Stamceldonor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

Re: Stamceldonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:52

Weet iemand hoe het zit met de voorwaarden waaraan je moet voldoen om donor te mogen zijn? In België hebben ze onlangs de regels ivm bloed geven aangepast, waardoor kleine en/of lichte mensen niet langer mogen doneren. Geldt dat ook voor stamcellen? Ik kan er niks over terugvinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:42

Voor Matchis moet je als stamceldonor minimaal 50 kilo wegen (als bloeddonor overigens ook) en ze kijken naar je BMI. "Voor patiënten die veel zwaarder zijn dan hun donor is het namelijk vaak niet mogelijk om voldoende stamcellen af te nemen zonder de donor te zwaar te belasten." (Matchis, zie bron). Ik kan ook niet vinden welke grenzen ze hier precies hanteren.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 21:05

Ess_Ramona schreef:
Ik heb mij vanmorgen aangemeld!

Even over na moeten denken, maar toch maar gedaan :).

Wat goed!!!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 21:06

culaccino schreef:
Voor Matchis moet je als stamceldonor minimaal 50 kilo wegen (als bloeddonor overigens ook) en ze kijken naar je BMI. "Voor patiënten die veel zwaarder zijn dan hun donor is het namelijk vaak niet mogelijk om voldoende stamcellen af te nemen zonder de donor te zwaar te belasten." (Matchis, zie bron). Ik kan ook niet vinden welke grenzen ze hier precies hanteren.

Volgens mij juist andersom.

Als je erg licht/klein bent en je treft een match met een patient die zwaarder/groter is dan jij, dan is de kans erg groot dat je niet voldoende stamcellen kan afgeven.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:13

Stal_Fiore schreef:
culaccino schreef:

Volgens mij juist andersom.

Als je erg licht/klein bent en je treft een match met een patient die zwaarder/groter is dan jij, dan is de kans erg groot dat je niet voldoende stamcellen kan afgeven.

Hihi, dat is precies wat er staat. *D

Maar dat is inderdaad een reden waarom dat niet mag.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 21:15

Ah ja, haha ik las het verkeerd.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:34

Ahh ik wou me aanmelden als donor nav de uitzending bij rtl late night toen, maar ben dat kats vergeten. Gelijk maar even doen dan :D

Verder ben ik op voorwaarde van mijn ouders/familieleden donor. Zij bepalen wat ik wel of niet wil doneren als ik er niet meer ben. Momenteel wil ik alles wel doneren, maar dit veranderd regelmatig haha :')

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 15:47

Ik ben al bloeddonor en kwam dit topic tegen, ben daardoor geïnspireerd en ga me nu aanmelden als stamceldonor! :D

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:32

Ik heb me een maand geleden aangemeld, maar nog steeds geen bericht gehad. Nochtans hebben ze per mail bevestigd dat ik ging uitgenodigd worden voor een gesprek. Vreemd hoor, zoiets moet toch opgevolgd worden?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:41

Volgens mij zijn er wat problemen met de mail van hun. Dacht ik! Anders even zelf contact opnemen?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 20:59

Je wordt enkel op gesprek uitgenodigd als er een match is.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:47

CoreMeltdown ben je misschien belgisch? Misschien is de procedure daar anders?

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:41

Ik heb mij van de week ook aangemeld als donor. Hoop op deze manier wat terug te kunnen doen voor een ander, omdat mijn vader jaren geleden gered is door een stamceldonor waardoor hij er nu nog is. Hopelijk wordt ik ooit een match om hetzelfde terug te kunnen doen voor een ander!

Heb net het wangslijmvlies afgenomen dus dat gaat zo op de post en dan wordt het wachten.

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 13:53

Ik heb mij gister aangemeld :)
Ik ben mijn broer helaas verloren aan leukemie en kon toendertijd niks voor hem betekenen, maar ik hoop dat ik dit ooit voor iemand anders wel kan.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 17:38

Mijn pakketje is binnen! Nu kan ik mijn heerlijke slijm afgeven haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 18:27

Wat heftig, Melisjeee en LePapillon. Mooi dat jullie je hebben aangemeld :j

Walrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 10:22

Even een oud topic naar boven halen, ik zit namelijk met een vraag....

Ik las van het weekend bij de kapper een stuk in de vriendin over stamceldonoren. Ik was echt verbaast om te lezen dat er maar 4% van de donoren uit eigen land komt. Nadat ik had gelezen dat je ook donor kon worden (ik dacht altijd dat een stamceltransplantatie alleen door directe familie gedaan kon worden) heb ik me direct opgegeven. Nu is het alleen zo dat ik de vraag astma met ''ja'' heb moeten invullen en dus niet meer geschikt ben…. Kan iemand mij uitleggen waarom iemand met astma geen donor kan zijn, het leek me juist zo mooi om mensen te kunnen helpen.

Heb me n.a.v. de afwijzing wel direct aangemeld als bloed donor, hoop ik toch nog iemand te mogen helpen!

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 10:26

Walrus schreef:
Even een oud topic naar boven halen, ik zit namelijk met een vraag....

Ik las van het weekend bij de kapper een stuk in de vriendin over stamceldonoren. Ik was echt verbaast om te lezen dat er maar 4% van de donoren uit eigen land komt. Nadat ik had gelezen dat je ook donor kon worden (ik dacht altijd dat een stamceltransplantatie alleen door directe familie gedaan kon worden) heb ik me direct opgegeven. Nu is het alleen zo dat ik de vraag astma met ''ja'' heb moeten invullen en dus niet meer geschikt ben…. Kan iemand mij uitleggen waarom iemand met astma geen donor kan zijn, het leek me juist zo mooi om mensen te kunnen helpen.

Heb me n.a.v. de afwijzing wel direct aangemeld als bloed donor, hoop ik toch nog iemand te mogen helpen!

ik denk dat het te maken heeft met dat je cellen die overreageren of stofdeeltjes (en dus je astma veroorzaken) ook in je mogelijke stamcellen zitten. Dat kan de kans op afstoting bij een ziek persoon vergroten of die persoon zelfs ziek maken (mensen die een donatie ontvangen zijn vaak zeer kwetsbaar). Ook al is het dus iets heel ergs onschuldigs, het kan grote effecten hebben.

Althans dat is wat ik denk, ik weet er het precieze ook niet van :) Je kan natuurlijk altijd de donorbank bellen en het vragen, zij kunnen je het vast fijn uitleggen :)

Walrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:38

Zoiets dacht ik inderdaad ook, of het stukje bescherming voor de donor misschien? Omdat er staat dat je er grieperig van kan worden, een astma patiënt is natuurlijk niet blij met een hoestje en een longontsteking oid...

Ik ga eens bellen vanmiddag, ben nieuwsgierig geworden!

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:50

Walrus schreef:
Zoiets dacht ik inderdaad ook, of het stukje bescherming voor de donor misschien? Omdat er staat dat je er grieperig van kan worden, een astma patiënt is natuurlijk niet blij met een hoestje en een longontsteking oid...

Nou het is wel iets gevaarlijker dan een hoestje/longontsteking vaak. Patiënten ontvangen chemotherapie om het gehele afweersysteem uit te schakelen. Dus ook tegen veelvoorkomende virussen die bijv een milde griep veroorzaken. Ik ken helaas gevallen waarbij een patiënt is overleden door een simpele verkoudheid :'(

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:17

Ik ben ook al een poosje geleden nav dit topic donor geworden,thnx voor de tip ts!

Walrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:53

Aight schreef:
Walrus schreef:

Nou het is wel iets gevaarlijker dan een hoestje/longontsteking vaak. Patiënten ontvangen chemotherapie om het gehele afweersysteem uit te schakelen. Dus ook tegen veelvoorkomende virussen die bijv een milde griep veroorzaken. Ik ken helaas gevallen waarbij een patiënt is overleden door een simpele verkoudheid :'(

Ik had het over het stukje van de donor, dat ze het misschien voor de veiligheid van de donor niet doen zeg maar.