Sterillsatie... bij 27-jarige. Waarom niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:20

@Zoolgangster:Mensen worden behoorlijk voorgelicht (tot soort van bang maken aantoe en eigenlijk bijna afgeraden) door de artsen omdat ze het niet graag doen. "Had ik dat maar geweten" gaat dus niet op.
Bovendien zijn complicaties na elke ingreep altijd mogelijk, maar in principe moet je er vanuit gaan dat het voor de ingreep ook al niet meer te harden was..... De kans op dat het beter wordt is groter, en daar ga je voor. En meestal is dat ook zo.
De voordelen wegen op tegen de eventuele nadelen.

Wat sterilisatie betreft:
Mensen hoeven zich niet te verantwoorden als ze geen kinderen willen en het hele ivf verhaal wordt er met de haren bijgesleurd want ten eerste zijn er vast niet zoveel die spijt krijgen en daarbij: spijt wil niet zeggen dat er dan ook altijd maar stappen worden ondernomen om toch zwanger te raken. En dan is een hersteloperatie soms mogelijk.

Maar ik blijf er op terugkomen, waar het in beginsel om gaat is dat de arts niet de beslissing voor de vrouw kan gaan nemen, dat moet ze zelf kunnen doen. Dat mag ze ook bij abortus of afstaan, waarom dan niet bij voorkomen van zwangerschap?
Of waarom plots wel om medische redenen? Is leed van voorbehoedsmiddelen geen medische reden? Of minder dan leed door andere oorzaken?

Dit vond ik trouwens nog en daar staan cijfers in over spijt. (bij 2.2)
Bij vrouwen van onder de 30 is er 20% spijt, bij vrouwen van boven de 30 is dat 6%. Bij relatie problemen tijdens de sterilisatie of sterilisatie bij keizersnede of kort na de bevalling is de kans op spijt groter.

Maar nogmaals, spijt hebben betekent niet dat men hun best gaat doen om alsnog zwanger te worden.
En dan blijkt, zie hoofdstuk 8, dat het mogelijk is het ongedaan te maken met een 40-85% kans om daarna weer zwanger te worden... (Oftwel de ivf discussie heeft in dit verband niet echt nut)
De Essure methode is onomkeerbaar.

TinkerTreas

Re: Sterillsatie... bij 27-jarige. Waarom niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:27

Ik vind dit wel een interessante discussie. Ik vind als je echt zeker weet dat je geen kinderen wil, dat je ook op jongere leeftijd moet kunnen beslissen om gesteriliseerd te worden.
Maar ik snap ook dat het voor gynaecologen lastig kan zijn om hier een beslissing over te nemen.

Ik heb me er ook in verdiept om me te laten steriliseren en mijn man ook. Maar wij zitten in een heel andere situatie. We hebben 2 kinderen, ik heb 2 zware zwangerschappen achter de rug en we hebben een kindje met een beperking (genetisch ). Daarbij waren we toen allebei 33.
En ik reageer niet goed op hormonen.

Mijn man wilde zich in eerste instantie laten helpen, maar toen hij op gesprek is geweest bij de uroloog, voelde het toch niet goed voor hem.
Ik heb toen wel gekeken naar de mogelijkheden voor mij, maar ik wilde sowieso wachten tot de jongste 1 jaar was ook ivm het ontzwangeren.

Nu ben ik ongepland zwanger van de 3de (condooms zijn niet 100% veilig ). En als deze baby er is, ga ik er echt achteraan om mezelf te laten steriliseren. Want ik ben al zwanger als ik maar naar mijn man kijk .

Maar ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat een gyn het zou kunnen weigeren. Nu verwacht ik dat niet in onze situatie. En als de baby geboren is ben ik bijna 36, dus dat scheelt ook wel denk ik.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:34

Just_Natural schreef:
hmm, ik ben 41, nooit kinderen gewilt en nu ook nog steeds niet,
maar steriliseren zou mij te ver gaan.
Dan kun je niet meer terug, dat idee zou mij benauwen,
dan heb je dus nooit meer een keus en is het definitief.
Ik heb een vriendin die nog meer overtuigd was van het feit dat ze geen kinderen wilde
dan ik, op haar 40e bewust toch moeder geworden.

Dat je geen spiraaltje wilt snap ik heel goed, ik ben al heel lang, heel blij
met mijn implanon, voorbehoedsmiddel in een klein staafje, formaat lucifer.
Deze wordt in je bovenarm geplaatst en je hebt er 3 jaar geen omkijken meer naar,
misschien is dat een idee, bijkomend voordeel is dat je niet/nauwelijks meer bloedingen hebt.

De implanon veroorzaakte bij juist heel veel bloedingen...... |(

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:43

Ook ik heb hele slechte ervaringen met implanon en een heel groot litteken. NOOOIT meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:47

Je bent maar enkele dagen per maand vruchtbaar niet een hele maand.
Waarom is het zo belangrijk om juist op die vruchtbare dagen perse sex te moeten hebben?
Ik heb ook iedere dag ontzettend veel zin in een gebakje, maar ik eet toch ook niet iedere dag een gebakje wanneer ik bij de bakker brood haal en ze zie liggen.
Wat de keuze van steliriseren betreft vind ik dat iedereen dat voor zichzelf moet weten hoor, al wil je het op je 18de doen, jouw lichaam, jouw keuze.
Maar als we dan één lijn moeten gaan trekken zou adoptie ook vergoed moeten worden door de zorgverzekering. Want mensen die lichamelijk zo defect zijn dat ze zelf op geen enkele wijze een kind kunnen krijgen hebben imo dan nog meer voorrang op financiële vergoeding dan iemand die met spijt na sterilisatie het ivf traject in wil.
Nu zeg ik niet dat TS spijt gaat krijgen.
Maar als ik naar mezelf kijk weet ik wel dat niets zo veranderlijk is als de mens.
Ik had onder invloed van een vorige relatie bij mijn bm operatie sterilisatie ingepland omdat ik er van overtuigd was dat ik toch geen kinderen meer wilde. Relatie ging uit, operatie werd door omstandigheden uitgesteld, ik leerde iemand anders kennen die het helemaal niet zo leuk vooruitzicht vond dat ik dat gepland had staan... Uiteindelijk niet laten steliriseren en 7 jaren later (toen ik 42 was) toch nog een kindje gekregen.
Zo zie je maar weer... en ik dacht dat ik het allemaal zo goed wist :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:54

Anoniem schreef:
Waarom is het zo belangrijk om juist op die vruchtbare dagen perse sex te moeten hebben?
Ik heb ook iedere dag ontzettend veel zin in een gebakje, maar ik eet toch ook niet iedere dag een gebakje wanneer ik bij de bakker brood haal en ze zie liggen.
Wat de keuze van steliriseren betreft vind ik dat iedereen dat voor zichzelf moet weten hoor, al wil je het op je 18de doen, jouw lichaam, jouw keuze.
Maar als we dan één lijn moeten gaan trekken zou adoptie ook vergoed moeten worden door de zorgverzekering. Want mensen die lichamelijk zo defect zijn dat ze zelf op geen enkele wijze een kind kunnen krijgen hebben imo dan nog meer voorrang op financiële vergoeding dan iemand die met spijt na sterilisatie het ivf traject in wil.
Maar als ik naar mezelf kijk weet ik wel dat niets zo veranderlijk is als de mens.
Ik had onder invloed van een vorige relatie bij mijn bm operatie sterilisatie ingepland omdat ik er van overtuigd was dat ik toch geen kinderen meer wilde. Relatie ging uit, operatie werd door omstandigheden uitgesteld, ik leerde iemand anders kennen die het helemaal niet zo leuk vooruitzicht vond dat ik dat gepland had staan... Uiteindelijk niet laten steliriseren en 7 jaren later (toen ik 42 was) toch nog een kindje gekregen.

Meen je dit nou serieus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:58

Resistance schreef:
[naam] schreef:

Meen je dit nou serieus?

Je hoeft het niet met me eens te zijn hoor.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:01

En dan moet je ook maar precies zo'n fijne duidelijke cyclus hebben, dat je weet wanneer je vruchtbare dagen zijn. Ik wist het precies. Tot mijn cyclus ineens anders was. Nu lijkt daar weer stabiliteit in te komen (met een cyclus vab 26 dagen potjandikkie), maar als je een vreselijk onduidelijke cyclus hebt, wordt het al veel lastiger. Je kunt andere "symptomen" in de gaten houden, maar zo simpel als Repelsteel het hier stelt, vind ik het ook niet. Voor mijn gevoel is dat een onveiligere methode dan condooms en die komen me zo onderhand de neus uit.

Edit: daarnaast kan sperma best lang "houdbaar" zijn, dus van een "paar" dagen kun je dan niet spreken. Bij voorkeur 7 dagen voor de eisprong en 2 dagen daarna. Das toch niet een 'paar' dagen?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:07

Als mens moet je niet al je gedachten geloven.
Ik was er een paar jaar geleden ook zéér overtuigd van een aantal zaken die ik nu heel anders zie.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:08

Ik vind dat als je zeer standvastig bent in je overtuiging dat je geen kinderen wilt, dat je dan gewoon de mogelijkheid moet hebben om je te laten steriliseren.
Evt met een paar herhaalconsults waarin het telkens wordt gevraagd of een paar gesprekken met een psycholoog oid.

Ik heb zelf m'n eierstokken laten verwijderen en op m'n 27e weigerden ze en op m'n 29e kreeg ik wel toestemming, ook omdat ik kon aantonen dat het heel erg fout zou gaan als tzt m'n cyclus weer op gang zou komen daar ik elke maand gewoon een gevaar voor mezelf was.
Komt nog bij dat ik een genafwijking heb die ik niet wil doorgeven en zowiezo niet stabiel genoeg ben om een kind op te voeden.
heb dus vrij eenvoudig alle tegenwerpingen van de gynaecoloog van tafel geveegd en toen is hij alsnog met m'n internist om de tafel gegaan wat die er nou van vond en toen kreeg ik groen licht.
Ben erna alsnog een rouwperiode ingegaan omdat het heel definitief was dat ik geen kinderen krijg (wat wel een wens was maar niet haalbaar), echter heb ik er nog geen seconde spijt van dat ik deze ingreep heb laten uitvoeren.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:10

senna21 schreef:
Ik was er een paar jaar geleden ook zéér overtuigd van een aantal zaken die ik nu heel anders zie.

Maar waarom geldt dit dan alleen voor dit onderwerp?
Als ik morgen naar de dokter ga om kunstlenzen te laten implanteren in mijn ogen, dan gaat die arts gewoon in een gezond oog snijden om de simpele reden dat ik geen zin meer heb in contactlenzen.
Zomaar een voorbeeld over hoe dat gaat met andere onderwerpen, je eigen gedachten geloven en snijden in een gezond lichaam....
Laatst bijgewerkt door Achterom op 12-02-16 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:22

Abiola schreef:
Omdat hij weet dat veel mensen die zo'n ingreep ondergaan er later spijt van krijgen. En waarom zou je ook snijden in een gezond lichaam. Als je echt wilt zijn er best artsen die je helpen. Er zijn tenslotte ook artsen die extreme plastische chirurgie uitvoeren.

Dat is een aanname, heb jij een gesprek met betreffende gyneacoloog gehad?

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:53

Ik vind dat men zelf moet kunnen beslissen wat er wel of niet gebeurt aan eigen lijf.
Wel denk ik dat wanneer een vrouw bij een gynaecoloog komt om het te hebben over sterilisatie dat een gesprek met een psycholoog zou moeten volgen. zeker ook omdat ze goede inzichten hebben in het aantal mensen wat spijt krijgt.

Verder is een sterilisatie niet vergoed binnen het basispakket (lees de Nederlandse zorgautoriteit heeft dit beslist) echter zijn er zorgverzekeringen die dit wel opnemen in hun aanvullende pakketten.

Verder als je een beetje zoekt op google kom je er al vlug achter dat bijvoorbeeld een sterilisatie in den haag € 1.586,93 kost (bron). wil jij dit betalen prima dan krijg jij gewoon je sterilisatie.

Verder nog een verwijzing naar een folder van hetzelfde ziekenhuis over hoe een sterilisatie te werk gaat, ook het proces er naar toe. Klik

Men is baas in eigen lichaam en als je dit wil is het ook echt wel te regelen alleen zul je misschien een andere arts moeten zoeken die wel bereid is mee te werken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:55

Spijt is gewoon geen argument.
Als je iets gedaan hebt dat onomkeerbaar is kun je wel spijt krijgen, maar dat wil niet zeggen dat er door die spijt je geen leefbaar leven meer hebt ofzo.

En leuk voor de mensen die later van gedachten veranderen en alsnog kinderen krijgen, maar als je geen kinderen kunt krijgen is dat aan het begin van de nieuwe relatie toch meteen duidelijk en ga je er ook niet snel over beginnen. Je kunt feiten ook gewoon accepteren, al heb je spijt.

En wat ivf betreft, al eerder genoemd, dat is echt geen traject dat iedereen met spijt gaat volgen.
Ten eerste is er soms hersteloperatie mogelijk, ten tweede bestaat er ook nog adoptie en ten derde bestaat er ook een kans dat je gewoon accepteert dat er nu eenmaal niks aan te doen is.
Als het gaat om spijt zijn daarvan ook nog eens een aantal gevallen die daar verder niks mee doen en een aantal gevallen die dan een hersteloperatie proberen.
Er is echt geen sprake veel gevallen van ivf door spijt. Wellicht gewoon 0. (Ik zal even zoeken of daar iets over te vinden is). Dat het aangedragen wordt als mogelijkheid wil nog niet zeggen dat mensen dat ook willen/doen.

En iedereen veranderd door het leven heen, maar dat wil niet zeggen dat het niet kunnen krijgen van kinderen ineens altijd later in het leven voor geestelijke nood zorgt ofzo. En dan nog kun je daar mee leren dealen, net als natuurlijk onvruchtbare mensen. Het is nog makkelijker omdat je tenminste nog zelf de oorzaak bent geweest en je dus altijd bewust bent geweest dat er geen kinderen zouden komen.
De consequenties dragen, op welke manier ook, hoort bij je beslissing.

Ik ken in elk geval talloze voorbeelden van mensen die juist later in het leven zo dankbaar zijn dat ze geen kinderen hebben gekregen, ook al wilden ze die eerder wel.....

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:15

En daarnaast, spijt is verloren moeite, bespaar jezelf die...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:00

Wendy schreef:
senna21 schreef:

Als ik morgen naar de dokter ga om kunstlenzen te laten implanteren in mijn ogen, dan gaat die arts gewoon in een gezond oog snijden om de simpele reden dat ik geen zin meer heb in contactlenzen.
Zomaar een voorbeeld over hoe dat gaat met andere onderwerpen, je eigen gedachten geloven en snijden in een gezond lichaam....

Die ogen zijn dan wel gezond, maar ook defect. Jij kiest er niet voor om slecht te zien, dat komt doordat je oog defect is in zijn functie.
Ik vind TS niet defect.
Puur technisch gezien is ze gezond en wil ze juist een defect in haar lichaam gaan aanbrengen.
Dus dat is een beetje appels en peren...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:19

Anoniem schreef:
Wendy schreef:

Die ogen zijn dan wel gezond, maar ook defect. Jij kiest er niet voor om slecht te zien, dat komt doordat je oog defect is in zijn functie.
Ik vind TS niet defect.
Puur technisch gezien is ze gezond en wil ze juist een defect in haar lichaam gaan aanbrengen.
Dus dat is een beetje appels en peren...

De ogen zijn niet defect, in dit geval zijn ze alleen te lang. Ze zijn namelijk kerngezond. Het zou wat anders zijn als er sprake was van staar (zelfde operatie namelijk).
TS is biologisch gezien wel degelijk defect, als je die redenatie wilt volgen... wij zijn immers geprogrammeerd om ons voort te willen planten. TS wil dat niet, dus zij is ook defect (en ikzelf trouwens ook op dat vlak, voordat ik klappen krijg voor deze opmerking).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:44

In die redenatie zou psychotherapie ook een oplossing kunnen zijn om je weer dichter bij je natuur te brengen.
Net als stalpaarden opnieuw conditioneren om het buiten in de wei weer prettig te vinden.
Maar dat gaat allemaal wel erg ver, gelukkig bestaat er nog zoiets als vrije keuze en daarvoor kan ze altijd nog naar dat bananenland waar de artsen niet zo moeilijk doen.
Hier doen ze al moeilijk over een antibioticakuurtje.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:12

Anoniem schreef:
In die redenatie zou psychotherapie ook een oplossing kunnen zijn om je weer dichter bij je natuur te brengen.
Net als stalpaarden opnieuw conditioneren om het buiten in de wei weer prettig te vinden.
Maar dat gaat allemaal wel erg ver, gelukkig bestaat er nog zoiets als vrije keuze en daarvoor kan ze altijd nog naar dat bananenland waar de artsen niet zo moeilijk doen.
Hier doen ze al moeilijk over een antibioticakuurtje.

In India werden[worden?] Hele dorpen,zowel mannen als vrouwen,door de regering poliklinisch gesteriliseerd, en ze krijgen dan nog een beloning,bijv. een transistorradiootje! Dat is daar om de armoede tegen te gaan. Misschien kunnen jullie je daar ook melden, want in India is de gezondheidszorg gratis voor iedereen die in het land verblijft, ook toeristen.Maar ik zou het ontzettend stom vinden om je voortplantingskracht te laten vernielen. Als je relatie uit zou gaan vind je misschien een andere partner die wel een kinderwens heeft en dan zit je met de frustraties.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:22

Anoniem schreef:

Niet iedereen heeft zo'n regelmatige cyclus dat het uit te tellen valt. Ik iig niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:34

Ayasha schreef:
Anoniem schreef:

Niet iedereen heeft zo'n regelmatige cyclus dat het uit te tellen valt. Ik iig niet.

Precies, als ik dat deed zou ik echt zo zwanger zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:44

Waar zou dat toch aan liggen? Vraagt niemand zich dat af?
Of is dat wel bekend?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:50

Een week afwijking valt nog steeds onder normaal.
28 dagen is gemiddeld, niet iedereen in gemiddeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:01

Maar er zit wel verschil in of je een week langer bent dan gemiddeld of dat er geen peil op te trekken valt. Bij dat laatste zou ik willen weten waarom.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:11

Ik heb me laten stereliseren na de 2e. Ik was toen pakweg 25. had 2 kids en vond het genoeg. Mijn mening was dus ook stel dat t verkeerd gaat tussen ons heb ik mijn 2 kids. Nou daar ben ik van terug gekomen. Mijn 2 oudste zijn na de scheiding met mij meegegaan.. heb helaas toen getekend dat ze bij mijn ex zouden wonen en destijds (20 jaar geleden) enorm op mn be* gegaan.. Ik heb met mijn huidige man eerst zonder kids geleeft.. ja die 2 van mij die soms mochten komen. Maar de wens werd sterker.. mijn huidige partner was niet zo voor kids, maar later wel. dus ik heb mijn sterilisatie ongedaan laten maken. Heftige ingreep, maar ik was snel zwanger *\%/* Nu dus 2 kids van deze man. echt 1000% gewenst, net als de oudste 2... en mijn man heeft zich ten tijde van de zwangerschap laten helpen want na zijn 40ste wou hij absoluut geen 2e meer. Had achteraf niet gehoeven, want een half jaar na de 2e (eigenlijk mijn 4e dus) is alles weggehaald. Spijt kan, maar herstellen kan ook. Als jij het wil, moet je goede argumenten geven om het te laten doen. En niet omdat hij bang is dat ze erin gaan knippen of zo. Ga voor je eigen gevoel.. Maar dan nog snap ik niet dat je vriend er zo moeilijk over doet. Het is ook bij de vrouw een redelijk kleine ingreep.. maar waar er 2 neu*** hebben er 2 een verantwoordelijkheidsgevoel lijkt mij. Hij kan ook een regenjas aan doen, maar daar heb je alle 2 "last" van.. Mannen zijn wat dit aangaat eigenlijk een beetje watjes. Bang dat ie niet meer werkt of weet ik veel wat. Is ten onrechte. Wij zitten aan de pil, zijn ongesteld en baren soms kids.. mannen niet. Die denken er alleen mee denk ik haha.