Citaat:
Je kunt het onaangenaam vinden en smaad noemen, maar zodra iemand onbewezen methoden als werkzaam gaat verkopen of ongediplomeerd diagnoses gaat lopen stellen die zijn gebaseerd op niets, dan is kwakzalver toch echt het juiste woord.
ALS, en werkelijk enkel en alleen wanneer dit echt het geval is,
DAN mag het woord kwakzalver van stal.
Aan die voorwaarde werd niet voldaan.
Citaat:
Dat heeft helemaal niets te maken met of de klant patiënt zich er wel of niet prettig bij voelt.
Ehm - dat staat wat mij betreft compleet en totaal buiten de 'discussie' (of het moddergooien).
Citaat:
Dan nog iets over victim blaming, en dat dat verkeerd zou zijn. Wanneer een slachtoffer zelf (mede)verantwoordelijk is voor hetgeen het is overkomen, dan moet dat uitgesproken kunnen worden. Ongeacht waarvan diegene slachtoffer is geworden.
....nou wordt-ie helemaal mooi.
Of nu ja, hier gaat weer iemand 'het zwart wit in'.
Efkes voor alle duidelijkheid waar ik het over had toen ik hier over schreef:
- iemand heeft een gezondheidsklacht
- en gaat naar een genezer. Regulier arts, therapeut, acupuncturist of noem maar op doet niet ter zake.
Je hebt als "patiënt" (plaatselijk jargon) een aantal rechten en plichten.
Vwb plichten: probeer je klacht duidelijk te maken.
Je hebt het volste recht om te zeggen 'hier mankeert iets, ik ben geen arts maar volgens mij heeft u hier verstand van'.
Slaat de therapie niet aan, dan is dat heel erg verdrietig - maar garanties bestaan niet.
De arts, therapeut etc heeft een inspanningsverplichting en het is wel netjes om iemand niet 30x een duur consult te laten betalen voor er wordt vastgesteld 'dat het niet werkt'.
Gesteld dat iemand niet eindeloos aan dat lijntje is gehouden - het is verdrietig.
Maar verder weinig aan te doen.
(Of wellicht dat een betere diagnose een andere kant op wijst, zou ook nog kunnen - maar dat is aan de arts/ therapeut, niet de patiënt.)
Het ligt dus niet aan een minder ideale insteek van de kant van de patiënt. (= Dit wel beweren is victim blaming.)
...uiteraard zal ik wel iedereen aanmoedigen 'als jij het gevoel had dat de persoon tegenover je jou en jouw probleem niet snapte - vraag het nog eens. (Aan iemand anders, of op een andere manier etc.)'
En taalkundig is het he-le-maal flauwekul.
Wie medeverantwoordelijk is voor een situatie is per definitie geen slachtoffer.