Sport & voeding doelen/tips/tricks/motivatie/klets topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

danoesje

Re: Sport & voeding doelen/tips/tricks/motivatie/klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:10

Krissis, you gooo! Lekker van genieten dat je weer mag en rustig opbouwen! lekker advies voor iemand die daar niet zo goed in is zelf :P
Wat ik makkelijk vind om gezond te eten is idd veel voorbereiden. Mijn doel is vooral om van de boterhammen met kaas (grotendeels) af te blijven, zodat ik wat meer groente binnen krijg. heb nu een grote bak couscous gemaakt (gekookt in bouillonpoeder) waar ik dan per dag vanalles doorheen stop. Vandaag zwarte bonen, muts, citroensap, paprika en een restje peultjes van gister in stukjes.
Probeer te ontbijten met havermout en diepvriesfruit of een groenteomelet, zoals vanochtend.
Tussendoortjes: wraps gevuld met groente (nog altijd beter dan de boterham met kaas:P) edamameboontjes (omdat je er zo lekker mee kunt peuteren) fruit, handje noten, bakje kwark met fruit/noten. Maar mee eens, voorbereiden is lastig en intensief naast baan/paard!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:53

Ik heb altijd heel erg moeite met gezond eten. Ik eet eigenlijk altijd gewoon vier plakken brood met hageslag :+ Nooit fruit, geen noten etc.

Maar vanochtend heb ik lekker 21km gefietst, en nu zo lunchen met een bakje yoghurt met wat granola.
Twee rijstewafels met kruidenboter (Dat moet op :o ) En.... een mandarijn!

Ik merk wel dat ik wat zwaarder mag trainen want ik krijg er wel honger van, maar raak niet echt uitgeput.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:27

Gister ging trainen niet best .. Heb de challenges gedaan (dag 3), maar mijn lichaam werkte niet mee en vond alles te zwaar xD Toch wel alles af gekregen. Gok dat het komt doordat ik nog spierpijn had van zondag O:) Daarna nog eventjes naar stal geweest.

Vandaag weer vol dagje op stage. Ook nog even naar sportarts geweest vanwege mijn knie blessure. Hij denkt dat het mijn knieschijven zijn doordat ik ietwat X-benen heb, maar we gaan voor de zekerheid toch een MRI doen. Tot die tijd blijf ik rustig door trainen en ben ik voorzichtig met mijn knieën (doe dus niks dat pijn doet)..

Gezond eten vind ik vaak ook lastig omdat ik geen tijd heb om voor te bereiden ;) Als ik een keer wat maak, maak ik dus ook gelijk voor een week. Helaas lukt dit mij dus niet vaak genoeg O:) Maar ben ermee bezig om tijd te vinden/vrij te maken

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:57

Thanks Danoesje.
Boterhammen met kaas, hmmm, heerlijk toch! Je couscous tip met de bouillion klinkt goed, ook je groenteomelet.
Die Edamameboontjes ken ik niet, die ga ik eens opzoeken. Al met al ziet het er goed uit wat je naar binnen werkt. Ik herken het, dat het soms lastig is combineren met baan/paard. Behalve dan dat ik geen paard heb, maar telt 2 kinderen ook? :D

Oi Kwii,, dat klinkt niet als de meest voedzame maaltijd, boterhammen met hagelslag en geen fruit. Wel lekker bezig met je 21km op de fiets. ook je lunch ziet er niet verkeert uit. Het is inderdaad even balans zoeken tussen bewegen en eten...

Maliejane: Goed van je dat je doorzet ondanks dat het je zwaar valt. Want stoppen met een challenge is wel zonde! Fijn dat je (sport)arts je doorverwijst voor een MRI, dan kun je dingen uitsluiten of bevestigen en daarop doorpakken.

Ik ben nog effe in dubio. Sporten kost energie en geef energie, maar gezien ik gemiddeld 3x per nacht wakker ben, heb ik weinig energie. De energie die over blijft, moet ik die in sporten steken... Even afwegen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:03

Als je slecht slaapt is het vaak een slecht idee om te gaan sporten, ivm cortisol, wat weer leidt tot vet toename. Je kan wel heel mild gaan bewegen, bijvoorbeeld een half uurtje wandelen per dag. Dat zou juist weer kunnen helpen bij lekker slapen :)

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:33

phormicola schreef:
Als je slecht slaapt is het vaak een slecht idee om te gaan sporten, ivm cortisol, wat weer leidt tot vet toename. Je kan wel heel mild gaan bewegen, bijvoorbeeld een half uurtje wandelen per dag. Dat zou juist weer kunnen helpen bij lekker slapen :)

Dank je, dat wist ik niet.
Helaas heb ik het slapen zelf niet in de hand, zoonlief van 6 weken is geen geweldige slaper

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:52

Krissis, dat is wel balen! Hopelijk slaapt hij snel door als hij wat ouder wordt. Misschien helpt inderdaad een stuk lopen, heb je beweging en die kleine kan lekker mee in de wandelwagen, zonder dat het je bakken energie kost. Of pak heel simpel een supermarkt wat verder weg?
Edamameboontjes zijn sojaboontjes in een jasje, net als bijvoorbeeld tuinbonen. Je kookt ze een aantal minuten in gezouten water en kunt ze dan snacken. Wat ik ook errug lekker vind: stukjes groente dippen met houmous. Houmous zit wel veel olie in maar zorgt ook dat je wat extra groente binnen krijgt.
Maliejane, hopelijk weet je meer na je onderzoek? Sterkte!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 16:02

Houmous maak ik erg graag zelf, vind het in de winkel altijd erg flauwtjes terwijl het ontzettend chill en gezond kan zijn. Net als guacemole en salsasaus, super lekker en simpel zelf te maken. :D

Nu de muffins aan het maken van pagina 7, heb de kaneel vervangen voor speculaaskruiden (nog steeds gezond, maar iets meer smaak), kokosolie in plaats van zonnebloemolie en heeel veel blauwe bessen. :9
Ontzettend benieuwd!

Zo direct naar de fysio en maar even aankaarten dat ik het idee heb dat de problemen in mijn benen breder zijn en meer aan houding/beweging/spierspanning ligt en ik niet denk dat ik met alleen fysio verder ga komen omdat het zich te specifiek oriënteert op een bepaalde plek. Fysio richt zich meer op het oplossen van het gevolg dan de werkelijke oorzaak. Al vind ik dat altijd heel moeilijk om aan te geven dat ik eigenlijk ergens wil stoppen omdat het niet voor mij werkt. :o

Ik hoop dat je duidelijkheid krijgt maliejane, maar ook dat het niet al te erg is!

Als ik jou was zou ik inderdaad lekker gaan wandelen Krissis.

Het is trouwens echt prachtig weer hier, dat zonnetje. *\o/* Nog meer mensen die het blij en actief maakt? :D

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:12

kwii schreef:
Ik heb altijd heel erg moeite met gezond eten. Ik eet eigenlijk altijd gewoon vier plakken brood met hageslag :+ Nooit fruit, geen noten etc.

Goed om je dan af te vragen of het komt omdat je alleen dit lekker vindt of dat het komt door een stukje gewenning en gewoonte.

Krissis schreef:
Vanaf vandaag mag ik het sporten weer oppakken, ik ben benieuwd hoe dat gaat na 9 maanden neuspeuteren.

Ik ook!! :) *\o/*

maliejane schreef:
Vandaag weer vol dagje op stage. Ook nog even naar sportarts geweest vanwege mijn knie blessure. Hij denkt dat het mijn knieschijven zijn doordat ik ietwat X-benen heb, maar we gaan voor de zekerheid toch een MRI

Wat een vervelend nieuws. Wanneer heb je die? Hopelijk kun je al snel terecht dan kun je ook dingen uitsluiten.

phormicola schreef:

Ik denk niet dat het zo zwart wit is. Het is niet zo dat alles wat je eet, door cortisol aanmaak rechtstreeks naar je billen gaat. Cortisol wordt in verband gebracht met overgewicht en langdurige stress maar minder met sport. Als je je goed voelt bij sport, lekker doen. Als je denkt dat je kleintje te energie rovend is 's nachts, nog even lekker rustig aan doen en genieten van je dropje.

Ik heb deze draak van een oefening gehad maandag: http://www.powerkegcrossfit.com/wp-cont ... 60x361.jpg (plaatje van internet ofcourse)
5 x 20 stuks :oo
Laatst bijgewerkt door Jeany op 10-03-16 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:17

Het goede weer heeft mij wat doen opknappen :). Paardrijden niet gelukt, wel paardlief even lekker gelongeerd.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:22

danoesje schreef:
Krissis, dat is wel balen! Hopelijk slaapt hij snel door als hij wat ouder wordt. Misschien helpt inderdaad een stuk lopen, heb je beweging en die kleine kan lekker mee in de wandelwagen, zonder dat het je bakken energie kost. Of pak heel simpel een supermarkt wat verder weg?
Edamameboontjes zijn sojaboontjes in een jasje, net als bijvoorbeeld tuinbonen. Je kookt ze een aantal minuten in gezouten water en kunt ze dan snacken. Wat ik ook errug lekker vind: stukjes groente dippen met houmous. Houmous zit wel veel olie in maar zorgt ook dat je wat extra groente binnen krijgt.
Maliejane, hopelijk weet je meer na je onderzoek? Sterkte!

We wandelen inderdaad 3 per week een kilometer of 5. Of met de wagen, of in de draagzak.
Die boontjes, zijn dat diezelfde die je bij een sushi bar ook kunt bestellen? De eerste keer dat ik die at, wist ik niet dat je ze moest pellen, dan is het een taaie hap. Eenmaal gedopt, heerlijk! Een van mijn favorieten sushi hap.
Groenten ansicht kan ik rauw heel goed weg krijgen, houmous heb ik eens geprobeerd maar vind het geen spannende hap.

Jeany: Ik ken dat hele stofje niet wat wel of geen vet op m'n reet doet opslaan, maar wellicht slim om me even te verdiepen gezien ik het nu 2 keer voorbij heb zien komen. Ik heb geen strak streven, maar zou het te gek vinden om in juni 5km te kunnen (hard)lopen. Dan is er in Maastricht ''Maastrichts Mooiste'' die ik 3 jaar geleden gelopen heb. Maar of het reëel is, weet ik niet.

Simone: fijn dat je lekker met de 4voeter aan de slag bent gegaan en ik snap dat het goede weer je doet opknappen. Pak die zonnestralen en snuif die vitamine D!

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:58

MRI is maandag 21 maart en uitslag de volgende avond,dus nog 1.5 week rustig aan doen.. Ik hoop inderdaad daarna meer te weten. Als er niks te zien is, is het een kwestie van langzaam beenoefeningen opbouwen en dus licht door de pijn heen gaan. Dan kan ik ook weer echt gaan proberen te fietsen en bij lichte pijn doorzetten in plaats van direct stoppen... Maar ik ga er niet teveel over fantaseren O:) ben nogal een piekeraar dus dan komen er doemscenario's op xD

In ieder geval bedankt voor de steun!

Straks als ik thuis ben ga ik weer mijn oefeningen doen en dan hoop ik dat ze weer wat beter gaan ;) daarna naar stal voor mijn eerste (grondwerk) les met mijn verzorgpaard. Zondag ga ik denk wel weer rijden ;) wordt een prachtige dag zeggen ze en ik heb dan meer tijd. Tevens mag ik toch wel hopen dat de spierpijn van vorige week dan weg is _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:15

Suliko, fijn datje ze vandaag hebt kunnen maken. :D Ben benieuwd hoe je ze vind! Alles wat ik hier voorbij hoor komen klinkt trouwens echt heeeerlijk!

Als ik eens tijd heb maar even het topic door en alle lekkere dingen op een rij zetten. :P

Mijn dag is best goed! Ontbeten met griekse yoghurt 0% vet, frambozenpuree en een banaantje. Op school weer enkel handje noten en een plak van zelf gemaakt bananenbrood. Bij de paarden nog een stuk stokbrood. Gelukkig lijkt de trek weer een beetje terug te komen. :D

Vandaag totaal ongeveer 35 km gefietst en nog 20 min gewandeld. :)

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:08

Ik heb ook een goede dag vandaag :D Geen toegevoegde suikers gegeten en 8 km gaan hardlopen, wat een zalig weer en het blijft nog lekker weer ook *\o/*

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:24

Ik had mij voorgenomen om vanavond weer te gaan hardlopen, maar door drukte met school wordt dat 'm niet... Gisteren wel dag 2 van mijn hardloopschema gedaan, ging prima!

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:43

Helaas hier nog steeds niet goed genoeg om te sporten, maar heb wel zo'n waterfles met fruitfilter aangeschaft zodat ik in ieder geval meer ga drinken! Als Ik die 2 per dag leeg drink ben ik al beter bezig. Want helaas ben ik niet echt gezond bezig nu ik alweer 6 weken saai thuis zit :=

Ben wel aan het sparen en aan het rondkijken voor goede skates, dat wil ik heel graag paar x in de week gaan doen als ik beter ben :D krijg er zo veel motivatie van hihi.

Ook ga ik zaterdag ein-de-lijk weer eens een poging doen tot 'paardrijden'. Lees: al is het maar een kwartiertje rondstappen op t braafste paard :') maar heb er zo'n zin in, mis het zo onwijs!

Maargoed ik zit dus nogsteeds een beetje in de meeleesmodus omdat ik niet echt mee kan praten haha :P

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:39

Het goede weertje maar ook dit topic heeft mij echt goed gedaan! Niet gesnackt tussen door en net na het eten nog een kleine workout thuis gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:43

Vandaag helaas maar 2,5 kn gelopen. Ik had last van die blaar, een beetje spierpijn, had nog een volle maag en voel me gewoon heel moe. Daarom heb ik maar gewoon naar mijn lichaam geluisterd en gestopt. Daarna een lekkere douche genomen en nu lig ik lekker in bed. Volgende keer beter. Daarnaast: beter die 2,5 km dan niks.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:56

[***] schreef:
Vandaag helaas maar 2,5 kn gelopen. Ik had last van die blaar, een beetje spierpijn, had nog een volle maag en voel me gewoon heel moe. Daarom heb ik maar gewoon naar mijn lichaam geluisterd en gestopt. Daarna een lekkere douche genomen en nu lig ik lekker in bed. Volgende keer beter. Daarnaast: beter die 2,5 km dan niks.

Naar je lichaam luisteren is héél belangrijk, goede keuze!

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:58

Verstandig Linda! Goed luisteren naar je lichaam!

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:20

Wat goed dat je ook echt je lichaam hebt laten aangeven wat t wou en je t niet weggedrukt hebt kan ik wat van leren.

Hoe denken jullie trouwens over trainen met spierpijn daar zijn zoveel meningem over

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:24

Ik train gewoon met spierpijn, maar meestal wel wat lichter. Je bent wat blessure gevoeliger dus zorg wel dat je wat beter opwarmd/opbouwd.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:27

In het begin met crossfit had ik zo veel spierpijn. Kon gewoon drie dagen niks. Toen heb ik rust gehouden tot het bijna of helemaal weg was. Inmiddels heb ik dat niet meer. Met spierpijn dat mij niet belemmerd ga ik gewoon trainen. Merk dat het dan sneller weg trekt. Gewoon goed blijven luisteren en niet voor persoonlijk record gaan :p

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 10:29

Ligt eraan hoe erg de spierpijn is. Ik zou in ieder geval niet door de spierpijn heen bewegen, maar wel absoluut bewegen! Ga dus niet specifiek trainen op de spier met spierpijn, maar richt je op andere spiergroepen en doe iets rustigs als wandelen en rekken en strekken om het lichaam wel los te houden. Van stil zitten word de spierpijn alleen maar erger. Als het lichte spierpijn is, kan je best wat specifieker trainen, maar ga iets eronder zitten van wat je normaal. Ook veel drinken, dan spoel je het melkzuur in de spieren beter weg.

Maar ten alle tijden: luister naar je lichaam. :)

Vanmiddag ga ik naar mijn verzorgpony fietsen, dat is 13 km een enkeltje en dan ook nog een klein buitenritje (ruim halfuurtje) en natuurlijk weer 13 km terug fietsen. Hiernaast ga ik alleen de ab challenge doen, krijg van paardrijden vaak extra rugpijn, dus de back challenge heeft een rustdag.

Morgen ook weer naar mijn verzorgpony fietsen en dan met de eigenaresse een bosritje maken, dit duurt een heel stuk langer dan een klein bosritje, dus dat gaat zondag heel veel spierpijn worden. :')
Na een langere rit kan ik vaak de volgende dag amper lopen door de lyme, dus ik zie wel wat ik die dag doe. :+

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:37

Heel prettig om zo de mening van iedereen te horen heb namelijk pittig veel arm en buikspierpijn door 2 uur zumba gister :')

En klinkt als een lekker actief dagje, geeft mij ook motivatie om lekker naar mn verzorgpony te gaan. Gister heb ik ruim 7 km met haar gefietst zelf ook nog 4 in totaal met heen en terug fietsen en dus die 2 uur zumba :')

Qua voeding heb ik al sinds ik wakker word vooral zin in vet en koolhydraten blegh