Wat te doen met vermoedelijk gebroken teen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Re: Wat te doen met vermoedelijk gebroken teen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 21:14

Ik loop vooral op de andere zijkant van mijn voet, maar dat zou idd wel kunnen hoor. Mijn enkel doet ook al zeer van het anders lopen. :P

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:01

Ik liep ook op de zijkant van m'n voet. Had erna constant pijn in m'n voeten en erna ook last van m'n rug en knieën met op m'n hurken zitten. Gaat nu steeds iets beter en het is nu al 2.5 week terug.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:28

En dan zal het je opvallen hoe vaak je je teen stoot... Alsof de duivel ermee speelt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 02:32

Kom op, is dat een "ontvelde" teen?
Er zijn hooguit 2 inimini velletjes wat los?

Nou, dat de zwelling uitzakt lijkt mij ook niet zo vreemd, aangezien je bijna steeds met je voet omhoog zit... alles wat dan in het hoogste punt zit, zakt nu eenmaal naar het lagere gedeelte (wet van de zwaartekracht)...
Dit ziet er me echt niet iets dringends uit, zou ik zelfs niet mee naar een HA geweest zijn en zo mee verder gedaan hebben, maar goed, dat is ook niet altijd verstandig...

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 07:12

Little_Gift schreef:

Nou, dat de zwelling uitzakt lijkt mij ook niet zo vreemd, aangezien je bijna steeds met je voet omhoog zit... alles wat dan in het hoogste punt zit, zakt nu eenmaal naar het lagere gedeelte (wet van de zwaartekracht)...
Dit ziet er me echt niet iets dringends uit, zou ik zelfs niet mee naar een HA geweest zijn en zo mee verder gedaan hebben, maar goed, dat is ook niet altijd verstandig...

Jij weet toch niet hoeveel pijn het doet? Ze vraagt om tips niet of jij hiermee verder gegaan zou zijn :')

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 07:17

Little_Gift schreef:

Bikkel.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 07:37

guusjew schreef:
Little_Gift schreef:

Jij weet toch niet hoeveel pijn het doet? Ze vraagt om tips niet of jij hiermee verder gegaan zou zijn :')

Ze weet misschien niet hoe pijn het doet maar ik ben het met haar eens dat dit geen ontvelde teen is. In dat geval loop ik nu met twee ontvelde voeten rond. En een kritische blik kan ook een handige tip zijn.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:11

Succes vandaag bij de HA ts.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 08:46

Ik ben net terug van de andere HA en zij vermoedde een zware kneuzing, maar mocht het na het weekend niet beter zijn moest ik toch foto's laten maken. Mijn nagel en rondom mijn nagel zag er goed uit en dat lijkt geen ontsteking of infectie te zijn/worden.

Het codewoord is rust en toch proberen stevige schoenen aan te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:00

En dat doet veel meer zeer dan een breuk. Succes, stevige schoenen(kistjes) auwwww......

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 09:03

Ik heb nu stevige schoenen aan en dat is geen pretje nee. Ik hoop dat dat snel went.

Ze kon het trouwens niet intapen omdat er geen grotere teen naast zit en spalken zou mij alleen maar meer pijn geven zei ze. Ik hoop dat het snel beter gaat. :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:16

Goed dat je nog even bij de HA bent geweest. Rust is vaak het codewoord - wel moeilijk :)

Sterkte nog met je teen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:21

Maar wel fijn dat deze arts in ieder geval wel gekeken heeft en je serieus neemt.
Dat geeft ook al een stuk meer rust/beter gevoel dan de vorige afspraak

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 09:27

Klopt. Ze heeft echt uitgebreid de tijd genomen om te kijken en voelen en wat testjes te doen, dat geeft gewoon al een beter gevoel. En dat terwijl ik eigenlijk voor mijn oren kwam. :)

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:30

Dat klinkt als een stuk prettiger consult deze keer TS! Succes met je teen :)

Overigens, met 'als het na het weekend niet beter is' moet je even goed overdenken. Want na het weekend ben je zoveel dagen verder dat als er geen infectie oid is, het natuurlijk dan beter is omdat zwelling en dergelijke allemaal minder is geworden. Het kan dan nog steeds gebroken zijn.
Mijn vriend had dat met zijn elleboog, gevallen bij de training en vanwege pijn naar de HA geweest. Die zei 'als het na het weekend niet beter is moet je even foto's laten maken.' Maar goed, na het weekend was het beter dus niet naar het ziekenhuis geweest. Desondanks was er wel iets gebroken wat daarna scheef / blokkerend is vastgegroeid en waardoor hij nu zijn arm niet meer volledig kan strekken. Op het moment dat we er achter kwamen werkte fysio al niet meer.

Ik weet niet of ze iets met je teen kunnen als het wel gebroken is, maar het is iets wat je wellicht in gedachten wilt houden. :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 09:34

Ze twijfelde wel of we niet nu al foto's moesten maken omdat ik pijn teen amper kan bewegen en geen kracht kan zetten en ik daarnaast erg heftig reageerde op het drukken op de bovenkant van mijn teen. Echter viel het drukken op de gevoellige plaatsen van mijn teen mee, waardoor ze toch ook aan een zware kneuzing dacht. Daarnaast zei ze ook dat aan een breuk in je teen gewoon niet heel veel gedaan kan worden, dus vandaar dat een foto nog wel even kon wachten.

Als de pijn na het weekend nog niet minder is geworden, ik nog niet kan bewegen en er niet op kan staan, dan moest ik toch nog maar een keer langskomen.

Wel vervelend van je vriend zeg! Je elleboog is een vreselijke plek op een breuk te hebben lijkt me.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:40

Maak je alleen geen illusies over wat er gaat gebeuren als de teen wel gebroken is. Zelfs als het gebroken is, kan het niet gespalkt worden omdat het de grote teen is. Dat is wat je h.a. vanochtend zei, dat gebeurde ook bij mijn moeder. Zij heeft n.l. eerder dit jaar haar grote teen enorm gestoten. Ze was daarmee naar een arts geweest die ook over röntgenogen beschikte en zag dat dit niet gebroken was. Advies: doe stevige schoenen aan. Detail: mijn moeder heeft osteoporose en breekt dus sneller iets.
Na 2 weken flinke pijn, blauw en zwelling en buiten wel wandelschoenen aan, maar binnen niet is ze toch maar naar eigen huisarts gegaan. Die gaf aan dat op basis van wat hij zag hij vermoedde dat haar teen gebroken was, maar hij meende dat een foto geen noodzaak was omdat dat de behandeling niet veranderde. Een teen is n.l. niet te gipsen of spalken, dus een foto is alleen bevestiging van de diagnose en geeft extra kosten omdat het wel van je eigen bijdrage af gaat. Zijn advies was dus stevige schoenen buiten én binnen en zoveel mogelijk voet ontlasten en omhoog als je zit.

Ik denk dat er alleen iets moet worden gedaan als het geen stabiele breuk is. Dan vrees ik dat het gezet moet worden, misschien operatief.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:46

toen ik mijn grote teen gebroken/uit de kom had, heb ik 4 weken in het gips gezeten tot mijn knie. Ze gipsen dus wel degelijk. mocht ook geen loopgips was echt van dat onbelastbare gips.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:51

Bijzonder toch dat er dan kennelijk een hoop verschillende dingen worden gedaan met gebroken tenen :)
edit: Is het uiteindelijk de HA die gaat besluiten wat er moet op basis van een foto? Als ze vanmorgen heeft gezegd dat je weinig kan doen met een gebroken teen zal een foto na t weekend waarschijnlijk dan alleen zijn om zeker te weten. Tja. Je kan iig maandag even bellen en eventueel overleggen. Als ze er onafhankelijk van de uitkomst van de foto niets aan kan / gaat doen, hoef je natuurlijk geen foto's te laten maken!

xCarpediem schreef:
Wel vervelend van je vriend zeg! Je elleboog is een vreselijke plek op een breuk te hebben lijkt me.

Hij heeft er toen natuurlijk wel pijn aan gehad, maar niet extreem, wat ik me kan herinneren. Verder heeft hij er in het dagelijks leven gelukkig weinig last van, enkel bij het tillen van kratjes bier, volle boodschappentassen en andere zware dingen >;)

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:06

stille meelezer!
Als je het weekend nog zoveel pijn hebt kun je niet eerder als dinsdag terecht bij de dokter(toch even iets om rekening mee te houden ivm Pinksteren)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 10:19

Pinksteren zit er inderdaad ook tussen. Voor nu probeer ik mijn teen zoveel mogelik te ontlasten en houd ik ook binnen mijn schoenen aan. Als er toch weinig gedaan kan worden, dan is het toch een kwestie van wachten tot het genezen is.

Ik hoop alleen snel weer normaal te kunnen lopen, want mijn enkel is ook niet blij. :P

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:04

Ik vind het eigenlijk best raar dat er zo lang gewacht wordt met het maken van een foto? Waarom kan dat niet gewoon nu? Dan weet je meteen of het gebroken is of niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:12

jasmijn16 schreef:
Ik vind het eigenlijk best raar dat er zo lang gewacht wordt met het maken van een foto? Waarom kan dat niet gewoon nu? Dan weet je meteen of het gebroken is of niet.

Als het dik is dan zie je dat niet goed op de foto.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 11:18

Mijn teen is nog wat gezwollen en daarnaast was haar reden dat er toch niet veel aan gedaan wordt, ook al zou mijn teen gebroken zijn.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:19

Mensen sorry hoor maar het lijkt wel of jullie het allemaal beter weten. Het is nu 2x door huisarts gezien(nou ja 1e keer niet echt goed) wn de conclusie is eigenlijk hetzelfde rust en aankijken.
Wie zijn jullie dan om het in twijfel te trekken en het toch weer beter te weten ?
Een foto kost extra geld en rontgen straling is niet goed voor je lichaam.
Dus vertrouw gewoon op de huisarts dat er goed gekeken is.

De laatste tijd wordt hier steeds meer advies gegeven ga naar soh of hap vertrouw nu gewoon op de huisarts die er voor geleerd heeft. En de meeste dingen kunnen prima wachten tot de normale openingstijden. Pijn is bv vervelend maar niet levensbedreigend over het algemeen.