Over de zin en onzin van alternatieve geneeswijzen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:35

Indestal schreef:
Bigben, de Chinese arts waar ik over spreek is ook westers arts....
Overigens ben jij de gene die volkomen onzin uitkraamt..

Zit nog steeds te wachten op genezing regulier.

Maar ja wat je niet kent dat bestaat niet. Beetje simpel om zo te blijven denken...ik ben uiteindelijk wel uitgepraat met jouw...graag even voorbeelden van genezing regulier met kuur pilgebruik...dus niet de rest van je leven afhankelijk van de pillen. Is geen genezing

Als jij wil genezen zonder behandeling, zonder medicijnen, en zonder pillen kan ik je water van Lourdes aanraden. Het schijnt bij gelovigen bijzonder goed te werken.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:37

Karl66 schreef:
Dus Indestal als ik je laatste berichten goed samenvat, dan ben je een slechte ruiter als de behandeling van een kwakzalver niet aanslaat. En als dat niet het geval is, dan heeft de kwakzalver zich niet aan de kwakzalver richtlijnen gehouden. Maar het kan nooit, maar dan ook nooit aan de kwakzalver behandeling liggen.

Bijzonder...

:) Jij zegt het, ik dacht het. Doet me denken aan te fanatieke gelovigen die mij hun gedachtengoed proberen op te dringen. Overal een weerwoord op, desnoods via een U bocht hun gelijk proberen te halen. Achja, leven en laten leven denk ik dan maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:17

CharleyT schreef:
Karl66 schreef:
Dus Indestal als ik je laatste berichten goed samenvat, dan ben je een slechte ruiter als de behandeling van een kwakzalver niet aanslaat. En als dat niet het geval is, dan heeft de kwakzalver zich niet aan de kwakzalver richtlijnen gehouden. Maar het kan nooit, maar dan ook nooit aan de kwakzalver behandeling liggen.

Bijzonder...

:) Jij zegt het, ik dacht het. Doet me denken aan te fanatieke gelovigen die mij hun gedachtengoed proberen op te dringen. Overal een weerwoord op, desnoods via een U bocht hun gelijk proberen te halen. Achja, leven en laten leven denk ik dan maar.

Hier sluit ik mij bij aan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 17:16

Ik sluit mij half aan.

Ik vind het woord kwakzalver nergens voor nodig. (En ik heb een hekel aan diegenen die een kundig dierenarts annex osteopaat per definitie zo aanduiden, ik vind dat smaad.)

Gesteld dat een kundig osteopaat 'niets voor je dier kan doen' - dan is dat spijtig genoeg maar ik heb achter mijn schermpje geen enkel idee 'waar dat aan ligt'.

Gelovigen 'pro' doen dan aan blame the victim
gelovigen contra gaan met smaad aan de slag.

Zucht....
(Een van de onderdelen van mijn wetenschappelijke training: het leren om je oordeel op te schorten.
Dat is toch wel erg nuttig...)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 17:27

Arabesk schreef:
Janneke2 schreef:

Hoe doe jij dat met natuurlijk bekappen trouwens?
Ook hartstikke alternatief....

Ja dat is een lastige,de naam is zó ontzettend ongelukkig gekozen. Ik werd niet goed van klanten die op het woordje NATUURLIJK afkomen en dan blij vertellen dat met een wichelroede is vastgesteld dat de nieren niet goed werken en dankzij druppeltje X het paard weet ik veel wat voor gel.l allemaal. Toen het aantal vaagklanten te erg werd heb ik op mn website een anti alternatief spamfilter geschreven :+

Herkenbaar :D

Mooi voorbeeld hoe niet alles wat als "alternatief" gezien wordt door de samenleving, ook daadwerkelijk minder onderbouwd is. Als je naar wetenschappelijk onderzoek kijkt, dan is het overduidelijk dat je een paard buiten in een groep zou moeten houden, met veel ruwvoer. Je wordt dan alleen wel door de paardenwereld gezien als alternatieve geitenwollen sok :+

Verder vind ik de discussie wat zwart-wit. Ik sta er ergens tussenin. Wel graag alles wetenschappelijk onderbouwd, maar wel een beetje progressief en open.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 17:29

Janneke2 schreef:
Ik sluit mij half aan.

Ik vind het woord kwakzalver nergens voor nodig. (En ik heb een hekel aan diegenen die een kundig dierenarts annex osteopaat per definitie zo aanduiden, ik vind dat smaad.)

Gesteld dat een kundig osteopaat 'niets voor je dier kan doen' - dan is dat spijtig genoeg maar ik heb achter mijn schermpje geen enkel idee 'waar dat aan ligt'.

Gelovigen 'pro' doen dan aan blame the victim
gelovigen contra gaan met smaad aan de slag.

Zucht....
(Een van de onderdelen van mijn wetenschappelijke training: het leren om je oordeel op te schorten.
Dat is toch wel erg nuttig...)

Je kunt het onaangenaam vinden en smaad noemen, maar zodra iemand onbewezen methoden als werkzaam gaat verkopen of ongediplomeerd diagnoses gaat lopen stellen die zijn gebaseerd op niets, dan is kwakzalver toch echt het juiste woord.
Dat heeft helemaal niets te maken met of de klant patiënt zich er wel of niet prettig bij voelt. Sterker nog, de grootste kwakzalvers hebben enorm veel tevreden klanten, maar dat maakt ze niet minder kwakzalver.

Dan nog iets over victim blaming, en dat dat verkeerd zou zijn. Wanneer een slachtoffer zelf (mede)verantwoordelijk is voor hetgeen het is overkomen, dan moet dat uitgesproken kunnen worden. Ongeacht waarvan diegene slachtoffer is geworden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:07

Citaat:
Je kunt het onaangenaam vinden en smaad noemen, maar zodra iemand onbewezen methoden als werkzaam gaat verkopen of ongediplomeerd diagnoses gaat lopen stellen die zijn gebaseerd op niets, dan is kwakzalver toch echt het juiste woord.

ALS, en werkelijk enkel en alleen wanneer dit echt het geval is,
DAN mag het woord kwakzalver van stal.

Aan die voorwaarde werd niet voldaan.

Citaat:
Dat heeft helemaal niets te maken met of de klant patiënt zich er wel of niet prettig bij voelt.

Ehm - dat staat wat mij betreft compleet en totaal buiten de 'discussie' (of het moddergooien).
Citaat:
Dan nog iets over victim blaming, en dat dat verkeerd zou zijn. Wanneer een slachtoffer zelf (mede)verantwoordelijk is voor hetgeen het is overkomen, dan moet dat uitgesproken kunnen worden. Ongeacht waarvan diegene slachtoffer is geworden.

....nou wordt-ie helemaal mooi.

Of nu ja, hier gaat weer iemand 'het zwart wit in'.

Efkes voor alle duidelijkheid waar ik het over had toen ik hier over schreef:
- iemand heeft een gezondheidsklacht
- en gaat naar een genezer. Regulier arts, therapeut, acupuncturist of noem maar op doet niet ter zake.

Je hebt als "patiënt" (plaatselijk jargon) een aantal rechten en plichten.
Vwb plichten: probeer je klacht duidelijk te maken.
Je hebt het volste recht om te zeggen 'hier mankeert iets, ik ben geen arts maar volgens mij heeft u hier verstand van'.
Slaat de therapie niet aan, dan is dat heel erg verdrietig - maar garanties bestaan niet.
De arts, therapeut etc heeft een inspanningsverplichting en het is wel netjes om iemand niet 30x een duur consult te laten betalen voor er wordt vastgesteld 'dat het niet werkt'.

Gesteld dat iemand niet eindeloos aan dat lijntje is gehouden - het is verdrietig.
Maar verder weinig aan te doen.
(Of wellicht dat een betere diagnose een andere kant op wijst, zou ook nog kunnen - maar dat is aan de arts/ therapeut, niet de patiënt.)

Het ligt dus niet aan een minder ideale insteek van de kant van de patiënt. (= Dit wel beweren is victim blaming.)
...uiteraard zal ik wel iedereen aanmoedigen 'als jij het gevoel had dat de persoon tegenover je jou en jouw probleem niet snapte - vraag het nog eens. (Aan iemand anders, of op een andere manier etc.)'

En taalkundig is het he-le-maal flauwekul.
Wie medeverantwoordelijk is voor een situatie is per definitie geen slachtoffer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 21:22

Water uit Lourdes heeft exact dezelfde eigenschappen als homeopathie; het werkt alleen als je er in gelooft/er voor open staat etc.

Het mooie aan wetenschap is dat het altijd werkt, ook als je er niet in gelooft :+

Vanmiddag op Facebook weer wonderlijke dingen gelezen; honden kunnen ruiken of iemand kanker heeft (daarom hebben alle ziekenhuizen sinds kort roedels met snuffel honden en hebben ze de dure MRI scan weggedaan) en kunnen paarden de hartslag voelen van mensen op 5 meter afstand. Ah! Hartfilmpje niet meer nodig want een paard weet wanneer een mens doodgaat!! Dus paard het ziekenhuis in, ECG eruit.

8)7

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 21:37

Arabesk schreef:
Het mooie aan wetenschap is dat het altijd werkt, ook als je er niet in gelooft

?

Je bedoelt toch niet te zeggen dat wetenschappelijk bewezen methoden altijd werken...?
Ze werken boven een vastgesteld percentage, zijn op placebo getest (maar het placebo effect werkt ook nog mee of juist weer niet - afhankelijk van iemands instelling).
Citaat:
Vanmiddag op Facebook weer wonderlijke dingen gelezen; honden kunnen ruiken of iemand kanker heeft

Nog meer nonsens.

Mensen met nier- of blaaskanker kunnen idd in een vroegtijdig stadium opgespoord worden door het uitstekende reukvermogen van oa honden die de urine van deze patiënten voorgezet krijgen.
Nuttig.

Niets wonderlijks aan.
Of nu ja, het reukvermogen van dieren is fenomenaal - maar dat een dier dus meer ruikt dan wij is nogal wiedus.

(...onwetenschappelijke doch rationalistische verzinsels. Open lekker een huiskamer topic: lachen om vaagpraat. Veel plezier...!)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 07:09

Ik vind het blinde vertrouwen in de wetenschap anders ook "apart".
Er zijn veel werkende medicijnen, maar er zijn ook talrijke medicijnen die niet werken, maar door een goede marketingmachine worden gepromoot.

In de geschiedenis zijn de resultaten van honderden wetenschappelijke onderzoeken later als onterecht claims bewezen.
Veel wetenschappelijke onderzoeken naar de werkzaamheid van medicijnen wordt gefinancieerd door de pharmaceuten zelf.
In het kader wij van WC eend, adviseren WC eend.

Ook zijn veel medicijnen later van de markt gehaald door heftige bijwerkingen. Voorbeeld als thalidomide (softenon), een veelgebruikt medicijn tegen slapeloosheid en tegen ochtend misselijkheid en miskramen. Bleek later gruwelijk mismaakte babies te veroorzaken. Wordt nu weer gepromoot tegen kanker.

Het is echt niet zo dat de pharmaceutische wereld heilig is en alleen werkt vanuit etisch verantwoorde principes.

Was het maar zo dat alle medicijnen voor alle patienten zouden helpen zonder ongewenste bijwerkingen..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:02

Ongeacht de financierder moet elk nieuw medicijn aan bepaalde eisen en het onderzoek ook aan bepaalde eisen voldoen. Al die eisen gelden niet voor homeopathische middelen of kruiden. Vogel en VSM hebben ook verdienmodellen hoor. VSM zat in Alkmaar en zijn als de raphazen vertrokken naar Duitsland toen hier de wet zou worden aangescherpt.

Janneke2

Re: Over de zin en onzin van alternatieve geneeswijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:46

...zouden de Duitsers dan echt geen regelgeving voor homeopathie hebben?

Lijkt mij stug.

Arabesk: misschien eens die huiskamergroep doen?
Ik lees enkel verdachtmakingen- ik vind het niet bijdragen aan een goede sfeer en met een serieuze discussie (het doel van dit topic) heeft het niets van doen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:55

Janneke, even speciaal voor jou het openingsbericht:

Askja schreef:
Op verzoek van de moderator in het topic over ervaringen met alternatieve geneeswijzen: bij deze open ik een discussietopic over zin en onzin van alternatieve geneeswijzen.

Dit topic is juist bedoeld om ook over de onzin van alternatieve geneeswijzen te praten. Dus als jij alleen maar halleluja wil preken over kwakzalvers, dan stel ik voor dat je zelf een huiskamer topic opent.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:14

Zeg, zijn jullie allen in dit topic het eens met:

Dieren kennen geen placebo-effect
Dieren hebben geen geloof in de werking van iets of iemand.
Dieren hebben geen vertrouwen of wantrouwen in de werking van geneesmiddelen en/of geneeswijzen.
Dieren leven in het hier en nu en hebben geen hoop of visie over hun genezing.

Wellicht kunnen jullie meer dingen aanvullen :)*

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:23

Citaat:
Dit topic is juist bedoeld om ook over de onzin van alternatieve geneeswijzen te praten. Dus als jij alleen maar halleluja wil preken over kwakzalvers, dan stel ik voor dat je zelf een huiskamer topic opent.

Ja - hoe serieus vind jij een niet met argumenten onderbouwd bericht dat een firma van homeopathische middelen naar Duitsland is verhuisd?

Okee - het feit zelf is weinig mis mee (al weet ik niet exact wat ik er mee moet).

En ik heb een hekel aan loze kreten, ik parafraseer "ik neem aan dat de grond VSM te heet onder de voeten werd" - argumenten graag....!
Dan kunnen we een discussie voeren.
Arabesk doet nu alsof die discussie gewoon overbodig is of zo.

En ik parafraseer andermaal "dus gingen ze naar Duitsland" - waar homeopathie is uitgevonden en voor zover ik weet diep in de medische wetenschappelijke wereld is geïncorporeerd.
(En Hahnemann cum suis waren in de 18e eeuw onversneden wetenschappers met uiterst beperkte middelen en knappe koppen.)

En mbt selectief lezen: lees efkes terug hoe ik over een mislukte acupunctuur behandeling schreef, wil je?
(Waar jij het vandaan haalt dat ik enkel halleluja verhalen zou willen
- daarmee ga je fiks de fout/ het zwart wit binnen.)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:27

Ja mee eens, maar vlak de houding van de eigenaar niet uit, die brengt ook nonverbaal heel veel over...

Lachen was een vorig paard met wond aan voet, als ik kwam en deur open, werd heel zielig pootje meteen door de opening omhoog gestoken :D , ik was nl erg bezorgd.

Dit paard is een kanjer, ik zie soms pas na twee dagen dat hij een draadwond heeft gehad, gewoon toevallig opgedroogd korstje of brandwond huid door trekken, dan zie ik eegens een stuk draad op de grond na inspectie...dit paard laat pijn pijn nooit ziek, (ook niet handig), heb ooit erge ontstoken grote wond met betadine shampo staan boenen en daarna ingesmeerd met zalf, zonder een spier te vertrekken en als ik inspecteerde, at hij door aan zijn hooi.....ik was hierdoor ook nooit bezorgd...de unieke wisselwerking

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:56

Arabesk schreef:
Ongeacht de financierder moet elk nieuw medicijn aan bepaalde eisen en het onderzoek ook aan bepaalde eisen voldoen. Al die eisen gelden niet voor homeopathische middelen of kruiden. Vogel en VSM hebben ook verdienmodellen hoor. VSM zat in Alkmaar en zijn als de raphazen vertrokken naar Duitsland toen hier de wet zou worden aangescherpt.

De Nederlandse vestiging is altijd een dependance geweest van een Duits bedrijf. Ik denk eerder dat de verhuizing van de Nederlandse productie naar het Duitse hoofdkantoor een ondernemers beslissing is om schaal te vergroten en kosten te besparen. Centralisatie van de productie. Een normaal ondernemers besluit

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:09

Peetstap schreef:
Zeg, zijn jullie allen in dit topic het eens met:

Dieren kennen geen placebo-effect
Dieren hebben geen geloof in de werking van iets of iemand.
Dieren hebben geen vertrouwen of wantrouwen in de werking van geneesmiddelen en/of geneeswijzen.
Dieren leven in het hier en nu en hebben geen hoop of visie over hun genezing.

Wellicht kunnen jullie meer dingen aanvullen :)*

2,3 en 4 zeer mee eens.
1e is een ding wat ik vaak lees en wat dus NIET waar is. Als je placebo-effect enkel ziet als geloof in een middel, dan klopt het wel. Maar het is dus veel meer dan dat. Dieren kennen zeker een placebo-effect, alleen werkt dit op andere manieren. Als eerste is er het effect bij de eigenaar. Eigenaar gelooft er in of geeft gewoon het dier wat meer aandacht of zorg, wat ertoe kan leiden dat het dier zich toch beter gaat voelen.
Behalve effect op de eigenaar bestaat er ook nog conditionering. Zo is er ooit een onderzoek geweest bij honden met morfine. Na vaak toedienen van morfine gingen ze over op het toedienen van fysiologisch zout. Dit had bij een aantal honden dus bijna hetzelfde meetbare effect. Vermoedelijk is dit gewoon een vorm van klassieke conditionering.
Er was nog een derde verklaring maar deze heb ik even niet paraat.
Dus er bestaat zeker een placebo-effect bij dieren, alhoewel deze zeer waarschijnlijk een minder grote rol speelt dan bij mensen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:22

Tja Janneke, ik heb dan weer minder met mensen die te pas en te onpas aanhalen dat ze wetenschappelijk getraind zijn. Het heeft volgens mij meer zin om een inhoudelijk goed verhaal te plaatsen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 19:21

Dat duitsland een goed land is voor kwakzalvers is redelijk algemeen bekend.
Artsen die in NL op de zwarte lijst staan draaien soms daar nog verder met dubieuze praktijken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 21:26

In Duitsland is véél meer toegestaan; de heilpraktikers bijvoorbeeld, iets wat hier ondenkbaar zou zijn. In Nederland zijn de regels voor homeopathische middelen aangescherpt. Ga maar ns kijken bij de drogist; er staat niet meer op waarvoor of waartegen het is, want dat mag niet meer. Het mag niet als geneesmiddel worden verkocht.

Citaat:
1. Wat houden de nieuwe regels rondom homeopathische middelen precies in?

Tot nu toe konden homeopathische producten een indicatie/claim voeren (zeggen waar het voor is) als er duidelijk werd gemaakt dat het ging om een homeopathisch geneesmiddel en dat de toepassing uitsluitend is gebaseerd op de principes van de homeopathie/dat de werkzaamheid van het middel niet door het College ter beoordeling van geneesmiddelen met wetenschappelijke criteria is beoordeeld. Overigens gelden ook voor homeopathische middelen strenge productie- en registratieregels.

Waar het op neerkomt is dat Minister Schipper homeopathische geneesmiddelen gelijk gaat behandelen met reguliere geneesmiddelen: er moet klinische onderbouwing aangeleverd worden om een claim/indicatie te mogen voeren.

en rond de tijd dat dit werd ingevoerd zijn ze met de noorderzon vertrokken. Ze hebben een prachtige tuin met kruiden achtergelaten die gelukkig nog steeds toegankelijk is.

Ik ben helemaal vóór het behandelen van alternatieve middelen gelijk met gewone geneesmiddelen; je mag het pas op de markt brengen na dezelfde hoeveelheid onderzoek. Dan is de discussie over of het wel of niet werkt ook meteen klaar.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 21:50

Overigens schijnt één van de grotere producenten van homeopathische middelen daar een mooie omweg omheen te hebben gevonden, door op hun site te vermelden waarvoor een bepaald middel in het verleden allemaal werd gebruikt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 22:15

Arabesk schreef:
In Duitsland is véél meer toegestaan; de heilpraktikers bijvoorbeeld, iets wat hier ondenkbaar zou zijn.

Efkes voor alle duidelijkheid.

Een heilpraktiker heeft een uiterst zware, gedegen opleiding achter de rug.
In Nederland zijn er natuurgeneeskundig therapeuten die HBO opgeleid zijn en vergoed worden door de zorgverzekering.
(Vergelijk je deze 2 professionals, is de Duitse pendant het zwaarts opgeleid.)

Wat is er volgens jou 'hier ondenkbaar', want dat is mij niet duidelijk.

Of breek jij je er de staf over, dat iemand die degelijker is opgeleid meer mag...?
(Dat zou natuurlijk ;) kunnen, maar zeg het dan. Dit soort vaagheid is maar zweverig.)

PS: heb je nog even gegoogeld op 'honden ruiken aan urine van blaaskanker patiënten'...?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 22:31

Er zullen vast een hoop serieuze bijzitten maar Duitsland is bij uitstek een plek waar gewetenloze neppe kankergenezers hun goddelijke gang kunnen gaan en mensen daarmee de dood in kunnen helpen.
Ik kende helaas ook een slachtoffer hiervan. Deze „arts“ was in NL strafrechtelijk vervolgd -O-

Maar deze groep ‚genezers‘ valt niet in de redelijk onschuldige homeopathie groep.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:02

Indestal & zwerte: nuttig jullie visie hierover te horen, en kan me er best in vinden, gezien jullie herkenbare voorbeelden.
Je hebt inderdaad bij paard en hond vrij vlot een geconditioneerd gedrag aangeleerd, wat niet altijd helder maakt wat er nu werkelijk speelt.

Kunnen we het eerste punt dus blijkbaar niet zo zwart-wit nemen als vaak wordt aangenomen.

Zijn er nog dingen aan te vullen hierin tov menselijk gedrag ?