Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Yasmine_

Re: Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 17:15

Goed bezig! Hoe ziet les 14 eruit?

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 17:28

Goed bezig inge!

Hier gisteren 1,2 km in 1 stuk kunnen rennen. Streven is 1,6 binnen 10 dagen ivm mudrun. Verder komen is mooier natuurlijk.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 18:53

Les 14 is 4 minuten rennen, dan 2 minuten lopen, dan 5 minuten rennen en dat 2x herhalen. Dus 4 2 5 2 4 2 5

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 19:07

Heey ik ben vandaag begonnen ( :+ ) (heb 3.5 km (hard)gelopen)) dus heb alle 11 pagina's niet gelezen, weetniet of deze vraag al gesteld is:

Volgt iemand het schema die op de website van bit staat? Het is eigenlijk voor de ride&run

Nikkii026

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:29

Na 5 weken weer begonnen, ben wel 2x geweest :+

Wilde maandag weer beginnen, maar had echt geen zin :o m'n moeder ging toevallig naar m'n opa en oma wandelen dus daar maar mee geweest, dus iig toch nog wel iets gedaan maandag :D
Vandaag eigenlijk best lekker gelopen! i.p.v. de 4x 5 minuten waar ik geëindigd was, vandaag 3x 5 minuten gedaan. Had alleen vandaag voor het eerst runkeeper in gebruik en aangezien het me niet helemaal duidelijk was hoe je een training moest maken, had ik schijnbaar ingesteld dat ze iedere 5 minuten info gaf, dus stopte heel leuk bij 10 minuten, omdat ik dacht dat ik alweer moest wandelen :P Besloten dat als ik op het einde nog puf had, deze ronde maar over te doen of in ieder geval minimaal nog 2 minuten. Toch nog helemaal gedaan en dus alles bij elkaar toch nog 18 minuten gerend, ging me gemakkelijker af als dat ik dacht.. heb gelijk die info maar weer uit gezet voor de volgende keer :+

Vind de Runkeeper wel een fijne app! Alleen wel heel erg moeten puzzelen, maar geloof dat ik hem nu naar m'n zin heb staan :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:18

Het was zeker heerlijk weer! Wel een beetje warm, maar ik ben zo trots! Mijn eerste keer weer 5km gerend! *\o/* Wel met 'maar' 8.05km per uur, maar dat heb ik bewust gedaan. Ik had het echt nodig om die 5km weer eens te halen om weer een beetje vertrouwen te krijgen. Ik ben heel blij :D

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:25

Goed gedaan Nikkii en Cynthia!

Ik snapte Runkeeper eerst ook niet zo goed maar als je t doorhebt is t een fijne app!

Ik ga morgen voor 8/3/8/3/8/3, als dat lekker gaat plak ik er nog een keer 8min op t eind bij aan. Na morgen 2 'rust'dagen ivm andere plannen dus genoeg tijd om te herstellen haha.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 01:00

Iemand tips voor een hardloopschema?

Vorige keer op gevoel gerend, dit keer 5 min rennen / 2 min wandelen aangehouden. Gaat me qua conditie (ademen) prima af, no problem, alleen mijn benen zijn er aan het eind niet meer mee eens :+ Dit is echter pas mijn tweede keer lopen, dus ik ben benieuwd hoe ik het vanaf hier op zou gaan bouwen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:18

Gewoon misschien even zo verder proberen? Of misschien iets langer wandelen zodat je spieren even kunnen relaxen?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:23

Conditioneel ga je inderdaad sneller vooruit dan het lijf. Dat is ook van de redenen waarom beginnende lopers sneller kwaaltjes hebben: Ze willen te snel starten omdat het conditioneel wel gaat.

Rustig opbouwen dus :)

Ik lees zelf half om half mee hier, ben hardlooptrainer en momenteel hard aan het werk voor een snelle 5km (richting de 20 minuten). Vind het leuk om jullie enthousiasme te lezen :)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:49

Grappig, ik heb het juist andersom! Moeite met m'n ademhaling maar m'n benen houden het prima vol.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:51

Mavelle schreef:
Grappig, ik heb het juist andersom! Moeite met m'n ademhaling maar m'n benen houden het prima vol.

Heb ik ook. Ga teveel focussen op ademhaling waardoor het helemaal fout gaat :=

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:52

Ja het stukje in door je neus wordt m bij mij echt niet. Dan kan ik na een minuut aan de beademing. Als ik gewoon door mn mond doe heb ik nergens last van.

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:53

Nirvana_ schreef:
Iemand tips voor een hardloopschema?

Vorige keer op gevoel gerend, dit keer 5 min rennen / 2 min wandelen aangehouden. Gaat me qua conditie (ademen) prima af, no problem, alleen mijn benen zijn er aan het eind niet meer mee eens :+ Dit is echter pas mijn tweede keer lopen, dus ik ben benieuwd hoe ik het vanaf hier op zou gaan bouwen.

Als je googelt op schema's voor beginners valt er heel veel te vinden.
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je je eigen grenzen in de gaten houdt, en je niet jezelf overbelast omdat je een schema heel strak volgt

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:58

ingedebruijn schreef:
Ja het stukje in door je neus wordt m bij mij echt niet. Dan kan ik na een minuut aan de beademing. Als ik gewoon door mn mond doe heb ik nergens last van.

Doe ik ook hoor! Ziet er waarschijnlijk niet uit en ik adem ook heel hard voor mijn gevoel, maar anders kan ik het gewoon niet handelen :')

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:03

ingedebruijn schreef:

Ik deed eerst ook altijd in door mijn neus en uit door mijn mond. Op een bepaald moment had ik daar wel een goed ritme in, maar ik had altijd hoofdpijn na het lopen. Toen heb ik op Google gezocht en daar vond ik dat je toch beter door je mond kon ademhalen en ik heb nu geen hoofdpijn meer!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:21

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:32

ingedebruijn schreef:

Dan moet je langzamer gaan lopen ;) Ik doe in- en uitademen zoveel mogelijk door de neus. Alleen als ik het echt zwaar krijg door tempoversnelling of heuvelop pak ik neus en mond tegelijk.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:54

Focussen jullie ook specifiek op een soort ademhaling? Zeg maar buik vs borst? Ik merk dat als ik vermoeid raak ik makkelijk wat oppervlakkiger begin te ademen maar daar krijg ik steek van in mn zij. Als ik dan een stukje wandel kan ik even heel overdreven buikademen en dan trekt het weg. Maar ren ik, dan lukt dat moeilijk. Of is dat heel normaal? :P

Ik probeer wel altijd bewust neus in mond uit te doen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 10:00

Amethyst_ schreef:
Focussen jullie ook specifiek op een soort ademhaling? Zeg maar buik vs borst? Ik merk dat als ik vermoeid raak ik makkelijk wat oppervlakkiger begin te ademen maar daar krijg ik steek van in mn zij. Als ik dan een stukje wandel kan ik even heel overdreven buikademen en dan trekt het weg. Maar ren ik, dan lukt dat moeilijk. Of is dat heel normaal? :P

Ik probeer wel altijd bewust neus in mond uit te doen.

Is een stuk gewenning, zie daarvoor ook de sportrusten link. Ademhaling kun je thuis op de bank al gemakkelijk oefenen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:06

Winged schreef:
Conditioneel ga je inderdaad sneller vooruit dan het lijf. Dat is ook van de redenen waarom beginnende lopers sneller kwaaltjes hebben: Ze willen te snel starten omdat het conditioneel wel gaat.

Rustig opbouwen dus :)

Ik lees zelf half om half mee hier, ben hardlooptrainer en momenteel hard aan het werk voor een snelle 5km (richting de 20 minuten). Vind het leuk om jullie enthousiasme te lezen :)

Thanks!
Het is inderdaad belangrijk om aan mijn grenzen te denken. Heb liever zoiets van ik loop overal knal doorheen :')
Maar: Goed nieuws! Na vorige keer dus vier dagen spierpijn gehad, nu gisteren gelopen en nergens last van, ondanks dat ik 'm na het lopen wel voelde. Nu wordt het wel een stuk leuker om meer dan 1x in de week te lopen :+

Ik ga eens een beginners hardloopschema opzoeken!

En op zoek naar betere schoenen :=

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:09

Run2Day heeft momenteel een mooie landelijke actie: oude sportschoenen inleveren voor het goede doel en jij krijgt korting :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:14

Leuk stukje en gemakkelijk te oefenen.
Ik ben licht astmatisch en heb chronische (neus)bijholteontsteking waardoor mijn ademhaling al niet optimaal is. Ik merk dat als ik begin mijn ademhaling te gehaast is, pas na een tijdje kom ik dan in een goed ritme met mijn adem, oa door bewust goed uit te ademenen, dan gaat het lopen ook pas fijner.

Ik las iets over pijn/last van de heupen. Het kan zijn dat je te grote passen maakt (zowel bij het wandelen en hardlopen), waardoor je je heupen overbelast. Dit kan aan een kant zijn, doordat je een voorkeurspas hebt of lengteverschil in je benen.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:19

Ik dacht dat je juist uit moest ademen door je neus? :+

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:20

Winged schreef:
Run2Day heeft momenteel een mooie landelijke actie: oude sportschoenen inleveren voor het goede doel en jij krijgt korting :)

Ga ik eens naar kijken, thanks!