Koemelk is voor koeien, niet voor mensen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Koemelk is voor koeien, niet voor mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:19

Hoe kan je dat nou zo simpel stellen.
Als je allergisch bent tegen aardbeien dan is voor jou een aarbei levensgevaarlijk. Dus voor jou een aardbei veel ongezonder dan melk.
Op een lekker bord papat heb ik geen reactie, op melk wel. Dus patat is gezonder dan melk :+

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:21

Ik weet niet of het al benoemd/gevraagd is, maar ik heb meer dan de helft gelezen en daar iig niet.. Kun je meer last krijgen van melk als je daar een tijd mee stopt? Heeft iemand daar misschien ervaring mee of verstand van? Kan het zijn of is het zo dat je minder/geen lactase meer hebt of aanmaakt als je een tijd lactose-vrij eet en drinkt?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:22

Sizzle schreef:
Hoe kan je dat nou zo simpel stellen.
Als je allergisch bent tegen aardbeien dan is voor jou een aarbei levensgevaarlijk. Dus voor jou een aardbei veel ongezonder dan melk.
Op een lekker bord papat heb ik geen reactie, op melk wel. Dus patat is gezonder dan melk :+

Ja nu je het zegt :')

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:08

Interessante discussie.

Enerzijds denk ik: logisch, waarom zouden we melk drinken? maar anderzijds zie ik ook geen directe redenen waarom ik het niet zou moeten doen.
Ik ben dodelijk allergisch voor noten en pinda, dus amandelmelk is voor mij zeker weten slechter dan koemelk :D. Als ik dan ook nog alle zuivel ga schrappen dan wordt gevarieerd eten wel een beetje lastig. Ik denk daarom ook niet dat we en masse 1 grens kunnen stellen dat 'melk voor iedereen slecht is'. En van dat geroeptoeter over de notenmelk die voor iedereen wel goed is, word ik soms ook een beetje simpel. Kijk zelf wat goed voor jou voelt maar hou op met dat ge-orakel en mij iets op willen leggen, denk ik dan. Waarmee ik niet direct refereer naar citaten uit dit topic, maar wél maar alle hype-blogs die dezelfde, ongefundeerde eenheidsworst over eten aan een klakkeloos volgende doelgroep proberen op te leggen.

Omdat ik die blogs dus niet lees volg ik vooral mijn eigen gevoel. En op basis daarvan kies ik voor pure voeding, omdat ik me daar beter bij voel. Is vast deels iets tussen de oren :+. En ik eet liever zure zuivel. Ik koop altijd biologische zuivel en ik kies voor volle yoghurt, roomboter en volle melk. Magere melk en yoghurt vind ik zo vreselijk vies en is imo alweer een bewerkt product. Hoewel ik liever karnemelk drink, de gewone melk bewaar ik voor de cappuccino :9. Maar daarnaast heb ik ook rijstemelk in huis, en sojamelk, en ik maak ook wel eens havermelk. Variatie is voor mij het sleutelwoord!

Wat ik overigens opmerkelijk vind is dat sommige mensen om het hardst blaten dat koemelk allervreselijkste slecht voor je is en vervolgens met een stalen gezicht paarden/geitenmelk aanbevelen. Want koemelk is voor kalfjes, niet voor mensen. Maar geitenmelk is dat wel? :?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:42

SpeechLess schreef:
Ik weet niet of het al benoemd/gevraagd is, maar ik heb meer dan de helft gelezen en daar iig niet.. Kun je meer last krijgen van melk als je daar een tijd mee stopt? Heeft iemand daar misschien ervaring mee of verstand van? Kan het zijn of is het zo dat je minder/geen lactase meer hebt of aanmaakt als je een tijd lactose-vrij eet en drinkt?

Nee hoor, als je lijf dat kan aanmaken kan het lichaam dat blijven aanmaken als het weer nodig is. Lactose intolerant komt ook in gradaties voor; ik kan bv 1 lactose product nemen (glas melk) en dat goed verteren. Daarna ga ik een drempel over en kan mijn lichaam het niet meer goed omzetten.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:29

Wow wat gaat dit topic snel! Ik krijg het gewoon niet bijgelezen.

Ik ga voorlopig, gewoon om eens te testen, de melkproducten zoals melk, kwark en yoghurt vervangen.

Ik heb veel klachten zoals vermoeidheid, pijnlijke spieren en gewrichten. Wellicht scheelt het iets.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:43

Ja probeer het eens, probeer ook eens wat extra magnesium...en een stuk minder geraffineerde suiker..dat verzuurt..

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:47

Tcm62 schreef:
Ja probeer het eens, probeer ook eens wat extra magnesium...en een stuk minder geraffineerde suiker..dat verzuurt..

Maar dan weet je uiteindelijk niet wát nou het verschil heeft gemaakt.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:01

Tcm62 schreef:

Klopt. Suiker heb ik al een heel stuk geminderd. En merk daar al veel verschil, ook qua altijd ligt verkouden zijn. Wellicht helpt het verder qua de melk.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 07:51

Ik ga zo nog 4 pagina''s bij lezen, maar toen ik naar de diëtiste ging zat ze als eerste waarom ik geen melk dronk en dat dat wel gezond is....en dat ik anders maar karnemelk moest drinken.
nu vind ik karnemelk vies en ga dat echt niet drinken, en van melk ga ik aan de diarree.
maar ik eet wel vla en kaas .
Maar of ik nu wel of geen melk producten eet en die extra magnesium het maakt bij mij geen verschil op mijn gewricht en spierpijn.
Ook ben ik al 4 jaar aan het tobben met sinusitus (extreme chronische verkoudheid) en ben op heel veel dingen getest en ja k heb intolerantie op melk producten maar die snotneus komt daar dus niet van.....ben alweer een tijd je zonder melk producten en het maakt weinig verschil
ik wil alleen maar zeggen dat niet alles door melk komt..... en ik eet bijna suiker arm dus dat lijkt me ook niet logisch dat het daar door komt

Ik denk net als plien...afwisselend en beperkt en puur dat is het beste! ;)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 09:05

Veel dietisten houden ook nog de schijf van 5 aan, in iddels al jaren achterhaald en veel dergelijke dieetgoeroes lezen helemaal niet bij, want dan moeten ze van hun geloof af.

Zelf goed inlezen op alles wat google je biedt, inclusief de wetenschappelijke comclusies en dan zul je zien wat een rotzooi we eten..wat een nepvoer we krijgen, dat zelf het graan waar we brood van eten niet klopt.

Heb hier al anderhalve week een krentenbol liggen in zijn zakje, nog steeds zo zacht als spons....dat snap je toch?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:38

Sizzle schreef:
Omdat het voor jou slecht is, is het ook niet voor iedereen slecht ;)

Ik krijg buikpijn van appels, dat maakt het eten van appels niet perse slecht.

oh er zijn er dus meer!!!ik dacht echt dat ik de enige was dit ga ik aan mams laten lezen!!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:34

Tcm62 schreef:
Veel dietisten houden ook nog de schijf van 5 aan, in iddels al jaren achterhaald en veel dergelijke dieetgoeroes lezen helemaal niet bij, want dan moeten ze van hun geloof af.

Zelf goed inlezen op alles wat google je biedt, inclusief de wetenschappelijke comclusies en dan zul je zien wat een rotzooi we eten..wat een nepvoer we krijgen, dat zelf het graan waar we brood van eten niet klopt.

Heb hier al anderhalve week een krentenbol liggen in zijn zakje, nog steeds zo zacht als spons....dat snap je toch?

Ik hou me toch liever aan de schijf van 5 dan aan wat op Google te vinden is. Google biedt een podium aan iedereen: ook aan oplichters en dwazen. Wetenschappelijke onderzoeken worden allemaal gesponsord door bewegingen die graag een bepaald resultaat van dat onderzoek willen hebben etc. Etc.

Gewoon logisch zelf nadenken en alles met mate. Dan hou je ook nog plezier aan het leven ;)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:43

Nou iemand met een beetje verstand leest wel tussen de dwazen door en weet ook wel wie beter weet en wie niet.

De schijf van 5 is van het voedingscentrum en weer gelieert aan de voedselindustrie en iedereen weer toch hoe machtig die is? Net als de farmaceutische industrie.

Ga maar eens kijken hoeveel geld bv Unilever pompt in wetenschappelijke onderzoeken, omdat die branche nu eenmaal sponsors nodig heeft...

De bekende schijf van 5 is al weer eens aangepast...maar nog steeds vet achterhaald....alsof we nog in de jaren 70 leven....en mama opgevoed moet worden dat Joris 3 pinter met zijn bruine boterham die toen nog een echte boterham was met het plakje kaas wat toen nog fatsoenlijke kaas was dan met al die neppe toevoegingen van heden, hun kroos moest grootbrengen...

Toen werd er nog opgevoed middels propaganda... :D en met de zwarte scholen van nu weer van stal is gehaald, omdat de meesten zonder eten op school komen...

Ik heb weinig zin om de info hier neer te zetten, kunnen de mensen zelf ook, als ze meer willen weten, anders wordt het toch niet gelezen..

Ik snap heus wel dat de melkboeren nier graag willen weten dat melk niet meer moet...

Dat iedereen snapt dat moedermelkeiwitten toch van heel andere structuur is dan koeienmelkeiwitten? Dat dat kunnen verteren zware belasting is, maar nu ga ik al weer te ver...

Overigens ben ik een kaasfreak, maar helaas krijg ik altijd maagzuur, opgeblazen maag en moet het nog uren daarna voelen....zegt ook wat over de verteerbaarheid...

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:48

slimmerik schreef:
Tcm62 schreef:

Ik hou me toch liever aan de schijf van 5 dan aan wat op Google te vinden is. Google biedt een podium aan iedereen: ook aan oplichters en dwazen. Wetenschappelijke onderzoeken worden allemaal gesponsord door bewegingen die graag een bepaald resultaat van dat onderzoek willen hebben etc. Etc.

Gewoon logisch zelf nadenken en alles met mate. Dan hou je ook nog plezier aan het leven ;)

Voedingscentrum heeft zelf bijvoorbeeld toegegeven dat het aantal aanbevolen gram groenten helemaal niet klopt in de schijf van vijf. Verder worden ze inderdaad gesponsord en is het absoluut niet nodig om zuivel te consumeren. Het enige wat je uit zuivel kan halen is fosfor, calcium en eiwit, iets wat je ook al genoeg uit normale voeding haalt. Verder is geen een ander dier dat moedermelk (laat staan van een andere diersoort..) consumeert als ze volwassen zijn, laat staan dat ze het echt nodig hebben. Bovendien drinken we nog niet lang genoeg melk om melk nodig te hebben.

Betekend niet dat je per sé geen melk moet drinken, maar er zijn geen voordelen aan het wél consumeren van zuivel. Verder heeft de consumptie van zuivel ook een grote invloed op het milieu en de aarde(Zoetwatertekort, broeikaseffect, fosforprobleem, honger van 1 miljard mensen), dus met mate consumeren is altijd beter inderdaad!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:49

Tcm62 schreef:
Overigens ben ik een kaasfreak, maar helaas krijg ik altijd maagzuur, opgeblazen maag en moet het nog uren daarna voelen....zegt ook wat over de verteerbaarheid...

Dat heb ik dus niet met kaas en met mij miljoenen mensen op deze aardbol........wat zegt dat dan?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:52

Dat jij een fantastische maag hebt... :+ }:0

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:54

slimmerik schreef:
Tcm62 schreef:

Dat heb ik dus niet met kaas en met mij miljoenen mensen op deze aardbol........wat zegt dat dan?

Eigenlijk zegt het beide niks, maar de meeste mensen kunnen lactose gewoonweg niet goed verteren omdat het overgrote gedeelte van de mensen niet de juiste genetische informatie hiervoor hebben. Schatting is dat tussen de 60% en 90% van de wereldwijde populatie(Dus dit kan weer per land verschillen) niet genoeg van het enzym lactase aanmaken om zoveel lactose te verteren als te vinden is in zuivelproducten. Zegt ook al genoeg over de 'noodzaak' van de consumptie van zuivel.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:13

slimmerik schreef:
Tcm62 schreef:

Wat dat zegt? Hetgeen ik al een paar keer heb geschreven. Dat we naar ons lichaam moeten (leren) luisteren. En wat minder naar wat anderen ons denken te moeten voorschrijven.

Kun je tegen een bepaalde component en je vindt het lekker en je hebt geen klachten. Lekker blijven eten of drinken. Heb je wel klachten maar vindt je iets lekker dan heb je de keuze. Lekker blijven eten of drinken en de klachten voor lief nemen of onderdrukken. Of je elimineert iets en hoopt dat de klachten minderen.

Het is an sich geen vergif. En de ene mensdoet het er prima op een de ander wat minder. Beiden prima. Maar blijf zelf kijken wat voor jezelf past

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:15

Tillie20 schreef:
slimmerik schreef:

Eigenlijk zegt het beide niks, maar de meeste mensen kunnen lactose gewoonweg niet goed verteren omdat het overgrote gedeelte van de mensen niet de juiste genetische informatie hiervoor hebben. Schatting is dat tussen de 60% en 90% van de wereldwijde populatie(Dus dit kan weer per land verschillen) niet genoeg van het enzym lactase aanmaken om zoveel lactose te verteren als te vinden is in zuivelproducten. Zegt ook al genoeg over de 'noodzaak' van de consumptie van zuivel.

In de Hollandse harde kaas zit geen lactose overigens.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:18

In alle kazen zit lactose, maar in sommige kazen(vooral de harde inderdaad) veel minder waardoor het niet merkbaar is voor mensen die intolerant zijn voor lactose. Ze kunnen immers wel lactose verdragen maar wel een bepaalde hoeveelheid. Er zijn speciale kazen voor mensen die lactose intolerant zijn, dat zouden ze niet doen als er geen lactose in harde kaas zit ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:19

Dat heet commercie :D

In harde Hollandse harde oude kazen zit geen lactose, is door de rijpingsproces afgebroken :) de jonge harde kazen kunnen hooguit een spoortje bevatten en dat is ook geen probleem bij lactose intolerantie.