoewel ik netjes invul dat ik nooit stemmen gehoord heb, best tevreden ben met mijn leven en niet denk dat etalages bepaalde boodschappen hebben voor mij voel ik me alsnog een beetje 'gek'. Ik hoop dat nu ik dit allemaal invul dit niet echt te sprake gaat komen in de gesprekken, want daar kom ik dus niet voor. :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:16

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 14:22

Shadow0 schreef:
(Ugh, vragenlijsten. Laat je niet 'gek' maken door die lijsten hoor, Hiraeth. Dat is een bekend syndroom van organisaties en onze samenleving: https://www.medischcontact.nl/opinie/bl ... erhoff.htm )

_O- Er zijn helaas ook behoorlijk wat dingen van toepassing op mijn opleiding. :')

Ik dacht 'even' een vragenlijst te doen terwijl ik eten aan het maken was... Ik denk dat ik een paar honderd vragen gehad heb en geen één. NUL! vragen over transgender zijn. Niet eens een "ik voel me soms het andere geslacht" vraag met een schaal van 1 tot 10 er naast.

We gaan in ieder geval nog genoeg te bespreken hebben maandag. :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:23

Bizar!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:24

Hiraeth schreef:
Shadow0 schreef:
(Ugh, vragenlijsten. Laat je niet 'gek' maken door die lijsten hoor, Hiraeth. Dat is een bekend syndroom van organisaties en onze samenleving: https://www.medischcontact.nl/opinie/bl ... erhoff.htm )

_O- Er zijn helaas ook behoorlijk wat dingen van toepassing op mijn opleiding. :')

Ik dacht 'even' een vragenlijst te doen terwijl ik eten aan het maken was... Ik denk dat ik een paar honderd vragen gehad heb en geen één. NUL! vragen over transgender zijn. Niet eens een "ik voel me soms het andere geslacht" vraag met een schaal van 1 tot 10 er naast.

We gaan in ieder geval nog genoeg te bespreken hebben maandag. :+

Lang leve standaard vragenlijsten! *\o/* -O-
Hopelijk levert het gesprek van maandag een beter gevoel op.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:44

Ik doe mee aan een langlopend onderzoek naar psychische gezondheid in NL en daar komt om de paar jaar iemand langs met hetzelfde soort vragenlijsten. Of je denkt dat je bespioneerd wordt, of er verborgen boodschappen zijn en of je in allerlei typen complottheorieën gelooft. Het zou haast verdacht worden als je allemaal denkt van niet (of heet dat dan gewoon naïef :+ ), maar mijn vragenlijstafnemer heeft aangegeven dat dat zo vanzelfsprekend niet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 15:39

Ts heb je trouwens The Danish girl al gezien? Ook zo'n mooi verhaal over het process, maar ook relationeel gezien. Heel verdrietig, maar ook heel mooi ofzo :)

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 15:49

Joolien schreef:
Ts heb je trouwens The Danish girl al gezien? Ook zo'n mooi verhaal over het process, maar ook relationeel gezien. Heel verdrietig, maar ook heel mooi ofzo :)

Hele goede maar ook verdrietige film inderdaad, ik heb er lekker bij zitten huilen in het filmhuis :o

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:36

The Danish Girl is zo goed en zo verdrietig. Heb zo hard zitten janken :')

Is het niet, oa, (dacht ik ooit ergens gelezen te hebben) dat ze tijdens die gesprekken ook niet gaan kijken of je misschien stemmen hoort (die je bijv. zeggen dat je een man moet zijn oid) of psychisch niet helemaal lekker gaat. Dat ze op die manier ook de mensen eruit halen die op een andere manier meer gebaat zijn bij hulp ipv. een tranisitie?

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 21:06

eclair98 schreef:
Is het niet, oa, (dacht ik ooit ergens gelezen te hebben) dat ze tijdens die gesprekken ook niet gaan kijken of je misschien stemmen hoort (die je bijv. zeggen dat je een man moet zijn oid) of psychisch niet helemaal lekker gaat. Dat ze op die manier ook de mensen eruit halen die op een andere manier meer gebaat zijn bij hulp ipv. een tranisitie?

Dat kan best kloppen, maar in dit geval is het waarschijnlijk gewoon een standaard vragenlijst. :j De genderkliniek zit in het UMCG in de psychische hoek, dus het is wel vrij logisch dat je dan ook een vragenlijst krijgt over psychische stoornissen bij je intake.

Aan de ene kant logisch dus, aan de andere kant ook een beetje raar omdat er dus geen één vraag relevant was voor mijn situatie. :o

Maar goed, ik ga het nog veel zwaarder hebben dan een vragenlijst. Zolang er maar vooruitgang is... :P

Wat betreft The Danish Girl: die film is voor mij al verpest door de hele discussie die er omheen was ontstaan. :o Ik heb Eddie de hele tijd verdedigd omdat ik hem als acteur heel erg waardeer en ik het overdreven vond dat mensen hem ineens als zwaar problematisch zagen voor deze rol. Mensen zien liever dat dit soort rollen gaan naar acteurs die transgender zijn. Ik ben zelf niet zo thuis in de filmwereld, maar ik kan me voorstellen dat meer mensen een film gaan zien wanneer er een bekende, goede acteur in speelt dan wanneer het een compleet wildvreemde naam is. Ik denk als je een acteur had gekozen die transgender is je een kleiner publiek had bereikt. Niet echt relevant dus, maar ik werd al bij voorbaat zo moe van de discussie dat ik geen trek meer had in de film. :') Ik word wel nieuwsgierig door jullie, dus wie weet het downloaden waard! :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:16

Ik snap uberhaupt niet dat er nog steeds met vragenlijsten wordt gewerkt. En met assessment-tests, waaronder iq- en persoonlijkheidstesten. Ik vind ze zo beperkt, ik zelf kan bijna nooit gewoon ja of nee, of zelfs maar een punt op een schaal aangeven. Er komt altijd een 'ja, mits' of ' nee, tenzij' bij.

Laatst nog een disc-test vertaald en met de psycholoog gebrainstormd in hoeverre de uitslag (ik heb hem zelf ook gedaan uiteraard) nu zuiver was of werd beinvloed door mijn (ernstige) slechthorendheid. Ik weet wel zeker dat het laatste het geval was.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:35

Het kan bij die vragenlijsten ook zijn om juist vooraf dingen uit te sluiten omdat ze wel weten dat je daar komt vanwege de transitie? Dus dat dat veel meer zin heeft om in een gesprek te behandelen en juist niet in een vragenlijst?

Een beetje van een andere orde maar de gunstigste verklaring zou dabijvoorbeeld waarin iemand een ongeluk heeft gehad en de checkups alles controleert behalve het been dat zeer doet, omdat ze al weten dat daar een rontgenfoto van gemaakt moet worden dus dat onderzoek hoeft niet meer, en ze vooral willen weten of er niet ook andere dingen zijn die ook meegenomen moeten worden?

Dat zou wel goed zijn, want ik vind het toch al raar dat je een beetje je eigen psychologische voorwerk moet doen voor je uberhaupt iemand te spreken krijgt. (Alsof je gemakkelijk op zo'n vragenlijst zou invullen over stemmen die je hoort of hoe je denkt over zelfmoord als je daar zelf nog helemaal niet mee om kunt gaan?)
(Maar goed. Ik ben dus niet zo goed met vragenlijsten :=)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:41

Ik dacht ook dat die vragenlijsten daarom waren. Een check om te kijken of je op de juiste plek zit.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 08:54

pien_2010 schreef:
pien_2010 schreef:
De mens evalueert immers ook.

Hiermee bedoel ik de mens ontwikkelt zich verder. De mens van nu is een ander dan 1000 of 2000 jaar geleden.
Wellicht dat de toekomstige mens vrijer is en dus een non binair mens is, kan zijn.

Je was al verbeterd dus ga ik niet doen.
Maar als dit de evolutie zou zijn, dan zouden deze mensen zich uiteindelijk vaker moeten voortplanten. Als mensen een operatie hebben gehad wordt dat echter erg lastig. Biologisch gezien klopt het niet vrees ik. Het zou namelijk betekenen dat we veel meer artsen moeten krijgen maar ook dat de mensheid voor een groot deel gaat uitsterven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 10:03

Nog maar eens: de grootste kracht van de natuur is diversiteit. En diversiteit gecombineerd met aanpasbaarheid is een van de grootste krachten van de mens: dit is daar juist een voorbeeld van. Zo snel zijn we als mens bovendien niet uitgestorven (en mocht je je daar druk om maken, dan zijn er nog wel een paar andere bedreigingen waar je je druk om kunt maken, zoals klimaatverandering en oorlogsdreiging.)
Perspectief is alles.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 12:47

suikermeisje schreef:
Maar als dit de evolutie zou zijn, dan zouden deze mensen zich uiteindelijk vaker moeten voortplanten. Als mensen een operatie hebben gehad wordt dat echter erg lastig. Biologisch gezien klopt het niet vrees ik. Het zou namelijk betekenen dat we veel meer artsen moeten krijgen maar ook dat de mensheid voor een groot deel gaat uitsterven.

Blijkbaar was ik onduidelijk, dus ik ga het opnieuw formuleren.

Met mijn evolutie uitspraak heb ik het niet over transseksualiteit. (Hopelijk vinden jullie het niet erg dat ik dit woord gebruik, daar ben ik mee opgegroeid in de gesprekken met Verschoor van de Genderstichting indertijd). Transseksualiteit duiden, oorzaak vinden is veel lastiger. Ik kan het niet. Het is aanwezig en zeker niet gemakkelijk. Ooit heb ik in een boek van banketstaaf Wang een stukje gelezen van iemand die transseksueel was in het verhaal, die in het boek het had over het feit dat zij te snel incarneerde in een babylichaam en toen ze door had dat dit het foute geslacht was, zat ze al vast en kon ze haar vergissing niet meer goed maken. Dus daar moest de dokter aan te pas komen. Voor ons westerlingen die niet opgevoed zijn met incarnatie gedachte is dat ronduit vreemd te noemen maar ik vond en vind het een interessante gedachte en ben het nooit vergeten, ook al ben ik een westerling die niet is opgevoed met de karma en incarnatie gedachte.

Ik had het met mijn uitspraak over mensen als Killyenn die schreef over de non binair mens. Als je kijkt naar de verre geschiedenis dan zag je dat vroeger de rollen meer vast lagen. Het was van zeer wezenlijk belang of je geboren was als meisje of als jongetje. Dat bepaalde voor een groot deel de rol die je had/ kreeg in het leven. Niemand (uitzondering nagelaten van mensen die hun tijd ver vooruit waren) stelde daar toen vragen bij.
Toen ik jong was, gebeurde het regelmatig als 22 - 24 jarige, dat ik nogal discussie opriep. Was ik lesbisch? Was ik een vrouw met veel mannelijke eigenschappen? Mensen in mijn omgeving voelde dat er "iets" anders was in mij. Was ik in deze tijd geboren dan zou ik nauwelijks opgevallen zijn want ik zie veel foto's van jongeren die mannelijk en vrouwelijk tegelijk zijn, die zich geen (uitgesproken) man of vrouw voelen en het heeft een naam gekregen.
Wat in mijn jeugd (40 jaar geleden) een unicum was, is nu al veel normaler en we praten zelfs over gender neutraal en andere begrippen.
Uiteraard heb ik veel nagedacht over dit onderwerp en hoe het nu precies zat bij mij of zit, is allang niet meer belangrijk. Toen ik jong was heb ik ooit voor mijn studie levensloop en loopbaan begeleiding ondergaan met het accent op kijken naar de eigen levensloop. Dit in een groep en toen kwam naar voren dat ik wellicht een androgyne mens was https://www.google.com/search?q=androgy ... =firefox-b (lichamelijk ben en was ik 100% vrouw), dus we praten over het geestelijke aspect, daar ik vrouwelijk en mannelijke eigenschappen in evenwicht in mezelf als het ware bezat en ik in mijn uiterlijke verschijning zowel mannelijke als vrouwelijke kenmerken had als het om mijn gezicht ging en voorkomen, beweging etc. Voor mensen was ik dus soms verrassend en riep ik vragen op.
De begeleidster toen van die groep deed toen de uitspraak dat zij verwacht dat de mens zich meer en meer androgyn zal gaan ontwikkelen en wellicht voor de toekomstige mens steeds meer mensen in vrijheid kunnen zijn wie ze zijn en vele androgyn zullen zijn. Nu 30 jaar later is gender neutraliteit een thema, zijn er jongeren in een tv serie geïnterviewd en hebben we begrippen als non binair mens. Dus onderschrijf ik de gedachte van deze vrouw, dat de mens zich vrijer in de toekomst wellicht gaat ontwikkelen waarin het mannelijke of vrouwelijke minder relevant is en het meer om het totaal menselijke aspect gaat.
(geprobeerd heb ik om alle woorden die ik niet vaak gebruikt over te schrijven uit het woordenboek. Als er ondanks dat toch nog spel foutjes zitten dan sorry daarvoor. Hopelijk roept dit niet weer die discussie op want gaat ten koste van de inhoud en dat vind ik jammer).

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 13:55

Ik kan het daar alleen maar mee eens zijn, ik denk inderdaad ook dat man/vrouw verdeling steeds minder belangrijk wordt, en dat je steeds vaker een "mens" bent ipv een man of vrouw, en daarin steeds meer mogelijkheden krijgt om echt te zijn wie je bent.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:33

Hiraeth schreef:
Ik heb een mini-update: vandaag in de post een hele stapel papier binnengekregen van het UMCG. Het is wel mooi dat er nergens in de brieven of op de envelop vermeld wordt waar het van is. Mijn familie is er wel ok mee (en legt ook de envelop al klaar op 'mijn' plekje aan tafel), maar ik kan me voorstellen dat er andere thuissituaties zijn waar dat niet van toepassing is.

Het begin van je topic had ik gemist vanwege mijn vakantie, maar gisteravond stapte ik op dit punt in en ik heb inmiddels bijgelezen.

Wat mooi dat je het pad dat je bewandelt en gaat bewandelen op deze manier deelt! Je hebt een fijne schrijfstijl vind ik, en je weet de zaken helder onder woorden te brengen (ook als het over andere onderwerpen gaat, maar volgens mij had ik je dat al eens verteld in een andere context). Ook de uitleg over aanspreekvormen is verhelderend, in het Engels gaat dat idd toch allemaal wat makkelijker.

Ik kan me er overigens geen voorstelling van maken hoe genderdysforie voelt (puur omdat ik het gevoel zelf niet ken), maar ik kan me wel heel goed voorstellen dat iemand op zoek gaat naar manieren om zich minder of niet meer genderdysfoor te voelen. Heel veel succes met het spannende traject dat voor je ligt! +:)+

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 19:56

Hiraeth schreef:
eclair98 schreef:

Dat kan best kloppen, maar in dit geval is het waarschijnlijk gewoon een standaard vragenlijst. :j De genderkliniek zit in het UMCG in de psychische hoek, dus het is wel vrij logisch dat je dan ook een vragenlijst krijgt over psychische stoornissen bij je intake.

Aan de ene kant logisch dus, aan de andere kant ook een beetje raar omdat er dus geen één vraag relevant was voor mijn situatie. :o

Maar goed, ik ga het nog veel zwaarder hebben dan een vragenlijst. Zolang er maar vooruitgang is... :P

Wat betreft The Danish Girl: die film is voor mij al verpest door de hele discussie die er omheen was ontstaan. :o Ik heb Eddie de hele tijd verdedigd omdat ik hem als acteur heel erg waardeer en ik het overdreven vond dat mensen hem ineens als zwaar problematisch zagen voor deze rol. Mensen zien liever dat dit soort rollen gaan naar acteurs die transgender zijn. Ik ben zelf niet zo thuis in de filmwereld, maar ik kan me voorstellen dat meer mensen een film gaan zien wanneer er een bekende, goede acteur in speelt dan wanneer het een compleet wildvreemde naam is. Ik denk als je een acteur had gekozen die transgender is je een kleiner publiek had bereikt. Niet echt relevant dus, maar ik werd al bij voorbaat zo moe van de discussie dat ik geen trek meer had in de film. :') Ik word wel nieuwsgierig door jullie, dus wie weet het downloaden waard! :D

Maar het is dan toch juist van toepassing op je situatie? Dan weten ze tenminste zeker dat je er zit vanwege genderdystrofie ipv. een psychose! En tja, die vragenlijsten, ik ken ze maar al te goed en vind het ook niet handig af en toe, maar het geeft de mensen de handvaten die ze nodig hebben?