Intermittent fasting; wie heeft hier ervaring mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Re: Intermittent fasting; wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:44

Ja maar ik begrijp het gewoon werkelijk niet.
Er zijn allemaal van die hypes.
Als je gewoon gaat ontbijten, lunchen en avondeten dan ben je toch die andere uren al aan het vasten?
Als je dan nog let op wat je eet en de verhouding bewegen en eten in de gaten houdt dan kun je toch eigenlijk niet veel anders als goed doen ?
En dat de een sneller als de ander aankomt...ja dat kan.
Ik heb een schildklier die amper werkt en ik heb zeker wel gemerkt dat ik aankom als ik er niet op let. Ook terwijl ik medicijnen slik.
Maar ik ben er van overtuigd dat als je kunt accepteren dat je niet meer het figuur hebt van een 18 jarige en voldoende beweegt in verhouding met wat je eet, dat je niet in uitersten hoeft te vervallen of overal een interssant naampje aan hoeft te geven om een acceptabel gewicht te hebben/ krijgen.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:54

mirim schreef:
Als je gewoon gaat ontbijten, lunchen en avondeten dan ben je toch die andere uren al aan het vasten?
Als je dan nog let op wat je eet en de verhouding bewegen en eten in de gaten houdt dan kun je toch eigenlijk niet veel anders als goed doen ?
Ik heb een schildklier die amper werkt en ik heb zeker wel gemerkt dat ik aankom als ik er niet op let. Ook terwijl ik medicijnen slik.
Maar ik ben er van overtuigd dat als je kunt accepteren dat je niet meer het figuur hebt van een 18 jarige en voldoende beweegt in verhouding met wat je eet, dat je niet in uitersten hoeft te vervallen of overal een interssant naampje aan hoeft te geven om een acceptabel gewicht te hebben/ krijgen.

Als je de reacties door had gelezen, had je kunnen lezen dat dit voor sommigen nou eenmaal fijner werkt. En voor sommigen werkt het niet. Prima toch? Ik snap niet waarom je zo'n probleem maakt van een "hype met een interessant naampje". We verplichten jou toch niet om mee te doen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:57

En daarnaast is het ook gewoon echt niet hetzelfde.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:02

Nee inderdaad. Ik vind het super interessant als mensen hier discussies voeren over het nut (of juist het niet nut hebben) van IF. Maar kom dan wel met goede argumenten. IMO is tussen 7:00 & 18:30 eten geen IF.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:09

Quir schreef:

Ik lees nog steeds mee, maar ik heb in alle eerlijkheid nog niet door wat het verschil is?

Waar ik me (nog steeds) over verbaas is dat ik hier eigenlijk niets bijzonders lees, maar dat het wel een naam heeft gekregen en dat iedereen ineens fervent aanhanger is. Van een naam dus.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:11

mirim schreef:

Ik ben absoluut niet gefocust op wat IF doet met mijn gewicht en/of mijn figuur, puur naar hoe ik me ermee voel en wat het doet qua energie. Wellicht de link even doornemen die ik eerder gepost heb? En jij ook Goof? Misschien wordt het wat duidelijker dan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:15

Selket schreef:
secricible schreef:
Daar zijn de meningen over verdeeld :D

En jouw mening? ;)

Ik heb er eigenlijk geen mening over. Wat we weten is dat kauwgom de eetlust stimuleert (kauwbeweging bereid de maag voor op eten) en dat sommige zoetstoffen de bloedsuikerspiegel wel degelijk kunnne beinvloeden. Dus ik zou niet weten waarom je het doet :)

Goof schreef:
Quir schreef:

Ik lees nog steeds mee, maar ik heb in alle eerlijkheid nog niet door wat het verschil is?

Waar ik me (nog steeds) over verbaas is dat ik hier eigenlijk niets bijzonders lees, maar dat het wel een naam heeft gekregen en dat iedereen ineens fervent aanhanger is. Van een naam dus.

Het idee achter If is dat je een groot venster hebt waarin je gaat vasten. Dus niet de uurtjes tussen lunch en diner of tussen ontbijt en lunch. Maar daadwerkelijk periodes van 16 of meer uur. Hiermee verbruik je je koolhydraatvoorraad en dat wordt in verband gebracht met diverse gezondheidswinsten. Bovendien kan het helpen bij het afvallen doordat je de periode waarin je dus wel eet verkort. Dus aan de ene kant de winst van lange periode vasten, aan de andere kant voordeel omdat de tijd dat je eet korter is en dat voor veel mensen een hulpmiddel is om dan ook minder te eten. En meer is het ook niet.

En wat mirim zegt klopt. Uiteindelijk gaat het er om dat je de balans tussen wat je eet en verbrand goed houdt. IF kan een hulpmiddel zijn om die balans beter te beheren. Er zijn ook tig andere manieren, ook prima. Het is een hulpmiddel, niks anders als dat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 17:00

mirim schreef:

Het gaat niet om doe paar uurtjes tussen de maaltijden dat je niet eet maar om een periode van minimaal 16 uur
Daarnaast is mogelijk gewichtsverlies mooi meegenomen
Maar is het niet de hoofdreden
Ik voel me vele malen beter met deze manier van eten
Dan als ik me vasthoud aan de regeltjes die normaal geacht worden

En secricible en anderen hebben al een mooie uitleg geplaatst dus ga ik ze niet herhalen verder

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 18:32

Oke, met een ouderwets voedingspatroon kom ik niet aan de 16 uur niet eten. Wel zit er tussen 18.00 uur (avondeten ) en 8.00 uur ( ontbijt ) 14 uur, dus ik kom in de buurt :D
Ik kan er dus niet over meepraten.
Maar is het ook niet zo dat je omdat je meer met je eetpatroon bezig bent en daardoor bewuster met je eten omgaat dat je je beter voelt?
Bijvoorbeeld sporten op je nuchtere maag lijkt mij helemaal niet gezond :n
Een vraagje aan de paardenbezitters : trainen jullie je paard ook op een lege maag? Dus na 16 uur vasten?
Ik denk dat er niemand is die dat bedenkt. En ik weet wel heel zeker dat geen paard er gezonder van wordt.
Natuurlijk zegt dan iedereen : een paard kan niet langer dan een paar uur zonder eten, want dan krijgt hij sowieso maagproblemen.
Maar kan onze maag het wel aan? Ook wij produceren maagzuur en bij een lege maag gaat dat volgens mij ook voor problemen zorgen.
Dit enkel als idee van mij hoor!
Ga niet fel in de verdediging.
Ik vind het prima als mensen IF geweldig vinden en zich er goed bij voelen, maar ik heb toch mijn twijfels over het effect op de lange duur op ons lichaam.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 18:37

Ik sport, train en werk idd op een lege maag (op de koffie na... er zijn grenzen)
En ja dat werkt voor mij erg goed

Wat betreft je vergelijking , die gaat natuurlijk nergens over
mens en paard zijn wat dat betreft niet te vergelijken
Ik hoef namelijk ook geen x kg hooi per dag om aan mijn vezels te komen :+

Nogmaals, ik functioneer veel beter op een IF ROoster qua voeding dan op de "normale" manier
Mijn suikerspiegel is veel stabieler, mijn energielevel is veel hoger
Wat ook logisch is omdat mijn suikerspiegel stabieler is
En mijn voeding intake is prima op orde te houden als ik IF aanhoud

Als ik de "normale" adviezen aanhoud stuitert mijn suikerspiegel veel te veel waardoor mijn lijf om de haverklap schreeuwt om eten wat het niet nodig heeft, dat is iets wat ik graag vermijd, want geloof me, dat is echt niet tof
Emotioneel heeft een stuiterende suikerspiegel ook nogal zijn weerslag
Dus de "normale " wijze van eten en eetmomenten. Kunnen we gestolen worden
Ik eet vanaf 12 tot 8 (en dat kan ook tussen 2 en 10 worden)
2 maaltijden en een tussendoortje en dar doe ik het op alle vlakken(lichamelijk en mentaal). Vele malen beter op

En de linkjes die eerder gegeven zijn zijn echt een aanrader om ook de onderzochte gegevens van het IF verhaal te snappen

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 18:49

Sowieso is een paard en een mens totaal niet vergelijkbaar. Paard is een planten eter, mens alles eter. Daarbij werkt een paard zijn spijsvertering en metabolisme gewoon heel anders. Dus nee, een paard doe je dat daar niet bij nee.

Daarentegen, ga eens kijken hoe een vleeseter het doet. Een leeuw bijvoorbeeld.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 20:02

mirim schreef:
Oke, met een ouderwets voedingspatroon kom ik niet aan de 16 uur niet eten. Wel zit er tussen 18.00 uur (avondeten ) en 8.00 uur ( ontbijt ) 14 uur, dus ik kom in de buurt :D
Ik kan er dus niet over meepraten.
Maar is het ook niet zo dat je omdat je meer met je eetpatroon bezig bent en daardoor bewuster met je eten omgaat dat je je beter voelt?
Een vraagje aan de paardenbezitters : trainen jullie je paard ook op een lege maag? Dus na 16 uur vasten?
Ik denk dat er niemand is die dat bedenkt. En ik weet wel heel zeker dat geen paard er gezonder van wordt.
Natuurlijk zegt dan iedereen : een paard kan niet langer dan een paar uur zonder eten, want dan krijgt hij sowieso maagproblemen.
Maar kan onze maag het wel aan? Ook wij produceren maagzuur en bij een lege maag gaat dat volgens mij ook voor problemen zorgen.
Ik vind het prima als mensen IF geweldig vinden en zich er goed bij voelen, maar ik heb toch mijn twijfels over het effect op de lange duur op ons lichaam.

Een mens is geen paard, ons verteringsstelsel is totaal niet als dat van een paard. Een paard is gemaakt om gras te eten, voedsel dat overal aanwezig is. Dus zij hoeven niet te werken voor hun eten, een groot verschil met de mens van oudsher. Ons lichaam is nog evolutioneer geënt op de tijd dat we moesten werken voor ons eten. Eerst bewegen, dan eten. Als we dat niet zouden kunnen hadden we een uitdaging gehad.

Een menselijk lichaam kan dus juist heel goed tegen vasten, er zijn allerlei processen om ons lichaam gewoon in goede vorm te houden bij een korte periode vasten (en 16 uur valt gewoon onder korte tijd voor ons lichaam). Een lege maag heeft geen problemen voor maagzuur. Ook sporten op een nuchtere maag kan prima. Het heeft niet direct specifieke voordelen voor het sporten, maar ook geen nadelen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 09:20

mirim schreef:

Van wat ik ervan begrepen heb is alles boven de 12 uur vasten die je meepakt mooi, dus ja, kun je er wel degelijk over meepraten met 14 uur :+ . Maar dat is dan natuurlijk als je na het avondeten geen calorieen meer nuttigt (geen koekje bij de koffie, frisdrank, snackje hoe klein dan ook).

Citaat:

Dat zal vast meespelen bij sommige mensen, als je 'gedwongen' wordt na te denken over je eten zul je wellicht andere keuzes maken. Ik ontzeg mezelf niks, maar toen ik me erop betrapte dat ik op m'n werk bij de lunch eigenlijk altijd de snack meepakte heb ik ingesteld dat ik mezelf altijd even vraag 'wil ik het omdat ik er écht trek in heb of wil ik het omdat het voor het oprapen ligt?'. Ik woon tegenover de AH (mijn walk-in-supermarket :D ) dus kan altijd halen wat ik wil, en als ik dan lekkere trek heb kan ik door de AH gaan struinen en met een mand vol lekkere dingen terug komen, maar ik probeer 1 ding te bedenken wat ik echt wil en dat ga ik dan halen.

Citaat:

Zoals gezegd zijn paardenmaag en mensenmaag niet te vergelijken :n. Die van een paard produceert continue maagzuur en zodoende dient een paard te blijven eten om dat te neutraliseren en bij een mens pas wanneer er gegeten wordt (even lekker simplistisch). Echt nuchter sporten heb ik nog niet gedaan (sport einde vd middag, 2x pw krachttraining), gisterochtend wel eerst op stal wat gerommeld en half uur gereden en daarna wat gegeten. Totaal niet duizelig/flauw/raar oid.

Citaat:

Ik denk, maar dat is met alles, dat iedereen voor zich moet kijken wat werkt en eerlijk naar zijn/haar lichaam moet luisteren en eventueel dingen aan moet passen. Wat het effect op lange termijn is? Geen idee, maar denk wel dat een bepaalde vorm van 'schaarste' veel beter bij ons lichaam past dan alle overvloed en welvaart die we hebben, zeker als je het evolutionair bekijkt. Mijn ervaring tot nu toe (sinds woensdag dus :Y) ) is dat ik me 's ochtends frisser in m'n hoofd voel, had eerder zeg maar wat meer tijd nodig om in m'n hoofd echt wakker te worden en heb direct energie ipv honger en na m'n onbijt pas op gang komen (om vervolgens weer enorme trek te krijgen tegen 11-en en niet kunnen wachten op de lunch...). Rest van de dag voel ik me stabieler en m'n buik is echt heel rustig (je kon me anders rond 11 uur of halverwege de middag echt wel eens flink horen knorren :') ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:47

Eulogy schreef:
Ik doe het inderdaad ook prima op fasted cardio :j Krachttraining vind ik lastiger zonder te eten, maar dat doe ik meestal niet 's ochtends.

Kracthtraining werkt ook beter als je koolhydraten beschikbaar hebt voor de verbranding.

In tegenstelling tot cardio vraagt krachttraining meer energie in kortere periodes van je wat moeilijk is als je alleen vet ter beschikking hebt om te verbranden.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 18:32

Nou nu twee dagen geprobeert, de honger is eerst even heel irritantst maar trekt op een gegeven moment weg. Ik probeer tussen twaalf en zes te eten (maar savonds lukt dat wss niet sltijd dus acht uur zal ook geen uitzondering zijn.)
Ik heb inderdaat veel minder honger over de dag, terwijl ik niet veel eet. Ben er wel voor nu. Ben benieuwt hoe het op de langere termijn werkt.

En ik ben ook wel van plan mijn paard te gaan rijden op lege maag. :)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:30

Deoiridh schreef:
Ik probeer tussen twaalf en zes te eten (maar savonds lukt dat wss niet sltijd dus acht uur zal ook geen uitzondering zijn.)

Is dat niet wat kort? Je zou sowieso tot 8 uur aan kunnen houden toch? Maar aan de andere kant, als 't zo voor je werkt en je krijgt voldoende binnen is 't ook goed, voor iedereen anders.

Deoiridh schreef:

Benieuwd hoe lang het duurt voor de pennypolitie hier op af komt :') , dit kun je natuurlijk verschillend lezen haha!

Ik ben nu een week onderweg, geen honger ('s avonds soms iets lekkere trek, ochtenden gaan me verrassend gemakkelijk af) en echt veel meer energie. Nu doe ik het niet om af te vallen dus doe het niet icm calorietekort ofzo, dan lijkt het me echt wel pittiger. Kom gemiddeld aan de ruim 15 uur/15,5 uur vasten. Kijk niet exact op de klok, stop na het avondeten en dat is de ene keer net wat later dan de andere keer en 's ochtends kijk ik ook even hoe het uitkomt (ivm meetings en afspraken) en hoe ik me voel. Was ik er vorige week eigenlijk nog puur uit nieuwsgierigheid een keertje aan begonnen met het idee een dagje of wat te pakken, ben ik er nu echt wel heel enthousiast over en benieuwd hoe het voor me is over langere tijd :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:32

Je moet er even doorheen, maar als het een paar dagen lukt merk je ook meteen dat je je beter voelt! Ik heb dat tenminste wel. Moet wel toegeven dat ik dit type met een rommelende maag, daarom even een kop thee en een boktmomentje als afleiding. :))

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:20

Remember schreef:
Deoiridh schreef:
Ik probeer tussen twaalf en zes te eten (maar savonds lukt dat wss niet sltijd dus acht uur zal ook geen uitzondering zijn.)

Is dat niet wat kort? Je zou sowieso tot 8 uur aan kunnen houden toch? Maar aan de andere kant, als 't zo voor je werkt en je krijgt voldoende binnen is 't ook goed, voor iedereen anders.

Deoiridh schreef:

Benieuwd hoe lang het duurt voor de pennypolitie hier op af komt :') , dit kun je natuurlijk verschillend lezen haha!

Ik ben nu een week onderweg, geen honger ('s avonds soms iets lekkere trek, ochtenden gaan me verrassend gemakkelijk af) en echt veel meer energie. Nu doe ik het niet om af te vallen dus doe het niet icm calorietekort ofzo, dan lijkt het me echt wel pittiger. Kom gemiddeld aan de ruim 15 uur/15,5 uur vasten. Kijk niet exact op de klok, stop na het avondeten en dat is de ene keer net wat later dan de andere keer en 's ochtends kijk ik ook even hoe het uitkomt (ivm meetings en afspraken) en hoe ik me voel. Was ik er vorige week eigenlijk nog puur uit nieuwsgierigheid een keertje aan begonnen met het idee een dagje of wat te pakken, ben ik er nu echt wel heel enthousiast over en benieuwd hoe het voor me is over langere tijd :j

Is tot acht wel lang genoeg kwa vasten?
Haha mooi dit. Mijn paard krijgt de hele dag door eten gelukkig.

Maakt het uit als je een keer of een aantal dagen buiten je eetschema gaat? Of gooi je het dan geheel in de war?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:50

Ik lees er verschillende dingen over maar 14-16 uur prima, dus daar zit je makkelijk aan van 8 tot 12!

Persoonlijk ga ik er niet moeilijk over doen als 't een keer niet uitkomt, maar kan misschien zijn dat je dan daarna wat moeilijk weer in je ritme komt? Ik heb überhaupt geen zin om heel krampachtig met eten (of andere dingen }:0 ) om te gaan dus ik zie wel hoe of wat.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:59

Interessant topic. Hier wil ik wel meer over weten.
Ik ben namelijk ook iemand die de hele dag honger (trek) heeft als ik volgens de huidige standaard eet.
In het weekend eet ik vaak pas laat (en onbewust IF) en merk dat ik dan beduidend minder trek tussendoor heb.
Dus ik ga me hier eens wat verder in verdiepen.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:10

Ik probeer dit nu een aantal dagen (doordeweeks), omdat ik veel binnen zit te studeren en ik anders geneigd ben om de hele dag door constant te snacken. Door voor mezelf een bepaalde tijdsperiode te hebben dat ik wel/niet mag eten kan ik mezelf wat makkelijker beperken in het zgn 'grazen'.
Nou weet ik nog niet of dit uiteindelijk goed uitpakt, normaal eet ik dus op 'studiedagen' de hele dag door maar wel veel groente en fruit, doordat ik dan zoveel eet probeer ik echt goed op te letten wel gezonde dingen te eten. Ik merk dat nu ik voor mezelf heb gezegd 'tot dan en daarna niet meer' dat ik (vooral 's avonds) meer de neiging krijg te gaan snoepen.

Ik heb met mijn 'gewone' eetpatroon eigenlijk na het avondeten altijd genoeg gegeten en dan ook geen behoefte meer om 's avonds nog wat te eten. Nu merk ik dat als ik rond een uur of zes heb gegeten, ik om half acht denk 'nu snel nog wat eten voordat het niet meer mag' en dan ga ik dus snoepen :o
Zijn er meer mensen die dit hebben/die tips hebben?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:18

Ik heb naast mijn window voor mezelf ook de richtlijn dat ik in die periode twee maaltijden en een tussendoortje/kleine maaltijd mag
Dus lunch en diner en iets ernaast
De ene keer is dat een maaltijd achtig iets(maar dan beperkt formaat)
De andere keer twee stuks fruit en wat nootjes
Of af en toe iets leegs wat gewoon erg lekker is ( snaai materiaal dus )
Dat houd het lekker overzichtelijk voor mij
Maar die probeer ik wel aan het eind van mijn window te pakken
Start van mijn window probeer ik wel zo ver mogelijk uit te stellen naar gelang wat en wanneer ik voor het laatst gegeten heb

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:45

s1993 schreef:
Ik heb met mijn 'gewone' eetpatroon eigenlijk na het avondeten altijd genoeg gegeten en dan ook geen behoefte meer om 's avonds nog wat te eten. Nu merk ik dat als ik rond een uur of zes heb gegeten, ik om half acht denk 'nu snel nog wat eten voordat het niet meer mag' en dan ga ik dus snoepen :o

Waarom dan niet gewoon stoppen na je grote maaltijd (of die iets later eten)? Ik start t vasten direct na de avond maaltijd, voor mij is 't niet logisch om dan bijv 2 uur later nog een snackje te hebben (=weinig vulling) om dán pas te gaan vasten. Naar mijn mening wordt t vasten daar ook niet makkelijker van (als jij die snack neemt heb ik er al 2 uur op zitten bij wijze van). En snoepen/snacken doe ik gewoon, maar dan tussendoor :Y)

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:06

Remember schreef:
s1993 schreef:

Waarom dan niet gewoon stoppen na je grote maaltijd (of die iets later eten)? Ik start t vasten direct na de avond maaltijd, voor mij is 't niet logisch om dan bijv 2 uur later nog een snackje te hebben (=weinig vulling) om dán pas te gaan vasten. Naar mijn mening wordt t vasten daar ook niet makkelijker van (als jij die snack neemt heb ik er al 2 uur op zitten bij wijze van). En snoepen/snacken doe ik gewoon, maar dan tussendoor :Y)

Ik doe wel na mijn avondmaal nog een bakje kwark met fruit oid, meestal na het sporten. Voor mij is het ook iets tussen mijn oren, na mijn kwark stop ik met eten, als ik dat 'toetje' nog niet heb gehad mist er voor mij iets :Y)

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:23

Mag ik dit topic weer even opnieuw het leven in roepen?

Mijn ultra fanatieke collega is met IF vele kilo's kwijt geraakt, vooral vet.

Hij heeft het idee dat het voor mij ook goed zou kunnen werken, ik ben de beroerdste niet dus waarom niet? Ik kan nog wat extra kilootjes kwijt.

Mijn collega gaf aan dat je tenminste 16 uur niet moet eten, elk uurtje extra is mooi meegenomen. Nu is hij wel een beetje doorgeslagen ermee (ziet hij nu zelf ook in) maar 16 uur moet voor mij zeker wel te doen zijn!

Vandaag dag 1, gister laat gegeten (meestal eten we half 6 kwart voor 6) maar mag dus vandaag om half 11 eten. Ga proberen te rekken tot half 12 want dan gaan we lunchen.

De weekenden zullen t lastigst worden, dan ontbijten we altijd op tijd met zijn alle.