Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
culaccino schreef:Voor Matchis moet je als stamceldonor minimaal 50 kilo wegen (als bloeddonor overigens ook) en ze kijken naar je BMI. "Voor patiënten die veel zwaarder zijn dan hun donor is het namelijk vaak niet mogelijk om voldoende stamcellen af te nemen zonder de donor te zwaar te belasten." (Matchis, zie bron). Ik kan ook niet vinden welke grenzen ze hier precies hanteren.
Stal_Fiore schreef:culaccino schreef:Voor Matchis moet je als stamceldonor minimaal 50 kilo wegen (als bloeddonor overigens ook) en ze kijken naar je BMI. "Voor patiënten die veel zwaarder zijn dan hun donor is het namelijk vaak niet mogelijk om voldoende stamcellen af te nemen zonder de donor te zwaar te belasten." (Matchis, zie bron). Ik kan ook niet vinden welke grenzen ze hier precies hanteren.
Volgens mij juist andersom.
Als je erg licht/klein bent en je treft een match met een patient die zwaarder/groter is dan jij, dan is de kans erg groot dat je niet voldoende stamcellen kan afgeven.
Walrus schreef:Even een oud topic naar boven halen, ik zit namelijk met een vraag....
Ik las van het weekend bij de kapper een stuk in de vriendin over stamceldonoren. Ik was echt verbaast om te lezen dat er maar 4% van de donoren uit eigen land komt. Nadat ik had gelezen dat je ook donor kon worden (ik dacht altijd dat een stamceltransplantatie alleen door directe familie gedaan kon worden) heb ik me direct opgegeven. Nu is het alleen zo dat ik de vraag astma met ''ja'' heb moeten invullen en dus niet meer geschikt ben…. Kan iemand mij uitleggen waarom iemand met astma geen donor kan zijn, het leek me juist zo mooi om mensen te kunnen helpen.
Heb me n.a.v. de afwijzing wel direct aangemeld als bloed donor, hoop ik toch nog iemand te mogen helpen!
Walrus schreef:Zoiets dacht ik inderdaad ook, of het stukje bescherming voor de donor misschien? Omdat er staat dat je er grieperig van kan worden, een astma patiënt is natuurlijk niet blij met een hoestje en een longontsteking oid...
Ik ga eens bellen vanmiddag, ben nieuwsgierig geworden!
Aight schreef:Walrus schreef:Zoiets dacht ik inderdaad ook, of het stukje bescherming voor de donor misschien? Omdat er staat dat je er grieperig van kan worden, een astma patiënt is natuurlijk niet blij met een hoestje en een longontsteking oid...
Ik ga eens bellen vanmiddag, ben nieuwsgierig geworden!
Nou het is wel iets gevaarlijker dan een hoestje/longontsteking vaak. Patiënten ontvangen chemotherapie om het gehele afweersysteem uit te schakelen. Dus ook tegen veelvoorkomende virussen die bijv een milde griep veroorzaken. Ik ken helaas gevallen waarbij een patiënt is overleden door een simpele verkoudheid :'(