Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Quellian schreef:Hij krijgt dagelijks een goede maaltijd aangeboden (en ja, soms ook friet of iets anders minder gezond) en we hebben het niet-eten ruim 3 jaar lang genegeerd. Ik merk dat hij eronder gaat lijden (hij is bv in een jaar niets gegroeid, niet in lengte en niet in gewicht) en dat het negeren voor hem wellicht toch niet werkt (kan hè, wat voor de een werkt, kan voor de ander niet werken). We scheppen op, we eten, nemen de dag door en hij zit om zich heen te kijken, prima. Iedereen klaar? Ja? Tafel afruimen. Maar ondanks het geen aandacht besteden gaat er gewoon niets in en dan is het later piepen dat hij honger heeft, tja... dan zeg ik op mijn beurt: 'dan neem je morgenochtend maar een boterham extra en morgenavond moet je dan maar goed eten, anders krijg je weer buikpijn'. Hij is oud genoeg om die link te leggen. Hier wordt net gedaan of ik mijn kind moedwillig uithonger.
Om een soortgelijk voorbeeld te noemen; soms willen kinderen niet mee komen, zegt mama 'nou, daag!', loopt de hoek om en kind komt er vanzelf achteraan. Dat werkt niet bij de mijne, die gaat lekker de andere kant op om alsnog te gaan doen wat hij in zijn hoofd had. Geeft niets, maakt hem extra leuk! Maar om aan te geven dat er geen 'standaard' aanpak is.
Quellian schreef:Hij krijgt dagelijks een goede maaltijd aangeboden (en ja, soms ook friet of iets anders minder gezond) en we hebben het niet-eten ruim 3 jaar lang genegeerd. Ik merk dat hij eronder gaat lijden (hij is bv in een jaar niets gegroeid, niet in lengte en niet in gewicht) en dat het negeren voor hem wellicht toch niet werkt (kan hè, wat voor de een werkt, kan voor de ander niet werken). We scheppen op, we eten, nemen de dag door en hij zit om zich heen te kijken, prima. Iedereen klaar? Ja? Tafel afruimen. Maar ondanks het geen aandacht besteden gaat er gewoon niets in en dan is het later piepen dat hij honger heeft, tja... dan zeg ik op mijn beurt: 'dan neem je morgenochtend maar een boterham extra en morgenavond moet je dan maar goed eten, anders krijg je weer buikpijn'. Hij is oud genoeg om die link te leggen. Hier wordt net gedaan of ik mijn kind moedwillig uithonger.
Om een soortgelijk voorbeeld te noemen; soms willen kinderen niet mee komen, zegt mama 'nou, daag!', loopt de hoek om en kind komt er vanzelf achteraan. Dat werkt niet bij de mijne, die gaat lekker de andere kant op om alsnog te gaan doen wat hij in zijn hoofd had. Geeft niets, maakt hem extra leuk! Maar om aan te geven dat er geen 'standaard' aanpak is.
Hannanas schreef:En het tijdstip verlaten?
Hoelaat klaagt hij over buikpijn?
En waarom eet hij wel patat en pannenkoeken?
Quellian schreef:Hij vindt het leuk als ik bakjes neerzet met plakjes worst, stukjes kaas, komkommer (dat gaat dan nog wel) en nootjes, maar daar is hij snel klaar mee en daar hoef ik 'morgen' ook niet meer mee te komen. Hij was altijd gek op leverworst, tot afgelopen weekend, nee hoor... dat had ie nooit gelust, blégh!! En die appels? Veel te groot! Ik lust alleen kinderappels! Kaas? Ik lust alleen babybel! Dus ik kom hem al veel tegemoet, om dus toch worst op brood te krijgen (Dora worst), appels erin te krijgen (kleine appels, de kinderappels) en kaas (babybel) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben hem constant tegemoet aan het komen om hem toch iets binnen te laten krijgen, maar hij kan vandaag ineens besluiten dat hij het niet meer lust.
Quellian schreef:jessdaniels , met die instelling gaan we ook, om fysieke ongemakken uit te sluiten. En als een dokter kan vertellen dat hij gezond is, dan maakt het wellicht meer indruk dan wanneer ik het zeg.Hannanas schreef:En het tijdstip verlaten?
Hoelaat klaagt hij over buikpijn?
En waarom eet hij wel patat en pannenkoeken?
Wij eten vrij laat, meestal rond 18.00 uur of iets later. Hij gaat om 19.00 uur naar boven.
En waarom hij wel patat en pannenkoeken eet? Tja... waarom eet ik liever appeltaart met slagroom dan een cracker met smeerkaas?
dushi88, oppiepen in de magnetron hebben we ook gedaan, tweede kans. Maar nee, 'dát bedoel ik niet!'.
Majabeestje schreef:Maar, bijvoorbeeld.. Hoe kwam die overstap naar witbrood? Ik zou het niet bedenken om dat te gaan geven omdat mijn kind 'ineens' geen bruinbrood meer lust. We hebben alleen bruin in huis, wit wordt niet gekocht. Ze hebben het er maar mee te doen. En in het weekend soms witte broodjes en croissants maar dat is dus 'speciaal'.
Waarom overstag met witbrood? Geen verwijt maar meer een vraag of je misschien toch wat te toegeeflijk bent geweest in deze fase?
anneliesdj schreef:Heb je zelf ook door dat hij je manipuleert als je dit zo terug leest?
Het blijkt gewoon uit al je berichten.
phormicola schreef:Wat jammer dat je het zo opvat. Misschien kun je er morgen meer mee
Zonnetje81 schreef:Omdat jullie niet begrijprn dat voet bij stuk houden niet helpt. Hij zsl dat ook doen. Moet je je kind dan uit laten hongeren? En jaaaa daar zou hij met mij als voorbeeld tot in staat kunnen zijn. Niet iedereen gaat eten bij gebrek aan beter.
Quellian schreef:Zonnetje81 schreef:Als het zo simpel was duurde dit geen 3 jaar en bij mij geen 32 jaar.....
Precies, alsof we het wiel niet al opnieuw hebben proberen uit te vinden.
Quellian schreef:anneliesdj schreef:Heb je zelf ook door dat hij je manipuleert als je dit zo terug leest?
Het blijkt gewoon uit al je berichten.
Ik vind manipuleren een erg groot woord voor zo'n klein jochie, het is geen bewuste manipulatie, dus in die zin? Nee.
Ik besef daarentegen wel heel goed dat hij misbruik maakt van ons 'niet op 1 lijn zitten', hij is absoluut de lachende derde. Vriendlief en ik hebben vanavond ook afgesproken elkaar niet af te vallen in zijn bijzijn of iets anders toe te kennen dan de ander. Maar we hebben ook jaren wel op dezelfde lijn gezeten. Het is de laatste tijd dat ik zie dat hij eronder gaat lijden en dat ik vind dat er wat moet gebeuren en wij zijn beide een andere mening toegedaan in wát er moet gebeuren.
Zonnetje81 schreef:Als het zo simpel was duurde dit geen 3 jaar en bij mij geen 32 jaar.....
Majabeestje schreef:En vraag me dus oprecht af hoe dat gegaan is, de overstap naar witbrood.
Snorlex schreef:Zonnetje ik ben benieuwd (oprechte vraag) wanneer is het bij jou ontstaan? En wat werkte het beste? Om het eten te stimuleren?
Ervaringsdeskundige zijn vaak de beste raadgevers.