Wat vind jij van ivf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:07

Bij mijn weten (vrienden zitten in dit proces en andere vrienden hebben dit proces achter de rug) is de slagingskans bij IFV wel degelijk hoger.

vuurneon

Re: Wat vind jij van ivf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:09

Ik heb het van Freya gehaald :)

_lautje_

Ik zit momenteel in een vruchtbaarheidstraject (godzijdank nog niet bij IVF), maar man dan is het wel pijnlijk hoor om te lezen dat mensen vinden dat ik geen kinderen mag krijgen.

Ik heb een hele heftige schildklierontsteking gehad waardoor mijn hormoonhuishouding totaal verstoord is geraakt. Tel daarbij op dat ik als huilbaby zo hard heb gekrijst en geperst dat een eileider bekneld is geraakt waardoor mijn kansen ook kleiner zijn.

Onze kinderwens is ontzettend groot en ik ben heel dankbaar dat voor ons (mocht het zover komen) IVF mogelijk is.

Wat betreft de kosten. Tsja zo werkt het systeem in Nederland he. Gezamenlijk dragen wij de kosten van de gezondheidszorg.
Moeten we anders iemand die gezopen heeft geen leverbehandelingen meer geven, of een roker geen longbehandelingen meer vergoeden?? Want dan kan je ook zeggen ja is hun eigen schuld. Hadden ze maar niet...

Achterom

olafgek schreef:
je kan niet zeggen dat je hier absoluut tegen bent als je niet in de situatie gezeten hebt of niemand dichtbij jou dat meegemaakt heeft...

Ik kan dat prima zeggen hoor.
Soms is het juist nuttig als iemand een mening geeft die niet louter op emotie gebaseerd is, er zijn zoveel meer aspecten.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:11

Ts, ik wil jou over een aantal jaar nog wel horen mocht je kinderwens op gaan spelen en wil het niet lukken := ..

Het is toch super dat mensen via deze weg hun wens kunnen waarmaken.
En ja, als iemand de 40 al lang en breed gepasseerd is en dan nog eens wilt gaan beginnen heb ik ook mijn vraagtekens, volgens mij is het vrouwelijke lichaam gebouwd om tussen je 20e en 35e kinderen te kunnen baren en wordt het hierom alleen maar moeilijker.

Om een kindje te kunnen adopteren wordt je inprincipe al binnenstebuiten gekeerd, 7 van de 10 stellen die dat project in gaan krijgen ook nooit een adoptie kindje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:11

Ach, ik ben blij dat mensen kunnen kiezen. Ik wil zelf absoluut geen kinderen, maar kan me wel heel goed voorstellen dat er mensen zijn die dit wel willen. Ik heb er niks op tegen. Elkaars zorg betalen doen we allemaal wel eens. Iedereen heeft wel eens last van elkaar; iemand zal eens last hebben van mijn honden, ik een keer van iemand kinderen of kinderwens enz enz. Voor mij zijn mijn paarden belangrijk, voor iemand anders een kinderwens. Ieder zijn ding. Er is niemand die er kwaad mee wordt gedaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:12

Zoe_97

Azara71

Ik ben voor !

Een collega van mijn is zo recent zwanger geworden en haar verhaal heeft mij heel erg geraakt en volg dan ook alles met haar mee.

Ik vindt het een Wonder dat het allemaal kan !

Als je er tegen bent moet je het zelf niet doen maar je kunt niet voor anderen gaan beslissen dat het tegen de natuur in gaat en het niet moet doen...

Als het bij mij ooit zo ver zou komen zou ik het zelf ook zeker doen :)

vuurneon

Monster schreef:
Ts, ik wil jou over een aantal jaar nog wel horen mocht je kinderwens op gaan spelen en wil het niet lukken := ..

Ik hoop dat vooral niet :) ik hoop dat als de ts wel graag kinderen het wil, het gewoon op de natuurlijke manier lukt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:13

Monster schreef:
Ts, ik wil jou over een aantal jaar nog wel horen mocht je kinderwens op gaan spelen en wil het niet lukken := ...

Dit vind ik altijd een raar argument. Jij kan het je misschien niet voorstellen, maar ik en mijn vriend die bijna 10 jaar bij elkaar zijn weten ZEKER dat we geen kinderen willen. Ik weet dit zelfs al sinds ik me kan herinneren als kind. Nooit wat mee gehad. Ik weet dus dat het wel degelijk mogelijk is om dit te weten.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:13

antje_vip schreef:
SteffiiY schreef:
Er zijn namelijk ook vrouwen/mannen die eerst wel vruchtbaar zijn maar later onvruchtbaar worden.

Dan ben je dus niet meer in staat om een kind te krijgen, je lichaam beslist dit vast niet voor niks.

Wat een enorm botte en bovendien lompe reactie, wie weet is iemand wel onvruchtbaar geworden na een ongeluk (ken persoonlijk minstens 2 mensen) of na langdurige behandeling/medicatie gebruik (ken ik ook meerdere mensen van).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:14

Vuurneon, tja ik weet het niet precies. Ik heb de info uit 1e hand van mensen die in dat traject zitten :o.

Wendy, ook de mening van mensen zonder kinderwens kan nuttig zijn maar wel... ja anders?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:14

Wendy schreef:
olafgek schreef:
je kan niet zeggen dat je hier absoluut tegen bent als je niet in de situatie gezeten hebt of niemand dichtbij jou dat meegemaakt heeft...

Ik kan dat prima zeggen hoor.
Soms is het juist nuttig als iemand een mening geeft die niet louter op emotie gebaseerd is, er zijn zoveel meer aspecten.

maar dit is bij iedereen op emotie gebaseerd, er zijn hier helemaal geen andere aspecten aan...
geld etc is gewoon onzin. een beenbreuk wordt ook vergoed ookal heeft die persoon het risico genomen op een stapel van 100 bakken bier te kruipen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:15

Maartje1990 schreef:
vuurneon schreef:
Nee, ivf 20 en KI ook. Kans cryo echter maar 10

KI heeft gelijke kansen met gewoon seks op het juiste moment.

Nee, dat is gewoon niet waar.

zie o.a over KI = 10%
http://www.kidinformatie.com/kidinfo.html

ivf = 30%
http://www.gezondheidsnet.nl/zwanger/te ... hap-na-ivf

Ivf heb ik van freya.

Ik zie al waar het bij ons mis gaat met KI, zit verschil in tussen eigen donor (dus gelijk inseminatie na ejaculatie) of uit een bevroren rietje, kwaliteit gaat in laatste geval wat achteruit door alle controles etc.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-04-15 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:17

antje_vip schreef:
Een gevoelig onderwerp: ivf. Het kunstmatig maken van een baby. Hoe denk jij hierover?

ik respecteer je mening, maar ben niet helemaal fan van de manier waarop je het beschrijft..

er wordt niets kunstmatig gemaakt.. men neme een zaadcel, men neem een eicel en de bevruchting vind gewoon op de normale manier plaats, alleen buiten het lichaam..

ik zou er zelf niet voor kiezen, maar ik heb dan ook geen kinderwens..

ik vind het makkelijk praten als je zelf geen kinderen hebt, of ze zelf gewoon kunt krijgen..

denk dat deze discussie eigenlijk vooral waardevol is wanneer deze gevoerd wordt door kinderloze stellen die een kind willen maar waarbij de natuurlijke gang van zaken niet werkt.

dan zou ik het interessant vinden.. want nu lezen we vooral meningen van diegene die niet in de schoenen staan van diegene die middels ifv een kind willen, of daarom afzien van kinderen.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:17

Wauw ik vind de openingspost van dit topic echt een hele nare ondertoon hebben, net als een boel van de reacties hier.
Wat een ouderwetse gedachte zeg, je kan niet zwanger raken, dus ben je niet geschikt. Ik vind het tot het walgelijke toe reiken. We grijpen elke dag in in de natuur. That's life. Of de term nep kind zag ik voorbij komen. Waarom een nep kind? Er is niks neps aan. Er wordt alleen geholpen bij mensen met waarschijnlijk de grootste droom van hun leven te verwezenlijken. Er wordt nieuw leven gegeven.
En dan kun je nagaan, ikzelf heb geen kinderwens, ik heb niks met kinderen, maar ik vind de meeste tegenstanders in dit topic echt ontzettend respectloos en ondoordacht posten jegens de mensen die zo'n proces wel doormaken.
Het is hetzelfde als, oh laten we een anti chemo topic maken en de mensen die vechten voor hun leven tegen de kanker even afbranden en ze vertellen dat ze nou eenmaal dood horen te gaan. Zulke dingen doe je toch niet?
Dat ieder zn mening heeft prima, maar waarom dat hier in godsnaam verkondigt moet worden op deze manier..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:20

Ik respecteer ieder zijn mening.

Tot nu toe ook nog niet echt een kinderwens. Maar stel dat ik later toch kinderen wil. Maar word niet zwanger.

Dan zal ik niet voor ivf gaan of andere behandelingen.

Want als mijn lichaam aangeeft niet zwanger te willen worden. Dan geloof ik dat het een hele goede reden heeft.

Mijn moeder kon ook moeilijk zwanger worden. Nu is het eindelijk gelukt en heeft ze 2 dochters. Maar beide mankeren we wat ( allebei chronische ziek) En zo ken ik meer mensen die met moeite zwanger zijn geworden. En dat kinderen toch iets mankeren.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:22

Als het aan de man ligt dan als vrouw maar opzoek naar een ander? Een kinderwens kan heel groot zijn, en een kind wil je samen met je geliefde. Dan is het toch mooi dat het voor die mensen zo kan.

Ik ben niet gemaakt voor bevallen, raak je gewoon zwanger ligt je kind verkeerd voor je bekken, had ie dan maar moeten blijven zitten? Bij de 2de ook een keizersnede gehad,

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:22

antje_vip schreef:
SteffiiY schreef:
Er zijn namelijk ook vrouwen/mannen die eerst wel vruchtbaar zijn maar later onvruchtbaar worden.

Dan ben je dus niet meer in staat om een kind te krijgen, je lichaam beslist dit vast niet voor niks.

vind ik een niet steekhoudend argument sorry.

je kunt ook onvruchtbaar raken of moeilijk zwanger kunnen raken door een kinderziekte in het verleden..
of door een ongeluk..

dat zegt helemaal niets over niet in staat zijn een kind te verwekken of te dragen.. maar bijvoorbeeld over de kans dat een spermacel de eicel bereikt. Een man met gezond sperma maar een zeer lage count, waardoor de vrouw maar niet zwanger raakt.. Dat is in jouw ogen dan.. je lichaam geeft aan dat je geen kinderen kunt krijgen? wiens lichaam dan? sperma is van prima kwaliteit, zo ook de eicel en de baarmoeder.. alleen om de eicel te bereiken moeten meerdere spermacellen de aanval inzetten waarna eentje doorbreekt..

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:27

elenaMM77 schreef:
antje_vip schreef:

vind ik een niet steekhoudend argument sorry.

je kunt ook onvruchtbaar raken of moeilijk zwanger kunnen raken door een kinderziekte in het verleden..
of door een ongeluk..

dat zegt helemaal niets over niet in staat zijn een kind te verwekken of te dragen.. maar bijvoorbeeld over de kans dat een spermacel de eicel bereikt. Een man met gezond sperma maar een zeer lage count, waardoor de vrouw maar niet zwanger raakt.. Dat is in jouw ogen dan.. je lichaam geeft aan dat je geen kinderen kunt krijgen? wiens lichaam dan? sperma is van prima kwaliteit, zo ook de eicel en de baarmoeder.. alleen om de eicel te bereiken moeten meerdere spermacellen de aanval inzetten waarna eentje doorbreekt..

Nope, nog steeds geen fatsoenlijke argumenten gelezen van TS... -O-

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:29

IVF is een hele mooie oplossing voor stellen die graag een kindje willen, maar om wat voor reden dan ook op de normale manier niet zwanger kunnen worden.
Onze kinderwens is/was heel erg groot, uiteindelijk is het toch nog op de normale manier gelukt, maar als dat niet mogelijk was geweest hadden wij heel graag gebruik gemaakt van IVF.

Wel denk ik dat je grenzen moet stellen dit: http://www.libelle.nl/actueel/vierling vind ik persoonlijk echt te ver gaan, net als het terugplaatsen van meer dan 3 embryo's, of IVF op hele hoge leeftijd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:29

Nogmaals mijn vraag, hoe staan tegenstanders hier dan tegenover?
LadyMadonna schreef:
Antje, hoe sta je hier dan tegenover? Een man raakt door een ongeval invalide. Hierdoor sterven ook de spermacellen af (was toen nog niet bekend, nu worden er direct cellen afgenomen en ingevroren, dan kan de vrouw via ki zwanger worden)
Met de vrouw niets aan de hand.
Maar stel nou dat de spermacellen nog wel goed waren, dan is er toch hulp nodig aangezien je ei en sperma wel bij elkaar moet krijgen....
Not done in jouw ogen of?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:31

love_western schreef:
Ik respecteer ieder zijn mening.

Tot nu toe ook nog niet echt een kinderwens. Maar stel dat ik later toch kinderen wil. Maar word niet zwanger.

Dan zal ik niet voor ivf gaan of andere behandelingen.

Want als mijn lichaam aangeeft niet zwanger te willen worden. Dan geloof ik dat het een hele goede reden heeft.

Mijn moeder kon ook moeilijk zwanger worden. Nu is het eindelijk gelukt en heeft ze 2 dochters. Maar beide mankeren we wat ( allebei chronische ziek) En zo ken ik meer mensen die met moeite zwanger zijn geworden. En dat kinderen toch iets mankeren.
Er zijn ook zat kinderen die iets mankeren en op een normale manier zijn verwekt.
Dat het fout gaat met kinderen die zijn verwekt door ivf ligt niet aan de ivf behandeling, dat zou ook gebeurd zijn als het wel op de normale manier was gegaan.

En stel nou dat jij en je toekomstige partner een kindje willen, en het lukt dus niet, maar het ligt aan de (wel gezonde maar vreselijk trage) spermacellen van je partner, zou je dan nog steeds geen ivf willen overwegen?
Laatst bijgewerkt door GeneralFlynn op 13-04-15 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:31

zonnebloem18 schreef:
IVF is een hele mooie oplossing voor stellen die graag een kindje willen, maar om wat voor reden dan ook op de normale manier niet zwanger kunnen worden.
Onze kinderwens is/was heel erg groot, uiteindelijk is het toch nog op de normale manier gelukt, maar als dat niet mogelijk was geweest hadden wij heel graag gebruik gemaakt van IVF.

Wel denk ik dat je grenzen moet stellen dit: http://www.libelle.nl/actueel/vierling vind ik persoonlijk echt te ver gaan, net als het terugplaatsen van meer dan 3 embryo's, of IVF op hele hoge leeftijd.

Of in de vs voor geslachtsbepaling omdat ze perse een jongen of meisje willen (en dat niet baseren op gezondheid) en het niet aan toeval willen overlaten.

Dan zit je mij wel teveel aan de maakbaarheid van de mens,