30 dagen zonder suiker! -Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Travellust

Re: 30 dagen zonder suiker! -Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:35

Ik kan gewoon niet in slaap raken... :+

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:50

Slapen is hier geen probleem. Ik merk alleen wel dat ik overdag minder moe ben.

En zodra ik iets met suiker eet ik gelijk een aanval van vermoeidheid krijg. Een collega van me is vandaag jarig en trakteerde op (door zijn moeder eigengemaakte) Turkse cake.
En daar zat natuurlijk (teveel) suiker in. Nog geen half uur later zat ik al uitgebreid te gapen en had ik moeite mijn ogen open te houden :=
Gelukkig lijk ik er nu wel weer overheen te zijn.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:07

flettie schreef:

En zodra ik iets met suiker eet ik gelijk een aanval van vermoeidheid krijg. Een collega van me is vandaag jarig en trakteerde op (door zijn moeder eigengemaakte) Turkse cake.
En daar zat natuurlijk (teveel) suiker in. Nog geen half uur later zat ik al uitgebreid te gapen en had ik moeite mijn ogen open te houden :=

Dit heb ik inderdaad ook! Vandaag een stukje chocolade met koffie gehad. Had daarna ook een enorme dip :p

Hoe doen jullie het eigenlijk als je niet thuis bent een paar dagen. Eten jullie dan gewoon wat vrienden/familie eten en koken?
Ben net pas begonnen en ga dit weekend weg, lijkt me lastig om dan suikervrij te kunnen eten.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:06

Brechtje_A schreef:
flettie schreef:

Dit heb ik inderdaad ook! Vandaag een stukje chocolade met koffie gehad. Had daarna ook een enorme dip :p

Hoe doen jullie het eigenlijk als je niet thuis bent een paar dagen. Eten jullie dan gewoon wat vrienden/familie eten en koken?
Ben net pas begonnen en ga dit weekend weg, lijkt me lastig om dan suikervrij te kunnen eten.

Als ik normaal bij vrienden ben neem ik gewoon water ipv frisdrank en dan of geen koek of ik snack een heel klein stukje mee.
Maar een heel weekend is wel lastig. Wordt er zelf gekookt? Anders kan je misschien zelf ook een kookbeurt op je nemen of overlegen qua recepten?

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:04

Straks koekjes maken uit het allerhande krantje.
Vandaag weer wat strenger opgelet, dus dat gaat weer de goede kant op.
Voor mensen die de koekjes ook willen maken hier het recept:
2 appels
200 g havermout
50 ga rozijnen
55 g amandelschaafsel
50 g boter
1/4 tl zout
Bakpapier

Gewoon alles samendoen behalve 1/5 deel van het amandelschaafsel deze strooi je als ze gekneed en gevormd zijn eroverheen voordat ze de oven ingaan.

Koekjes zien er op de foto heel lekker uit, recept is voldoende voor 12 koekjes (volgens het blad).

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 08:56

Die ga ik dit weekend inderdaad ook eens maken!

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 13:09

Hoe gaat het op dit moment met iedereen?
Komt iedereen in slaap en valt het vol te houden?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 13:26

Slapen is bij mij geen enkel probleem. Red het 's avonds vaak al niet meer om 1-2 pagina's in mijn boek te lezen voordat de ogen dicht vallen :D

Echt 100% toegevoegde suiker vermijden red ik helaas nog niet met 2 kleine kinderen en een zoetekauw aan man in huis :=

Mijn zoon had gisteren een 'Milchschnitte'
Afbeelding
als toetje. En aangezien hij bijna 3 is gaat het eten nog niet altijd even netjes dus er bleef een kruimeltje in zijn mondhoek hangen. Ik haal dat weg met mijn vinger en lik mijn vinger vervolgens af... :r !!! Getver wat was dat vre-se-lijk zoet!
Nou was ik er al geen fan van vanwege de honing-melk-chocolade combinatie (die heb ik nooit lekker gevonden) maar nu na 2 weken 'suikervrij' was het helemaal niet te kanen.

Maar over het algemeen gaat het wel goed hoor. Een paar keer per week zondig ik om daarna gewoon weer verder te gaan met suiker te vermijden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 13:39

Omdat mijn doel afvallen is Let ik ook op de calorieën. Ahornsiroop bijvoorbeeld bevat meer calorieën dan gewone suikerstroop en vind ik dus geen goed alternatief.
100% zonder suiker is niet mijn streven, dat vind ik niet nodig. Maar (nog) bewuster met voeding omgaan en op zijn minst weten waar je voor kiest, daar gaat het bij mij om.
Ook gooi ik geen eten weg. Dus mijn aangebroken pak optimale yoghurt maak ik gewoon eerst op, vvoordat een alternatief ga zoeken zonder suiker.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:08

Optimel drink yoghurt heeft nu een variant zonder vet, zonder suiker en zonder zoetstoffen. Lekker!

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:11

Leuk om te horen!
Ik heb eergistere weer pizza gemaakt, hij wordt steeds lekkerder!
Ga hem binnenkort ook een keer mee naar school nemen als soort Turkse pizza/pizza wrap idee.
Ik kwam eergisteren ook een geweldig recept voor soep tegen dus die staat ook op de planning om nog een keer te maken.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 09:34

Gaat het nog goed allemaal?

Ik ben dit weekend van het rechte pad af geraakt, maar er vandaag meteen weer op gesapt :D

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:42

Ja hoor, gaat prima. Gisteren een dagje uit en wel iets met suiker gegeten, maar dat mag van mezelf. Vandaag weer normaal verder.

Ben wel benieuwd of iedereen hier na 30 dagen wil stoppen of doorgaan.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:01

Slapen gaat op zich goed nu, wakker worden uitgerust is helemaal fijn!

Van het weekend niet zo streng er op gelet, hele discussie over biologisch / niet biologisch, bewerkte producten ect.
Best interessant :j

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:23

Ik ga zeker door!
Ik wil het gewoon als vast patroon aan gaan houden, natuurlijk net nog wel wat suikers (fruit ed) en af en toe een zondig momentje, maar vind het stukken beter zo.

Die discussies heb ik idd ook gehad, erg interssant maar betrapte diegene er daarna wel op dat ie etiketten zat te bestuderen :+

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:48

Gisteren was een dramadocent qua eten, in de grote boze buitenwereld is suikervrij een wat onbekend begrip! Maar goed, het was wel een lekkere dag.

Overigens zaterdag een onwijs lekkere curry gemaakt zonder ook maar een spatje suiker en hij was goddelijk!! Het hoeft dus niet! Het is alleen wat meer werk.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:02

Ja ik denk dat het best lastig om geen bewerkte producten meer te eten.
Een uitdaging maar goed ik gok onmogelijk :P

Ik ben wel benieuwd naar je recept Maaike!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:20

Van Jamie Oliver, stond in de krant

Afbeelding

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:22

Dank je wel :) Ziet er lekker uit.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:20

Het weekend is een beetje mislukt...maar een nieuwe week dus we gaan gewoon weer goed verder ^^

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 09:21

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 09:37

Hoi!
Mag ik me ook melden hier?

Ik ben vorig jaar op en af best actief geweest met suikervrij eten. Of in ieder geval zo goed mogelijk. Maar sinds kerst is het spoor een beetje bijster. O.a. door kerst en mijn verjaardag en ik ben een aantal keer niet fit geweest, waardoor ik toch iets meer suikers at dan eigenlijk de bedoeling.

Maar nu ik dit allemaal lees, heb ik besloten toch weer te beginnen! Ik heb de laatste dagen ook weer erg veel last van hoofdpijn (eigen schuld...), dus reden te meer om het weer even recht te trekken.
Na het weekend begin ik weer! (Eerst een weekendje weg met collega's.)

Ik eet overigens wel fruit, spelt brood waar verder niks in zit en pasta. Bij voorkeur de volkoren variant natuurlijk.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 09:45

Dat 80/20 is ook een beetje wat ik aan probeer te houden. In het weekend laat ik de teugels een beetje vieren, toch vaak leuke dingen en mensen die koken. Zolang ik het doordeweeks volhou merk ik ook al resultaat. Ik ben een stuk minder moe en voel me fitter.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:09

Ik doe dat 80/20 ook al aardig automatisch!
Welkom Renskep!
De meeste hier eten ook gewoon fruit en natuurlijke suikers, doe ik ook.
Je hersenen hebben dit ook gewoon nodig.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:23

renskep schreef:
Hoi!
Mag ik me ook melden hier?

Ik ben vorig jaar op en af best actief geweest met suikervrij eten. Of in ieder geval zo goed mogelijk. Maar sinds kerst is het spoor een beetje bijster. O.a. door kerst en mijn verjaardag en ik ben een aantal keer niet fit geweest, waardoor ik toch iets meer suikers at dan eigenlijk de bedoeling.

Maar nu ik dit allemaal lees, heb ik besloten toch weer te beginnen! Ik heb de laatste dagen ook weer erg veel last van hoofdpijn (eigen schuld...), dus reden te meer om het weer even recht te trekken.
Na het weekend begin ik weer! (Eerst een weekendje weg met collega's.)

Ik eet overigens wel fruit, spelt brood waar verder niks in zit en pasta. Bij voorkeur de volkoren variant natuurlijk.

Hoi Renske, jouw aanwezigheid hier in is combinatie met je avatar wel grappig... :)

Maar even serieus: ik weet niet of die hoofdpijn door de suiker komt. Hoofdpijn kan talloze verschillende oorzaken hebben. En verder: mag ik je vragen waarom je per se speltbrood eet? Dat heeft geen zin als je geen glutenallergie hebt - en aangezien je wel pasta eet, heb je die duidelijk niet. Speltbrood is, net zoals eerder quinoa en gojibessen, echt een modegril waarvan mensen elkaar aanpraten dat het zoveel gezonder is dan ons traditionele voedsel, maar dat is allemaal onzin.

Als je op je eten gaat letten, is het heel belangrijk om feit en fictie, harde wetenschap en bijgeloof, klinische observaties en zweverigheid van elkaar te scheiden. Dit is geen aanval op jou, maar een bericht aan iedereen hier.