Een leven zonder shampoo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 13:56

Suusie22 schreef:
Rachel, er zijn verschillende borstels op de markt ;) van die plastic borstels/kammen wordt mijn haar ook 1 grote statische bende. Kwestie van uitproberen denk ik.

Op naar de volgende dan maar, want dit is 3x niks :Y)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:59

Dankzij dit topic ben ik de strijd opnieuw aangegaan! Zit nu op anderhalve week. Heb het nu wel heel vet, maar bij mij is dat na 1 a 2 dagen al het geval. Ben dat nu dus door de rest van mn haar aan het borstelen, aangezien het alleen bovenop is. De onderkant is juist te droog. Nu komt het vettige tot halverwege (totale lengte van mn haar is tot mn onderrug) dankzij het borstelen.
Mijn vorige poging kwam het niet zo ver omdat ik andere kammen en borstels gebruikte. Ik heb nu eentje met haar en bij het borstelen word het vreselijk statisch maar dat is met een paar minuutjes weer weg. Het verdeeld het huidvet veeeeel mooier over je haar. Ik heb nu gewoon een goedkope van de kruidvat, varkenshaar is het geloof ik.
Ben al wel weer heel blij met mn huid, alle jeuk is weer verdwenen!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:27

Suusie22 schreef:
Maar als je eenmaal door de ´vettige´ fase heen bent dan is je huidolie toch eigenlijk je conditioner? (als ik het zo goed omschrijf?)

Dat is toch ook een deel van de No Poo methode? Geen chemische middelen meer op je hoofd smeren?

Als je lang haar en dan ook nog krullen hebt dan komt het huidvet nooit zover dat het de uiteinden van je haar mooi en verzorgd kunt houden. Met een kort koppie en zonder krullen zul je daar wellicht het wel mee redden, maar met krullen (die van zichzelf al droger en anders van structuur zijn dan "normaal" haar) heb je in mijn ervaring toch nog wel verzorging nodig.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:30

Laatst bijgewerkt door fargo op 05-06-15 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:30

fargo schreef:
Suusie22 schreef:
Maar als je eenmaal door de ´vettige´ fase heen bent dan is je huidolie toch eigenlijk je conditioner? (als ik het zo goed omschrijf?)

Dat is toch ook een deel van de No Poo methode? Geen chemische middelen meer op je hoofd smeren?

Als je lang haar en dan ook nog krullen hebt dan komt het huidvet nooit zover dat het de uiteinden van je haar mooi en verzorgd kunt houden. Met een kort koppie en zonder krullen zul je daar wellicht het wel mee redden, maar met krullen (die van zichzelf al droger en anders van structuur zijn dan "normaal" haar) heb je in mijn ervaring toch nog wel verzorging nodig.

Geloof me, ik heb heel dik krullend haar tot m'n bh bandje ;) dus zeker niet kort.

fargo

Re: Een leven zonder shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:31

En is je haar nu goed verzorgd dan Suusie22 als je het alleen met water doet?

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:36

Tot nu toe gaat het prima. Ik merk dat het gewoon al niet meer pluist als het is opgedroogd, als ik het gewassen heb met shampoo is het de 1e 2 dagen gegarandeerd een ragebol op m'n hoofd (ondanks dat ik het al aan de lucht laat drogen ipv föhnen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:41

Ik föhn het ook niet anders heb ik inderdaad alleen maar pluis en ellende op mijn hoofd hahaha

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:47

Lang haar is echt geen drama hoor, mijn haar komt tot mijn onderrug, en ik kan het perfect doorborstelen zonder droge punten. Ik heb wel geen krullen, dus dat weet ik niet.
Ik heb een houten borstel van kruidvat, die gebruik ik voor droog haar, en in de douche heb ik een gewone plastieken (volgens mij ook van kruidvat). Ik onderhoud die door ze af en toe eventjes in azijn te leggen en uit te spoelen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:01

Mijn kapster heeft mij juist verteld dat ik mijn krullen niet moet borstelen omdat ik ze dan helemaal uit elkaar trek en forceer. Liefst niet borstelen en als het dan toch moet dan graag met een grove kam zoals een afrokam ofzo of met je handen doorwerken maar liever helemaal niet borstelen.
Dus dat deel zal ik ook niet toepassen. Tot een half jaar terug borstelde ik ook nog en inderdaad had ik dan pluizig uit de krullen getrokken haar.

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:30

fargo schreef:
Drogon schreef:
Ga ik proberen! Bedankt. Nog 1 vraagje, welke conditioner gebruik je? :P

Ik gebruik normaliter meestal conditioners van Guhl en tegenwoordig ook af en toe van Elvive (zelfs met olie erin)
https://www.kruidvat.nl/loreal-paris-el ... /p/2272565

Aahhh hahaha, super toevallig, die gebruik ik ook! Dan komt het vast goed. :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:19

Mag ik wat advies? Ik heb maandag mijn haar voor het laatst gewassen met shampoo en donderdag voor het eerst met water. Het voelt nu vettig, niet extreem, maar m'n hoofdhuid jeukt ook. Is het goed als ik nu weer was, of moet ik langer wachten? Heb ook zo'n echte harenborstel gekocht.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:36

Wassen met water mag je zo vaak doen als het je uitkomt. Je kan eigenlijk elke keer je in de douche staat je hoofdhuid masseren en daarna uit borstelen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:51

Dankje! Die echte harenborstel gekocht, haae ziet er nu beter uit :D

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:31

Stomme vraag misschien maar gaat je haar niet verschrikkelijk stinken van niet wassen met shampoo?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 11:00

Ik zou wel je hoofdhuid masseren een beetje beperken als je haar vet word. Dit stimuleert de aanmaak namelijk wel. Als ik dat dagelijks doe, loop ik echt met een vette ellende rond.

Stinken van geen shampoo? Misschien niet zo'n domme vraag hoor, we zijn immers aardig gewend aan allerlei kunstmatige geuren. Maar een wedervraag waarmee je zelf het antwoord kan vinden: stink jij van nature?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 11:09

Zwerte schreef:
Ik zou wel je hoofdhuid masseren een beetje beperken als je haar vet word. Dit stimuleert de aanmaak namelijk wel. Als ik dat dagelijks doe, loop ik echt met een vette ellende rond.

Stinken van geen shampoo? Misschien niet zo'n domme vraag hoor, we zijn immers aardig gewend aan allerlei kunstmatige geuren. Maar een wedervraag waarmee je zelf het antwoord kan vinden: stink jij van nature?

mensen stinken vreselijk van nature maar dat buiten beschouwing gelaten; als ik gereden heb of uitgemest heb, ja dan stink ik. :+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 11:18

Tja en dan stap je onder de kraan en dan geniet je even wat het water en dan is de paardenlucht wel weg hoor.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 11:24

Ik gebruik nu sinds vorige week donderdag geen shampoo meer. Heb het in de tussentijd 3 keer met water gewassen. Maar het begint nu toch wel redelijk vet te worden. Kan ik dat ondervangen door het vaker met water te wassen? Dagelijks ofzo?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 11:38

Sure_lee schreef:
Ik gebruik nu sinds vorige week donderdag geen shampoo meer. Heb het in de tussentijd 3 keer met water gewassen. Maar het begint nu toch wel redelijk vet te worden. Kan ik dat ondervangen door het vaker met water te wassen? Dagelijks ofzo?

Zo'n echte harenborstel kan ook helpen denk ik. Heb hem vanmorgen gebruikt en haar ziet er minder vet uit.

Ik ga het straks toch even met water doen, wil het 2-3x in de week gaan doen. In ieder geval 2 keer als ik op stal ben geweest en nog een keer tussendoor, nu dus.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 11:52

Ik loop inmiddels 2 weken zonder shampoo, 't is wel wat vettig, maar niet overdreven. Afgelopen dagen wel iets teveel met m'n haar lopen klooien, hoe meer ik eraan doe, hoe erger het wordt merk ik.

Gister heb ik het eerst gewassen met water en onder de douche geborsteld, later op de dag heb ik met een andere borstel nog een keer doorgeborsteld, maar zo dat m'n haar onwijs statisch en pluizig was, dus als oplossing wat argan olie erin gedaan, dat bleek niet zo'n top idee, nu was het niet alleen bovenop iets vettig, maar leek ook m'n hele staart alsof die nog nat was. Vanochtend dus nog een keer gedouched en bij gebrek aan appelciderazijn een keer een beetje gewone azijn geprobeerd, dat is nu aan het opdrogen en voor zover ik nu kan zien lijkt het nu weer netjes. Deze week dus even een borstel met echte haren aanschaffen, zodat ik m'n haar kan borstelen zonder een poedel-look eraan over te houden, en is op zoek naar backing soda of appelciderazijn. Dan wil ik ook iets minder vaak m'n haar nat maken en de natuur wat meer z'n werk laten doen ipv mezelf er teveel mee bemoeien. Zolang het er acceptabel uitziet wanneer ik het in een staart draag is het prima.
M'n haarpunten zijn wel erg droog momenteel, maar dat ligt vooral aan het feit dat er gewoon weer is een schaar in moet, is alweer iets te lang geleden ;)

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 23:01

Ik heb me eens een klein beetje verdiept in baking soda en ben tot de conclusie gekomen dat de ph waarde hiervan ver van de ph waarde van haar ligt (ook als je het verdund). Deze ligt voor je haar tussen de 4,5 en 5,5 terwijl baking soda richting de 9 schiet. Een flink verschil dus, wat mij niet bevorderlijk lijkt voor je haar. Maar ik ben dan ook niet voor niets geen scheikunde gaan studeren.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 06:52

Aha, dat verklaart misschien dat bosje touw dat eerst haar was :D

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 08:55

En daarom moet je naspoelen met appel cider azijn ;)

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:18

Ah, Purple dank voor de tip! Volgende keer dan maar. := het ziet er gelukkig beter uit dan dat het aanvoelt!