Burn-out/depressie lotgenoten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:13

Inveeer idd vooral in jezelf!

Maar ook: als je in loondienst werkt, betaal je premie ziektewetverzekering, en je hebt nu recht op een premieuitkering.
Maar het is wel zaak, dat je doet wat je moet doen. Als je werk belachelijk doet, hebben zij er zelf schade van, het zou sneu zijn als jij door hun gedoe geen rechten kan doen gelden op ziektewet.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:20

Ik ben ook snel uitgeblust de laatste tijd! Bij mij is het gekomen door een nierbekkenontsteking. Wat mij nog het meeste helpt is gedoseerd bewegen en chiropractor en BSM therapie :)

Ik lees ook even mee, want op sommige dagen voel ik mij echt en oma'tje

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:31

Dames, het gaat even helemaal niet goed met mij...

Ik volg verschillende VWO vakken aan het VAVO(volwassenenonderwijs) om een volledige VWO diploma te behalen. Echter breekt mij dit nu enorm op. Volgende week heb ik toetsweek, en leren lukt helemaal niet meer. Elke keer als ik leer en er iets fout gaat, raak ik compleet in paniek, waardoor er weer meer fout gaat, waardoor ik meer in paniek raak enz. Het is gewoon een hele vicieuze cirkel eigenlijk. Ik ben sinds dinsdag een grote huilebalk. Heb constant pijn op mijn borst en ben helemaal niet ontspannen meer. Ik slaap slecht en voel me enorm rot.

Mijn omgeving reageert begrijpelijk maar hoopt dat ik doorga. Echter voel ik een enorme druk op me: ik moest vorig jaar rond deze tijd van het jaar ookal stoppen met dezelfde vakken omdat ik toen een burnout kreeg. Om nu dezelfde klachten te voelen rond dezelfde tijd voelt enorm rot. Eigenlijk wil ik niet weer stoppen: ik wil zo graag een diploma, hierna naar de universiteit. Maar aan de andere kant breekt dit me enorm op: ik ben mijn vrolijke zelf helemaal niet meer, ik ben een wrak. Qua cijfers kan ik het echt wel: de vorige periode behaalde ik ruime voldoendes. Ik zit alleen mezelf enorm in de weg. En omdat VAVO zo verschrikkelijk snel gaat(je propt 3 jaar in 1 jaar) ben ik constant overladen met projecten en toetsen waardoor de spanningsboog zo enorm groot is dat ik voel dat ik het allemaal niet meer aan kan.

Ik heb het idee dat ik na mijn burn-out misschien niet naar deze schoolvariant terug had moeten gaan en beter gewoon staatsexamens had kunnen nemen. Dan had ik alleen aan het einde van dit schooljaar grote stressmomenten gehad. Nu heb ik die constant. Daarom ben ik aan het kijken of ik misschien de studie kan gaan doen die ik wil doen via een 21-plus toets. Dan krijg ik nu misschien een adempauze. Maar aan de andere kant wil ik nu ook niet stoppen met het VAVO, ik wil mijn omgeving niet teleurstellen. Voor die burn-out van vorig jaar ben ik in gesprek geweest met een psycholoog, dit traject is afgelopen november geëindigd. Toen zei de psychologe dat ze me er helemaal klaar voor vond om te stoppen met het traject. Maar nu ben ik weer enorm terug bij af en ik weet het allemaal gewoon even niet meer. :n

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:41

Bah, wat naar voor je!

Die vicieuze cirkel herken ik maar al te goed. Zo snel mogelijk stoppen met het 'voeden' van dit proces werkt vaak het beste. Laat een vak of een project vallen als een baksteen en stap naar de huisarts.

Wat mij treft: twee maal in dezelfde tijd van het jaar. Uiteraard kan dat van alles betekenen : wellicht "heb je triggers" - of ben jij een van die mensen die niet erg goed tegen de donkere tijd van het jaar kunnen. (Zowel eventuele triggers als winterdip, daar zijn goede maatregelen tegen. Is dat aan de orde, dan gaat het volgend jaar vast beter.)

...en niet om het een of ander: ga je omgeving niet lopen pleasen!
Je doet wat je kunt, zo te lezen doet je zelfs een beetje meer - de rest is totaal niet interessant.
:(:)

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:59

November is nog niet zo lang geleden, bel je psych en zeg dat het niet gaat nu en dat je graag even een gesprek met haar wilt. Misschien sleept ze je er met een paar juiste opmerkingen en tips wel doorheen!

En wat Janneke zegt, je omgeving is minder belangrijk dan dat jij bent. En ze houden toch wel van je, hun liefde/vriendschap voor jou is niet afhankelijk van je prestaties (en zo wel, dan ben je ze toch beter kwijt dan rijk)

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:25

Tytonidae :(:) .. Ik zou ook gewoon bellen om opnieuw op gesprek te komen! Misschien heb je het inmiddels al gedaan? Dat je een terugval hebt is toch helemaal niet zo raar.. Komt volgens mij wel vaker voor..

Ik word inmiddels knettergek van mezelf. Voel me steeds slechter en slechter en snijd mezelf steeds vaker.. Donderdagochtend weer naar de huisarts voor check up maar eigenlijk liever gisteren dan vandaag. -O-
Was mij ook vertelt dat je je eerst slechter gaat voelen door de medicatie maar toch.. T gaat echt niet zo. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:52

hi,

ik lees ook mee. Afgelopen maandag mijn eerste sessie gehad bij de psycholoog. Ze heeft me bij het intakegesprek een naampje kunnen geven: een Dysthyme stoornis. de oorzaak is bekend, dus we zijn gestart met praatterapie.. ik ben benieuwd.. ik wil nu echt van die klachten af want het is niet alleen naar voor mezelf maar ook voor mijn omgeving ;(

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:48

pimaude schreef:
hi,

ik lees ook mee. Afgelopen maandag mijn eerste sessie gehad bij de psycholoog. Ze heeft me bij het intakegesprek een naampje kunnen geven: een Dysthyme stoornis. de oorzaak is bekend, dus we zijn gestart met praatterapie.. ik ben benieuwd.. ik wil nu echt van die klachten af want het is niet alleen naar voor mezelf maar ook voor mijn omgeving ;(

Mag ik je vragen wat bij jou de oorzaak is? Ik heb namelijk hetzelfde 'naampje' gekregen, maar juist omdat er geen oorzaak te vinden is.
Bij mij gaat het langzaam wat beter, weet niet of m'n nieuwe medicijnen al werken of dat het gewoon tussen m'n oren zit, maar ik kijk er 's morgens weer naar uit om 's avonds naar m'n paard te kunnen en van het weekend zelfs weer een wedstrijd gepland :)

Tytonidae super vervelend dat je klachten weer terugkomen, maar nu je het herkent kan je er wel op tijd bij zijn! Als je makkelijk contact kan opnemen met je psych zou dat misschien kunnen helpen.
En je opleiding doe je voor jezelf en niet voor anderen, dus luister ook vooral naar jezelf. Niet bang zijn dat je anderen teleurstelt, het gaat hier om jou. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 00:27

ja hoor! de oorzaak is dat mijn zusje al ruim 6 jaar een depressie heeft en hier veel aandacht naartoe is gegaan en ik eigenlijk 'verwaarloosd' ben om het zwartwit te zeggen. Ik heb ook echt dingen in mijn opvoeding niet mee gekregen zoals enkele waarden en normen en grenzen waardoor ik communicatief niet sterk ben en geen gevoel durf/kan uiten. Echt een reden wel dus. Lastig als je geen reden hebt zeg! ;( Wat fijn dat je weer uitzicht hebt! Ik zit nu echt helemaal er door heen.. ben ook grieperig dus voel me echt helemaal 0,0000000. :(

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:43

Hoe gaat het inmiddels met iedereen hier? :(:)

roowsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:27

Helaas weer een enorme dip momenteel, ik hoop dat het weer overgaat maar uit ervaring weet ik dat dit waarschijnlijk niet het geval is.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:47

Ik ben inmiddels bij bedrijfsarts en POH-GGZ geweest. Blijf eerst thuis.. Net nieuwe medicijnen gekregen die ik sinds gister gebruik en ben nu nogal duf ^)

Knuffel voor iedereen hier!

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:23

Gaat heel wisselend.
Nog steeds niks gehoord van psycholoog, is was mis gegaan met de doorverwijzing.
Eerste instantie op 21 jan doorgestuurd en moest wachten op een brief voor intake.
Wachttijd zou zo'n 6 weken zijn.
En er kwam maar niks, huisarts is er achteraan gegaan. Vandaag maar weer gebeld.
Moest alles op nieuw. Dus nu wachten op een andere brief en opnieuw de wachttijd in...

Knuff iedereen!!!

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:02

gaat wel. ongeveer 2 weken terug heb ik weer een paniek aanval gehad. ik werd boos en gaf mijn ouders overal de schuld van. ben toen naar bed gegaan en heb eerst een half uur keihard liggen huilen... echt geen idee waarom. toen mijn moeder nog kwam die avond zei ik dat ik dood wou... ik zat er echt helemaal dooreen, ik heb me nog nooit zo slecht gevoeld.. maar nu gaat het wel weer met me, ik hoef ook niet meer naar de psycholoog toe (ik ben er maar 2x geweest) en inmiddels heb ik ook weer een verzorgpony wat me heel veel goed doet!

sterkte allemaal!
(pb staat altijd open!)

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:04

Hier gaat het goed inmiddels :)
Ruim een jaar therapie gehad, zou vandaag laatste afspraak hebben maar was ineens uit de agenda. Dus nu over 5 weken de laatste afspraak

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:19

Hier gaat het redelijk,

Ik huil alleen Heel erg veel, heb gelukkig veel steun hier

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 02:55

Hoi, mag ik ook meekletsen?

Ik zit al zo'n 2 jaar met een depressie waardoor alles heel moeizaam loopt (school, paarden, werk, social life). Inmiddels zit ik sinds kort bij mijn 3e psycholoog en gelukkig klikt het met haar heel goed, wat totaal niet het geval was met de vorige 2. Buiten dat ik heel erg kan wisselen in stemming kan ik ook extreem hysterische aanvallen hebben, dan is het krijsen, huilen, snijden en hyperventileren geblazen...
Ik ben ook hsp (lopen 2 topics voor de geïnteresseerden, hsp- wie kletst er mee en Hoogsensitieve personen was het volgens mij).

Heel veel herkenbare dingen hier, ook wel fijn om te weten dat je niet de enige bent..

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:16

Tuurlijk Mag je mee kletsten
Hier gaat met de dag poedersuiker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 07:13

Dag 2 van medicatie en ik kan meteen niet meer autorijden. Ggrrr.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:33

pimaude schreef:

Dat is balen ,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:49

Hier ook prut.
Eeuwige twijfels over mn studie.
Liefst stop ik er per direct mee...
Klasgenoten negeren mij, sluiten mij buiten van excursies. Leraren zijn negatief, heb bijna geen enkele toets gedaan of verslag gemaakt.
Ik zie t echt niet meer zitten.

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:32

amoj schreef:
Hier ook prut.
Eeuwige twijfels over mn studie.
Liefst stop ik er per direct mee...
Klasgenoten negeren mij, sluiten mij buiten van excursies. Leraren zijn negatief, heb bijna geen enkele toets gedaan of verslag gemaakt.
Ik zie t echt niet meer zitten.

precies dit -O-

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 00:51

Hier ook herkenbaar... Zit nu echt tegen stoppen aan (of misschien ben ik onofficieel eigenlijk allang gestopt met de studie). Kan t gewoon niet meer opbrengen, t kost me teveel, en heb ook nog altijd geen andere baan gevonden dus financieel blijft t ook krap (wel haalbaar). T is niet t studeren op zich, want merk dat ik wel heel graag aan een nieuwe uitdaging wil beginnen en weer lekker aan de gang wil. Maar gewoon niet meer met deze vakken/scriptie, en ook hier idd docenten van wie het geduld opraakt etc.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:45

Hier hetzelfde maar wil niet blijven zitten of een niveau lager gaan.. :(

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:50

Iedereen een dikke knuffel!! :(:) :*

pimaude schreef:

Welke medicatie heb je en hoeveel mg?