Zware jeugddepressie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 23:04

Inmiddels zijn we weer een tijd verder: eerst het goede nieuws, ik ben geslaagd! Hop naar m'n 6e middelbaar *\o/*

Verder, m'n psychiater vond dat ik het goed genoeg deed om af te bouwen met de medicatie (van 75mg naar 50mg), dit ging niet goed. Ik werd super prikkelbaar en begon te huilen voor niks. Na een week moest ik terug om te evalueren en heeft hij me terug om 75mg moeten zetten met als reden dat mijn geest nog tijd nodig heeft om te herstellen na de zware 6/9 maand. Hij heeft me wel 100x gezegd dat dat oké is en ik niet faal en soms voel ik me toch alsof ik gefaald heb...
Ik wil niet afhankelijk zijn van medicatie..
Ook heb ik tegenwoordig random uit het niks huilbuien/breakdowns, zonder aanleiding begin ik dan te huilen en ik kan er nooit een reden op plakken. Ook niet achteraf..

Janneke2

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:30

Hartstikke goed Luca, gefeliciteerd...!

En als er iemand heeft gefaald, als - dan is dat de psychiater. (Ik snap niets van hoe ze de pillen voorschrijven: bij lichamelijk ingrijpen hoort in mijn woordenboek ook dat er lichamelijk onderzoek wordt gedaan.)

Rot van de huilbuien 'om niets'.
Zeg maar gewoon "...het zij zo, de spanning moet er uit" tegen jezelf!
En op zich is huilen een uitstekende manier om de spanning te laten gaan.
Wellicht kun je er meerdere manieren aan vastknopen: dansen, wandelen, hard trappen (op de fiets of tegen een kussen) yoga doen, zwemmen - of nog weer iets anders....

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:15

Gefeliciteerd Luca!

Wb school, kan je niet in contact komen met een leerplichtambtenaar? Ik heb een vriendin die leerplichtambtenaar is en ik ken zelf ook mensen waarvan zij de leerplichtambtenaar was. Je krijgt dan regelmatig netwerkgesprekken, aangepast schoolrooster (soms wordt er zelfs gekozen voor een jaar geen school), dagbesteding ipv school.

Ik ben dan al de 18 gepasseerd maar die vriendin heeft voor mij heel veel geregeld en gedaan en voor jongere doet ze ook ontzettend veel en zoekt altijd naar een oplossing waar de jongere het aankan.

Wb afbouwen van je medicijnen, het kan heel goed komen door het afbouwen dat je meer huilbuien en prikkelbaarder bent dan anders. Ik vind het zelf heel moeilijk om te huilen en zie er over het algemeen heel rustig uit, met afbouwen huilde ik meerdere keren per dag, ook echt om alles en ik was heel onrustig/totaal mezelf niet..

Ik hoop dat je een beetje van het mooie weer kunt genieten, heb je nu vakantie?

Edit: ik heb toendertijd een anti depressiva afgebouwt :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:28

Vwb afbouwen: sommige AD is er in druppelvorm.
Als deze psychiater geen lichamelijke begeleiding geeft ('doe maar afbouwen want het gaat goed' - 'oh, da's heftig, ga maar terug') kan druppelgewijs afbouwen zin hebben - in overleg met de apotheker. (Een apotheker m/v is net zo hoog opgeleid als de psychiater, zij het in een ander vakgebied.)

Druppels stellen je in staat kleinere stappen te nemen, ipv cold turkey een derde er af per drie weken 1 druppel minder, etc.
En in overleg met de apotheker: vitamine B complex maakt het afbouwen ook makkelijker.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 11:12

Ik heb inderdaad samen gezeten met de leerlingenbegeleiding/CLB. Die hebben toen mijn deeltijdsrooster aangevraagd en heb ik gekregen.
Over lichamelijk onderzoek etc kan ik weinig zeggen haha
Ik heb nu idd vakantie en kan me eindelijk voor het eerst in 6 maand weer ontspannen!
Ik volg nu ook hippotherapie wat heel confronterend is maar dus ook heel leerzaam.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 17:12

Maak je geen zorgen ts! Je hebt veel spanning gehad en je bent bezig met een heftige therapie. De spanning moet er echt uit.. krop je het op, dan zal
Je niet goed genezen. Het is dus volkomen normaal dat je in eens gaat huilen.. hoe vervelend het soms ook is..

Maar wat heerlijk dat je het jaar gehaald hebt!! Gefeliciteerd!!! Nu genieten!!!!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 18:56

Proficiat dat je geslaagd bent!

Ik vind het persoonlijk wel al snel om af te bouwen. Mijn ervaring is dat het toch echt wel langere tijd echt goed moet gaan eer je eraan toe bent. Helemaal niets verkeerd mee dus dat je nu weer opnieuw op je 'normale' dosis zit.
Uit pure nieuwsgierigheid: mag ik vragen bij welke organisatie / bij wie je hippotherapie krijgt?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 20:24

Janneke2 schreef:
Vwb afbouwen: sommige AD is er in druppelvorm.
Als deze psychiater geen lichamelijke begeleiding geeft ('doe maar afbouwen want het gaat goed' - 'oh, da's heftig, ga maar terug') kan druppelgewijs afbouwen zin hebben - in overleg met de apotheker. (Een apotheker m/v is net zo hoog opgeleid als de psychiater, zij het in een ander vakgebied.)

Druppels stellen je in staat kleinere stappen te nemen, ipv cold turkey een derde er af per drie weken 1 druppel minder, etc.
En in overleg met de apotheker: vitamine B complex maakt het afbouwen ook makkelijker.

Helaas maar heel weinig Antidepresiva in druppelvorm. Als ik de sterkte van ts zie zijn er niet veel antidepresiva die de sterkte hebben en die zijn er niet in druppelvorm.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 23:58

Ik volg hippotherapie bij Finding Ways in Zemst (België)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 00:28

Voor het afbouwen kan de apotheek gewoon capsules maken trouwens.
Ik slikte ooit abilify, maar 0.5 mg ofzo waar 10 mg normaal was.
Ik reageerde heel heftig op al die middelen en kreeg ze dus gemaakt op een voor mij gemaakte dosering.
Dus je zou nog kunnen overleggen als je er wel aan toe bent per 10 of 5 mg af te bouwen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 09:12

Luca03 schreef:
Ik volg hippotherapie bij Finding Ways in Zemst (België)

Ah ja, die ken ik :j

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:12

moonfish13 schreef:
Voor het afbouwen kan de apotheek gewoon capsules maken trouwens.
Ik slikte ooit abilify, maar 0.5 mg ofzo waar 10 mg normaal was.
Ik reageerde heel heftig op al die middelen en kreeg ze dus gemaakt op een voor mij gemaakte dosering.
Dus je zou nog kunnen overleggen als je er wel aan toe bent per 10 of 5 mg af te bouwen.

Kan ook niet bij alle sommige antidepressiva hebben een retard werking (vertraagde afgifte) en daar kan je geen capsules van maken.
Buiten dat de meeste apotheken geen capsules meer mogen maken en dit allemaal uitbesteed moet worden aan bereidings apotheken. (Beetje jammer 1 van de dingen die voor mij het werk leuk maakte) en nog een belangrijk punt de zorgverzekeraars hebben eugen bereidingen bijna allemaal uit de verzekering gegooid .

Ts je mag mij altijd pb sturen met het middel wat je hebt dan kan ik zeggen of er druppel vorm in de handel is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:24

Even heel technisch: de commerciële naam van sertraline is/was zoloft.
Zoloft is vloeibaar in de handel.
Zoloft werd uitgevonden door firma P. en 'het patent is inmiddels verlopen' = andere firma's maken het na.

In Nederland geldt, dat het college voor de beoordeling van de geneesmiddelen "nagemaakte zoloft", sertraline dus toelaat op de markt, als de werkzaamheid tussen de 80% en 125% ligt.
Als je er een Nederlandse apotheker naar vraagt: de cijfers zijn openbaar.

Achtergrond: firma P. die zoloft ontwierp, deelt dit bereidingsrecept niet met de concurrentie.

Slik je dus sertraline, hoef je niet het dure patent te betalen, maar het is een beetje gokken welke werkzaamheid percentage je gebruikt.
( %) 8)7 ...een arts weet dus niet echt precies wat hij of zij voorschrijft.)

Zou je dus overgaan op vloeibare sertraline, moet je deze rekensom meenemen.

(Vaak gebeurt het in Nederland dat een ziekenhuis bijna gratis de dure patentmiddelen krijgt. Om voor Hollanders zeer begrijpelijke reden (geld! goedkoper!) zet de huisarts iemand daarna 'over' op het goedkopere middel van een andere fabriek - maar somehow vergeet men vaak deze rekensom - zodat mensen hetzij minder effect hebben, hetzij meer bijwerkingen hebben. Zodat de goedkopere middelen van andere firma's ten onrechte een slechte naam hebben.)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:53

Janneke2 schreef:
Even heel technisch: de commerciële naam van sertraline is/was zoloft.
Zoloft is vloeibaar in de handel.
Zoloft werd uitgevonden door firma P. en 'het patent is inmiddels verlopen' = andere firma's maken het na.

In Nederland geldt, dat het college voor de beoordeling van de geneesmiddelen "nagemaakte zoloft", sertraline dus toelaat op de markt, als de werkzaamheid tussen de 80% en 125% ligt.
Als je er een Nederlandse apotheker naar vraagt: de cijfers zijn openbaar.

Achtergrond: firma P. die zoloft ontwierp, deelt dit bereidingsrecept niet met de concurrentie.

Slik je dus sertraline, hoef je niet het dure patent te betalen, maar het is een beetje gokken welke werkzaamheid percentage je gebruikt.
( %) 8)7 ...een arts weet dus niet echt precies wat hij of zij voorschrijft.)

Zou je dus overgaan op vloeibare sertraline, moet je deze rekensom meenemen.

(Vaak gebeurt het in Nederland dat een ziekenhuis bijna gratis de dure patentmiddelen krijgt. Om voor Hollanders zeer begrijpelijke reden (geld! goedkoper!) zet de huisarts iemand daarna 'over' op het goedkopere middel van een andere fabriek - maar somehow vergeet men vaak deze rekensom - zodat mensen hetzij minder effect hebben, hetzij meer bijwerkingen hebben. Zodat de goedkopere middelen van andere firma's ten onrechte een slechte naam hebben.)

Janneke de huisarts is (helaas) verplicht de mensen om te zetten naar het goedkopere middel. Over het algemeen wordt hier ook wel mee gestart want ook een politheek moet gewoon zich aan de vergoedingsregels
Maar de verzekering vergoed in principe het duurdere middel niet.
En dan is de patiënt net weer gewend aan het middel wat die heeft gekregen en dan bedenkt de verzekering weer een ander merk wat voorkeurs produkt wordt.
En de apotheek vindt dit ook Niks. Als je ziet wat er iedere dag voor een tijd gaat om hier uitleg over te geven om een regeling waar de apotheek ook niet blij mee is. Die tijd kan beter gaan in echte nuttige uitleg te geven.
( om dan nog maar niet te spreken over alle leverings problemen van geneesmiddelen )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:11

genja schreef:
Janneke de huisarts is (helaas) verplicht de mensen om te zetten naar het goedkopere middel.

Ik heb nul bezwaren tegen het 'omzetten' zelf.
De zorg is, zuchtte de Hollander, al duur genoeg.
Maar efkes de duidelijkheid van dit rekensommetje erbij kan geen kwaad, in tegendeel. (Slik je een goedkoop middel dat 125% werking heeft: doe dan iets kleinere pillen of lagere dosering, etc.)

Want de verplichting 'dat een arts moet weten wat hij of zij voorschrijft' blijft natuurlijk ook staan.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 10:55

Geen idee of mensen dit nog zullen lezen maar we zijn een kleine 2 jaar verder!
Ik ben sinds begin maart volledig van mijn medicatie af en therapie volg ik ook niet meer.
Ik ben mijn psychiater zo enorm dankbaar voor alle steun en hulp, zonder hem had ik hier echt niet meer gestaan!!
Ik ben nu bezig met een bachelor opleiding op de Hogeschool van Gent die volledig mijn ding is. Het is veel en stressvol maar ik kan me perfect redden en weet heeel goed wanneer ik rust moet nemen. Ik heb er echt plezier in, heb fijne vrienden en ga komende zaterdag op date met een leuke kerel.
Ik heb een heel leuk veulentje op stal staan :D. Al bij al gaat het dus allemaal heel goed.

Moest er ooit iemand dit lezen die niet goed in z'n vel zit, trek alsjeblieft op tijd aan de alarmbel. Het wordt echt beter, ook al lijkt het niet altijd zo :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:53

Ts! Fantastisch! Wat ben je een monster!! (Positief bedoeld dan eh) knokken, doorgaan!
Wees trots op jezelf.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:45

Wat een fijn bericht TS! Ik ben blij te lezen dat het zo goed met je gaat!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:14

Wat een fijn bericht ts!! Veel succes en plezier gewenst!!

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:17

Wat een fijn bericht, leuk om te lezen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:25

Wat een goede berichten!
Lief om het even te komen melden - en TOP zoals het met je gaat!