Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tuigje schreef:Ik schrik echt heel erg van sommige reacties hier, over en weer.
Heb niet alles gelezen, maar wil toch even wat bijdragen
Soms is het niet een kwestie van "sportiever worden en je levensstijl/voedingsschema aanpassen" Het is een hele molen, waarbij voor sommige mensen deze operatie een allerlaatste strohalm is, na alle diëten, sportschema's, maaltijdvervangers, psychologische begeleiding en eeuwige salades met magere vulling. Iedere dag weer die confrontatie met de spiegel en de weegschaal. De confrontatie van de vriendin met maar 10 kg overgewicht die zichzelf een "varken" voelt.
Ik denk oprecht dat niemand er direct voor kiest de rest van zijn/haar leven aangepast te moeten eten in mini-porties, nooit meer normaal in een restaurant eten, of een cheatmeal met extra burger bij de macdonald's. Want een operatie is niet "makkelijk". Sterker nog, ik denk dat het meer discipline vergt dan "ff lijnen". Vergeet niet alle risico's die aan zo'n ingreep hangen.
Waar mensen wel bewust voor kiezen is om voor eens en voor altijd met (morbide)overgewicht af te rekenen, voor hun eigen gezondheid. Dit houd niet in alleen een operatie, maar ik geloof dat er bijna standaard 7 jaar lang begeleiding bij zit.
Voor mij niet veel anders dan iemand met een depressie die jaren lang behandeld word door een net zo "onzichtbare" ziekte/stoornis, hoe je het noemen wilt.. En ik vind dat iedereen net zo veel recht heeft op de passende zorg. of dit nu van mijn "belasting/zorgverzekeringscenten" is of niet.. Want daar zijn ze tenslotte voor, toch?!
Oja, niet te vergeten. Voor de mensen die roepen: "ieder pondje gaat door het mondje".. & Overgewicht is je eigen schuld:
Jullie zijn de misselijkmakende reden dat sommige mensen zich genoodzaakt voelen zo'n operatie te ondergaan. Dat mensen zichzelf niet aan kunnen kijken in de spiegel. Omdat een aantal kansloze figuren er maar vanuit gaat dat overgewicht altijd maar ieders eigen schuld is. Dus denk voortaan even na voordat je je heldere opmerkingen maakt of online post![]()
![]()
gribaldi schreef:Gevoel etc dat zijn allemaal emoties en emoties kun je uitschakelen!
Dat sommige naar van dit topic worden prima maar je kunt jezelf ook een schop onder je hol verkopen en er wat aan doen ipv zitten kniezen en het afgeven op slanke mensen! Alsof alleen afvallen hard werken is, kom op zeg...
Aradis schreef:Ik denk niet dat je kan stellen dat iedereen die een maagverkleining ondergaat een gebrek aan motivatie heeft, maar ze zitten er wel tussen. Ik schrok me de pleuris toen ik deze (http://www.npo.nl/metropolis/26-07-2012/VPWON_1167888) aflevering van Metropolis zag, dat Nederlandse gezin. Ik bedoel, als je 's nachts al geen water drinkt omdat je het niet te zuipen vindt, wat verwacht je dan zelf?
Ook deze (http://www.npo.nl/dilemma/18-07-2015/VPWON_1242438) aflevering van dilemma vind ik een schokkend voorbeeld van hoe sommige mensen erover denken. Je wilt "gewoon" door blijven barbecueën want dat vind je "gewoon" gezellig, bent ondertussen behoorlijk ziek (oa. slaapapneu, hartritmestoornissen) maar ach, nog een barbecue dan..
Als je in je omgeving ook zulke voorbeelden ziet (mensen die vaak klagen over hun overgewicht, maar ondertussen bier/wijn tanken en 16 bitterbalen met mayo naar binnen stouwen) dan kan ik me voorstellen dat je denkt dat het voor iedereen een gebrek aan motivatie is, maar dat is imo toch te kort door de bocht.
Laura82 schreef:Tuigje schreef:Ik schrik echt heel erg van sommige reacties hier, over en weer.
Heb niet alles gelezen, maar wil toch even wat bijdragen
Soms is het niet een kwestie van "sportiever worden en je levensstijl/voedingsschema aanpassen" Het is een hele molen, waarbij voor sommige mensen deze operatie een allerlaatste strohalm is, na alle diëten, sportschema's, maaltijdvervangers, psychologische begeleiding en eeuwige salades met magere vulling. Iedere dag weer die confrontatie met de spiegel en de weegschaal. De confrontatie van de vriendin met maar 10 kg overgewicht die zichzelf een "varken" voelt.
Ik denk oprecht dat niemand er direct voor kiest de rest van zijn/haar leven aangepast te moeten eten in mini-porties, nooit meer normaal in een restaurant eten, of een cheatmeal met extra burger bij de macdonald's. Want een operatie is niet "makkelijk". Sterker nog, ik denk dat het meer discipline vergt dan "ff lijnen". Vergeet niet alle risico's die aan zo'n ingreep hangen.
Waar mensen wel bewust voor kiezen is om voor eens en voor altijd met (morbide)overgewicht af te rekenen, voor hun eigen gezondheid. Dit houd niet in alleen een operatie, maar ik geloof dat er bijna standaard 7 jaar lang begeleiding bij zit.
Voor mij niet veel anders dan iemand met een depressie die jaren lang behandeld word door een net zo "onzichtbare" ziekte/stoornis, hoe je het noemen wilt.. En ik vind dat iedereen net zo veel recht heeft op de passende zorg. of dit nu van mijn "belasting/zorgverzekeringscenten" is of niet.. Want daar zijn ze tenslotte voor, toch?!
Oja, niet te vergeten. Voor de mensen die roepen: "ieder pondje gaat door het mondje".. & Overgewicht is je eigen schuld:
Jullie zijn de misselijkmakende reden dat sommige mensen zich genoodzaakt voelen zo'n operatie te ondergaan. Dat mensen zichzelf niet aan kunnen kijken in de spiegel. Omdat een aantal kansloze figuren er maar vanuit gaat dat overgewicht altijd maar ieders eigen schuld is. Dus denk voortaan even na voordat je je heldere opmerkingen maakt of online post![]()
![]()
Ik was het grotendeels met je post eens, tot de laatste alinea. Ik zei namelijk ook ieder pondje gaat door het mondje... En ja, ik weet heus dat er genoeg uitzonderingen zijn. Maar voor de meeste mensen geldt nog steeds dat er wel spraken is van teveel eten. Dan zeg ik niet dat daar geen reden voor is, maar (vrijwel) niemand wordt dik van lucht.
Daarnaast vind ik het nogal makkelijk om het probleem dan maar op die mensen af te schuiven, want nee, die zijn primair écht niet het probleem, hooguit een onderdeel van het ontbreken van de oplossing. De mensen die zo'n operatie nodig hebben, hebben die nodig omdat hun gezondheid/leven in gevaar is, niet om slank te worden voor andere mensen.
Nies_ schreef:Ik snap nog steeds niet hoe je iets wat tussen je oren zit, zij het een stoornis, een verslaving of wat dan ook, denkt op te kunnen lossen door aan je maag/darm te gaan zitten sleutelen. Dat is gewoon symptoombestrijding. De echte oorzaak, en dat is dus niet het eetpatroon, daar zit nog iets achter, moet aangepakt worden. In hele extreme gevallen kan symptoombestrijding natuurlijk nodig zijn, maar dan heb je het eigenlijk al veel te ver laten komen.
Tuigje schreef:Nies_ schreef:Ik snap nog steeds niet hoe je iets wat tussen je oren zit, zij het een stoornis, een verslaving of wat dan ook, denkt op te kunnen lossen door aan je maag/darm te gaan zitten sleutelen. Dat is gewoon symptoombestrijding. De echte oorzaak, en dat is dus niet het eetpatroon, daar zit nog iets achter, moet aangepakt worden. In hele extreme gevallen kan symptoombestrijding natuurlijk nodig zijn, maar dan heb je het eigenlijk al veel te ver laten komen.
Het is niet alleen de operatie die uitgevoerd word. Ja deze methode is drastisch, maar slechts een onderdeel, of de opstart, van een vaak heel intensief traject. Waar ook nog eens een heel traject aan vooraf is gegaan
Kahawa schreef:gribaldi schreef:Gevoel etc dat zijn allemaal emoties en emoties kun je uitschakelen!
Dat sommige naar van dit topic worden prima maar je kunt jezelf ook een schop onder je hol verkopen en er wat aan doen ipv zitten kniezen en het afgeven op slanke mensen! Alsof alleen afvallen hard werken is, kom op zeg...
![]()
Dikkerds kunnen in ieder geval nog afvallen, die IQ en EQ punten die jij tekort komt zijn iets moeilijker op te halen..
gribaldi schreef:Kahawa schreef:![]()
Dikkerds kunnen in ieder geval nog afvallen, die IQ en EQ punten die jij tekort komt zijn iets moeilijker op te halen..
Is je hormoonbalans vandaag in de war?
Wellicht moet je ook even mijn andere tekst lezen![]()
Wel grappig dat jij deze mensen 'dikkerds' noemt! Ik zal deze mensen nooit afvallen maar ik zeg wel hoe IK er over denk, mijn mening. Jij scheert ze nu namelijk over 1 kam... Laten we het dan maar niet over IQ enzo gaan hebben want dat slaat kant nog wal
gribaldi schreef:Kahawa schreef:![]()
Is je hormoonbalans vandaag in de war?
Wellicht moet je ook even mijn andere tekst lezen![]()
Wel grappig dat jij deze mensen 'dikkerds' noemt! Ik zal deze mensen nooit afvallen maar ik zeg wel hoe IK er over denk, mijn mening. Jij scheert ze nu namelijk over 1 kam...
Citaat:Laten we het dan maar niet over IQ enzo gaan hebben want dat slaat kant nog wal
Tuigje schreef:Nies_ schreef:Ik snap nog steeds niet hoe je iets wat tussen je oren zit, zij het een stoornis, een verslaving of wat dan ook, denkt op te kunnen lossen door aan je maag/darm te gaan zitten sleutelen. Dat is gewoon symptoombestrijding. De echte oorzaak, en dat is dus niet het eetpatroon, daar zit nog iets achter, moet aangepakt worden. In hele extreme gevallen kan symptoombestrijding natuurlijk nodig zijn, maar dan heb je het eigenlijk al veel te ver laten komen.
Het is niet alleen de operatie die uitgevoerd word. Ja deze methode is drastisch, maar slechts een onderdeel, of de opstart, van een vaak heel intensief traject. Waar ook nog eens een heel traject aan vooraf is gegaan