FirebirdM schreef:Ik heb echt getwijfeld of ik wel moest reageren, waarschijnlijk een stom idee, of alleen per PB overwogen maar ik word zó verdrietig van dit topic en de manier waarop de anti-vaccinatiediscussie gevoerd wordt dat ik het toch maar plaats.
Inhoudelijke argumenten worden hier genoeg gegeven, dus daar ga ik niet aan beginnen. Ik ben maar naar één ding benieuwd: wat is er voor nodig om enig (gezond) vertrouwen in 'de wetenschap' terug te krijgen, voor die mensen die op basis van hun zelf uitgevoerde onderzoek veel gangbare wetenschap verwerpen?
Had hieronder een lang en emotioneel verhaal getypt, maar iemand eerder in het topic haalde de kern eerder al even aan: je zou er toch spontaan mee stoppen nu steeds meer mensen het idee krijgen dat wetenschap (medisch/biologisch) iets subjectiefs is dat ter meerdere eer en glorie van portemonnee en onderzoeker gedaan wordt.![]()
En nee, wetenschap is niet onfeilbaar. Overal waar mensen werken wordt gefraudeerd, kritisch nadenken is ook aan te raden maar de grens over gaan dat onderzoekers vastgeroest zitten in hun denken en gemotiveerd worden door geld, en dat dus het overgrote deel van de gangbare biologie en scheikunde (wat helemaal niks te maken heeft met wat farmaceutische bedrijven onderzoeken!) onzin is, ja, echt fantastisch motiverend.
Daarbij is het een feit dat er voor artsen een medisch tuchtcollege bestaat. Maar voor alternatieve "genezers" bestaat er géén medisch tuchtcollege.. ook is er bij artsen veel meer toezicht van collega's en paramedici, dus misstanden kunnen bij artsen relatief snel aan de kaak gesteld worden, terwijl alternatieve genezers veel meer hun eigen gang kunnen gaan zonder dat een kritische collega of verpleegkundige ze op de vingers kan tikken bij misstanden.