Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 10:18

Supervixen schreef:
Zeker heerlijk loopweer! Ik heb vanmorgen 5.5km gewandeld op een zandverstuiving, vanmiddag mijn paard gelongeerd en daarna nog even 10km hardgelopen. Eerst een flink stuk tegen de wind in en daarna genoten van de wind in de rug. Genoten!

Zo wat fanatiek zeg! Goede conditie dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 10:18

hwn schreef:
Vandaag laatste dag stage gelopen (apotheekassistente), en had een doos pralines bij om mijn stagementor te bedanken voor de begeleiding, is een super lieve en behulpzame dame. Krijg ik bij het afscheid zelf nog een geschenk: massage-olie met arnica, tegen spierpijn. Super blij mee, weet niet waar ik dat aan verdiend heb.

Ohh wat heerlijk!!

Anoniem

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 10:21

Dank jullie voor de uitleg over de trail! Lijkt me ook erg leuk!

Ik wou dit weekend gaan trainen, maar was vrijdag iets te fanatiek geweest en had behoorlijke spierpijn... En nu lig ik ziek in bed.. Eind van deze week maar weer proberen..

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:04

He Nel, ik miste je al op strava! Lijkt me ook echt lastig combineren met jouw baan. Hier valt het tot nu toe mee met de regen, hopelijk bij jou ook.
Ga jij 21 mei nog in Leiden mee lopen?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:02

Weet niet of je kunt spreken van moeilijk combineren want kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt ernaast.

Niet willen lopen met regen is kul..... petje op en gaan daar moet je even aan wennen.

Minimaal 2x pw sta ik om 07:00-8:00 in het bos en dat is geen pretje de wekker gaat al de hele week om 05:00 en dan op mijn vrije dag of weekend ook nog eens vroeg op want ik moet wel eten voor de loop dus sta ik om 06:00 naast mijn bed en met pittige peuter kan ik ook niet ff in de middag slapen want dat doet zij ook niet :)

Maar is ook vaak andersom na lange dag werken en daarna verzorgen van mijn paarden, sjees ik naar huis kook iets eet met mijn gezin, doe avond-ritueel met mijn dochtertje....doe iets in huishouden en drink een theetje om vervolgens om 21:45 buiten te staan om te gaan rennen
Zodra ik thuis kom douchen en naar bed om 05:00 gaat de wekker.

Leuk :n vermoeiend :j zie ik ander uitweg :n
Minder werken paarden eruit ..... zal je net zien loop ik blessure op en heb ik ineens "vrije" tijd

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:15

Maar Tita blijkbaar vind je het wel leuk genoeg omdat het op deze manier te doen? Ik neem aan dat hardlopen hobby is en geen verplichting.

Mijn zus met 4 kids trekt ook regelmatig om 6.00 haar loopschoenen aan, ik zou er niet aan moeten denken. Maar zij haalt er zo veel voldoening uit dat ze het er voor over heeft. Ik vind het heel knap van haar maar zelf zou ik het er niet voor over hebben, zo maakt ieder zijn eigen afweging.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:55

Ik moet niks van mezelf tav hardlopen. Ik loop hard omdat ik dat wil. En ik heb ook echt wel pittige doelen voor mezelf maar onder de streep is het mijn hobby, een manier om mijn hoofd leeg te maken, lekker buiten te zijn en te genieten. En dat vergt ook heus plannen en combineren, zeker nu ik icm drukke job voor een hele marathon ga trainen, maar het moet niet ten koste gaan van mezelf. Heb dat een poos wel gedaan (niet alleen met hardlopen hoor, maar met alles) en dat is echt geen duurzame manier van leven en ook vooral geen leuke manier van leven. Niemand zal later memoreren hoe goed mijn tijd op de 10 km was :z

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:18

Plien dat is precies hoe ik er ook over denk. Gaaf dat je voor de marathon gaat, weet je al wanneer? En wat is je streeftijd? Wat is je 10km tijd, dan zal ik proberen het wel te onthouden ;) :P

Ik twijfel nog heel erg of ik me zal inschrijven voor Amsterdam marathon... Het lijkt me onwijs gaaf en een persoonlijke overwinning om een marathon uit te lopen maar het lijkt me ook heel zwaar. Het is zo ver!! En het vraagt idd erg veel trainingstijd.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:37

De ambities om marathon te lopen heb ik laten ervaren, zo slim ben ik dan weer wel.
Als ik zie hoeveel training dat kost want mijn man doet het wel.

Ik heb een Bourgondisch levensstijl en als ik dat wil blijven doen moet ik sporten.

Eindelijk boek ik nu progressie sinds mijn bevalling ik vind hardlopen wel leuk maar geregeld ook niet alleen met drukke peuter en altijd bezig zijn ook in huis is hardlopen de enige manier om mijn hoofd leeg te kunnen maken.
En om te zorgen dat ik blijf lopen, train ik voor wedstrijden met als max de halve marathons ik loop mezelf lichamelijk en geestelijk stuk op de hele ( wel geprobeerd in 2010 gelijk blessure van 3 jaar)

Ik snap heel goed Daan dat jouw zus vroeg in de ochtend loopt als je kids hebt.
Moet wel eerlijk zeggen om 07:00 in bos staan is en heeft iets magisch ( zonder regen )

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:50

Wat is iedereen goed bezig zeg! En tita respect hoor, ik zou het niet allemaal kunnen combineren :oo

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:54

Ik liep graag voor mijn werk uit. Dan stond ik voor zessen al buiten. Weer of geen weer.
Inderdaad de enige manier om mijn hoofd leeg te krijgen

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:29

Wauw Tita, wat een kortzichtige reactie. :n Zulke stellingen zijn naar mijn idee de bron waardoor men allemaal overspannen en overprikkeld raakt tegenwoordig. We blijven maar doorgaan terwijl ons lichaam al 100 signalen heeft gegeven dat het wel even goed is zo. Alleen die signalen hebben we al vanaf kleins af aan geleerd te negeren.

Ik loop voor m'n lol en ik ben zuinig op mijn lichaam dus ik loop liever niet in de zeikende regen met een verkoudheid die niet over wil gaan. Gelukkig is de bui naar het noorden getrokken en kan ik zo toch nog op pad. *\o/*

Daan, met sportrusten schema kan je wel in 100 dagen naar de marathon trainen zonder al die lange trainingskilometers. (max 14K) Ik kan je het ebook met uitleg en schema's wel appen als je wil?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:02

Daan_O schreef:
Plien dat is precies hoe ik er ook over denk. Gaaf dat je voor de marathon gaat, weet je al wanneer? En wat is je streeftijd? Wat is je 10km tijd, dan zal ik proberen het wel te onthouden ;) :P

Ik twijfel nog heel erg of ik me zal inschrijven voor Amsterdam marathon... Het lijkt me onwijs gaaf en een persoonlijke overwinning om een marathon uit te lopen maar het lijkt me ook heel zwaar. Het is zo ver!! En het vraagt idd erg veel trainingstijd.

51;18 in mijn laatste training 8-). Voor de zomer nog eens een wedstrijdje lopen want ik wil een keer onder de 50 duiken :D.

Qua marathon zetten we (hardloopvriendin, hardloopvriend en ik) in op Rotterdam 2018 :):). Amsterdam lijkt ons qua stad mooier, maar ik loop 'm denk ik liever in het voorjaar.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:23

Nel ja lijkt me interessant om eens te lezen, ik geloof er namelijk niet zo in dat je obv trainingen van max 14km een marathon kan uitlopen (binnen een voor mij acceptabele tijd). Zeker ook nu ik wat meer kennis hebben over spier(opbouw) vanwege mijn opleiding lijkt het mij fysiek gezien niet verstandig. Maar aangezien ik weinig van de sportrustmethode weet kan ik daar eigenlijk niet over oordelen.

Plien dan loop je makkelijk onder de 50 min tijdens een wedstrijd!
Ik zou juist voorkeur hebben voor Amsterdam omdat het in het najaar is (minder kans op warmte) en ik hoop dat het daar iets minder druk is op het parcours maar er wel veel publiek haha.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:47

Ik heb het werken/lopen en gezin altijd wel weten te combineren. En heb me hoe dan ook wel vast gehouden aan mijn schema. Hetgeen inderdaad regelmatig betekenden heel vroeg opstaan. Maar vooral ook creatief zijn. Of te wel mijn trainingen combineren met het brengen en halen van de kinderen vat hot naar her.
Natuurlijk is het maar een hobby, maar ik neem mijn hobby zodanig serieus dat ik er best wel wat voor over heb. Inmiddels heb ik het veel gemakkelijker , de kinderen zijn al wat groter, ik ben van fulltime terug naar 28 uur werk gegaan en heb zelf de luxe dat ik mijn werkschema een beetje op mijn trainingsschema heb aangepast. Gaat natuurlijk niet altijd op maar iedere keer dat ik er van kan profiteren is het weer meegenomen.
Weersomstandigheden zijn voor mij ook nooit een reden een training uit te stellen laat staan af te lassen. Alleen een onweersbui wacht ik af en als ik buiten wil stappen en er barst een hagelbui los wacht ik ook even tien minuten. Bij gladheid wijk ik uit naar het bos of zoek een gestrooid fietspad. Maar bij ziek zijn is er geen twijfel, dan sla ik dus echt wel de training over. Heel erg moe echter da pas ik desnoods het tempo aan maar eenmaal aan het lopen blijkt dat vaak reuze mee te vallen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:56

Daan_O schreef:
Nel ja lijkt me interessant om eens te lezen, ik geloof er namelijk niet zo in dat je obv trainingen van max 14km een marathon kan uitlopen (binnen een voor mij acceptabele tijd). Zeker ook nu ik wat meer kennis hebben over spier(opbouw) vanwege mijn opleiding lijkt het mij fysiek gezien niet verstandig. Maar aangezien ik weinig van de sportrustmethode weet kan ik daar eigenlijk niet over oordelen.

Plien dan loop je makkelijk onder de 50 min tijdens een wedstrijd!
Ik zou juist voorkeur hebben voor Amsterdam omdat het in het najaar is (minder kans op warmte) en ik hoop dat het daar iets minder druk is op het parcours maar er wel veel publiek haha.

Alleen vallen de trainingen dan middenin de zomer(vakantie) en dat lijkt mij juist weer minder prettig. Alhoewel ik in het najaar en de winter wel fijner loop dan in de lente/zomer.

Greetje, als je dusdanig serieus en goed loopt dan snap ik wel dat je het anders ervaart en ook wel dingen op het lopen aanpast in plaats van vv :j.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:37

Ik ben er ook benieuwd naar. Max 10km trainen en dan 16,1 lopen durf ik wel aan. Het schema is eigenlijk voor de halve marathon maar ik ga er de dam tot dam mee lopen.

Heel kort:

Het idee is dat je meer trainingskilometers maakt in je (halve) marathontempo en minder trainingskilometers in een te hoog tempo. Daarnaast is het idee dat je met meer rust (en ademhalingsoefeningen) je lichaam minder belast en je dus fitter aan de start staat en je spieren op die manier ook meer kunnen verduren.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 17:57

Belastbaarheid bouw je in ieder geval niet op met de belasting drastisch te beperken.
Geloof best dat je met trainingen van maximaal 14km prima een marathon kunt uitlopen. Want met de sluitingstijden van tegenwoordig kun je er zo lang over doen dat als het enkel om het uitlopen gaat je bijna van begin af aan de wandel kunt om het tijdslimiet te halen.
Fit aan de start staan kan ook door eerst jaren te zorgen voor een goede belastbaarheid en een snel herstel vermogen en dan pas aan de marathon gaat denken.Goed trainen , voldoende kwalitatieve km's maken en de laatste 1 a 2 weken gas terug nemen.
Maar deze methode past goed in de tijdsgeest. Dingen willen om ze af te vinken en met de wereld te delen en we willen snel vinken en er niet al te veel voor doen en zieker niet eerst jaren investeren . Helaas loop je dan de mooie lange weg naar je doel mis. En dan heb je een marathon uitgelopen en dan heb je nog steeds een lijf dat niet belastbaar is en dus blijft het risico's op blessure hoger dan bij een goed belastbaar lichaam.
Overigens zijn de meeste andere methodes ook gebaseerd op veel op wedstrijd tempo trainen, maar een klein percentage op sneller tempo's trainen en heel veel op langzamere tempo's trainen.
Mijn grootste vraag is bij de methode van maximaal 14km hoe kom je aan voldoende km's op wedstrijd tempo. Denk ik bv aan een interval training met een aantal keren 1000m op wedstrijd tempo dan heb je met een 3km inlopen , een 2 km uitlopen, de pauzes van 400m niet veel interval km's meer over. En zo ook met een tempo duurloop of tempoblokken. Die zijn dan toch wel heel beperkt.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 18:22

Was even weg vanwege een blessure maar weer begonnen. Veel nieuwe gezichten, leuke verhalen/tips/ervaringen.

Wat ik niet begrijp aan het sportrusten is dat je niet zoveel km's maakt terwijl je toch loopt omdat je het fijn vind om te lopen. De training naar een marathon toe is misschien zwaar, kost heeeel veel tijd maar je doet het omdat je er meer dan alleen een 'leuk' gevoel uit haalt (al bedenk je je vast in de laatste 10 km waarom je er ooit aan begonnen bent) Het sportrusten voelt zo beperkend en vooral alleen maar gericht op een populaire prestatie (zie dat Greetje het mooier omschreven heeft)

Tita, ik kan me wel vinden in wat je schrijft. Zelf zal ik nooit een marathon willen lopen maar mijn vriend is ook marathonloper. En dat vergt veel tijd naast werk en sociale verplichtingen maar dat is een keuze die je maakt. Zonder investeren kom je er simpelweg niet (zonder kleerscheuren).

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 18:33

Hebben mensen hier trouwens tips voor goede hardloop schoenen die ook bij regen goed zijn? Ik merk dat ik nu niet ga hardlopen omdat ik met mijn huidige hardloopschoenen continu aan t uitglijden ben. Heel vervelend. Heb niks tegen regen, vind het soms zelfs aangenaam, maar het is nu best gevaarlijk met mijn schoenen. Zijn wel budget schoenen trouwens, wilde eerst kijken of ik het leuk vond.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 18:42

wat voor hardloopschoenen heb je dan dat ze glad zin bij regen? Heb er bij mij gewone loopschoenen nooit last van. Nou ja behalve dan op gladde groen aangeslagen klinkers bij een eerste regenbui na een periode van droogte. Ik heb asics (gt 2000). Maar mijn trailschoenen (speedcross) zijn wel weer spekglad op straatstenen met regen. Maar goed die zijn ook niet gemaakt voor verharde ondergrond. hoewel het wel heel lastig kan zijn bij trails waar je soms toch een dorpje door moet.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:08

Dat sportrusten geloof ik ook niet zo in. Ik heb voor de halve marathon toch behoorlijk wat getraind tot afstanden van 18km en nog had ik ontzettende spierpijn in mijn bovenbenen. Laat staan dat je dan de hele marathon loopt.
Ik hou het maar tot maximaal de halve. Moet het wel leuk blijven vinden. Mijn zusje wil volgens mij wel een keer de hele lopen, zij heeft vandaag 26km gelopen, pfff. Moet er niet aan denken.

In de regen lopen doe ik trouwens ook liever niet, maar als het gaat regenen tijdens het lopen dan loop ik wel door.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:25

Vandaag weer wedstrijdje gelopen. Mij toch weer laten vangen aan de start door te snel te gaan. Ik moet echt leren meer achteraan te starten, zeker met chipregistratie, loopt de teller toch maar zodra je over de mat gaat. Maar nee, teveel voorin gestart, en dan bengel ik ergens achterin een behoorlijk snelle groep, en de volgende groep is dan 50 of 100 meter achter mij, dus dan blijf ik aanklampen.

Bij de finish echt pompaf, eindsprintje kon ik er niet meer uitpersen (poging gedaan, maar sneller dan 13,5 km/u ging niet), zodat ik op de valreep nog ingehaald ben door een andere vrouw.

Maar nu ik wat bekomen ben, ben ik toch niet ontevreden: officiële snelheid tegen de 13 km/u (werkelijk lag op 12,3, maar ik hou het liever optimistisch), en 12de van de 97 vrouwen.

In juni ga ik trouwens een lactaattest doen, inclusief schema en voedingsadvies. Kost wel wat (150 euro), maar ik zit nu al zo lang te zoeken naar een iets professionelere aanpak, dat ik het er maar op waag. Mijn geld, mijn keuze.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:29

Het sportrusten is ook niet bedoeld voor mensen die een mooie tijd willen neerzetten op de marathon.

Ik zie het gewoon meer als een manier waarmee je op een recreatieve manier kan lopen en af en toe een leuk evenement kan meedoen. En ik weet ook niet of het werkt, maar het schema ziet er voor mij haalbaar uit en bestaat alsnog uit ongeveer 25/30 km per week en dat lijkt me een prima voorbereiding op een dam tot damloop van 16,1km. :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 21:34

Toch een mooi resultaat hwn! Ben heel benieuwd wat die test gaat laten zien.