Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:En al zouden ze de ellendeling niet hebben gevonden, als iemand spoedaangifte doet en spermasporen inlevert, komt dat wel in de DNA datebase en daar kan een volgende vrouw haar voordeel mee doen, als zij dus niet ook wordt ontmoedigd.
Peppel01 schreef:Hoi hoi,
Helaas is het hier ook het geval.
Ik heb ptss opgelopen door (mentaal) huishoudelijk geweld.
Hierna had ik veel hechtingsproblemen en voelde ik me vooral waardeloos, leeg en moe.
Maar wat me destijds het meest beangstigde was dat ik gewoon "niks" kon voelen.
Er was geen emotie meer, ik sliep niet, voelde me niet boos maar ook niet blij, alsof niks me meer kon schelen.
Citaat:Tijdens de emdr sessies voelde ik me vooral machteloos, intens moe en zo alleen.
Citaat:Van mijn lichaam heb ik ook meer last wanneer ik in een dal zit. Dan zitten mijn nek, rug en schouders vast en krijg ik last van spanningshoofdpijn. Gelukkig helpt sporten hier erg goed bij.
Citaat:Wat ik aan de emdr sessies heb overgehouden is dat er bijna geen rem meer zit op mijn emoties. Ik zeg nu bijna direct wat ik denk. Maar denk er wel over na hoe ik iets over breng. Ik krop weinig meer op.
Citaat:Wat ik nog steeds ervaar van de ptss is wanneer het te druk is klap ik dicht of wordt ik bang, dan moet ik er weg. Ik ga eigenlijk overal nog steeds met eigen vervoer naartoe zodat ik weg kan wanneer ik dat wil. Ik schroom me ook niet om na 30 minuten alweer op te staan om vervolgens naar huis te gaan.
Ook heb ik vermoeidheids- "aanvallen", dan voel ik me opeens zo moe dan ben ik niks meer waard en kan je me van de grond oprapen. Alsof mijn hersens me dan een seintje geven, ho nu is het genoeg. Hebben jullie hier ook ervaring mee?
Ook kan ik heel slecht stil zitten, moet maar iets te doen hebben. Als mijn partner een avondje weg is zorg ik ook dat ik wat om handen heb. Ik moet bewust na denken om een dag niks te doen anders plan ik hem helemaal vol.
Maar als ik weer meerdere taken opgelegd krijg dan kan ik het heel slecht op een rijtje zetten en gebeurt er met juist die taken weer helemaal niets. Dus dat zijn wel echt dingetjes waar ik altijd bewust bij na moet denken. Ik schrijf alles op want mijn geheugen is ook veel slechter geworden. En door middel van bewustwording en hulpmiddeltjes krijg ik toch mijn taken voor elkaar.
Citaat:Ik vind dat ik na mijn ptss ook echt een ander mens ben geworden, niet perse negatief maar gewoon anders. Ik werk 4 dagen, dit gaat heel erg goed. Heb een paard, hond en partner. Zij zorgen voor veel vreugde en liefde. Ik geniet juist veel meer van de kleinere dingetjes en haal daar mij geluk uit.
Mijn vrienden weten dat ik ptss heb, in het begin durfde ik het aan niemand te vertellen want ik schaamde mezelf maar tegenwoordig probeer ik er steeds meer over te praten.
Beetje bij beetje gaat het dus de goede kant uit.
xx
Janneke2 schreef:Peppel01 schreef:Hoi hoi,
Helaas is het hier ook het geval.
Ik heb ptss opgelopen door (mentaal) huishoudelijk geweld.
Hierna had ik veel hechtingsproblemen en voelde ik me vooral waardeloos, leeg en moe.
Maar wat me destijds het meest beangstigde was dat ik gewoon "niks" kon voelen.
Er was geen emotie meer, ik sliep niet, voelde me niet boos maar ook niet blij, alsof niks me meer kon schelen.
Hoi Peppel,
welkom!Citaat:Dank je wel!
Ja, naar is dat he, dat lege gevoel.
Fijn, dat het aan het wegtrekken is!Citaat:Tijdens de emdr sessies voelde ik me vooral machteloos, intens moe en zo alleen.
Hopelijk was dat ""alleen maar"" bij het herbeleven van de oude pijn tijdens het "links rechts links" werk!
En voelde je je prettig bij de therapeut tijdens de pauze, het uitblazen en terugkomen in het hier en nu.
Helaas was dit niet het geval. Ik voelde me in het dagelijks leven zo, gelukkig nu alleen nog op de slechte dagen. De emdr heeft me goed geholpen.Citaat:Van mijn lichaam heb ik ook meer last wanneer ik in een dal zit. Dan zitten mijn nek, rug en schouders vast en krijg ik last van spanningshoofdpijn. Gelukkig helpt sporten hier erg goed bij.
Ja, je noemt meerdere lichamelijke reacties van stress, maar spierspanning hoort bij "je lichaam wil vechten of vluchten" - en dan iets dergelijks doen is het beste.Citaat:Wat ik aan de emdr sessies heb overgehouden is dat er bijna geen rem meer zit op mijn emoties. Ik zeg nu bijna direct wat ik denk. Maar denk er wel over na hoe ik iets over breng. Ik krop weinig meer op.
Niet meer opkroppen is prachtig!
Maar aan het einde van het proces hoor je wel weer een rem te hebben, dis JIJ zelf gebruikt, omdat JIJ dat goed acht.
(Doe je nog emdr sessies? ) Zeggen wat je denkt is bijna altijd goed, maar soms is het in je voordeel om niet te huilen of boos te worden waar persoon x bij is, dat is wel zinnig om te kunnen.
Gelukkig niet meer, vreselijk vermoeiend vond ik ze haha.Citaat:Wat ik nog steeds ervaar van de ptss is wanneer het te druk is klap ik dicht of wordt ik bang, dan moet ik er weg. Ik ga eigenlijk overal nog steeds met eigen vervoer naartoe zodat ik weg kan wanneer ik dat wil. Ik schroom me ook niet om na 30 minuten alweer op te staan om vervolgens naar huis te gaan.
Ook heb ik vermoeidheids- "aanvallen", dan voel ik me opeens zo moe dan ben ik niks meer waard en kan je me van de grond oprapen. Alsof mijn hersens me dan een seintje geven, ho nu is het genoeg. Hebben jullie hier ook ervaring mee?
Ook kan ik heel slecht stil zitten, moet maar iets te doen hebben. Als mijn partner een avondje weg is zorg ik ook dat ik wat om handen heb. Ik moet bewust na denken om een dag niks te doen anders plan ik hem helemaal vol.
Maar als ik weer meerdere taken opgelegd krijg dan kan ik het heel slecht op een rijtje zetten en gebeurt er met juist die taken weer helemaal niets. Dus dat zijn wel echt dingetjes waar ik altijd bewust bij na moet denken. Ik schrijf alles op want mijn geheugen is ook veel slechter geworden. En door middel van bewustwording en hulpmiddeltjes krijg ik toch mijn taken voor elkaar.
Ook dit zijn lichamelijke aspecten van ptss/ stress.
Ten eerste : je zintuigen gaan wagenwijd open. Het is een nuttig vermogen van je lichaam : bij gevaar krijg je veel informatie uit de omgeving "waar is het monster?", zodat je hetzij er gericht naartoe kan (aanvallen en vechten) hetzij juist zo snel mogelijk er vandaan.
...maar in het dagelijks leven kan het erg zwaar zijn.
Er hoort ook bij, dat je hart bonkt en je spieren zich spannen, om je dus voor te bereiden op vechten of vluchten.
Ook dit is heel vermoeiend.
Aan de andere kant: stilzitten als je het gevoel van 'het is niet pluis' hebt, dat werkt niet. Bezig zijn, actief zijn werkt vele malen beter. Maar let idd wel op je energieniveau, las pauzes in, etc.
En je logische verstand en je geheugen - de hersendelen die daar voor zorgen worden minder doorbloed, dus dat werkt tijdelijk allemaal minder. (Heel irritant! En gebruik vooral alle trucjes, opschrijfboekjes etc.)
En het gaat allemaal gewoon over als de ptss eenmaal de nek is omgedraaid!
(Tot die tijd svp niet te hoge eisen aan jezelf stellen, je bent bezig met een pittig herstel. )Citaat:Dat ga ik ook zeker niet doen, alles komt op zijn tijd. Stap voor stap.
Ik vind dat ik na mijn ptss ook echt een ander mens ben geworden, niet perse negatief maar gewoon anders. Ik werk 4 dagen, dit gaat heel erg goed. Heb een paard, hond en partner. Zij zorgen voor veel vreugde en liefde. Ik geniet juist veel meer van de kleinere dingetjes en haal daar mij geluk uit.
Mijn vrienden weten dat ik ptss heb, in het begin durfde ik het aan niemand te vertellen want ik schaamde mezelf maar tegenwoordig probeer ik er steeds meer over te praten.
Beetje bij beetje gaat het dus de goede kant uit.
xx
Heel erg fijn!
Janneke schreef:Hopelijk was dat ""alleen maar"" bij het herbeleven van de oude pijn tijdens het "links rechts links" werk!
En voelde je je prettig bij de therapeut tijdens de pauze, het uitblazen en terugkomen in het hier en nu.
Citaat:Helaas was dit niet het geval. Ik voelde me in het dagelijks leven zo, gelukkig nu alleen nog op de slechte dagen. De emdr heeft me goed geholpen.