Intake met de kraamzorg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Re: Intake met de kraamzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:45

Maar de defenitie wat nood is, is voor iedereen ook anders. Als je zo weinig vertrouwen hebt in je arts, dan kan ik best geloven dat je niet geloofd dat er "nood" is en toch nog in discussie gaat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:48

Mwah, denk dat als je hartslag flink ziet dippen en slecht herstellen en doen dat je al snel overstag gaat dat het wel degelijk nood is
Zie hier nou ook niet echt verhalen voorbij komen waaruit blijkt dat er dermate weinig vertrouwen in de hulpverlening is dat je bij nood alsnog in de discussie gaat

Mocht het hier ooit raak zijn zou ik het liefst gewoon thuis bevallen , ik heb een gezonde kritieke houding tov hulpverlening , maar snap ook dat plannen er zijn om van af te wijken ;)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:52

Ik snap niet hoe je überhaupt in discussie kan gaan tijdens je weeën. :Y)
Zodra je aan de zorg word overgelaten van een ziekenhuis, vind ik eigenlijk wel dat je daarop moet gaan vertrouwen. En er kan altijd wat mis gaan. Maar dat kan ook tijdens een simpele operatie. Dat heb je gewoon niet altijd in de hand. En als hun vinden dat er ergens nood aan is, snap ik niet dat je daarover kan twijfelen. Zeker niet met zoiets als een elektrode. Geloof ook niet dat je dan nog fijn kan bevallen als er al zo weinig vertrouwen is.

Je kan van te voren ook vaak naar ziekenhuizen gaan en informatie avonden bijwonen. Daar kan je ook je vragen stellen of je zorgen uitten. Dat lijkt mij echt een stuk fijner bevallen dan tijdens je bevalling in discussie te gaan of weet ik veel wat.

Helaas gaat het soms gewoon anders dan dat wij verwachten en helaas maken artsen soms fouten. Maar ik denk niet dat het de situatie helpt als je daar ruzie om maakt. Probeer dan een andere te vragen of leg uit waarom je dat wilt. Lijkt mij dat er vaak wel iets gedaan kan worden dan. En zo niet, dan is dat helaas niet anders.

Klinkt misschien heel vervelend voor sommige mama's. Waarschijnlijk omdat er bij hun fouten zijn gemaakt of problemen zijn geweest. Maar lijkt mij zo vervelend als je zoveel vervelende emotie aan zoiets moois hangt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:53

Zo zie ik het ook, Sunrise.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:03

Ja precies. Wat moet dat moet en een beetje vertrouwen is wel zo fijn.
Hier was het wel degelijk een (mini) schroefje en geen plakker. Het zetten vond baby ook echt vreselijk, spartelde alle kanten op in mijn buik. Maar daarna niks meer aan haar gemerkt en na de geboorte kon ik het plekje waar de electrode had gezeten niet eens meer vinden tussen haar haartjes, dus zo vreselijk zal het ook weer niet geweest zijn.
Natuurlijk heb je het liever niet als het niet nodig is, maar dat stadium waren we al voorbij met de ingrepen idd.
En geboren worden me idd sowieso geen pretje. Geen wonder dat er best wat mensen met claustrofobische neigingen rondlopen :+ .
Ondanks alles heb ik mijn bevalling trouwens dus helemaal niet als vreselijk of traumatisch ervaren. Er zijn zat dingen die ik liever anders had gezien, maar je hebt het dus nou eenmaal niet voor het kiezen. Verder was het een prima bevalling (hoewel ik het echt wel pittig vond, maar wie niet)...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:18

Ik heb een prima bevalling gehad hoor in het ziekenhuis :) fijne vk en verpleegkundige. Rustig en alles.
Misschien de volgende keer kijken voor iets van muziek oid :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:25

Ik ook, hoor.
Wel met een kz wegens juist te smal bekken mocht het we natuurlijk proberen maar na advies te bevragen aan gyn en omdat ik geen risico wou nemen omdat ik persé natuurlijk wil bevallen voor kz gekozen.

Ze zijn me heel snel op de recovery komen halen, denk dat ik daar maar een kwartier heb gelegen, dus ben niet lang gescheiden geweest van mijn zoontje dus hele helemaal top.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:22

Keet schreef:
Ik heb een prima bevalling gehad hoor in het ziekenhuis :) fijne vk en verpleegkundige. Rustig en alles.
Misschien de volgende keer kijken voor iets van muziek oid :)

Ik kon zelfs tv kijken (met nadruk op kon, want ik kon dat niet tijdens de bevalling :') )

Poliklinische kant vond ik vreselijk. Ik lag twee dagen na de bevalling op een verloskamer (had ik mooi kamer voor mijzelf, was rustig met bevallingen) en die muren zijn zo dun! Ik heb gezellig de vrouw naast mij horen bevallen. Daar had ik tijdens mijn bevalling echt niet aan willen denken :+ klinische kant had sluizen en dikkere muren, daar hoorde je niets. Maar ik kon precies horen in welke fase ze zat, echt vreselijk! De hele gang kon meegenieten, die kant had ook geen sluis en tja een simpel deurtje houdt geen geluid tegen.
(Waren ooit gewone kraamkamers, nooit bedoelt om in te bevallen en dat merk je)

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:47

Oh wat erg haha, daar zit je ook niet op te wachten.

Ik vond ziekenhuis ook prima, aardige mensen. Duurde alleen zo
Lang voor ik wat te eten kreeg na bevalling. Had al heel lang niks gehad en rammelde uit elkaar. Mijn vriend idem dito en restaurant was al dicht. Maar verder top, is alleen een aanloop van verpleging, schoonmaaksters etc, wat dat betreft was thuis veel rustiger

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:40

Ik ben bij de eerste ook in t ziekenhuis bevallen terwijl niet nodig. Bij de 2e thuis en wilde de VK al injecteren terwijl ik dat niet wilde (voor placenta) ben daarom erg blij dat mijn KZ daar een poot voor stak. Medici werken volgens een boekje en kijken niet naar de situatie zelf.

Heb verder wel een fijne ziekenhuis bevalling gehad. Alleen de hulp bij borstvoeding was veel te ruw en ben enorm blij dat ml daar wat over zei want ik was stom verbaas dat ze zo ruw zijn.

Verder was ik wel blij met mijn kennis over bv waardoor ik dus al basiskennis had en juist niet op tijd ging voeden maar op verzoek en mijn kind zelf liet drinken ipv na zoveel minuten afkoppelen (raar advies bij een productie welke nog op gang moet komen)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 13:49

Pinacolada schreef:
Oh wat erg haha, daar zit je ook niet op te wachten.

Ik vond ziekenhuis ook prima, aardige mensen. Duurde alleen zo
Lang voor ik wat te eten kreeg na bevalling. Had al heel lang niks gehad en rammelde uit elkaar. Mijn vriend idem dito en restaurant was al dicht. Maar verder top, is alleen een aanloop van verpleging, schoonmaaksters etc, wat dat betreft was thuis veel rustiger

Ik weet ook niet wie blijer was toen haar zoon werd geboren, ik of zij :=
T was eindelijk stil _O-

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:05

Ik wil int ziekenhuis in bad bevallen, kan wel bij mij int ziekenhuis (groene hart Gouda) alleen kom ik daar natuurlijk pas zodra de bevalling al begonnen is en er zijn ook maar 2 kraamkamers met bad... Ben een beetje bang dat ik precies weer het probleem ga hebben dat die kamers bezet zijn of dat het bad niet optijd warm is ofzo.. Misschien dan toch maar thuis een bevallingsbad opzetten?

Iemand ervaring daarmee?

Twijfels twijfels twijfels....

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 17:33

Ik heb vandaag mijn intake gehad met de kraamzorg, en het is me erg meegevallen!
Wel dwong ze me zowat een stagiare aan, maar later zag zij zelf ook in dat het niet zoveel zin had in mijn situatie om met zn 2e te komen.

Verder heb ik mijn mening over een rokende kraamverzorger bijgesteld.
Mijn schoonouders wonen onder mij, en roken ook. Kan ook moeilijk tegen hun zeggen dat ze nooit meer mogen roken. Wil alleen absoluut niet dat er ook maar een sigaret in de buurt van de baby komt wat al bijna onmogelijk word gemaakt aangezien er op mijn eigen verdieping niet gerookt word en zal worden. Ik heb desinfecterende wasgel en natuurlijk een kraam met zeep, na een sigaret moet ze wel eerst haar handen wassen wat na mijn idee best redelijk is.

Eerste instantie komt de kraamverzorgende 24 uur maar dit kan altijd bijgesteld worden.

Wel was ik erg verbaasd dat het bed 80 cm moet zijn, super hoog!!
Wij produceren zelf boxsprings, en heb net een compleet nieuwe boxspring staan van 60 cm :7
Even kijken dus hoe we dat gaan oplossen. Wat me alleen niet helemaal duidelijk was, is of die 80 cm de gehele kraamperiode moet blijven of alleen wanneer de bevalling eerder zou kunnen aanbreken?

Verder veel goede informatie gehad, ook over de borstvoeding.
En ook deze vrouw schok van de prijzen die de lactatiekundige hanteerde! Ze vond het wel een goed idee een cursus te doen van die 30 euro.

_love12_ mag ik vragen waarom het jouw wens is om in bad te bevallen?
Gewoon puur nieuwsgierig! Lijkt me wel een super unieke ervaring!!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 17:48

Je moet toch sowieso je handen wassen als je aan de baby gaat zitten? :)

Bed moet de hele kraamperiode en tijdens je bevalling 80cm zijn :j maar dat is wel echt lekker met in en uit je bed komen := je kan gewoon klossen bestellen bij medipoint of er bierkratjes onder zetten :P maar dat wordt te hoog met een bed van 60cm denk ik.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 17:57

Bed kun je gewoon ophogen met blokken hè? Die leen of huur je bij de thuiszorg winkel en geef je daarna terug. 80 cm vind ik ook vrij hoog, hier in de buurt wordt 65 aangehouden, is om de rug vd kraamverzorgster te sparen voor zo ver ik weet. Ons bed is al 70 cm dus wij hadden geen blokken nodig.
Cursus moet je helemaal zelf weten, ik heb er 0 gevolgd. Spoedcursusje puffen gehad tijdens de bevalling haha := en BV gewoon met behulp van de verpleging gedaan. Wel nog een lactatiekundige gehad toen ik in het ziekenhuis lag maar die heeft eigenlijk alleen m'n bh versteld en tips gegeven over m'n belachelijke hoge productie :') Dochter mocht na 11 dagen voor het eerst aan de borst.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:04

cynthia5 schreef:
....
_love12_ mag ik vragen waarom het jouw wens is om in bad te bevallen?
Gewoon puur nieuwsgierig! Lijkt me wel een super unieke ervaring!!

Ik merk aan mezelf dat ik heel rustig wordt als ik in bad zit en ook meer pijn kan hebben als ik int water ben, ben heel m'n leven al een waterrat :+
En vind het idee gewoon heel fijn, de overgang van buik naar wereld is minder groot voor de baby, kans op inscheuren minder groot, en eigenlijk wil ik het liefst zonder pijnstilling bevallen en in het water maakt je lichaam een natuurlijke 'pijnstilling' aan. Daarbij lijkt het water me erg fijn omdat je gewichtloos ben in het water.
Beetje moeilijk te verwoorden maar het lijkt me gewoon veel rustgevender. Misschien denk ik daar op het moment zelf heel anders over maar dat zien we dan wel :+

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:13

Leek mij ook ideaal om in bad te bevallen, precies om de redenen die jij opgeeft. Ik ben ook een echte waterrat. Was thuis niet mogelijk (badkamer te klein en verder overal eiken vloeren). Ach, tijdens de bevalling bleek elke aanraking teveel, inclusief die van water (zowel eigen bad als douche geprobeerd) :roll: So much voor plannen van je bevalling.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:57

Douche gaf gruwelijke weeën, wat nou even ontspannen :')

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 19:11

_love12_
Kan me er wel iets bij voorstellen dat het je een fijn idee geeft. Vaak werkt warm water ook ontspannend en dan heb ik het eigenlijk niet eens over een bevalling.
Alleen als je dit thuis doet, hoe houd het water dan warm?

Ik zat er aan te denken om de boxspring op te hogen met een extra matras.
Tv lift en hoofdbord zitten vast aan de matrassen dus helaas kan ik niets ophogen met blokken.
Wel snap ik dat de kraamzorg aan een hoogte vast wilt houden, ik ben kapster geweest en dan kan je echt merken dat als je voor iedereen je rug wilt belasten je na een werkdag geen rug meer over hebt.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:15

Mijn bed wel op klossen gehad bij de eerste. Nu heeft ze pech. Ik kon niet meer m'n bed in en uit komen. Dus m'n mama zei al dat ze mijn bed verschoont of m'n man. Is sowieso al weinig ruimte en ik ga niet weer dat hele drama meemaken met een opstapje en er dan nog niet inkomen.

Volgens mij heeft mijn ziekenhuis maar 1 bevalbad. Maar als het net zoals met de eerste gaat heb ik er sowieso niks aan haha. :+

Heb echt het gevoel dat deze al geboren word voor ik in het ziekenhuis ben. :') en ik mag helemaal niet thuis bevallen dus ben benieuwd. De eerste 7,5 uur over gedaan vanaf het breken van de vliezen. En dat gebeurde uit zichzelf gelukkig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:17

Mijn bed was net iets te laag, maar ik had een kleine kraamverzorgster dus was perfect :P Intake dame vond het prima, die 3 cm deed het 'em niet. Plan B was extra matras, was de kraamzorgdame lang dan hadden wij even extra 1 persoonsmatras erop gelegd. Die lag al klaar. Kon er zo op als bevalling thuis zou starten. Gewoon zo'n el cheapo ikea ding.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:21

Ik ga niet voor een week zoveel moeite doen hoor. Dan doen we het lekker zelf verschonen. De eerste heeft m'n bed niet eens hoeven verschonen want had zondag avond m'n bed verschoont en maandag ochtend was ik bevallen. Had maximaal 3 uurtjes in dat bed gelegen haha. Had ook amper bloedverlies erna dus bed bleef lekker schoon.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:24

Ik had mn bed niet op klossen staan, mijn kraamhulp raadde dat sowieso in de kraamweek af ivm hechtingen en in en uit je bed klimmen. Bij mij was Alles gaan ontsteken door wss te veel bewegen door het in en uit het bed klimmen.

Bad bevallen klinkt ook heerlijk maar ik had het beide keren zo ontzettend warm dat ik er echt niet aan moet denken in een warm bad te zitten.

Hier worden er trouwens geen handen gewassen voor we aan de baby zitten hoor. Waar moet je nou vieze handen van hebben wat niet bij een baby mag komen? Neem aan dat je niet je vinger in zn mond stopt toch?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:30

Youknowme schreef:
Hier worden er trouwens geen handen gewassen voor we aan de baby zitten hoor. Waar moet je nou vieze handen van hebben wat niet bij een baby mag komen? Neem aan dat je niet je vinger in zn mond stopt toch?

Als ze net geboren zijn dan was je altijd je handen. je kan maar net iets aan je handen hebben waar zo'n kleintje doodziek van kan worden.
en hier werden er wel vingers in het mondje gestopt. als ze erg huilde dan wilde ze vaak mn pink hebben om op te zuigen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:35

Bij de eerste hebben we aangegeven dat wij niet roken en er dus binnen niet gerookt mag worden.
Verder aangegeven dat we veel dieren hebben (honden/katten) en we geen stagiaire wilden.

Bij de tweede hetzelfde, behalve dat we toen hebben aangegeven wel positief te staan ten opzichte van een stagiaire dus die hebben we ook gekregen.
Ze moeten het toch ergens leren immers, alleen bij een eerste kindje wilde ik er niet teveel mensen bij hebben zodat je het zelf ook goed kunt leren.
Bij de tweede heb ik die week bijna alles door de stagiaire laten doen (eerste badje hadden we in het ziekenhuis zelf al gedaan ivm opname na keizersnede); ik had inmiddels al zoveel luiers verschoond en kleertjes aangetrokken enz. dat de stagiaire dat in die week van mij volop mocht oefenen :)