Bewust alleenstaand moeder worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:01

Als je thuis werkt moet je evengoed werken. Een baas betaald niet iemand om thuis maar half werk te leveren omdat er ne kleine naar t toilet moet of moet eten.

Of je het nu wil toegeven of niet, je schrijft letterlijk dus dat alle buitenshuis werkende moeders geen goede moeders kunnen zijn. Hoe bekrompen kan je zijn.

Statistieken zijn ook maar cijfers, op wat zijn die gebaseerd? Op hoeveel mensen, van waar komen ze. Heb dat filmpke gezien maar lijkt me geen onpartijdige bron.
Je kan altijd over alles statistieken vinden om je gelijk te staven, of ze kloppen is een ander verhaal.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:04

KarinX schreef:
chanel1985 schreef:

Je kunt toch lezen dat ik aangeef dat het geen probleem is om te werken terwijl je kinderen hebt?
Ik geef aan dat je niet op twee plekken tegelijk kan zijn, dus als je wilt werken en je kind wil opvoeden, je thuis moet gaan werken.
gewoon simpele logica :)

verootjoo schreef:
Serieus?? Welkom in 2016 waar het vaak echt noodzakelijk is om te werken en kind naar de opvang/opa of oma te brengen. Of mogen dan al die mensen waarbij de vader niet genoeg verdient om het hele gezin van te onderhouden geen kinderen krijgen? :?

oke dus het feit dat het 2016 is maakt het plots níet slecht voor je kindje op opgevoed te worden door iemand anders (kinderopvang=geen individuele aandacht)? ik heb voor mijn kinderen ook opofferingen moeten maken. welkom in de realiteit waar het vaak echt noodzakelijk is om maatregelen te nemen om je kinderen op te voeden.

waarom voelt iedereen zich hier zo aangevallen door statistieken? dit zijn onderzoeken die zijn gedaan zodat mensen hun kinderen beter kunnen opvoeden.

En hoezo kan je je kinderen niet opvoeden als je een aantal dagen werkt :? Ik ben het met je eens dat 5 wat veel is, maar ik vind zelf drie dagen werken in de week heerlijk en kinderen worden daardoor echt niet minder opgevoed...
En ik heb echt nog nooit een onderzoek gelezen waaruit blijkt dat kinderopvang slecht is of waaruit blijkt dat werkende moeders slechte moeders zijn... Maar als je er een hebt houd ik me aanbevolen om het te lezen.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:05

hidsiiiggg schreef:
Voor de derde keer: tuurlijk kunnen er omstandigheden zijn waardoor de situatie een stuk lastiger is en waardoor zwaar kan zijn. Ik zei dat ik in veel gevallen, zeker niet altijd.

Ik vond gewoon dat als je dit forum leest het lijkt alsof het niet te doen is om kinderen te hebben of dat je gedoemd bent in te storten als alleenstaande ouder... de toon is best wel negatief. ik vond het gewoon belangrijk om te zeggen dat dat echt niet altijd het geval is.

Nogmaals, dit was de insteek van mijn post. Ik begrijp niet helemaal wat voor punt er gemaakt wordt in de reactie daarop. Ik vind de discussie hier veels te negatief, het mag ook best wel eens gezegd worden dat sommige mensen het allemaal wel goed af gaat of kinderen niet als zwaar ervaren... of niet? Ik werk net zo hard als ieder ander. Dat ik mijn situatie niet als zwaar ervaar mag ik zeggen. Ik wil anderen daar niet kwetsen als je dat idee hebt.

Maar goed, dit topic vind ik niet zo leuk meer om te lezen dus ik trek mij terug uit de discussie :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:13

KarinX schreef:
ben ook niet enorm fan van stephan molyneux, maar dit soort video's met de feiten op een rijtje vind ik zeer handig en informatief. hoe ik over hem als persoon denk hoeft daar niets mee te maken te hebben, toch? :)

Behalve dan dat er heel nadrukkelijk een bepaald verhaal verteld wordt - feiten zijn objectief, tot het moment dat ze gebruikt worden.
Het gaat dan ook niet om het 'fan' zijn van... Stefan Molyneux staat wel bekend om een hele harde afwijzing van familie in het algemeen. Alles is fout, kwaadwillend, onvergeeflijk. En dat is een opvatting die hij nadrukkelijk uitdraagt. Dat lijkt me wel relevante context bij zo'n verhaal.

Naast die context vind ik in elk geval het opdelen naar raciale achtergrond, het benadrukken van alleen maar de negatieve zaken (mishandeling, verkrachting) en de definitie van succes/falen (hoeveel vrouwen er nog maagd zijn) niet prettig.

Dat soort zaken zou ik zeker mee laten spelen voor je een bepaalde samenvatting aanneemt als 'goed overzicht'.

Citaat:
en natuurlijk kun je wel statistiek projecteren op een individuele situatie. de statistische onderzoeken worden gedaan met verschillende individuele situaties, nietwaar?

Nee, zo kun je dat zeker niet stellen. Statistiek is oa vooral een getalsmatige benadering van wat je nog niet weet. De toepassing daarvan is pas nuttig als je met grotere aantallen te maken krigt. Je kunt nog zo leuk voorspellen dat de kans op een vosveulen hooguit 1% is, uiteindelijk heb je te maken met de werkelijkheid, het veulen, en niet met de kansen. Vos is vos.

Er zijn heel wat alleenstaande ouders die het prima doen, en je kunt dus niet vooraf zeggen dat het slecht IS alleen dat er risicofactoren zijn. (Zoals je ook niet kunt zeggen dat een kind bij een tweeoudergezin met ouders met goede opvoeding en geen fysieke en mentale problemen, geen geldzorgen en een sociaal vangnet automatisch goed opgroeit of krijgt wat het nodig heeft.)

Bij alleenstaande ouderschap komt daarbij nog dat correlatie geen causaliteit is: dat dingen vaker voorkomen betekent niet dat alleenstaand ouderschap de oorzaak is, en dus ook niet dat je iets oplost door die oorzaak weg te nemen maar de rest gelijk te houden.

Er zijn een heleboel sociaal-economische factoren die maken dat vrouwen in lastige posities makkelijk alleenstaande moeder worden, zeker in de VS. (Waar anticonceptie en abortus steeds moeilijker worden, terwijl geweld tegen vrouwen steeds minder wordt aangepakt.)
Al die zaken op zich maken al dat de kinderen minder kansen hebben: ze leven in een ongezondere omgeving, in armoede, gaan vervolgens naar slechtere scholen... en niets daarvan heeft te maken met het alleenstaand ouderschap op zich, en alles met de overige omstandigheden die de scheve maatschappij veroorzaakt.

Maar al die factoren hoeven dus echt niet te gelden voor een vrouw in Nederland met een ruim sociaal vangnet die heel bewust kiest voor een alleenstaand ouderschap.

Maar eh, heb je je account nou speciaal voor deze discussie aangemaakt? :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:17

Shadow0 schreef:
... En dan zouden we ons ook nog af kunnen vragen waarom we kinderrechten vooral belangrijk vinden als we er andere mensen (meestal (toekomstige) moeders) mee om de oren kunnen slaan, maar dat ze makkelijk uit het zicht verdwijnen als het gaat om het organiseren van goede kinderopvang (zelfs van belang als je alle moeders dwingt om thuis te blijven), onderwijs dat niet al vanaf dag 1 de zwakken veroordeelt, een goede balans tussen de diverse terreinen (zoals werk buitenshuis met terreinen van zorg en opvoeding), of het behouden van de kinderombudsman, die zoveel werk maakte van het opkomen voor kinderrechten.

Dan even een ander licht op de zaak; kinderen.

Je bent als ouder verplicht om aangifte te doen van de geboorte van jouw kind*.
En DAAR komt het:
Bij aangifte doen schrijf je eigendom van het kind over aan de Staat. Die kan bijvoorbeeld dienstlicht instellen en het kind de oorlog in sturen voor Koningin en Vaderland.
Ook kan de Staat je uit de ouderlijke macht ontzetten als jouw opvoeding deze niet aanstaat, daarbij hoogst subjectieve culturele normen hanterend.
En nee het belang van het kind staat daarbij NIET voorop, dat is het belang van de Staat.
Zo zijn er nog meer voorbeelden.

Feitelijk ben je voogd binnen door de Staat bepaalde voorwaardes op jouw eigen kosten.
Je kan je afvragen hoe redelijk dit is.
Persoonlijk vind ik dit hoogst onredelijk en imo zou de Staat de ouders VEEL meer moeten ondersteunen; de ouders veel minder aan hun lot over moeten laten. Ze stellen tenslotte ook de normen en hebben het recht over de kinderen te beschikken zoals dat 'in het landsbelang' (lees van de gevestigde orde) uitkomt.
Ondertussen zorgt diezelfde Staat welke de ouders allerlei plichten oplegt; bijvoorbeeld ronduit rigide onredelijke regels mbt leerplicht handhaaft, puur slecht voor de kinderen welke ze uit de ouderlijke macht haalt. Daarbij blijkt wederom dat geld belangrijker is dan de rechten van het kind.

* dit systeem is verbluffend goed dichtgetimmerd en ERG moeilijk te vermijden. Het is vrijwel onmogelijk om je kind niet ter uitbuiting aan de Staat over te schrijven.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:18

KarinX schreef:
oke dus het feit dat het 2016 is maakt het plots níet slecht voor je kindje op opgevoed te worden door iemand anders (kinderopvang=geen individuele aandacht)?

En waarom zou het slecht zijn voor een kind om in opvoedkundige aanraking te komen met andere mensen dan de moeder/vader? Waarom moet een kind 24/7 individuele aandacht hebben? Ben jij dan ook van mening dat de buurvrouw niet tegen jouw kinderen mag zeggen dat ze uit die boom moeten komen voor ze iets breken of dat ze de kat niet mogen pesten?

Mensen zijn kuddedieren en het zou al een hoop schellen als ze van jongsaf aanleren dat een ander ook aangeeft dat iets niet mag dat ze daar naar luisteren. It takes a village to raise a child. Niet alleen een moeder, niet alleen een vader. Maar de hele samenleving!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:22

Shadow0 schreef:
Er zijn een heleboel sociaal-economische factoren die maken dat vrouwen in lastige posities makkelijk alleenstaande moeder worden, zeker in de VS. (Waar anticonceptie en abortus steeds moeilijker worden, terwijl geweld tegen vrouwen steeds minder wordt aangepakt.)

In de vs is dit, de alleenstaande moeder, inmiddels de meest voorkomende gezinssituatie.

'Geweldige' kweek van kansarm, makkelijk programmeerbaar kanonnenvoer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:30

Sammie schreef:
En waarom zou het slecht zijn voor een kind om in opvoedkundige aanraking te komen met andere mensen dan de moeder/vader? Waarom moet een kind 24/7 individuele aandacht hebben? Ben jij dan ook van mening dat de buurvrouw niet tegen jouw kinderen mag zeggen dat ze uit die boom moeten komen voor ze iets breken of dat ze de kat niet mogen pesten?

Mensen zijn kuddedieren en het zou al een hoop schellen als ze van jongsaf aanleren dat een ander ook aangeeft dat iets niet mag dat ze daar naar luisteren. It takes a village to raise a child. Niet alleen een moeder, niet alleen een vader. Maar de hele samenleving!

Ik heb HEEL bewust gekozen om proberen nageslacht te krijgen.
Heel bewust de gevolgen overwogen en stabiele kindvriendelijke keuzes gemaakt.

Hoewel we beiden veel tijd hebben voor onze zoon, hebben we hem zonder ENIGE noodzaak daartoe naar de creche gebracht (geleidelijk en ook niet voltijds) zodra dit kon. Dat was helemaal niet leuk voor ONS.
Toch vonden we dit voor HEM nodig omdat contact met de buitenwereld, met andere volwassenen, andere kinderen zijn sociale ontwikkeling bevordert.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:31

HC: ik ben het met je eens dat wij als maatschappij, via onder andere de staat, ouders en kinderen veel meer zouden moeten bieden. Maar dat gedoe over de Staat Met Hoofdletter die het eigendom van de kinderen overneemt.... daar heb ik niet zoveel mee hoor... en het lijkt me voor de vraag van de TS ook echt te ver gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 23:01

Shadow0 schreef:
de Staat Met Hoofdletter

Is gewoon correct.

Is verder helemaal niet ver van het bed van de TS want een politieke windvlaag en met een simpele pennestreek is een 1 ouder gezin met werkende ouder of wat voor ander criterium ook te slecht voor het kind en neemt de Staat de zorg over.

KarinX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 23:18

chanel1985 schreef:
Als je thuis werkt moet je evengoed werken. Een baas betaald niet iemand om thuis maar half werk te leveren omdat er ne kleine naar t toilet moet of moet eten.

Of je het nu wil toegeven of niet, je schrijft letterlijk dus dat alle buitenshuis werkende moeders geen goede moeders kunnen zijn. Hoe bekrompen kan je zijn.

Statistieken zijn ook maar cijfers, op wat zijn die gebaseerd? Op hoeveel mensen, van waar komen ze. Heb dat filmpke gezien maar lijkt me geen onpartijdige bron.
Je kan altijd over alles statistieken vinden om je gelijk te staven, of ze kloppen is een ander verhaal.

"lijkt me geen onpartijdige bron" is geen argument
zeggen dat de statistieken niet kloppen is ook geen argument.
ik betwijfel of je de video uberhaupt af hebt gekeken maar daar kan ik geen uitspraak over doen natuurlijk.
maar hier is een link naar de bronnen waarvan jij aangeeft dat ze niet kloppen:
https://board.freedomainradio.com/topic ... ngle-moms/

maar inderdaad, als je alleenstaande moeder bent, en je bent de hele dag weg bij je kind omdat je moet werken, ben je geen goede moeder.

verootjoo schreef:
En hoezo kan je je kinderen niet opvoeden als je een aantal dagen werkt :? Ik ben het met je eens dat 5 wat veel is, maar ik vind zelf drie dagen werken in de week heerlijk en kinderen worden daardoor echt niet minder opgevoed...
En ik heb echt nog nooit een onderzoek gelezen waaruit blijkt dat kinderopvang slecht is of waaruit blijkt dat werkende moeders slechte moeders zijn... Maar als je er een hebt houd ik me aanbevolen om het te lezen.

antwoord op je eerste vraag is toch erg simpel? als je niet thuis bent kun je je kind niet opvoeden toch?
fijn dat je ook open staat voor onderzoeken.
je kunt de link van hierboven bekijken.

voordat ik kinderen kreeg stond ik er het zelfde in als de meesten hier. maar toen ik zwanger werd heb ik enorm veel research gedaan en kwam ik tot de conclusie dat het niet gunstig is voor mijn kinderen om constant weg te zijn van huis. mijn man en ik hadden destijds ook wat problemen met onze relatie, maar hebben hier hard aan gewerkt omdat we niet kinderen met gescheiden ouders op de wereld wilden brengen. nu gaat het hartstikke goed met onze relatie en kinderen ;)

Shadow0 schreef:

daarom zeg ik ook dat ik niet bepaald fan ben van hem. onder andere vanwege dat "Defoo"-gebeuren.
maar een presentatie met de feiten op een rijtje is erg nuttig. het verhaaltje kun je het mee eens zijn of niet, dat maakt niet zoveel uit. het gaat er om dat je een samenvatting hebt van een boel onderzoeken die je in een uurtje kan kijken ipv een dag.

ja natuurlijk kun je niet zeggen dat het slecht IS. het is statistiek. het zegt inderdaad alleen iets over het risico. maar laten we dan niet doen alsof het tegenovergestelde zo IS.
want want ik hier lees is dat een alleenstaande moeder zijn prima is en geen problemen oplevert.
als je eerlijk wilt zijn moet je beide kanten bekijken. dus ook de risico's op negatieve uitkomsten.
het corrolatie causaliteit verhaal wordt behandeld in de video

ja ik zit wel vaak op bokt hoor, maar ik vond het wel belangrijk om de statistieken hier te posten dus heb maar eens een account gemaakt. werd toch wel tijd :o :P

Sammie schreef:

dat zeg ik niet.
als jij en je eventuele partner de hele dag weg zijn, dan wordt de kinderopvang of wat dan ook een vervanging van de basisopvoeding van vader en moeder. daar gaat het fout.
het is natuurlijk gek om je kind geisoleerd thuis te houden om deze 24/7 op te voeden. bij de creche leren ze omgaan met andere kinderen. zoals Huertecilla ook heeft gedaan met haar zoon.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 23:24

KarinX schreef:
zoals Huertecilla ook heeft gedaan met haar zoon.

Zijn *D

050206051012

Re: Bewust alleenstaand moeder worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 23:33

KarinX, helaas zijn soevereine mensen ongelofelijk in de minderheid, oftewel; iedereen draait mee in het financiële systeem.
Je kunt wel zo makkelijk zeggen dat een werkende alleenstaande moeder geen goede moeder is (blijft mening, geen vaststaand feit), maar wie betaalt de rekeningen?
Ik vind het bewonderingswaardig als alleenstaande moeders zelf hun kostje bij elkaar scharrelen. Dat zie ik liever dan iemand die achterover gaat zitten en centen van de staat trekt, want 'ze moet voor haar kind zorgen'.

Ik weet niet wanneer jouw kinderen zijn geboren, maar ook bij stellen waarbij mama en papa er beide zijn, moet toch ook gewerkt worden. Helaas is het tegenwoordig ook voor veel mensen niet meer mogelijk om te leven van 1 inkomstenbron.
Buiten dat... mama's zijn ook mensen met rechten.

KarinX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 00:07

Quellian schreef:
KarinX, helaas zijn soevereine mensen ongelofelijk in de minderheid, oftewel; iedereen draait mee in het financiële systeem.
Je kunt wel zo makkelijk zeggen dat een werkende alleenstaande moeder geen goede moeder is (blijft mening, geen vaststaand feit), maar wie betaalt de rekeningen?
Ik vind het bewonderingswaardig als alleenstaande moeders zelf hun kostje bij elkaar scharrelen. Dat zie ik liever dan iemand die achterover gaat zitten en centen van de staat trekt, want 'ze moet voor haar kind zorgen'.

Ik weet niet wanneer jouw kinderen zijn geboren, maar ook bij stellen waarbij mama en papa er beide zijn, moet toch ook gewerkt worden. Helaas is het tegenwoordig ook voor veel mensen niet meer mogelijk om te leven van 1 inkomstenbron.
Buiten dat... mama's zijn ook mensen met rechten.

mee eens.
ik snap het. het kan iedereen gebeuren. als mijn man een ongeluk krijgt en overlijdt sta ik er ook alleen voor. geld van de staat trekken zou ik zelf nooit doen uit morele overwegingen dus zou ik ook meer moeten gaan werken. en ookal ben ik op dat moment de beste moeder die ik kan zijn in die omstandigheden, kan ik mijzelf niet een 'goede' moeder noemen. heeft niets te maken met hoe erg ik mijn best doe of hoeveel tijd ik er in steek, het heeft er mee te maken dat ik als alleenstaande moeder niet mijn kinderen fatsoenlijk kan opvoeden zoals ik zou willen.

daarom vind ik het een slecht idee om bewust alleenstaande moeder te worden. dat is ook waarom wij destijds zo hard aan onze relatie hebben gewerkt, want uiteindelijk is uit elkaar gaan ook een keuze.
moet ik even bij zeggen dat er geen sprake was van mishandeling of dat soort zaken. zulke zaken wil je natuurlijk niet in de omgeving van je kind.

wat betreft het werken.
ik werk volledig thuis (paar uurtjes per dag) en richt mij verder op de kinders en het huishouden
mijn man werkt nu 80% waarvan hij een middag thuis werkt (vrijdag vrij). samen met zijn vriend die over een paar maand voor het eerst vader wordt gaat hij nu iets opzetten zodat hij ook thuis kan werken.
nog niet ideaal maar we komen er wel :)

KarinX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 00:08

Huertecilla schreef:
KarinX schreef:
zoals Huertecilla ook heeft gedaan met haar zoon.

Zijn *D

haha oepsie! ik zie het op je profiel inderdaad :o :o :D

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 01:03

KarinX schreef:
oke dus het feit dat het 2016 is maakt het plots níet slecht voor je kindje op opgevoed te worden door iemand anders (kinderopvang=geen individuele aandacht)? ik heb voor mijn kinderen ook opofferingen moeten maken. welkom in de realiteit waar het vaak echt noodzakelijk is om maatregelen te nemen om je kinderen op te voeden.

waarom voelt iedereen zich hier zo aangevallen door statistieken? dit zijn onderzoeken die zijn gedaan zodat mensen hun kinderen beter kunnen opvoeden.

Onder welke bevolkingsgroepen is dit onderzoek uitgevoerd.
Opvoeding alleen door de ouders en vooral niet afhankelijk zijn van opa en oma is een erg westerse opvatting. Zo ook de bereidheid om wat in algemeenheid wat voor familie te doen.
In andere landen is het doodnormaal al eeuwen lang dat kinderen door opa en oma worden opgevoed omdat de ouders moeten en kunnen werken. Daar wonen soms 3 of 4 generaties in een huis.
Wil jij nu zeggen dat dit een slechtere manier van opvoeden is.
Daarom de vraag, welke bevolkingsgroepen, welke culturen zijn onderzocht?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 03:56

Sclimpre schreef:
Uiteraard moet iedereen die aan kinderen begint zich dat afvragen. Voor je eraan begint heb je toch een soort ideaalbeeld van hoe de jeugd van jouw kind er zou uitzien? En dan kan je je gaan afvragen hoe je zo dicht mogelijk bij dat ideaalbeeld kan komen en wat je daarvoor over hebt. Dit vraag je je toch ook af voor je aan een paard begint (zie ander topics op bokt :-)) ? Dan moet dat toch nog veel meer gelden voor kinderen.

Soms heb ik ook het idee dat mensen bij kinderwens aan schattige baby's en lieve kleuters denken. En niet aan lastige pubers, terwijl dat toch een periode is dat je alles moet geven om je kind ook in die periode te steunen.

Maar daar groei je in. Als mijn ouders mij meteen als kant-en-klare puber hadden gekregen hadden ze zich ook geen raad geweten. Maar het zijn mijn ouders, die kennen mij het allerbeste en we zijn samen de pubertijd in- en uitgegroeid.

Nu ben ik op het punt dat ikzelf baby's wil maken, ik kan een kind het leven bieden dat ik zelf heb gehad en waar ik veel waarde aan hecht. En ja dan denk ik aan een lief schattig baby'tje want dat is wel de vorm die ik wil bakken.

Je haalt het voorbeeld van paarden aan. Mooi! Als ik een jong paard koop, is dat ook alleen maar voor wedstrijden. Het wordt vanzelf ouder en zwakker en daar groeien we in.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:14

Karinx: Een eigen persoonlijke mening is geen feit, maar een eigen idee, kijk over iets. Ik jou propagandafilmpje wel bekeken maar mijn mening is dat die niet onpartijdig en objectief is.
Is dat een feit, misschien niet evengoed dat jouw mening geen feit is.

Ik zal ook niet beweren dat bij een alleenstaande moeder alles over een lei dakje verloopt, maar evengoed loopt het ook niet over een leie dakje bij een 2 ouder gezin.
Per definitie gaan zeggen dat alleenstaande moeder geen goede moeders zijn, is helemaal fout.

Je kan uit gaan van het ideale en al de gene afschieten die niet in dat ideale plaatje past, maar er is nog een verschil in het leven in een droomwereld en het realistische leven.

Om mijn eigen als voorbeeld te geven: Mijn moeder was huisvrouw en mijn vader ging werken (ging toen nog, al was het toen al krap). Ik ben dus opgegroeid in het ideale 2 oudergezin waar de moeder thuis was om voor de kinderen te zorgen en mijn vader ging werken. Nu heb ik daar als volwassene nog altijd de sporen van, mijn moeder had beter af geweest als alleenstaande moeder of dat ze toch wat ging werken.
Ben er zeker van dat die situatie invloed heeft gehad op haar vroege dood en ik emotioneel en geestel een sterkere vrouw had geweest als ze alleen ons had opgevoed.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 09:12

KarinX schreef:
als jij en je eventuele partner de hele dag weg zijn, dan wordt de kinderopvang of wat dan ook een vervanging van de basisopvoeding van vader en moeder. daar gaat het fout.

En hoezo zou dat fout gaan? Wat gaat er fout? Een kind dient te leren wat wel en niet mag en dient daarnaast liefde, veiligheid en geborgen te krijgen. Dat eerste kan door iedereen gebeuren, dient eigenlijk door iedereen te mogen gebeuren. Voor dat laatste geniet een vast persoon, liefst de ouder of een vaste verzorger.

Er zijn heel veel culturen waarbij dat gebeurt, waarbij grootouders inwonen bij hun dochters of zonen, waarbij de familie aldanniet gezamenlijk voor de kinderen zorgt. (En in Nederland zijn er ook situaties geweest waarbij een kind bij een oom en tante in ging wonen, omdat het thuis te vol of te arm was.) Vandaar dat ik in het begin riep het is niet 'mijn mijn mijn'. Jij hebt het constant over statistieken (die altijd over een hele groep gaan - daar kun je je als individu nooit voor 100% aan conformeren). Benoem ze eens wat duidelijker.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 09:51

nuscaniels schreef:
Opvoeding alleen door de ouders en vooral niet afhankelijk zijn van opa en oma is een erg westerse opvatting.

..en dan nog NOORDwest, anglo-saksisch wat ook NW Europa geinfecteerd heeft. De :r mentaliteit van de (wite) VS geeft vies af in NL.

Hier in het zuiden is het heel normaal dat grootouders intensief bij opvoeding betrokken zijn. Is het eerder regel dan uitzondering dat verschillende familieleden bij elkaar in de directe omgeving wonen en opvang delen.
De mederne westerse Staat heeft daar echter weinig belang bij omdat er over al dat voordeur delen, gedeelde autos en gedeelde zorg etc. minder BTW, inkomstenbelasting e.d. geheven wordt.

Wijzelf hebben helaas de familie op 2500 km afstand, dus dat is geen optie; hebben met een extra ouder op de boerderij erbij samengewoond en dat was :)* +:)+ :)*
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 20-04-16 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 09:53

Tja, als je wilt, kun je alles negatief inkleuren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:06

Ook even dames: Zien jullie hoe ERG het is dat er niet meer van 1 salaris rondgekomen KAN worden?
Hoe we in onze na-oorlogse 'vrije' westerse maatschappij in een paar decennia weer modaal tot werkvee zijn veranderd?
Zoek het 'company store model' eens op. Onze consumptie-maatschappij is defacto exact hetzelfde.
Op de snelweg moet de max. snelheid omhoog om sneller, sneller te kunnen werken.
Op andere wegen wordt de max.snelheid gezien als minimum snelheid; krijg je Bokt over je heen als je langzaam veiliger rijdt want je houdt de boel op.

...en kwali-tijd om de kinderen zelf op te voeden hebben we niet meer.

Net als met de ingeleverde sexuele vijheid doen jullie dat allemaal zelf dames. Recht om te werken voor de vrouw is in een paar decennia tot een noodzaak voor dubbel inkomen veranderd. Nog even en een ouder die huis blijft om voor de kinderen te zorgen wordt erop aangekeken als nietsnut.

Liever meer 'ouders', minder luxe consumptie, meer kwali-tijd; _/-\o_ Francoise Simpere.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:12

Ik vind het idd erg dat er niet meer op een salaris rondgekomen kan worden... Tegelijk vind ik ook dat het een keuze moet zijn. Een werkende moeder zijn betekent m.i. niet dat je een slechte moeder bent :n
Overigens is mijn niet werkende moeder al vaker idd aangekeken als nietsnut... Tja, die heeft daar weinig boodschap aan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:19

verootjoo schreef:
Ik vind het idd erg dat er niet meer op een salaris rondgekomen kan worden...

Maar tegelijkertijd moet je je ook afvragen of moeders wel willen dat er van 1 salaris rondgekomen wordt.
Wij zouden het prima redden op het salaris van mijn partner, maar ik vind het erg prettig om zelf ook mee te draaien in deze maatschappij.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:24

Quellian schreef:
verootjoo schreef:
Ik vind het idd erg dat er niet meer op een salaris rondgekomen kan worden...

Maar tegelijkertijd moet je je ook afvragen of moeders wel willen dat er van 1 salaris rondgekomen wordt.
Wij zouden het prima redden op het salaris van mijn partner, maar ik vind het erg prettig om zelf ook mee te draaien in deze maatschappij.

Daarom zeg ik ook dat het een keuze moet zijn of beide partners willen werken of niet... ;) ik werk ook erg graag en zou niet willen stoppen. En ben het ook niet eens met dat ik dan een slechte moeder zou zijn.